Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Hadde nettop bilen inne til EU kontroll for første gang siden jeg fikk den og verkstedet mente jeg måtte fjerne sotingen på sidevinduene foran. Hva er egentlig reglene her, er det lov med delvis soting? All info mottas med glede.

Mens jeg er i gang kan jeg også spørre om noen vet hvor jeg bør henvende meg i Oslo for å få senking godkjent i vognkort - har TÜV papirene.

Takk for hjelpen!

Skrevet

Har også en litt lettere tone soting på sidevinduene foran, men min bil har ikke vært på EU-kontroll enda. Er utført av http://www.atac.no/ - mulig de kjenner til reglene om du henvender deg til dem og spør?

akg7cbmf10gv2rpe9772_thumb.jpg

Skrevet

Soting av frontruter og sideruter forann er ikke lov.

For å godkjenne senkesett må du ha bilen inn på verksted for 4-hjuls kontroll, deretter må du til satans vegvesen med papirer fra kontrollen og TUV papirene. De sjekker at alt er som det skal, og så er det godkjent.

Edit: Enkelte trafikkstasjoner kan være VELDIG vanskelige å ha med å gjøre. Her i kristiansand krevde de TUV papirer på skandinavisk språk (ikke lett å få tak i det nei)

Mens i arendal hadde jeg time klokka 14.00. Klokka 14.10 var jeg på vei hjemover med godkjent senkesett :wink:

Skrevet

Bare å skaffe seg ekstra sideruter, å bytte. Litt jobb, men ikke så ille. Evt at du bare bytter dørene :lol:

Lån deg noen fjærbein med org innmat og bare flytt de over i anledning kontrollen. Mye jobb, men vi bor i Norge..

Så fort man ikke kan lese nr på fjærene (noe som fort er borte etter 1 års tid, iallefall på mine fjærer) så gjelder ikke TUV dokumentasjonen lenger, og er da like ugyldig som allt annet av senkesett.

Skrevet

Stemmer det.. Ingen film på rutene foran b-stolpen overhodet..

Ikke engang klar.. Og ikke engang selvmontert toppstripe er lov..

Så her har du fått "riktige" feil

Skrevet

Tusen takk for bra svar folkens.

Er litt beita å måtte fjerne og kjøpe ny soting foran hvert 4. år *plystre*

Skrevet
Bare å skaffe seg ekstra sideruter, å bytte. Litt jobb, men ikke så ille. Evt at du bare bytter dørene :lol:

Lån deg noen fjærbein med org innmat og bare flytt de over i anledning kontrollen. Mye jobb, men vi bor i Norge..

Så fort man ikke kan lese nr på fjærene (noe som fort er borte etter 1 års tid, iallefall på mine fjærer) så gjelder ikke TUV dokumentasjonen lenger, og er da like ugyldig som allt annet av senkesett.

Angående det siste der, er litt nervøs for det det, noen som vet om enkelte er "snillere" enn andre på dette?

Skrevet
Ikke noe stress.. Ta med bilen til ett åøreit verksted..

Er det ikke Biltilsynet som må godkjenne senkesettet i vognkortet?

Skrevet
Ikke noe stress.. Ta med bilen til ett åøreit verksted..

Er det ikke Biltilsynet som må godkjenne senkesettet i vognkortet?

Han tenkte på det med sotingen / senkingen igjennom EU-kontrollen.

Jeg kjøpte på min gamle bil brukte sideruter hos høggern da jeg skulle godkjenne. Byttet dem, godkjente, og byttet tilbake. Kjekt å ha!

Har du flere kompiser med samme bil og soting, så kan dere spleise på prisen på rutene.

Til min E36, så betalte jeg vel.. 3-400,- for ett par.

Skrevet

Kreativt :)

Sliter vel litt med senkinga selv når min skal inn. tuv-papirene ligger i hanskerommet da.

soting slipper jeg tenke på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...