Olelink Skrevet Februar 12, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2010 Ingenting og si på ståpå viljen ! Hvorfor ta ut motor om det er topp pakninga som er problemet? Sjekke bunndel også? Liker ikke tanken på å utføre kirurgi mens den står i bilen. Er livredd å få støv og dritt inn i motor. Dette unngår vi lettere ved å ta den ut. Har begynnt å fått det inn i hendene nå så det går fort å ta den ut Når vi først har den ute vil den få samme gjennomgang som dama sin fikk. Alltså spyling/vasking av bunnpanne og toppdeksel, lakkering av toppdeksel, innspeksjon av oljepumpe/kjeder/kammer osv, utvendig rens av motor. Nå har jeg egentlig mest lyst til å slippe nedi en b25, men da ryker fort 13-14'000. Og det er penger jeg helst skulle brukt på GT'n for å få den klar til førstegangskontrollen. Så vi får se hva det blir til Selv om min har ett mye mer påkostet understell enn dama sin 525 og dermed er en mer morro bil å kjøre så er den litt undermotorisert. Etter å ha kjørt en del med dama sin nå så savner jeg draget av en b25, for det er utvilsomt sterkere enn i min b20. Men om jeg skal følge ønsketenkningen så skulle det blitt sluppet nedi en m60b40, deiligere lyd skal man lete lenge etter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 14, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 14, 2010 Update fra fredag kveld: Update fra igår (Lørdag): Vi har tatt av toppen (kommer bilder av dette også i dag). Bad news, Vi har sålangt ikke funnet noen visuelle tegn på hvor skaden ligger. Men vi fant litt kjølevæske i syl 3 (fra front av motor og bakover). Ellers ingen visuelle spor på toppakning eller på toppen. Se egen tråd om dette:http://bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=144403 Det er også en del sot på alle stempler/ventiler/toppen, dette har nok ikke direkte noe med overtrykket i kjølevæska å gjøre men bra er det vel ikke. Dette også nevnt i tråden det er linket til ovenfor. At vi ikke kunne se noe visuelt tegn på røket toppakning var en stor nedtur da dette nok betyr at skaden har skjedd ett annet sted (sprukket topp f.eks ?? ). Videre ser det da ut til at det vil bli billigere å kjøpe en brukt b20 fra Koed. Min mening er at en b20 med den km-standen min har er for lite verdt å koste på noe betydelig. En b20 er samtidig i utgangspunktet en litt for lat motor i en 5-serie noe som er enda en grunn til å ikke koste på b20'n noe. Så langt som min har gått risikerer man jo at to måneder etter at motor er tilbake i bilen med reparert topp + deler til flere tusen, så ryker ett rådelager og motor havarerer Og å koste på en b20 såpass til overhaling med nye stempelringer, lager, oljepumpe, regkjede, kjedestrammere osv at den får nytt liv i lang tid = Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Februar 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2010 Da er brukt motor fra Koed bestilt. Hva jeg gjør med den gamle motoren vet jeg ikke ennå, men siden 520'n skal være en helårs bruksbil som helst ikke skal stå hele vintre pga havari tar jeg ikke sjansen på å bruke mye penger på å reparere en motor som har gått så langt når risikoen for at noe annet kan skjære seg er såpass stor. Men å bruke den på noe annet morro er jo en mulighet Sammen med brukt motoren ble det også bestilt div pakninger og muttre ifb med innsetting av motor. f.eks oljefilterhus pakning, peilepinne o-ring, innsugspakninger, eksospakninger osv. Også ny olje + filter. Gleder meg til å komme hjem fra Nordsjøen nå om en halvannen uke gitt. Kommer til å ligge masse deler å vente på meg. (bestilte jo i tillegg til dette også alt som trengs for en full overhaling av understellet på GT'n, se i GT tråden) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2010 Da har motor annkommet Skal si det gikk fort, den ble sendt på fredag og kom nå i dag (tirsdag), ikke verst Skal senere i dag få kjørt den dit bilen står. Mangler fortsatt en liten pakke fra koed med noen pakninger. Bestilte slipesett samtidig som motor siden det inneholder masse pakninger man får bruk for, men leveringstiden på det var ikke før i mai så bestilte enkeltvis de pakningene jeg trenger istede, disse skal bli sendt i dag fra Koed. Regner med det går noen lunde fort å få dem siden det blir en veldig liten pakke More to come senere i dag når motor er "pakket ut" og vi har begynt med den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lapin Kulta Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 Flott at motoren kom så fort! Fortsett å oppdater med bilder og info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2010 Flott at motoren kom så fort! Fortsett å oppdater med bilder og info Passa jo kjempe bra mtp timingen, kom hjem litt over kl 17 i går fra nordsjøen, så fikk en rolig kveld å slappe av på. Så nå er jeg "fit for fight" igjen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2010 Delene som kom sammen med motor: Olje, filter, eksos muttr, eksos stud's, bunnkar pakning, simmer ring i bakkant av veiv + pakning til huset denne står i, girkasse -> motor pakning, termostathus, vannslange inn på radiator, kobling på veivhusventilasjon samt noe smått diverse. Samtidig kom det brukt spjedhus fra 525, dette er en utforsknings mod jeg har sett litt på. Dimmensjonene på alle flater mot innsuget er like som på 520. Diverse at skrue hullene har samme avstand, åpningen mot innsug er den samme og åpningen/hullet i innsuget er like stort. MEN spjeldet har ca 0,5 cm større diameter på 525 enn 520. Har ikke tro på noen merkbar forbedring, men dårligere burde det nå ikke gå. Angående innsuget på 520 kontra 525 tror jeg faktisk spjeldhuset er en større begrensing enn innsuget da innsuget på 520 ble brukt på flere utgaver av 525 m/vanos. Derfor begynner jeg i denne enden I tillegg har jeg hatt liggende (en stund nå) ny støv belg og demperpute til e34 med m-tech understell. Bilstein demperene mangler støvbeskyttelse bak og dette liker jeg ikke. Demperputene vil ikke ha noen funksjon siden bilstein har dette innebygd men de må være der for å holde på plass støv belgene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeonMuffler Skrevet Mars 2, 2010 Share Skrevet Mars 2, 2010 hvor kjøpte du viskermekanismen? har hørt at det er lettere å bytte motor enn visker opplegget :/ og hvor mye kosta den? må egentlig bytte den på min også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2010 hvor kjøpte du viskermekanismen? har hørt at det er lettere å bytte motor enn visker opplegget :/ og hvor mye kosta den? må egentlig bytte den på min også Kjøpte den (orginal bmw del) over disk hos GS i trondheim, måtte blø med ca 3500. Koed skal vel ha noe mindre for den men jeg hadde ikke tid til å vente på frakta fra koed. Var ikke noe vanskelig å bytte, men man må demontere det meste av kåpa rundt friskluft vifta for å få den ut og det var litt trangt å komme til noe av det. At bare motor er lettere tror jeg egentlig ikke siden armen fra motor til mekanismen presses på med kon. Satt godt på min. Annbefaler å bytte den når man først er der inne å holder på selv om mekanismen koster sitt. Som sagt ligger vel koed under 3000 tror jeg, men tar jo litt mer tid mtp frakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 2, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 2, 2010 Da er den gammle motoren ute av garasjen og den "nye" inne. Ser ikke ut til at de siste delene fra koed som lovt skulle bli sendt i dag har blitt sendt alikevel Det betyr en dag ekstra før bilen blir klar igjen. Men vi har da en del å gjøre i mellomtiden, shine opp motor, bytte de delene jeg har fått osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S. Gunstad Skrevet Mars 3, 2010 Share Skrevet Mars 3, 2010 Begynner å bli rutinert med M50 i E34 nå eller? Arti å følge med her, voldsomt mye skruing på de to gobilan dekkers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2010 Vi har fått gjort litt i dag også, vi har stort sett plukket ned motoren utvendig. Sortert blandt det jeg nå har dobbelt av og tatt det beste. Fulgte med overaskende mye av utvendig utrusting med motoren. Det som er "til overs" skal jeg i morgen ta med meg til samme sted som den gamle motoren så det blir litt ryddigere og mer plass i garasjen Blandt annet bruker jeg; -tennplugger (nesten nye av den dyre sorten) -vannpumpe (nesten ny) -coiler (fra s50b30 og disse vet jeg fungerer) -triggerhjul (det som sto på den "nye" motoren hadde noe smårust på reimhjulet) -reimhjulet på vannpumpa (samme grunn, motoren har nok stått en stund) -termostat (den "nye" hadde feil termostat (88grader kontra 80grader som er korrekt på b20) -dynamo (den nye hadde en godt brukt 80A kontra den gamle med en nesten ny 140A) fra den gamle motoren da dette var nesten nytt og/eller i bedre stand enn på den "nye" motoren. Ellers har den "nye" motoren det oppgraderte innsuget til b20 med litt tykkere vegger, bitte litt større indre diameter på innsugsrørene samt såvidt større diameter på åpningen mot spjeldhus. Ledningsnettet som står igjen på bilen har oppført seg problemfritt så tror ikke jeg bytter dette selv om ett 2 år nyere ledningsnett vil være noe ferskere i materialet. b25 spjeldhuset er prøvemontert og passet som hånd i hanske Man ser fort hvor mye mer b20 spjeldhuset er strupet ned i forhold til b25. Den "nye" motoren hadde jo >91 spjeldhus (med horisontal spjeld akse istede for vertikal) så derfor målte jeg for morro skyld begge for å se om de hadde forandret noe på de innvendige dimensjonen. Men >91 hadde samme fysiske dimensjoner som <91 spjeldhus. Her er motor før vi begynnte å plukke ned i kveld, hadde jo tatt av noe i går kveld også, men nå etter økten i kveld er den nesten renplukket utenpå. Blir godt å bli kvitt det meste av de "overflødige" delene da de opptar mye plass i en plass begrenset garasje. Fikk ikke tatt mer enn to bilder, glemte minnebrikken i kameraet, og det innebygde minnet holdt bare til to bilder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 3, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 3, 2010 Begynner å bli rutinert med M50 i E34 nå eller? Arti å følge med her, voldsomt mye skruing på de to gobilan dekkers. Begynner å ha prosessen med e34 og m50/s38 i hendene nå ja Først dama sin 525, nå min 520 og i fjor høst Jon sin s38b40. Greie motorer å skru på, ikke for mye dill-dall å rote seg bort i på m50. Og i e34 er det da nogen lunde god plass også Planen er jo å sette sammen den gamle motoren igjen å bruke den til noe morro. Men det er mye som har høyere prioritet. I morgen kommer delene til GT'n så nå blir det mye på en gang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 5, 2010 Her nye bilder fra i går. Har plukket ned motor ytterligere og skal få vasket inn og utside av bunnkar og toppdeksel i dag. Har lakkert den ene siden av blokka. Her er utgangspunktet i går før vi begynte (Jon har tyvstartet) : Her er blokk siden pusset ned for ett lakk strøk: Her har bunnkaret kommet av og motor snudd igjen: Bunnkaret er klar for en vask : Toppdekslet av, skal bytte pakningene samt gjøre ren hele innsiden av dekslet inkl veiv.vent: Her er resultatet fra i går: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink Skrevet Mars 6, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 6, 2010 Gjort litt i dag også; - Har siden i går tørket, byttet O-ring i blindhullet (hvor oljenivåmåleren skal stå for de som har det) og remontert bunnkaret med ny pakning. - Har også fjernet alle restene etter pakningsmasse som lå igjen på kanten rundt toppen som ligger ann mot toppdekslet. - Plukket av oljefilterhuset og reimstrammeren. Lurer på om jeg skal ta med dette til ett mekanisk verksted å få det vasket med sånn "maskin-dele-vasker" da det er så vanskelig å komme til i alle krinker og kroker - Lakkert fronten av toppdekslet i svart. Her er noen bilder fra i kveld: Uvasket plast deksel, men ser ikke så verst ut. Lyste litt med lommelykt ned i sylinderveggene før bunnkaret ble satt på. Ingen tegn til riper i noen av dem såvidt jeg kunne se. (Ikke at jeg hadde ventet å finne noe). Bunnkaret på og motor atter en gang snudd og klar for toppdekslet når pakningene kommer. Langsom jobb å vaske (dog ett alternativ til å få den renset i maskin hos ett firma er å legge den i parafin e.l. en stund). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå