Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har vert å kjøpt meg vinterdekk nå, å får slengt etter meg om jeg er helt idiot ???? kjøpte dekk til bbs 17 toms felger dim 225/45-17.. er vel ikke for breit på vinter det vel ?? :roll:

Skrevet

mange som sier at bilen blir som en slede med store dekk.. Og etter egne erfaringer er jeg så smått ening, men jeg har aldri kjørt bil med så breie dekk om vintern før :P

Men snakka med en importør av dekk, og han sa at det bare var positivt med breie dekk om vinteren, pga mer kontakt med bakken. :wink:

Men kommer vel litt an på føre også, og på Åndalsnes er det vel stålis og 2meter snø om vintern :lol:

Skrevet

ja, de bli jo ganske så glatt her til tider da, men kjører mye opp til bjorli å dombås, der er det jo skikkeli vinter veier :) jeg hadde 205 på en corolla jeg hadde for noen år siden, å jeg har aldri hatt så god vinterbil noen gang ;) skjønner ikke helt hvordan det kan bli verre på 525en med 225 da siden det er en betrakteli større bil enn corollan :)

Skrevet

Hvilken bil har du?

Jeg kjørte ifjor med en E36 med samme dim som du har kjøpt (225/45-17), og jeg satt fast én gang. pga jeg polerte snøen. Ellers kom jeg meg fram uansett. Dette var middels dekk (Mastersteel). Så du klarer deg nok :)

Edit: Ser du kjører 525..

CandyCab: Greit nok at rallybiler kjører med smale dekk, men de holder jo over gjennomsnittet fart osgå da, og kjører på grensen omtrent hele tiden..

Skrevet

Har i to vintere nå kjørt med 235/45-17 piggfrie dekk på min E39 på all slags føre. Det har (bank i bordet) gått veldig bra! Er spesielt i slaps og sørpe man må være litt obs med breie dekk. Men bruker man innsiden av hodet når man kjører, og avpasser farten etter forholdene så går det veldig bra.

Skrevet

Men snakka med en importør av dekk, og han sa at det bare var positivt med breie dekk om vinteren, pga mer kontakt med bakken. :wink:

Viss det er bar asfalt så.... :roll:

Bør ha endel smalere dekk,bedre og mer konsentrert marktrykk gir bedre fremkommelighet og veigrep.

Skrevet

Jeg kjører 225/45/17 Michelin X-ice piggfritt og er meget fornøyd med det. Kjører på alt fra sørpe-drit i Oslo til Skikkelig vinter i Gudbrandsdalen og har ikke opplevd noen form for problemer med dimensjonen. Men bredere dekk er selvfølgelig en ulempe kontra smale da man blir liggende å flyte oppå snøen og ikke får like godt grep som med smalere dekk. Var en test i fjor som gikk på felgdiameter også. Den viste at opp til 17" gikk greit, men fra 18" og opp var regnet som håpløst grunnet lite gummi som gir harde dekk og dårlig grep. Lurer på om det kanskje var Motor som hadde testen.

Forresten: "Ett dekk, flere dekk" ;)

Skrevet

Grunnen til at de bruker smale dekk i rally er for å komme igjennom snøen fort å få tak i isen med piggene. Om breie dekk fungerer bra eller dårlig kommer helt an på føret. Er det kjørt hardt kan det være bedre pga større kontaktflate, mens hvis det er sørpe/nysnø kan det være dårligere pga man flyter oppå uten å få grep på det under. Tror ikke 225/45-17 skal være så farlig :)

Skrevet

har en E60 som jeg altid har kjørt med 225/55-16 på som vinterhjul, å har aldri hatt noe problem med å komme me fram.. ser andre japsebiler står fast, men e har berre kjørt forbi.. mn d har sikkert endel med at e kjøpe skikkelige dekk, å ikkje ukjente billig merker..

Skrevet

her va de mye delte meninger ;) hehe :) jeg har litt trua jeg da, kjøpte dekkene av en importør i ålesund, å han sa det att vist jeg ikke ble fornøyd så var det jeg som ikke kunne å kjøre bil ;) er piggdekk jeg kjøpte da, er ikke helt komfortabel med piggfri dekk :)

Skrevet

Kjørte piggfritt lenge på E28`n før jeg bytta til piggdekka, gikk greit det :)

Men merka stor forskjell på stabilitet med å gå fra 185.70.14 og til 195.65.15 :)

Selv på sørpeføre ble den bedre :)

• 2 weeks later...
Skrevet
har vert å kjøpt meg vinterdekk nå, å får slengt etter meg om jeg er helt idiot ????

Og du er helt sikker på at det er pga. dekkvalget ditt folk sier dette? :P

Men helt seriøst, så avhenger dekkdimensjon mye av hvilket vinterføre - dvs. hvor i landet - man kjører. Åndalsnesområdet er kanskje ikke det naturlige valget for så brede dekk. Som andre har vært inne på, er det ikke bare dekkbredden, men også profilen på dekket som skaper utfordringer: 45-profil blir lett et ganske hardt dekk. Min gjetting er at du kan bli bra fornøyd med disse dekkene denne vinteren, og at de kan være ok neste vinter også. Men at du bør sette de på bilen høsten 2010 (selv om de skulle være lite slitt), er jeg noe tvilende til.

Det spiller selvsagt mer enn bare en liten rolle hvilket dekkmerke du har kjøpt også.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...