Gå til innhold

Min E34 520i M50 "M-sport"

Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 235
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, takk :)

Nja, har jo vurdert større motor, måde M60 og S38. Helst ville jeg hatt M60, syns lyden er så deilig av 8'eren at nakkehårene reiser seg 8)

Men samtidig har jeg jo allerede en motorsterk bil, så en til tror jeg blir unødvendig dyrt. Siden det er en helårs bil må man ha hjerte til å bruke den på vinteren også ;)

Foreløbi vil jeg fortsette å prioritere utseende og kjøreegenskaper på denne.

Kan bli like morro med en helårs/bruks bil med topp kjøreegenskaper. Med de rette veiene/banene trenger ikek farten å være høy for å ha det morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag vært en tur i Trondheim på en liten julegavehandel.

I den sammenheng droppet jeg innom Strandveien auto (BMW) og GS for noen småting.

Skulle egentlig ha radiatorslange fra termostat hus til inngang på radiator.

Men ingen hadde det på lager :P

Så da ble det handlet inn olje og filter til oljeskift hos Strandveien med gode rabatter samt at jeg slo til på vindusvisker mekanisme (komplett mekanisme u/ motor).

Mekanismen har helt siden jeg kjøpte bilen vært någet slarkete og dårlig og nå for en knapp uke siden kolapset den helt og har ikke lengre kontakt med motoren. Motoren går så satser på at den er grei.

Mekanismen er ganske dyr men det er nok ingen vei utenom og ser på det som en engangsinvestering på bilen. Viskerene har også pga slarket i mekanismen gjort en dårlig jobb på frontruta, så det skal bli topp å få viskeren tilbake :)

j1b9tlv83swfrxi5brhf.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil! Ble gromt med skinn! :P

Takk :)

Ja det ble en helt annen bil. M5 stolene er så utrolig mye bedre å sitte i enn standard e34. Det være seg både til langtur og spesielt til aktiv kjøring. Mye mye bedre sidestøtte.

Også er det varme i begge forr-stolene, det har vært deilig nå i vinter med noen dager med 16-17 minus samt ett dårlig varmeapparat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og se at en E34 blir vedlikeholdt selv om den har rullet 350k. :D

Hvor langt har bilen gått nå?

Hvordan er det med rust på den?

Har selv en E34 520 1995 som har rullet 198k just nu! Ikke mye feil/mangler der i gården nei!

Drømme biler, rett og slett.

Hei, den har vel gått ett sted mellom 350 og 355. Har måtte bytte instrument panel en gang og det er ikke lenge før mitt nåværende også sier takk for seg (byttet til brukt instrument så kan ikke klage). Har før/etter km stander skrevet opp sammen med det gamle instrument panelet.

Ikke mye rust annet enn litt på framskjermene, men disse tror jeg jeg bytter heller enn å bruke masse tid på å fikse da det sjeldent blir bra. Ellers er det litt på bakluka, men den vokser utrolig sakte noe som sier sitt om rustbeskyttelsen :)

Er godt fornøyd med den og kommer til og beholde den leeenge ennå ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla da litt mekk i går også.

Ja, vet det kanksje er litt sært å stå å skru bil på nyttårs aften men drar på nordsjøen på mandag så tiden min var i ferd med å renne ut :)

Var også ganske grei temp å jobbe i i går med rundt 0 grader i motsettning til i dag med -11 grader :P

(Har masse deler til både GT'n og 520'n stående som skulle vært montert, men det har vært så kaldt i det siste at det har latt vente på seg.)

Begynte med oljeskift, var fortsatt to strek igjen på oljeservice viseren men fant ut at det begynnte å bli ca 5000 siden forrige skift nå. Kjøpte olje + filter rett før jul så det var bare arbeidslyst og ute temp det sto på.

Så kom turen til hoved aksjonen, viskermekanismen 8)

Visste det ville bli en del jobb å bytte, men samtidig sluttet mekanismen helt å virke for tre uker siden etter å ha hanglet siden jeg kjøpte bilen og det har ikke vært noe morsomt å kjøre i tre uker uten viskere i mildvær og saltede veier.

Det var litt kronglete men heldigvis var det ingen ting som hadde rustet fast eller satt seg fast med tidens løp noe som gjorde jobben litt lettere :)

Etter litt banning og litt nyttårs hjelp var alt løst og klart til og taes ut.

Måtte demontere en god del av luftinntaket til varmeapparatet men som jeg kommer til senere førte det også til noe bra :)

onwev5jtkraqp6ggug5w.jpg

j440n28ggbrn2o2mw7ip.jpg

Så jo fort hva som var problemet med mekanismen, alle ledd var totalt utslitte, flere av dem hadde hoppet av. Leddene som viskerarmene satt på hadde også slitt seg nye baner ned i godset på mekanismen noe som har ført til det vellkjente e34 problemet med at viskerarmen gnager på panseret samt får svært dårlig press på ruta og dermed visker dårlig.

Her er en ny-gammel sammenligning samt oljen jeg brukte:

j1b9tlv83swfrxi5brhf.jpg

l7hgaw5zybxlv8pb4zzp.jpg

2kormpo0mvmzfed94h4n.jpg

zafnlwompqylpc7ysnk7.jpg

Å sette inn den nye mekanismen med motor var en forholdsvis grei jobb og justeringen av mekanisme opp mot motor var enkel å komme til. Etter å ha prøvemontert en visker arm og sjekket funksjonen samt finstilt litt kunne alt monteres sammen igjen.

Så til det jeg nevnte lengre opp at jeg hadde funnet noe mer med varmeapparatet. Har i lengre tid hatt dårlig effekt i varmeapparatet. Vifta ligger å justerer opp og ned hele tiden noe jeg tror skyldes viftemotstandene. Men også dårlig luft flow i anlegget.

Den dårlige flowen fant jeg fort grunnen til. På viftebryteren inne i kupeen har man valgene 0 ---> 1, 2, 3, 4. Mellom 0 og 1 stopper vifta og det er kun fri luft flow som blir regulert. Denne innstillingen regulerer spjeldene (nr 6) på hver side av vifta der frisklufta kommer inn til vifta:

11.png

Etter en funksjonstest vistes det at på min bil er denne mekanismen slitt og disse spjeldene åpnet bare halvveis opp. Fant ut at dette er noe jeg aldri bruker uansett så rev ut spjelda å satte det sammen igjen. Nå har det blitt en helt annen flow i anlegget men det gjennstår fortsatt å bytte viftemotstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Vel, må vel kanksje oppdatere litt status her også.

Midt i min forrige offshore-tur ringte samboeren og var temmelig bekymret ang 520'n min.

Siden clutchen gikk til ***** på hennes 525 (e34 m50b25) har hun brukt min mens jeg er offshore. Siden vi hadde to biler avventet vi rep av hennes litt i håp om mildere temperatur og bedre arbeidslyst.

Tilbake til min, siden jeg var borte hadde jeg null sjanse til å se på den selv, men Jon (Jon///M) bor like ved og fikk sett litt på den. Hans diagnose var økning i oljeforbruk og tap av kjølevæske. Derfor bestemte jeg at bilen skulle settes i ro til jeg selv fikk sett på den. Og ganske riktig har nok sprengkulda som toppet seg den dagen det skjedde tatt knekken på topp pakningen (har ingen forklaring på hvorfor). Oljeforbruket har vi ikke fått kartlagt ennå og trenger ikke være forbruk i det heletatt. Men den får allerede ved lunken motortemp overetrykk i kjølesystemet sånn at den kaster fra seg kjølevæske.

Typisk at dette skjer når en bil allerede står #-o

Status nå er at så fort samboeren's bil er uta av garasjen skal min inn for en dypere innspeksjon. Tar ikke sjansen på å kjøre med den selv om det ikke er tegn til vann i olja (nå når jo ikke peilepinnen bunn av oljesumpen) eller mer og eller annerledes eksos røyk enn før. Det kjedelig er jo at slik den står nå er det så forbasket utrivelig å prøve å skru på den (utendørs på godt snødekt parkering).

Håper det begrenser seg til toppakning skulle det derimot vise seg at motor er mer skadet enn jeg tror så blir det nok brukt motor (kanksje m50b25).

Time will show :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vi tappet av oljen og den så egentlig ikke så værst ut, luktet litt mer bensin av den enn jeg hadde forventet siden oljen er forholdsvis fersk. Videre tappet vi ut kjølevæska og den var missfarget og litt "grumsette". Bassert på dette har vi konkludert med at topp pakningen er røket og vi har besluttet å ta motor ut av bilen for videre demontering.

Her er noen bilder av jobben sålangt:

n7v6o26ecadxcio19phx.jpg

ucovgvivo030skphxfco.jpg

ndfw9lj98eprkedf0vvp.jpg

9gqszxwaak0ee5rrrkng.jpg

kico038wmhuw22twjtnu.jpg

ntqjgotgd6tmnmrznofn.jpg

3rnijeyriddwanh1d8cx.jpg

Jeg kommer til å fortsette etter å ha kjørt dama på jobb i morgen, skulle helst ha funnet ut hva som er feil med motor før jeg drar på nordsjøen igjen. Da kan jeg bestille deler så de kommer til jeg kommer hjem igjen etter to uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...