Gå til innhold

BMW M3GT #109


Olelink
 Share

Anbefalte innlegg

Siden jeg nå venter på div pakninger fra koed står 520 motorn på vent, derfor begynte jeg likså greit i går (søndag) i 16-17 tiden å skru på GT'n istede. Fant ut at jeg ville begynne med forstillinga. Og i dag morges i 05 tiden var forstillinga ferdig skrudd sammen igjen 8)

(Vel og merke minus remontering av stabstag da jeg skal lakkere dette først).

Ble en lang natt men det var så morro å se det ta form etter hvert som de nye delene kom på plass at jeg bare måtte gjøre meg ferdig :P

Har masse bilder og skal skrive mye mer men nå er jeg så trøtt at bildene får komme senere utover dagen :P

Go natt folkens (eller god morgen til de fleste) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sovet ut nå så her er hva som ble gjort i går/natt :)

Del I, forstilling:

Å der var jeg i gang. Begynte på førersiden siden jeg også skulle bytte hjullager på den siden:

75zn9601vlak29iikox7.jpg

Hjullagret var overaskende lett å få av. Kanskje fordi det var så slitt. Eneste som var litt trøblete var den indre lagerbanen på det indre lagret. Den ble igjen på spindelen mens resten kunne jeg trekke av for hånd. Men etter å ha fått spindelen av bilen og fjernet det gamle bremseskjoldet var den piece of cake for rørtanga og når den løsnet var den bare å trekke av for hånd :)

ui2yjpnjzng0vrl6gbce.jpg

Å plukke ut fjærbeina er jo en rask sak på e36. Denne demperen var totalt utslitt, ingen motstand ved komprimering. Demperen på passasjersiden var foresten ikke mye bedre den heller:

m3lfzm7fjjcrbexfz86d.jpg

Så var den enkle delen over. La meg introdusere mutteren fra helvette :twisted:

Mutteren sitter på oversiden av traversen og hører til kuleleddet på bærearmen. Den er på M3 komplett innbygd av alt mulig både fra oversiden og fra sidene.

Brukte en god halvtime bare på å skru den opp. Det er så lite plass at man klarer bare to cm om gangen med en fastnøkkel. Og for å toppe det hele sitter den så nært motor opphengs foringen at man ikke får på ringen på en fastnøkkel og må bruke den åpne enden, som man igjen må snu for hvert nye korte tak #-o

8n7aud5yiq40luwsvqpr.jpg

Begynner og tømmes i hjulbuen:

3bwzizcefbt5xyqaolwr.jpg

Ingen kjennbar slakke i kulene i bærearmen, men de var svært løse og deffinitivt modne for skift. Styrestaget (endeleddet) så ut til å være relativt nytt på denne siden men byttet det uansett.

8fjavdrh1gx7evcj1rj0.jpg

More is comming, men middag først ;)

Edit:

Se fortsettelse i del II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se deg igang :) Jeg må få sitte på en tur når sesongen er igang :)

Takk :)

Ja det skal vi få til vettu, men bare i bytte mot en cruise runde i cab'en din ( cab'en nede ! ) ;)

Er du ikke ferdig å spise snart? :lol: Spennende å se fremgangen.

Joda Eirik,

Skal begynne på igjen nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del II, forstilling:

Som sagt var endeleddet på denne siden forholdsvis nytt men byttet det uansett:

252ykb26ao64whd57sz9.jpg

Ny og gammel bærearm:

zprbqc8gvnum6xi7tl3j.jpg

Endeleddet borte (beholdt den gamle mansjetten på mot støv inntil den nye ble satt på) og alu armen på plass. Gikk greit å få ut den gamle bærearmsforingen, har bilde senere av dette:

mswocjdawbje997t55d0.jpg

Har plukket av fjær, fjærskål og dempergummi fra den gamle demperen, skål og gummi var nytt i fjor sommer så bruker det om igjen. Ellers bare nye deler på fjærbeinet:

7i8coro7oba8gyao9tf3.jpg

Og her har fjærbeinet funnet veien inn i hjulbuen sammen med spindelen med nytt bremseskjold og nytt hjullager. Det nye endeleddet er også på plass med ny mansjett:

bsofpcpwaumbxvhfx5fx.jpg

Her er ett slags før/etter bilde av høyre side og venstre side.

Stort sett ferdig på v.s., manglet bare klemmene på mansjetten og lenke armen til stabstaget, dette ble satt på helt til slutt:

lsf5pono2cj0pntn095a.jpg

tr1xso9q8ro9e9jc355f.jpg

Her har jeg begynt på h.s.

Jobben sålangt på denne siden er jo en rask jobb med få skruer:

53b659cngney5gjhxr2j.jpg

Fortsettelse del III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del III, forstilling:

Spindelen av. Alle kuleleddene var overaskende lette å få av på begge sider. Sleit MYE mer med kuleleddene på 520'n når jeg holdt på i forstillinga der:

12d7y6s3ywv285rskmfs.jpg

Så begynte jeg med mutteren fra ***** på denne siden, og om mulig var det enda trangere her. Attpå til var slangen fra kondensator til AC pumpe i veien, kunne liksom ikke bare skru av den heller. Etter å ha holdt på en halv time med mutteren (uten at den var kommet så mye som halv veis måtte det en pause til. Dette var ca kl halv 3 på natta så nærmeste døgnåpne bensin stasjon lå ett kvarters tid unna. Men etter en bolle, ett skolebrød, påfylla av red bull og en sjokkis kom tolmodet tilbake til en ny halvtime før mutteren endelig kunne "legges pent og pyntlig" i posen med andre "gamle men fullt brukbare" deler:

677qeurq39w00123zpne.jpg

Så ble det tomt i dette hjulhuset også:

bq9n3cl8rfcngb19t41x.jpg

De gamle bærearms foringene var som sagt greie å få ut av holderen, satte holderen i skrustikka, vrengte bærearma ut sammen med innerøyet i foringa. Så sagde jeg bare ut litt av ytterringen i foringa og foringa kunne plukkes ut for hånd.

Ytterringen (den svarte delen) av powerflexforingen måtte jeg presse inn da den jo var stokk stiv. Resten gikk med håndmakt:

acqjr3yr9fzvp1tc0aux.jpg

Ny arm klar for å settes inn:

z51lg5wc6b1ebawqm9op.jpg

Og her er også denne siden så godt som ferdig:

wf29ej10c4aimz3w9pgo.jpg

Slutt resultatet (minus klemmene på endeledds mansjettene som ble satt på etter bildet ble tatt og stabstaget som er under lakkering).

Steike så mye bedre det ble seende ut :)

heq9xea9yidy5t6ituap.jpg

m9q009jrbkzj6v0d2nf6.jpg

Så da er det bakstillinga som står for tur :whistle:

Har litt jobb der også for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NIICE :D

Hva har du tenkt å gjøre med bakstillinga bortsett fra å skifte foringer? Blir det sandblåsing og lakkering eller ? :)

Hvis du tenker på travers, svingarm og diff så diskuterte jeg og Jon nettopp dette litt i kveld mens vi begynte på bakstillinga. Og vi det er jo ikke tvil om at det ville vært både penest og best med en lakkering av iallefall traversen. For denne er det en del overflate rust på. Ufarlig rust men veldig til blikkfang og stygt da det vises godt under der.

Karosseriet over travers ser ikke så gæ'rnt ut, litt overflaterust på forsterkningsplatene i traversfestet der traversforingene møter forsterknings platene. Men dette tar jeg med sandpapir og ett par strøk lakk. Mer irriterende er de små rustforekomstene her og der andre steder i bakenden av bilen pga drit dårlig tectylerings arbeid. Forbannet være den som bestemte seg for å tectylere denne bilen og det samme med den som tectylerte den !!!

For hva i all verden skal en sommerbil som denne med tectyl annet enn å lage trøbbel for neste eier (altså produsere rustfeller).

NYDELIG arbeid! :applause:

Må være gøy å skru på så mye nye deler :D

Hyggelig å høre :)

Ja det er nettopp det det er ;) Litt derfor (og litt stahet) jeg ble holdene på så lenge i går/natt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ettersom det var jeg som stilte med kamera i dag så får jeg ta og legge ut et par bilder av kveldens lille økt..

vi begynte egentlig forholdsvis sent i dag mye pga at jeg var på jobb i dag og pga at ole har sovet bort meste av dagen da han har stått på bra i natt med gten.

anyway.. vi sløste vel bort nesten 2 timer tror jeg på skitsnakk og kaffe drikking før vi begynte :P

her er bilen jekket opp bak og satt på bukk. ole holder på og løstne bakfangeren

jkel3q11mbtx6lg8nptt.jpg

her er bakfangeren allerede tatt av og ole løstner eksosen

u1eogqtbtpgra559w1bp.jpg

bakre eksos anlegg er tatt ned

mzsw7mz1hogtwxz73vay.jpg

har også tatt et par hdr bilder som jeg skal prøve og få lakt ut her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her kommer hdr bildene jeg tok. det skal sies at jeg nettopp har funnet ut hvordan jeg lager hdr så det er enda på eksperiment steget. disse ble tatt før vi begynte med bakstillingen da den fortsatt sto på bukker forran etter ole hadde jobbet natten igjennom.

k382fuwfjyxhm5b76n9o.jpg

u8ubybrzvt2yyentw2ux.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...