Gå til innhold

E30 325i Prosjekt Tyskerstuk

Anbefalte innlegg

• Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Kjører med rektig olje da vettu Mr.Frelst ;)

Men da kanskje det bare er å justere den ja? Da kommer spørsmålet: Hvordan gjøres det? Hehe. Aldri åpnet en diff før faktisk, langt mindre justert den. Kan noen komme med en kjapp DIY til meg?

Skrevet

Å justere en diff kan være noget vanskelig å få til selv ja. Lev LSD diffen på E-30'n til en på Toten. Han er god på dette. Må somregel til med shims for å få riktig avstand mellom kronhjul og pinjong ellers vil dette bare slites i filler :wink:

Skrevet

Ahh. Noen i Akershus-Oslo som kan gjøre dette? Evt kostnader på en sånn jobb? Bare å levere hele klokka med lokk og innmat da?

Skrevet

Leverte hele klokka ja, men husker ikke helt hva som ble gitt for jobben. mulig det var rundt 1500kr. Vet ikke om noen som gjør sånt der desverre :wink:

• 2 weeks later...
Skrevet

Ok, prata med en kar som har litt peiling på differ idag, han mente lyden kom fra dårlige/slarkete lagere. Da ble jeg vel lurt da jeg kjøpte diffen, for de sa den var nyoverhalt. Kunne kanskje være at det var strammet for mye mellom kronhjul og pinjong også... Skulle kjenne på mellomakselen sa han, og kjenne om det var bittelitt slark der, hvis det ikke var det, var det for stramt.

Det er denne type diff forresten:

b1whfg3s22xnhc442ram.jpg

Skrevet

Er vel det. Men får man kjøpt deler til disse nå? Synes jeg har hørt at de har sluttet å lage deler til disse diffene, eller stemmer det ikke?

Edit: Er det disse lagerene, nr 6 og 7?

fv1tuy2p5q5v2q7rxwcy.gif

Eller er det de utgående til drivakslene?

Skrevet

Så deg på Råholt her om dagen. fytti for en e30 du har! stod på et gatekjøkken, like ved Dal, en grønn Audi a4 :) så du cruisa forbi, må få sett ordentlig på den e30'n din ;)

Skal lufte bimmern en dag til uka, kanskje møtes og snakke litt? :)

Mvh.

Skrevet

Da har jeg begynt med den andre M20B25 min. Blir samme overhaling som med den jeg har i bilen nå, slipesett og justering av ventiler. Skal lakkeres opp så den ser ut som ny også.

5ucd0eyy26r0jy50rzk6.jpg

Blir noen deler

lwroarfzfqij7lkpmvew.jpg

Lurer fortsatt på dette med diffen min, lager en tråd på teknisk også jeg.

ZhilleN: Du så meg ja. Var en tur å luftet den ja, blir ikke så mye brukt da jeg bare tar den ut i tørrvær, hehe. Du kan godt få se nærmere på den en dag ja, BMW prat er bare artig det :)

Skrevet

Da har jeg svingt en tur med Bimmern, "ny" diff montert, og herlig stillhet var det :) (takker Kristov) Den gamle diffen har dårlig inngående lager tror jeg, for når jeg vrir den så "skraper" det liksom i fronten der. Skal vel være greit å bytte, selv for meg ;)

• 2 months later...
Skrevet

Da begynner jeg prosessen med å prøve å få godkjent turbo i min E30. Men kunne trengt noen tips til hva jeg skal ha med i søknaden?

Altså: Dette er et twin-turbokit som allerede er innkjøpt, planen er å begynne så fort jeg får godkjenning (hvis jeg i det hele tatt får da), men hva skal til av bremser, understell og slikt? Hvor mye effekt tillates på originale bremser f.eks? Burde jeg gå for E36 M3 fjærben/bremser med en gang? Har BT noen opplysninger om dette, eller er det noe JEG må skaffe og skrive med i søknaden?

Tenkte å sende avgårde søknaden så fort som mulig, for det tar visst litt tid for evt svar, sa de på BT idag ;)

Fyr løs om noen har inputs! :)

Skrevet

Først og fremst, si at du skal bruke orginal motorstyring på sprutet. Datasprut er ofte et stort nei. Legg deg på fornuftig ladetrykk (0,6-0,7), slik at dette ikke blir et bygg for galleriet effektmessig.

Er bilen din før eller etter katalysatorkravet? (89 eller tidligere modell?). Normalt må alle uorginale motorer gjennom syklustest om de skal i biler med kat. krav. Og det betyr = nei, du får ikke godkjent.

Du kan alltids prøve deg med 286hk med henvisning til S50B30 ombyggingene og deres specs. pIMp her på forumet og Wenås folka har endel ferskt i minne omkring dette vil jeg tro. Det kreves at man bruker noe tilsvarende M3 spec dimensjon på bremser. Det er mye uklarheter her såvidt jeg har fått med meg. Du kan også høre med Ole Martin Hararldstad i BMWCCN (han er vel her inne og) siden han holder på med uorg M10 turbo i E30, og hvilke deler han bruker.. der var det snakk om effekt over 300hk.

For 4-5 år siden da jeg sendte ombyggingssøknad på 238hk (Sport Evo effekt) M20 turbo fikk jeg en masse problemer. Først og fremst datasprut som nevnt, og det faktum at jeg ikke hadde lov å bruke en større turbo enn en som hadde makseffekt på det angitte hk antall (238). Masse fram og tilbake med utfyllende dokumentasjon fra meg var ikke nok (både på orginale sprutet og turbo og hvordan en wastegateventil fungerte (noe de åpenbart ikke viste på BT) ). Jeg avbrutte, og la hardt mot hardt i deres disfavør med anmeldelse til Vegvesenets lokalkontor, fylkesmann og kommune for grov tjenesteforsømmelse av vedkommende BT ansatt (totalt 4 grove brudd på forvaltningloven). Heldigvis gikk tosken av med pensjon et halvår senere. Det var vel for mye forlangt at han skulle akseptere at en 20 åring kunne mer om motor enn han. [-o<

Jeg holder for tiden på å få ut dokumentasjon av Racing Dynamics, de skulle se på saken (Der har de som kjent tilbydd en mental 292kW versjon av E30).

Skrevet

Takker for et utfyllende svar Oddis.

Ja, Sport Evo spec`en var egentlig ikke dum, da KAN man jo bruke de originale bremsene (eller er de større på SE kontra vanlig M3 tro?) Ellers kan man kanskje ta fram specs på Alpina B6 3,5? De har 256hk på papir.

Hvis jeg dokumenterer bygget med en effekt tilsvarende DET eller mindre, så kan det kanskje gå.

Chassinr på bilen er før katalysatorkravet, så slipper unna der. Har også planer om a holde meg til et moderat trykk ja, iallefall i første omgang, så får vi se senere.

Men først får vi høre om de i det hele tatt godkjenner bygget.

Skrevet
Takker for et utfyllende svar Oddis.

Ja, Sport Evo spec`en var egentlig ikke dum, da KAN man jo bruke de originale bremsene (eller er de større på SE kontra vanlig M3 tro?) Ellers kan man kanskje ta fram specs på Alpina B6 3,5? De har 256hk på papir.

Hvis jeg dokumenterer bygget med en effekt tilsvarende DET eller mindre, så kan det kanskje gå.

Chassinr på bilen er før katalysatorkravet, så slipper unna der. Har også planer om a holde meg til et moderat trykk ja, iallefall i første omgang, så får vi se senere.

Men først får vi høre om de i det hele tatt godkjenner bygget.

Dette blir en grom bil om du får dette i vognkortet:)

Hadde egentlig ikke tenkt å si så mye her men

Min søknad er jo allerede forhåndsgodkjent og behandlet (men det gjenstår selvsagt å se hva dem sier når jeg viser den)

Hadde jeg vert deg hadde jeg gått for alpina bremser. Når en kompis søkte om 300hk i e30 henviste bt selv til alpina og dens effekt.. så disse bremsene har di kontroll på og du slipper å dokumentere noe utover det.

Min har ikke kat og ble godkjent med 195kw i sin tid. så må du bare dokumentere hvilket understell du har, stab stag osv. Opplys om hvordan du vil dokumentere effekt.

Min oppfatning er vertfall at ting blir mye enklere om man gir slipp på 350hk drømmen og nøyer seg med feks alpina b6, får godkjent og er happy med det.

Alpina er hyggelige og utifra det brevet en kompis fikk fra dem er di behjelpelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...