Gå til innhold

Alt rigga. men sikring går (60 amp)

zero
 Share

Anbefalte innlegg

En sikring er jo en liten flaskehals. Så hvorfor ikke gjøre denne så stor som mulig? Om en kan ha 200amp sikring på kablen siden denne tåler det så vil du få noe mindre spenningsfall over en 200amp sikring enn en 100amp vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sikring er jo en liten flaskehals. Så hvorfor ikke gjøre denne så stor som mulig? Om en kan ha 200amp sikring på kablen siden denne tåler det så vil du få noe mindre spenningsfall over en 200amp sikring enn en 100amp vil jeg tro.

Det har ikkje eg tenkt på! (sjølv om eg har elektronikkutdannelse) Får tenke på det når bmw´n ikkje er meir å ha og neste bil skal oppgraderast på bilstereofronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sikring er i ett system for og sikre lasten ( i dette tilfelle en forsterker), man dimensjonerer kabeln etter lasten og man dimensjonerer da en sikring som sikrer at kabelen ikke tar skade ved en eventuell feil på lasten eller kabelen. Men nå som man har sikret kabelen, så har man sikret forsterkeren. En enkel regning på 1200w gir deg P=U x I Man snur da greit på formelen og får I = P / U og setter man da så inn i tabell får man da I = 1200 / 12 = 100A .

Man går da selvfølgelig utifra oppgitt tilsynelatende effekt og går dermed utifra dette når man skal beregne utstyret. Når du vrir opp volumet, så trekker det mere Amperè og sikringen gjør da det den er laget for, og kutte spenningstilførselen. En 30mm2 kabel skal holde til 100A, maks strømførings evne kan du nok få hos produsent av kabelen.

En kondensator er for all del ingen nødløsning, en kondensator har den egenskap at den trekker til seg og slår fra seg strøm ( lader opp og lader ut), hensikten er jo dertil at man skal dempe "sjokkene" på nettet og man skal og dempe den "usynlige" lasten, denne kan man se i en spenningstrekant. Kondensator er med for og redusere cosinus phi (virkningsgraden). Har du koblet kondensatoren rett? for og spørre utrolig dumt. "dimming" i lys skal ikke forekomme om du har en kondensator som kan lade opp og ut i korrekt størrelses anordning, dette tyder på at spenningsfallet blir for stort.

Kondensatorer er mye brukt i høyspenningsnett og er med for og dempe den reaktive lasten. motorer er reaktiv last, inne i en motor er spoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ett fancy inlegg. Er du ingeniør?

Jeg kan tegne og forklare litt i paint så du forstår.

kw19a93nzrtegmtx72j3.jpg

Siden en kondensator ikke kan produsere strøm selv må den ta

den fra noe. Altså den vil trekke strøm til seg når spenningen er

høy og levere fra seg når spenningen blir lav. Dvs at den jevner ut

spendingen. Det som skjer da er at volten blir lavere.

Enkel sammenligning:

Er som om en bygger vei så sprenger en ned fjelltoppene og fyller dette i

dalene for at veien skal bli rett. Veien blir da lavere

i terenget enn om en hadde hatt fyllmasse fra ett eksternt sted som "produserte" fyllmasse. Produsenten er da dynamo/batteri.

Så om spenningen blir lavere når en kobler til en kondensator for å jevne ut svingningene mener jeg den er en nødløsning. Isteden for å fjerne prblemet som kan være smale kabler, dårlig batteri osv.. Det er en grund til at dbdraggere ikke bruker kondensator. Der er det

kun fokus på batteri og tykke kabler.

Det blir også feil av deg å si at en 30m2 kabel holder til 100amp. Siden lengden på kablen mye og si.

Sikringen som står ved batteri er for å beskytte kabelen IKKE forsterkeren. Det har dem fleste forsterkere innebygd. Må du sette 1200/12 inn i en tabell for å finne ut at 1200/12 er 100?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ett fancy inlegg. Er du ingeniør?

Jeg kan tegne og forklare litt i paint så du forstår.

kw19a93nzrtegmtx72j3.jpg

Siden en kondensator ikke kan produsere strøm selv må den ta

den fra noe. Altså den vil trekke strøm til seg når spenningen er

høy og levere fra seg når spenningen blir lav. Dvs at den jevner ut

spendingen. Det som skjer da er at volten blir lavere.

En ting du har glemt her er strømkilden.

Strømmen blir produsert av dynamoen. Dynamoen regulerer effekten utifra tilbakemelding fra batteriet. (kontrollspenning)

Når belastningen øker, kjører dynamoen på med mer energi.

Problemet med stereo, er at det trekker mye strøm i veldig korte perioder. Og dermed vil dynamoen få problemer med å justere ladestrømmen, som igjen gir spenningsfall.

Hvis du kobler inn en kondensator i kretsen, vil denne lade seg opp mellom bass-slagene, og du vil få et gjevnere strømtrekk.

Dermed vil dynamoen kunne tilpasse ladestrømmen, og gi mindre spenningsfall.

Og om du har et veldig kraftig el-anlegg, vil uansett ikke kondensatoren kunne trekke så mye ekstra at det gir spenningsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fancy og fancy. hehe, nei, er nok ikke store behovet for og sette inn i formler her, men skal man forklare noe, så hjelper det svært lite og komme med påstander uten og prøve og legge noen fakta på bordet. derav formlene.

Skal nå heller ikke kommentere ditt innlegg hvor du prøver og fortelle og underbygge for dine påstander. Men kan ta for meg ett par ting alikevel, du sier jeg glemmer lengden, men den gang ei. 6 meter kabel med kobberkordeller og ikke massiv leder gir deg da en meget god strømføringsevne, så denne delen sløyfet jeg og mener fortsatt at denne kabelen er god nok til lasten. Men (!) for at man skal finne ut av dette så må man selvfølgelig ha ett "datablad" som strømføringsevne står oppført. Du skal nå ha skryt for kreative tegninger og ett forsøk på en barnevennlig måte å prøve og forklare dette tema på. At man sikrer kabelen er korrekt, apparatet i enden er selvfølgelig utstyrt med egne sikringer og har da sitt eget området, så der har du rett, men jeg prøvde nå og forklare enkelt og greit uten og begynne og blande inn flere sikringer osv. Men for all del, sikringen er satt opp grunnet lasten og grunnet maks strømføringsevne i kabelen, den skal kunne håndtere begge deler.

Mine kunnskaper rekker ikke til og diskutere kondensatorens virkemåte opp og ned i mente, desverre, men vi kan nå prøve og si det veldig enkelt, kondensatoren lagrer energi og slipper ut energi, det som kommer ut er jevnt, det som kommer inn bør ikke være. Må man huske at det dreier seg om likespenning, ikke veksel. Kondensatorer blir brukt nr man skal kompansere for noe, i dette tilfelle er det spenningsfallet som oppstår ved "sjokk" - strømtrekk

Kan selvfølgelig være det skranter noe her, men men, jeg er trossalt kun energimontør (høyspent elektriker, for og si det enkelt) og kondensatorer er en stor del av mitt arbeidsmiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...