Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en liten avsporing i en annen tråd kan vi fortsette deiskusjon her :

kan jo nevne at det blir gjort akkurat det samme i dekk bransjen... de som satt i kassa bestemte pris etter personens bil å alt det der... så sån er livet...

så neste gang du skal handle dekk, må du låne nabo damas fiesta, å få kjøpt å lagt om dekkene... hehe

Iom. at jeg jobber i dekkbransjen vil jeg forsvare dette litt.. Men jeg kan jo ikke svare for alle, kun oss selv..

Vi ser på bilen og anbefaler dekk til biltypen! Vi tvinger ikke på noe som helst, men ANBEFALER.. Det er jo igrunnen bare logikk at om du kjører en BMW med litt motor bør du ha dekk som er bedre enn enn fiesta 1.1 liter da denne trolig aldri vil slite like mye på dekkene, da som oftest disse to har forskjellige kjøregrupper/slitasje.

Men det gjenspeiler seg igrunnen bare i det vi snakker om her i tråden om verkstedregninger og det jeg sa tidligere i tråden. Det forbauser meg hver eneste gang det kommer inn en kunde med bil til gjærne 6-7-8 hundre tusen kroner og skal ha de billigste dekkene som er å få tak i, og hopper himmelhøyt dersom han passerer f.eks 6000 for dekkene til sin bil..

Jeg synes rett og slett at dette blir tåpelig.. Da er det jo nesten snakk om "show off" synes jeg, da du har lånt max av det banken gir deg og kjøpt deg ei feit skute som du akkurat har nok til å betale avdragene på, men ikke råd til å kjøpe dekk (eller ta service)..

Det er helt klart at det er forskjeller på biler til 30.000,- og biler til 300.000,- for å ta et eksempel.. I dette overfladiske landet er det desverre slik at veldig mange ser på deg etter hva du kjører, hva du har på deg osv... Mange prøver da å leve et overfladisk liv som de egentlig ikke har råd til.. Jeg synes dette blir litt feil..

Nå har jeg sikkert tråkket mange på tærne tenker jeg og avslutter med en liten sammenligning..

Det er som i det meste du kjøper her i verden forskjeller på dyrt og billig.. Kjøper du et monstersvært hus stor hage, gjærne basseng etc er det klart at boutgiftene er dyrere enn et lite nusselig hus på landet. Kjøper du dyr bil er det klart at den koster mere å ha enn enn billig bil, kjøper du en dyr bukse må denne gjærne på rens kontra en billig joggebukse du bare kaster uendelig inn i vaskemaskinen..

Jeg mener også at det er tåpelig at den samme delen skal koste mer til f.eks 730d enn 530d, men da er det igjen kanskje vanskeligere/mer arbeid å skifte på en 7-serie kontra en 5-serie?

Jeg mener det her helt logisk at vedlikeholdsutgiftene står i stil til kjøpssummen. Og at folk desverre ikke skjønner dette er jo litt synd :)

Takk for meg :D

.........

Men her har dere i dekkbransjen en vei å gå også . det hjelper ikke at dere overpriser skikkelige dekk med 40 -50% . Håper en snart tar inn over seg at det er blitt ganske lett for de fleste å handle dekk over nettet og spare mange tusenlapper. Hadde differansen vært feks 1000 kr +/- for 4 dekk så hadde nok de fleste ikke giddet å handle på nettet .

. Det går an å bytte leverandør og/eller importere selv om prisene er for høye i innkjøp.

Selv har jeg kjøpt 8 dekk av typen michelin pilot sport til bilene mine i år , ene settet kjøpte jeg via dekkonline da Porsche ikke hadde rette dimensjonen inne og jeg hadde ikke tid å vente . Gjennom PCN får/Fikk en 40% rabatt på Michelin dekka , noe som gjorde at de havnet noen få hundre kroner over pris hos Tirerack ( som pga dollar var ganske gunstig)

Sist kjøpte jeg felger og Michelin PS2 dekk gjennom lokal leverandør , de gav meg også over 40% rabatt og matchet prisene gjennom PCN.

Pilot sport cup dekka kom på rett under 9000kr i 295-30-18 og 235-40-18 med rabatter .. det er Ok pris det.

Skulle nesten tro at rabatter på dekk var noe Bmwccn kunne ha ordnet også med salg gjennom feks forhandler. 40-45% på et godt dekkmerke burde gjøre susen .

Dyre biler koster mer å holde selv når det blir gamle ( og rimeligere)

Det ser jeg selv på min E34 M5 .. Du kan kjøpe de relativt billig , men de krver ganske mye i vedlikeholdskostnader. Og stort sett så blir det bare værre og dyrer å utsette vedlikehold. 20000kr i året i rent vedlikehold på en slik bil med noen år på baken er relativt rimelig. Dette er noe som mange unge som vil ha slike biler IKKE tenker på da de kjøper dem. Derfor er der mange eksemplar som er ganske dårlig vedlikeholdt.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er klart at mange nettbutikker tilbyr gode dekk til fantastiske priser.. Men enkelte av dekkene har (selv om de har samme navn) forskjellige gummiblandinger enn de som er laget for europa! Høres sykt ut, men er sant. Men det er ytterst sjeldent!

Det som kan være negativt med netthandel er at veldig mange dekkbutikker begynner å ta stive priser for å legge på dekk som er kjøpt andre plasser enn i butikkene deres. Så mange ganger selv om du får en utrolig pris på nettet ender du opp med en tilnæremet lik pris totalt med alt som om du skulle kjøpt i butikken med en gang..

Selvfølgelig om du er heldig å kjenner noen, eller finner en plass som ikke enda tar penger for å legge på medbrakte dekk klarer du nok å spare noen kroner.

Men er da den totale summen du sparer virkelig verdt strevet?

Skrevet

Har kjøpt fra Dekkonline og har god erfaring med det kjøpet. Ser de henviser til steder man kan få lagt om også . har også kjøpt fra Tirerack uten problemer, men en må jo rekne med litt lenger leveringstid. De er flere online leverandører også som har avtaler med verksted som kan legge om . Det er bare å søke.

Her selv ikke hatt noen problemer med å få lagt om/på medbrakte dekk. Greit ene gangen betalte jeg nesten 1000kr for omlegging og balansering ( noe jeg synest er i overkant dyrt) Men så er jeg fryktelig priketet på balanseringen også. Har ofte endt med å balansere settet flereganger før en blir fornøyd.

Men selv med 1000kr i omlegging så er totalbesparelsen på 2-6000kr og da er det jaggu noe galt med prisingen til dekkbutikkene .. ( ser egentlig litt bort fra USA markedet da de er kunstig lavt priset mtp dollar kurs for tiden) Og så spørs det da .. Om du synest 3000kr er værdt det strevet det trossalt er å sitte hjemme og bestille dekk på nett , få de levert på døra putte de inn i bilen og kjøre til egent verksted for omlegging. ;)

Stor sett når jeg spør om dekk hos lokale dekkpushere så vil de bestandig selge meg "billige" dekk , og når jeg spør etter spesifikke dekk som Pzero, Potenza, sport contact og pilot sport ( og også Toyo ) så er prisen himmelhøy i forhold til feks Nettbuttikker.

Og det med gummiblanding har jeg hørt , men det gjelderstort sett billigere dekk som er produsert i flere land. Tror også det er en del rykter som er satt ut av enkelte som selger dekk.

Tror dere som handler dekk bør gå litt hardere på leverandørene deres , for når feks Michelin kan gi 40% uten å mukke så viser jo det at der e rrikelig med avanse en eller annen plass. For de selger ihvertfall ikke med tap ;)

Skrevet

Jeg har kjøpt dekk fra forhandler en gang.

Dette var hos dekk1.

Jeg har 40% rabatt der, og med den rabatten, kom Nankang NS2 i 215/40R16 på 1000kr stk.

De samme dekkene får man på dekkonline for 500kr stk. Så prisen er i utgangspunktet nesten 75% høyere enn på dekkonline.

Men så fikk jeg jo med sikkert en halvkilo med bly på kjøpet da. :P

IMG_2884.jpg

Dette ble løst etter at jeg hadde vært oppi 80 en gang og oppdaget at dashbordet hoppet opp og ned, samt mistet to ventilhetter.

Leverte dem tilbake, og fikk lagt dekkene ut til felgkanten.

Skrevet

Kjøpte nettopp nye sommerdekk til dieselbørsa. Jeg hadde på fohånd bestemt meg for å kjøpe kvalitetsdekk av type Michelin, Bridgestone, Pirelli etc.

Hente inn tilbud på fra lokale forhandlere som alle skulle ha 8000 eller mer for 4 stk. Selv med "kompisrabatt"! Kunne fått billige merker til 6000 eller Kina-dekk til litt under 5000.

Endte opp med Bridgestone Turanza fra dekkonline.com til nesten havle prisen, 4600,-. Omlegging skulle alle dekkverkstedene ha mellom 960 og 1030,- for, men en lokal bensinstasjon gjorde dette for 600,- Med andre ord kostet det meg totalt 5200,-.

Jeg synes det er på tide dekk- og delepushere i Norge innser at konkurransen fra netthandel begynner å bli betydelig. Prisene er ikke lengre konkurransedyktige!

Skrevet

Jeg synes det er på tide dekk- og delepushere i Norge innser at konkurransen fra netthandel begynner å bli betydelig. Prisene er ikke lengre konkurransedyktige!

:beer:

.... Det jeg lurer på er om dekkbransjen er pålagt å handle gjennom feks hovedlager eller Grossister i Norge . Dvs mange er jo med i kjeder .

Husker det ble mye bråk hos de allerede etablerte dekkselgerene da Sheriffen startet opp . Er det slik å forstå at en i utgangspunktet ikke får importere selv som dekkforhanlder men styrt fra hovedimportør ?

Skrevet

Har også bare dårlige erfaringer med dekkforhandlerne.

For det første, så er det jo umulig å kjøpe ett dekk til "full-pris", er jo alltid rabatter på dekkene. Derfor den konklusjonen at "før-prisen" er kunstig høy.

Har også nesten uten unntak blitt lurt inn til butikkene med lokke-metoden. Har bestemt meg for å kjøpe ett kvalitetsdekk til en tilbudspris, men når jeg kommer til forhandleren, så har de jo selvfølgelig ikke dekket inne(eller er ikke tilgjengelig), blir da anbefalt et så å si identisk dekk, bare med ukjent merke. Prisen...jo, den er den samme :shock:

Jeg opplever dekk-bransjen i Norge for skitten og useriøs.

Men bevares, kan jo være at det er jeg som har vært uheldig i samtlige henvendelser....

Skrevet

Nei Kuanov , tror det er mange som opplever det slikt .. Ja bortsett fra de som synest det er helt greit å betale 40% overpris på billig dekk uten å sjekke andre steder. Enkelte betaler jo like mye for ett sett med slike dekk som en får feks PS2 eller potenza eller so3 for på nettet .

Kunne godt tenkt meg litt forkaringer fra dekkforhandlere på dette.

Skrevet

Hei jeghar nettop blitt medlem i klubben her så jeg leste det dere har skrevet her og er helt enig med dere men det beste av det helle er at jeg har jobbet med dekk og felger i 4 år og holder til en fyrma som heter Tevo dekk!!!!! Jeg bruker altid å informere kunden om forkjelige dekk og priser og jeg vil påstå at jeg ikke har hadd en eneste mistførnoyd kunde!!! Det med loddene dere seer på bilde øverst i siden det kunne hadd blitt halv parten hvis han montøren hadde tatt seg tid og snudd på dekke så det er sakt Det jeg vil med dette er at det finnes dekforhandelere som er veldig seriøst og bevist på å levere kvalitet til flere pris alternativer!!!!

Skrevet

Prøvde å søke opp en del dekk hos dere (Tevo) uten at jeg fikk opp så mange alternativ i større dimensjoner 17-18" som tross alt nye biler leveres med . På de jeg fikk opp samenlignet jeg prisen med feks Dekkonline og ser dere ikke ligger så frykteilg mye over for 4 dekk . Tar en med i betrakning at prisen deres ofte er inkl omlegging så er en på rett spor ;)

Skrevet

Jeg jobber selv på Dekkcenteret i Ålesund som er den største dekksjappa i området.

Tror mange av dere glemmer hva det koster og skulle holde seg oppdatert innen det siste av maskiner, lønne ansatte, holde egnede lokaler osv. Sier seg selv at da må prisen bli endel høyere en på ei nettsjappe som bare har en brøkdel av utgiftene.

Skrevet
Jeg jobber selv på Dekkcenteret i Ålesund som er den største dekksjappa i området.

Tror mange av dere glemmer hva det koster og skulle holde seg oppdatert innen det siste av maskiner, lønne ansatte, holde egnede lokaler osv. Sier seg selv at da må prisen bli endel høyere en på ei nettsjappe som bare har en brøkdel av utgiftene.

Der er forskjell på å barbere seg og å skjere av seg hodet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...