Gå til innhold

Min E34 520i M50 "M-sport"

Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

I dag måtte vi hjelpe postmannen å bære :P

rw1bry8caf8lj110xpq6.jpg

Den etterlengtede pakken fra Koed med godis til 520'n :)

Håper å få begynt allerede i dag, været har dog andre planer :P

Her er den viktigste delen i pakken :P Knoppen til taklukesveiva. Den gamle var så løs at den ikke satt fast lengre.

lfgs8dkbyhnhpxz8uxky.jpg

Her er delene pakket ut og under opptelling:

05tlzut718bm2fg71fcb.jpg

d56s9le885f823v74b3j.jpg

3yihucequ6c5kht21zv5.jpg

Og til slutt det brukte stabstaget fra M5, kunne ikke dra det opp på bordet da det ikke var alldeles rent :P

icdy1mha4cqcflcjnjpc.jpg

Tror dette blir knall når det kommer på bilen, bilstein b8 sprint, powerflex, M5 stabstag osv. Bytter jo ut stort sett rubbel og bit i forstillinge nå da fjærene ble bytte for en tid tilbake til senkefjærer :)

Kommer bilder etter hvert som jeg kommer igang.

Bytter også de to tempfølerne som står i blokka på motoren, den til DME fordi jeg fikk ett tips om at det kunne hjelpe på en litt ustabil tomgangsregulator, den andre til tempviseren just-in-case da den ikke kostet stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 235
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var vi igang, har fått gjort mye av demonteringen nå, mangler å ta demperene ut av fjærbeina samt å noe annet småtteri.

Bilen oppe på jekk, måtte kjøre bilen opp på planker samt av med fangeren for å få jekken under bilen. Jon er allerede god plasert i en hjulbue klar for å rive ut gamle deler.

8w5j5ei89cerv55sodd9.jpg

9javdmt60qrbpinpzbiq.jpg

jj6hxq6f2r4j0wh8m66t.jpg

mm9wy9e6h1mysawmbdtx.jpg

99r57gq0ap3tae9cqct5.jpg

"Ny" og gammelt stabstag, Brukt fra M5 til venstre og mitt gamle til høyre.

hs6ok2dfq4a7c6cyybq7.jpg

Vises vel ikke noen større forskjell på bildet, men M5 (til venstre) er 25mm tykt og det gamle (til høyre) er 23mm.

959isobdfclcbcoeg1xv.jpg

Var egentlig en veldig grei jobb å få ut dette, nå er det skru-tvinga neste for å få løsnet kuleleddene.

tsd5hyer0qpdxq3o8e6h.jpg

Her var det tomt.

bhuyouq2xukayiqyvp3o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ferdige i dag gitt. Takk til Jon for hjelpen :)

Bilen ble som en drøm å kjøre, nå kan jeg ikke vente på å få gjort det samme med bakstillinga :D

Bilen ligger nå mye!! bedre på veien, vibrasjonene rundt 80km/t er borte og det nye stabstaget har minsket krengingen merkbart.

Her er noen bilder fra sammen-skruingen av bilen i dag:

Høyre side med ny øvre bærebro, ny nedre bærebro (alu), powerflex i øvre bærebro, nytt yttere styrestag og med det nye stabstaget m/m.

ypjk9ujyf0abko93f6s6.jpg

Venstre side med samme nytt utstyr som høyre side.

yegochcf5idnq8vae8ey.jpg

9p0sjmo7sv5u2obl0ut2.jpg

keyz3s6t3rxton316iyv.jpg

Ett ferdig fjærbein med bilstein demper, nytt topplager, ny fjærskål og ny fjærgummi m/m.

428p3by24q7l6ihyvmc9.jpg

d5r10gegpyjvjwquqf1f.jpg

Og til sist er fjærbeinet komplett 8)

75g1in9bjeon1q916lb3.jpg

jwss4b90sq2m8b3ludhm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Jada, ny pakke fra koed i dag :)

41tgmk7aq7pm2pt8tvez.jpg

rf3itd70iutwhp1s0fgo.jpg

clgtzvp3l404hxt30i1c.jpg

Bilstein b8 sprint, fjær ringer, tårnlager, div skruer og skiver, m5 stabstag (brukt), powerflex til m5 stabstag, "high power" tennplugger og orginal bremsekjøle kanal.

Kjøpte bare 4 av tennpluggene for å få prøvd dem ut siden de koster det dobbelte av standard pluggene, men de ser ut til å fungere meget bra.

Har ikke fått montert demperene og stabstaget ennå, jeg og Jon har brukt dagen på å montere varmepumpe hjemme hos mine foreldre i dag. Vi er litt av et team, Jon er kuldemontør og jeg er elektriker, dekker perfekt det. Gleder meg til å få b8 og M5 bak også, forskjellen med og uten b8 og M5 stabstag var enorm forran. Håper å få montert det i morgen :)

Kjølekanalen var ett prøveprosjekt og jeg bestilte derfor bare den venstre. Har til dags dato ikke sett noen annen e34 med orginale kjølekanaler montert enn 540 med add-on luft inntakene.

Mange som har endten 540 add-on luft inntak eller m-tech front. Men som sagt aldri sett noen med kjølekanalene montert. Tror ikke det kan være mange som vet disse i det hele tatt eksisterer da man må lete opp en spesiell bil for å få opp delenr.

Men har nå montert den jeg bestilte og den passet stort sett rett på min orginale M5 front iallefall. Kanalene trenger dog litt modifisering for å passe perfekt i mine øyne, og det er ikke borret hull fra fabrikk for å feste kanalene. Så det må borres i stål-innerskjermen samt modofiseres litt på kanalen. Skal bestille for høyre side nå ganske snart, der blir det mye mer modifisering siden M5 fronten har blendet igjen høyre luft inntak samt at ute temp føleren står i det høyre luftinntaket.

Her er kanalen montert:

v3fhjhq37onhsxkovuky.jpg

hpn7jgn9b9z6l0pm2k3s.jpg

d1efggupfgzdhtzmzcji.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fredag (bursdagen min) ble d en tur i garasjen igjen gitt :D

Gamle dempere osv ble tatt ut og bilstein dempere, nye tårnlager, m5 stabstag pluss div ble satt inn. Bilen er nå som en drøm å kjøre. Neste plan er å bytte traversforinger, bærearmsforinger og bærearmsledd.

Her er noen bilder fra byttingen :)

Gammel demper nettopp tatt av bilen og ny bilstein med div nye deler:

bbv7ax8ti0eyum8aojo6.jpg

Gammelt og nytt stabstag, det møkkete grå er det gamle orginale, det nye fra M5 er rengjort.

fj3ly2ej1ns2abwvymky.jpg

Det nye fra M5 (til venstre) er 19mm, det gamle er 15mm

7urbs3lphi2z8d9ygvkd.jpg

Fant ikke noe i bruksanvisningen for bilstein demperen om at den (i likhet med forr demperen) hadde innebygd bumperstopp og m-tech bumperstoppen jeg bestilte var utgått. så da modifiserte jeg den gamle ved å kappe den betydeligere kortere. modifisert til venstre, to orginale til høyre

g55ei65lp0t6q0n9ffwf.jpg

Her er den andre bakdemperen kommet av bilen og den ene bilstein demperen satt sammen igjen. ser godt at bilstein er kortere enn den orginale. bilsteindemperen er komplett med ny fjærgummi, modifisert bumperstopp, ny stoppskive over og under tårnlager, nytt tårnlager og ny tettningspakning mellom tårnlager og fjærbeinstårn på bil. eneste som ble brukt på nytt er fjæra.

yewku2uhrzre2h1rpeuy.jpg

8b8j0vd8egfbhb67vwg6.jpg

Annbefaler bilstein b8 sprint på det sterkeste til e34 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen fått svarte skinn seter forran og bak fra M5 :D

Hjelp hvor deilig de setene er i fohold til vanlige tøystoler i e34. Du sitter bedre, de kjennes bedre (kvalitets følelse osv), de kan justeres bedre, de ser MYE bedre ut i bilen enn orginale stoff seter og ikke minst de har MYE bedre sidestøtte.

Var i Bergen å hentet de i går (lørdag) fra BmwFrik her på forumet, annbefaler ham. Ærlig, trivelig og ryddig kar å gjøre handel med :)

Jeg og Jon (Jon///M) la ut på tur med Jon's e46 320it fredag kveld kl 22.30 med kurs for bergen og var fremme i Bergen litt over kl 10 på morgenen lørdag. Kjørte om Lillehammer og Lærdal noe som ble en lengre tur enn Sognefjellet men Sognefjellet har nattestengt og mye dårligere vei så det var ikke noe alternativ for oss. Turen om Lillhammer gjør reisen ca 90 mil lang hver vei og vi kjørte samme vei tilbake.

Etter å ha hentet interiøret hadde vi på fårhånd snakkes med Torbjørn (BMWPower) om å stikke innom å se på M5'n hans når vi først var i området. Og den bilen skuffet ikke for å si det sånn :)

Etter dette hadde vi en kulinarisk middag på Mc Donalds og en liten runde fo å se på det store kjøpesentret utenfor bergen (like ved BMWPower og i retning flesland).

Så satte vi kursen hjem ca kl 14.00 og var hjemme kl 2 i natt (søndag).

Ble tilsammen ca 186 mil, vi brukte ca 140l bensin og vi kjørte i ca 24timer (effektiv kjøretid målt med GPS). Lang tur med fraværende søvn, men en morro tur og ikke minst givende tur med det nye interiøret.

Baksetene er standard M5 bakseter i svart skinn med nakkestøtter og nedfellbart midtarmlene med oppbevaringsboks. Pasasjerstolen er full-elektrisk med el.nakkestøtte, varme og svart skinn og førersete er mekaniskt med varme og svart skinn. Bilen min har ferdig opplagt for El.seter og alt virker :)

Setene er litt slitte men skal få tak i oppfarging fra SwissVax og tror mye forsvinnner med det :)

I dag (søndag) ble setene byttet og her er resultatet :)

(Crapy bilder med mobilkamera, kommer bedre bilder senere)

- Her står de klar for å settes inn:

afe8imz1hh5nr9rj9xhi.jpg

gn4y177ksx8m46t966bu.jpg

- Det gamle interiøret med typiske slitasjer:

6rxb60ruffyt1yxi7otz.jpg

t78rzeoiwyxyp4wwunwi.jpg

l8wkigilqseq5wynsd6z.jpg

- Her var det tomt:

qrbxrm8aual77d9ufw3p.jpg

- Her har førersetet kommet inn:

mclgnlu4xsi4fl16zbyy.jpg

- Og her har baksetet kommet inn:

rvae687mifygzlqvtcsw.jpg

lhvr2smmu407iq6ongku.jpg

- Og så var det ferdig:

8lw7baswkn7oxu2iu0zu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av en oppgradering :) Du får ta med bilen på neste treff og vise frem. Forresten så vil jeg anbefale deg å fjerne bumperstopperne, da Bilstein har innebygde stoppere i demperen.

Takk :)

Ok, da vet jeg det. Har de der dels siden jeg ikke viste om de bak også hadde innebyg sånn som forran samt at det bak ikke fulgte med beskyttelse.

Så inntil at jeg har funnet meg blå (viktig at det macher den orginale bilstein beskyttelsen forran vettu) beskyttelses rør (trekkspill rør) så blir bumperstoppen der. Den er ikke i veien da den er kortet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bilen din er meget bra nå. De riktige oppgraderingene og eg er vel alene om å synes at smalfronten er finere enn bredfronten :wink: Fin bil.

Takk :)

Nei du er ikke alene om å syns smal-fronten er penere enn bred/"V8" fronten, for det synes jeg også :)

"V8" fronten er kanskje grommere, men jeg liker den litt mer diskret smal-fronten og samtidig liker jeg at smalfronten skiller seg fra alle nyere bimmere med brede nyrer.

Min e34 er ingen ny bil og det er litt av sjarmen med den også, bred-fronten gir e34 mer moderne former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btw,

Den har også fått på vinterskoene sine.

Orginale BBS (med bmw delenr) 15" i pen stand med Aurora piggfri 195/65-15. Er bra med spor i dekka ennå, men de trekker på årene og piggfri er jo en "ferskvare", så de blir nok byttet etter neste Offshore tur, vil tro vinteren har begynt å vises seg da :wink:

Har brukt dem i to vintre nå (dekkene er nok eldre da de sto på bilen når jeg kjøpte den), men er godt fornøyd med dem. De var nok ikke av den dyre sorten når de var nye, heller ikke av ett kjent merke men de holder bra, har ett ok feste på vinterens mange underlag og støyer lite.

Blir piggfri neste gang også siden jeg ikke er avhengig av å kjøre til jobb hver morgen. Kan egentlig bare holde meg hjemme hvis det er speilholke :P

Her er felgene:

lx5tixtaa6b1pj79v6pm.jpg

26bp1lv5hgt74qcv3ixg.jpg

Og ja, mobilkameraet suger :P Men Ixusen er fortsatt til rep så da er det ikke noe alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder fra i dag.

Har behandlet bilen med clay fra topp til listverket rundt om, det gjorde syk forskjell, lakken ble glatt som glass og det gav ett utrolig resultat på den dårlige lakken. La i tillegg på litt voks på de større flatene (kom noen dråper regn etter hvert så får fortsette siden). GT'n skal helt klart få samme behandling.

Etter dette behandlet jeg skinn setene med SwissVax leather care kit (samme som jeg bruker på setene i GT'n) og også dette gjorde stor forskjell før/etter på setene som har en del brukstegn.

Til sist ble mattene tatt ut, banket og støvsugd. Samme inne i bilen, støvsugde og tørket rent.

Eneste som toppet dagen var at det nå kom regn = i morgen vises det vel ikke at jeg har gjort noe som helst med lakken :)

- Noe av utstyret (manglende på bilde er bla. microfiber tørkehåndduker, vaskehanske osv):

pcnvnc0nu1cgtluc8gca.jpg

- Etter en god vask og bruk av clay:

rqun136sjlycszso9vv8.jpg

3bbjup7u8abbnfwvdp3h.jpg

- Etter bruk av leather cleaner og leather milk.

fepzvmvn46gkhefacc6k.jpg

di4px9z5j9if4fnqiomu.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...