Fredrik Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Så er det min tur til å spørre hva en bil rent hypotetisk er verdt i dagens norske bruktbilmarked. Hvis jeg hadde hatt en "norsk" 2003 E46 318d Touring (produsert 11/2002) i meget fin stand (dvs. ingen rust, ingen bulker og ingen skjemmende riper) hvor mye ville det ha vært realistisk å kunne forlange for bilen ? Bilen har kjørt 170000 Km (en eier), alle servicer er utført hos BMW og den har ingen feil... alt utstyr på bilen virker som det skal. Motoren har aldri vært chippet og bilen er voksent kjørt av en som utvilsomt er en stor BMW entusiast på den modne måten... Utstyrsmessig er bilen en kort historie iom. at den ikke har Xenonlys, ikke skinn, ikke sportsseter og den er ikke senket med M-Tech fjærer/dempere eller lignende. Bilen har imidlertid helautomatisk klima, skinnratt/gearspake, BMW Business Stereo og originalt avtagbart og skjult hengerfeste. Skvettlappene kan naturligvis fjernes før et salg. Bilen er korrekt vedlikeholdt fortløpende hos BMW og derfor er bl.a samtlige støtdempere, bremseskiver og bremseklosser byttet ved ca. 100000 Km. Eksospotten og katalysatoren ble byttet på garantien ved ca. 60000 Km. Begge bærearmene foran er også skiftet på garantien ved ca. 60000 Km... i tillegg til et styreledd ved ca. 140000 Km. Bilen fremstår med andre ord som en "ærlig" bil... intet tullball. Dette er naturligvis ingen skjult salgsannonse iom. at bilen har danske skilter, men jeg ønsker å overveie flere forskjellige muligheter forbindelse med flyttingen tilbake til Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Det er ikkje lett å beregne verdien på ein nyare bil i dagens marked! www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_MA ... 132&sort=2 Her er dei 318d som er på finn. Kanskje du kan få rundt 160-170t? (ukvalifisert gjetting) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Så lenge du ikke prøver deg på innbytte hos forhandler såh.. For, jeg spurte på en bil som var i Grendlandsområdet i Telemark.. Det var en E90 til ca 290 000,-. Jeg hadde da 330D-en min. 2000modell, med skinn, xenon, og mye annet.. Gått ca 180 000km. Dem tilbød meg da 150 000,- for bilen 330D-en! Jah... MORNA! Dette da pga "høy" kmstand.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 30, 2008 Forfatter Share Skrevet September 30, 2008 Så lenge du ikke prøver deg på innbytte hos forhandler såh..For, jeg spurte på en bil som var i Grendlandsområdet i Telemark.. Det var en E90 til ca 290 000,-. Jeg hadde da 330D-en min. 2000modell, med skinn, xenon, og mye annet.. Gått ca 180 000km. Dem tilbød meg da 150 000,- for bilen 330D-en! Jah... MORNA! Dette da pga "høy" kmstand.. Hallo... 180000 Km er da ingenting for en skikkelig dieselbil som er fornuftig vedlikeholdt. Min svoger har en over 10 år gammel Peugeot 406 2,1 TDXR som har kjørt over en halv million kilometer. Bilen kjører som den skal og motoren er stadig helt original. En ny clutch, radiator og starter... that´s it... det er åpenbart lov å prøve seg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Ja, 150 000,- for en 330D er jo helt latterlig.. Men jeg var hyggelig tilbake på tlf og sa at "jeg skulle tenke på det" Jeg sendte han senere en mail at jeg heller fikk byttet billig til meg en E60 Han ble lite misunderlig på byttehandelen da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 30, 2008 Forfatter Share Skrevet September 30, 2008 Ja, 150 000,- for en 330D er jo helt latterlig..Men jeg var hyggelig tilbake på tlf og sa at "jeg skulle tenke på det" Jeg sendte han senere en mail at jeg heller fikk byttet billig til meg en E60 Han ble lite misunderlig på byttehandelen da. Bruktbilmarkedet i Norge er håpløst, men sikkert fint for kjøpere så lenge det varer... og det er ikke lenge med finanskriser og annet styr... Jeg har fått et tilbud fra BMW i Danmark på rundt 170000 danske kroner... eller ca. 185000 norske kroner. Dette tilbudet virker fornuftig med tanke på bruktbilmarkedet i både Norge og Danmark. Jeg må en tur i tenkeboksen..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CS Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Siden du har blitt tilbudt en innbyttepris på 185000 NOK, så er det vel egnetlig ikke så mye å lure på. Jeg hadde slått til på det. Hvis du hadde solgt den i Norge hadde du nok ikke fått den prisen. Vet ikke hvordan bruktprisene/markedet er i Danmark i forhold til Norge.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Dette tilbudet virker fornuftig med tanke på bruktbilmarkedet i både Norge og Danmark. Jeg må en tur i tenkeboksen..... Si at du kunne fått 20.000 ekstra ved et salg (noe som ikke virker trolig, men bare for moro skyld).. Hvor nøye er det egentlig? Spesielt i din finansielle situasjon.. Slå til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SIG Skrevet September 30, 2008 Share Skrevet September 30, 2008 Jeg har kikket mye på Finn i det siste da jeg har vurdert å kjøpe en 320d selv. Det har den siste tiden vært lagt ut et par 320d 2002 modeller (facelift) med mellom 100-120K på telleren. Disse lå med en prisantydning på 169-179 tusen og ble tilsynelatende solgt rimelig fort. De som ligger ute med høyere pris har ligget lenge. På bakgrunn av dette vil jeg anslå en realistisk salgspris privat på 150-170 tusen for en 2003 318d med din kilometerstand og kanskje 120-140 tusen i innbytte hos en forhandler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 Dette tilbudet virker fornuftig med tanke på bruktbilmarkedet i både Norge og Danmark. Jeg må en tur i tenkeboksen..... Si at du kunne fått 20.000 ekstra ved et salg (noe som ikke virker trolig, men bare for moro skyld).. Hvor nøye er det egentlig? Spesielt i din finansielle situasjon.. Slå til. Nja... det er jo enkelt å bare selge bilen uten videre i Danmark og det er nok også det jeg kommer til å gjøre. Hvis jeg eksporterer bilen ut av Danmark får jeg imidlertid igjen 40-50% av avgiften som ble betalt den gangen bilen ble registrert i Danmark og det beløpet tilsvarer ca. 120000 norske kroner. Spørsmålet er om det koster like mye å importere/registrere bilen i Norge... eller om deler av det evt. resterende beløpet kan legges til den fremtidige salgssummen for bilen. 150000 kroner blir for 180000 kroner på denne måten. Jeg har ikke planer om å kjøre bilen i Norge, men alt er jo mulig hvis bilen ikke kan selges for en fornuftig sum penger. Er det noen her inne som er skarpe på beregning av avgifter ved import og registrering for en bil som min. Fakturaprisen blir evt. bruttoprisen for en 2003 modell uten avgifter... iom. at jeg får refundert avgiftene av den danske staten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Syns det var en grei pris.. mtp på utstyrsnivå og km.. Godt å bli ferdig med det uten så mye styr og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Siden jeg har en liten fot innen bilbransjen kan jeg si følgende: Det der er ikke noe å tenke på engang. Tror du skal være MEGET heldig om du greier å få noe i nærheten av 185K for bilen din i Norge. Nordmenn er redde for biler som er kjørt litt over gjennomsnittet, og prisen på "långmilare" gjenspeiles av akkurat det. Råtipping: Bilen din vil ha en salgspris i Norge på ca.150.000,- Engangsavgiften på den blir forøvrig ca.60.000,- om du skulle velge å importere den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 1, 2008 Forfatter Share Skrevet Oktober 1, 2008 Siden jeg har en liten fot innen bilbransjen kan jeg si følgende:Det der er ikke noe å tenke på engang. Tror du skal være MEGET heldig om du greier å få noe i nærheten av 185K for bilen din i Norge. Nordmenn er redde for biler som er kjørt litt over gjennomsnittet, og prisen på "långmilare" gjenspeiles av akkurat det. Råtipping: Bilen din vil ha en salgspris i Norge på ca.150.000,- Engangsavgiften på den blir forøvrig ca.60.000,- om du skulle velge å importere den. OK... jeg kan med andre ord legge ca. 60000 kroner til de 150000 kronene bilen trolig kan selges for i Norge. Hvis det ikke er andre større kostnader knyttet til eksport/import av bilen til Norge vil jeg med andre ord sitte igjen med ca. 210000 norske kroner når bilen er solgt i Norge... i motsetning til ca. 185000 norske kroner om bilen selges i Danmark. Hmmm... det er mye bryderi for knapt 25000 kroner og det er også forbundet en økonomisk risiko ved prosjektet. Jeg må i tenkeboksen igjen.... Hvordan kom du helt konkret frem til at engangsavgiften er ca. 60000 kroner ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
milhouse Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Det er alltid vanslig å si, men skal du selge den privat og få den solgt relativt fort så vilee jeg trodd ca 150 til 160 med litt flaks. http://www.finn.no/finn/car/used/result?CAR_TYPE=1655&ENGINE%2FFUEL=2&YEAR_MODEL_FROM=2002&siteId=1&channelId=1&YEAR_MODEL_TO=2004&searchKey=SEARCH_ID_CAR_USED&userid=1238531524&CAR_MODEL=2132&sort=2 Dette er sånn markedet ser ut på bilen din. har da søkt på 2002-2004 modell stasjonsvogn og diesel, fri kilometer. Den billigst er en 320dat som mest sannsynlig går før din, men med noget spesiellt interiør. Inbytte regner jeg med at da vil være i området 120-130. Ikke ta dette som ett tilbud er bare raskt anslått. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Oktober 1, 2008 Share Skrevet Oktober 1, 2008 Siden jeg har en liten fot innen bilbransjen kan jeg si følgende:Det der er ikke noe å tenke på engang. Tror du skal være MEGET heldig om du greier å få noe i nærheten av 185K for bilen din i Norge. Nordmenn er redde for biler som er kjørt litt over gjennomsnittet, og prisen på "långmilare" gjenspeiles av akkurat det. Råtipping: Bilen din vil ha en salgspris i Norge på ca.150.000,- Engangsavgiften på den blir forøvrig ca.60.000,- om du skulle velge å importere den. OK... jeg kan med andre ord legge ca. 60000 kroner til de 150000 kronene bilen trolig kan selges for i Norge. Hvis det ikke er andre større kostnader knyttet til eksport/import av bilen til Norge vil jeg med andre ord sitte igjen med ca. 210000 norske kroner når bilen er solgt i Norge... i motsetning til ca. 185000 norske kroner om bilen selges i Danmark. Hmmm... det er mye bryderi for knapt 25000 kroner og det er også forbundet en økonomisk risiko ved prosjektet. Jeg må i tenkeboksen igjen.... Hvordan kom du helt konkret frem til at engangsavgiften er ca. 60000 kroner ? www.toll.no Vekt: 1485 KW: 85 Co2: 156 Du må også påberegne å betale mva etter en anslått verdi av bilen.. La oss si de mener den er verdt 80.000kr før import (ikke så langt unna sannheten om man ser på det tyske markedet) samt mva på frakt (3.000kr ved egentransport) pluss norske skilter.. Så du kan plusse på en 20.000,- der. Nå vil selvsagt engangsavgiften gå ned en smule når bilen fyller år da. utgjør ca.5.000,- Jeg personlig ville ikke tatt meg bryet. Spesielt når jeg vet hvor tregt markedet er for tiden. Kan godt hende du ender opp med en pris på 120-140 før du får solgt den her på bjerget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå