Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Under introduksjonen av en ny Audi for noen år siden, spurte en journalist den norske Audi-importøren om hva servicekostnadene ville være på den nye bilen. Svaret journalisten fikk var omtrent noe sånt: Dette er ikke noen interessant problemstilling - våre biler henvender seg til kunder med god økonomi som ikke trenger bekymre seg for driftskostnader. :roll:

Skrevet

Klart at dette er kjipt og jeg er forsåvidt enig.

Men det er jo det "de fleste" glemmer å tenke på (nå vil jeg ikke ta alle under en kam her!) når de handler bil er at du faktisk må ha råd til å vedlikeholde de også.

Men jeg skal jo være enig med at serviceutgiftene noen ganger er veldig høye..

Kan jo bare tenke seg serviceutgiftene på f.eks ferrari og porsche ;)

Skrevet

Det er sant. Men hvis man kan skru litt selv er det utrolig å mye penger man kan spare på verksted utgifter. Men det sier jo nesten seg selv at hvis man kjøper en dyr bil må man regne med at regningene hvis noe blir ødelagt kommer på samme nivået.

Skrevet
Vel 5 serien er jo større en 3 serien. Da vil jo delene også bli større og "dyrere" å produsere. Men som alt annet ting er overprisa.

Er nok ganske mange like deler i alle seriene vil jeg tro.

Skrevet

Har full forståelse at en dyrere og mer avansert bil vil føre til økte opplæringskostnader på personell og dyrere utstyr for å kunne serve denne bilen, men synes allikevel det er feil å bruke denne som melkeku for de rimeligere modellene.

En annen helt konkret ting som er virkelig irriterende er at den "samme" lille plastdelen produsert på samme produksjonslinje er dyrere bare fordi bilserien er større.

En kamerat i Mercedes-systemet konsterte for mange år siden det samme som Fredrik henviser til her; Jo høyere modell, jo høyere timepris og verkstedkostnad :?

Skrevet

Ja mexos, mange av delene er ganske like. Men de er ikke 100% like og da vil de jo ikke passe. Alt av bremser går om hverandre så vidt jeg vet, og mye av styringa og bakstillinga er også likt. Det som varierer mest er vel karroseriet.

Det som da er litt rart er at selv om bilen er noe større og litt mer avansert, er det ikke mye dem skal gjøre i elektronikken er det vel? Som regel skal de jo bytte bremseskiver, klosser osv. Hvorfor skal de da ta mer for større biler når alt av bremser osv er likt?

Skrevet

Time prisen på verkstedet er jo ikke det samme som dele prisen, som til sammen vil gi deg total kostnad på jobben.

Har hørt at di forsvarer pris difrensieringen med at diagnose utstyret er dyrere, men en merke forhandler bruker jo samme utstyret enten bilen er en 1-3-5-6-7 serie.

Mye av problemet ligger i at mange av kundene til premium merkene ikke betaler bil og vedlike hold selv.

De har firma eller lising bil og trenger drefor ikke plages med dette i sin private økonomi.

Mener å ha hørt at 70-80% av nybil salge på eks 5 serien er firma eller lising biler.

Ett annet problem er faste priser, bavaria skulle ha 3000kr for å byte håndbremssko på min E46 en jobb som tar max en time. :evil:

Fikk det i stede ut ført hos Moe auto å betalte ca550+mva for samme jobben. (han var VM hos bavaria før.)

Skrevet

kan jo nevne at det blir gjort akkurat det samme i dekk bransjen... de som satt i kassa bestemte pris etter personens bil å alt det der... så sån er livet...

så neste gang du skal handle dekk, må du låne nabo damas fiesta, å få kjøpt å lagt om dekkene... hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...