Gå til innhold

Service/rep-kostnader 2001 530d touring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

hva må en regne med av service-utgifter på en 530d som er gått ca 170-230000km?

Så en annonse for en som var gått 212kkm og fikk litt skrekken. følgende var skiftet siste år:

- Støtdempere foran

- Bremseskiver foran

- Bremseklosser foran/bak

- Bærearmer foran

- Foringer foran

- ABS følere foran

- Termostat

- Vannpumpe

- Turbo

- Trykksensor

- Wastegate

- Luftmassemåler

- Matepumpe

- Inlinepumpe

- Xenon lamper

Må en regne med en skikkelig sjau når de nærmer seg 200kkm?? og hvor mye koster noe sånt på verksted? :evil:

Skrevet
Ser nesten bare slitedeler på den listen der jeg.

Normalt dette på en bil som har gått 200.000 vel?

Dersom du ser hvilke biler han har fra før skjønner jeg godt at han stusser på en slik liste.... :)

Skrevet

kan vel bare si satan!

Skal bytte primeraen for den har rundet 240kkm nå.. men de siste 80.000 km har jeg byttet luftfilter, oljefilter, plugger og et endeledd.. og ingenting er galt med den..

men det lokker med bmw igjen da - har bare aldri vært i nærheten av sånne servicelister før..

Er det f.eks. 525d mindre service krevende enn 530d? Eller gjelder det bare for alle bmw at det må skiftes store ting når 200kkm rundes?

red: Hva koster en sånn ønskeliste forresten?? :shock:

Skrevet

Slapp av...

Det er en relativ lang liste, men det hører vel med til skjeldenhetene at ALLE disse delene må byttes samtidig.

Er jo greit å kjøpe en bil som nettopp har skiftet alt på den lista, blir jo mest sannsynlig en stund til de må skiftes på nytt.

Skrevet

ja, hvis ikke det er en ny liste med ting som må skiftes i løpet av det neste året.. har aldri sett en bil med så mye servicehistorikk :lol:

får vel bare satse på å finne en bil som er gått rundt 100kkm og satse på å slippe unna de første par årene :)

Skrevet

Dersom du skrur selv så er ikke deleprisene til BMW så ille, ei heller serviceprisene.

Timeprisene på annet arbeid blir en annen sak, men et gjelder kanskje flere merker.... :?

Skrevet

er vel på en måte et bra tegn at ting blir byttet da :) Da vil det jo si at ting er som de skal. Skjønner problemet med at det koster, men er jo ikke sikkert det er nødvendig, kun ønskelig å bytte. Har vel litt med at man vil ha det 100% ikke 70%. Er man en gjenomsnitts toyota person så bytter man jo ikke noe på bilen fordi den er dass å kjøre uansett. (no offence til noen, bare brukt som eksempel)

Just my 2 cents ;)

Skrevet

joda, med unntak av turbo og matepumpe skulle jeg vel med litt godvilje kunne fått til resten selv. men må si jeg ble ikke bare litt overrasket..

Skrevet

nåja, er ting gåent så er det gåent og skal skiftes.. men synest det har vært mye rart med 5 serien av disse modellene. naboen måtte skifte hjullager på 80.000km og fikk forklart at det var helt normalt.. hvis rep-listen over gjenspeiler et normal-år som eier av en 2001model 530d som er gått ca 200kkm så skal jeg finne meg en annen bil =)

men håper jo ikke det er så ille..

Skrevet
Hei,

hva må en regne med av service-utgifter på en 530d som er gått ca 170-230000km?

Lista mi:

var skiftet siste år:

- Støtdempere foran

- Bremseskiver foran

- Bremseklosser foran/bak

- Bærearmer foran

- Foringer foran

- Traversforinger bak

- 3 Dyser

- Dieselpumpe rele

- 6 glødeplugger

- Oljekjøler til servo

- Inlinepumpe

- Matepumpe

- Og nå muligens hjernen

Men vil påstå at jeg har vært eksepsjonelt uheldig da med alt dette på 12 mnd....

Skrevet

sånt blir det pæng av.. foringer og støtdempere skiver og klosser er jo greit, men matepumper, hjerne, gearkasser og greier bør jo holde litt lenger... kanskje..

nei, får spare mer og kjøpe nyere bil..

Skrevet

Joda, men hjernen og pumpene er jo litt spesielle da.

Ellers er det normale slite deler omtrent. Litt må en regne med på 200.000KM....

Skrevet

For min del er det andre veien. Det har vært lite problemer med min 530d som til tross for 199000 km fremdeles ruller med originale dyser, pumper, turbo, hjerne, girkasse osv. Har skiftet noe slitedeler, men det betegner jeg som normalt størrelsen på bilen tatt i betraktning. Det blir helt feil å sammenligne noe slikt med en Deprimera.

Skrevet

mja, vet ikke jeg - har hatt flere biler i min tid. men aldri hørt om så mye rart før.. når det gjelder deprimeraen så ble den kjøpt inn som pendlerbil for 27.000kr for 5 år siden, har rullet nesten 90.000km siden det og vært påkostet minimalt siden.. kjøper jeg en bil til 250.000 som er vesentlig nyere så har jeg jo selvfølgelig forventninger om at det man ikke skal legge ned en tredjedel av kjøpssummen i verkstedregning pr år..

nei, får spare mer og vente til biler blir solgt i panikk over høy rente og håpe det blir råd til bil som er gått rundt 100kkm - er vel tryggere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...