sondre Skrevet September 28, 2008 Skrevet September 28, 2008 Jeg trenger en ”ny” bil #2 før nyåret og har i den anledning sett meg ut et par alternativer, jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke mer enn maks 150 tusen på denne bilen. Bilen vil bli kjørt 2,6 mil 4 ganger i uken (under 5000km i året) og ellers vil familiebilen bli brukt. I perioder vil det være behov for 2 barneseter i bilen. Jeg har også bestemt meg for at det skal være bensin, da diesel ikke blir fort nok varm på den korte turen til jobb (13 km). PS! Jeg kommer til å montere en bensivarmer (Webasto el. lign). EDIT: Kommer ikke til å montere Webasto - koster alt for mye har jeg funnet ut! Valget står mellom facelift e46 (fom. 2002) 316i eller 318i som ikke har gått lenger enn maks 125000 km. Er det noen som har noen tips og råd om hva jeg bør være på vakt etter, eller om det er noen som har erfaring med de nevnte biler, sedan eller touring er likegyldig. Et annet alternativ er 116i, 2005 modell, men da må jeg øke maks innsatsen med ca 20 tusen. Er det en god ide, les er det verd pengene? EDIT: Har skjønt at jeg må opp i mot 180 tusen for en 116 med litt utstyr og i god stand Jeg har også sett e46 2000 – 2001 318 coupe som ligger nærmere 116i i pris og er en fantastisk pen bil, men den blir kanskje litt gammel, eller er den konstruksjonen så god at det forsvarer prisen? Edit: har slått fra meg coupe. Som dere skjønner har jeg litt beslutningsvegring her og tar i mot alle erfaringer med glede.
sondre Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2008 Etter å ha nøye vurdert all responsen og tipsene om hva som er en grei bil #2 så har jeg faktisk vært å handlet hos Stenshagen på Skøyen. Valget falt på en 2005 116i med litt ustyr. BMW Lettmetallfelger sommer og vinterUtvidet klimaautomatikk, 2-soneSportsratt i skinnMultifunksjonsrattCruisekontrollAvblenbart speil (innvendig)ArmeleneAUX, Ipod tilkoblingKoppholderSetevarmeLyktespylersystemPDC bakHøydejusterbare seterJusterbart rattLyktespyler systemLyspakkeTåkelysHvite blinklysKjørecomputerOriginal alarmRadio/CD businessRegnsensor Skulle i tillegg gjerne hatt sportsseter og Xenon, men ikke for enhver pris og den vil ikke bli mye brukt på langkjøring så det var andre ting som var viktigere... Bilder (Hentet fra annonsen): Regner med å få den til uka, så får vi se om den holder mål.
Der Barockengel Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Etter å ha nøye vurdert all responsen og tipsene om hva som er en grei bil #2 Ironi er jo bare ubetalelig. Gratulerer med ny bil.
sondre Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2008 Takker for det Der barockengel, jeg tok sjansen på at ingen ville bli veldig fornærmet (as if I care ). Det skal uansett bli deilig å få levert tilbake Touranen til Møller og få en bil som ikke skrangler og rister og ikke bruker 20 minutter på å få driftstemperatur, og i tillegg har drift på de riktige hjulene!
Der Barockengel Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 jeg tok sjansen på at ingen ville bli veldig fornærmet (as if I care ). He-he. Hvis du går fra en Touran, er det nesten ennå større grunn til å gratulere. Rart hvordan ingen ser ut til å være i stand til å produsere en flerbruksbil som ikke har underdimensjonert hjuloppheng, eller som skrangler i alle hjørner. Jeg kikket på en Touran en gang, og da kunne ikke selgeren stoppe med å skryte av hvor lurt det var med dieselmotor, og hvor godt skrudd sammen Touranen var - særlig skulle den ha betydelig bedre karosseristivhet enn Sharanen. Uansett en meget pen 1-serie på bildene dine - 1-serien seiler egentlig opp til å bli en av mine favoritter utseendemessig blant BMWs nåværende modeller - hadde ikke trodd det når den ble introdusert, men den har virkelig vokst i mine øyne med årene.
ESveen Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Gratulerer med ny fin bil. Etter å ha vært 5'serie mann (med sekser eller større) i alle år, så er faktisk fristelsen til en 1'serie 118d der. Faktisk en snasen bil, særlig med M-tech. Som nr.2 bil må den da være perfekt. Ser flere av de i styret i CCN Trondheim som kjører 02' på bane, har kjøpt seg 1'serie som hverdagsbil. Det må da si noe om kjøreegenskapene Uansett gratulere
sondre Skrevet Oktober 16, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 16, 2008 Jeg må ærlig innrømme at jeg var veldig i tvil da jeg først så den da den kom, men som flere andre må jeg si at jeg synes den ser bedre og bedre ut. Og ikke for å si noe stygt om E46 som var alternativet så er E87 en mye mer moderne bil og valget var enkelt i så måte (mtp barn i bil og sikkerhet mm), og dessuten har jeg jo allerede vært i besittelse av en 316 E46...
sondre Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Nå har jeg hatt bilen et par dager og må bare si at jeg er kjempefornøyd! Den er vannvittig lettkjørt og ligger som klistret på veien og har en vannvittig kjapp styrerespons (selv med nye vinterdekk), sammelignet med Touranen (med sportsunderstell) og 525'n. Var i utgangspunktet litt skeptisk til en liten 1.6 liter og bunndrag mtp at jeg er vant til dieselpower, men er positivt overrasket over draevnen på lavt turtall og responsen. Fungerer meget bra til mitt bruk og alt er relativt...
eriklepe Skrevet Oktober 23, 2008 Skrevet Oktober 23, 2008 grattis med ny bil! Lurer litt på å kjøpe 1 serie selv, som nr 2 bil. Har vært og prøvekjørt 116, og til daglig er den mer en grei nok. Men lurer på om jeg vil angre den dagen vi skal på langtur. Derfor er 118d mer aktuell for meg men de ligger jo litt høyere i pris. Hva tror dere videre om bruktbilprisene til 1 serien fremover?
sondre Skrevet Oktober 23, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 23, 2008 Hvis du tenker på bruktpriser i forbindelse med økonomiske nedgangstider/finanskrise så er jeg av den oppfatning av at 1-serien ikke er veldig berørt av det da de er ganske rimelige i pris (ihvertfall når de har fått et par til tre år på veien). jeg tror personlig at det er dyrere biler som vil merke det bedre. MEN hva vet jeg, jeg er ingen "ekspert" og må jo prøve å forsvare mitt eget kjøp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå