Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Slutt med munnhuggeriet nå gutter ;)

For å pense litt tilbake til det trådstarter spør om så ville jeg anse en toppfartstest der man bare når farten og tar det rolig ned igjen er ganske ufarlig. Men har man derimot en daukjørt norsk BMW som plutselig skal piskes (over lengre tid) i 200+ ville jeg absolutt tatt mine forhåndsregler. Dette er en problemstilling jeg tenker på om dagen selv, da jeg holder på å restaurere en gammel BMW som fint skal kunne klare å oppnå i underkant av 300km/t når den er ferdig. Jeg har kontaktet øverste teknisk nivå i BMW Norge, og dem kunne ikke komme med spesifikasjoner på omdreininger og temperaturer som de orginale hjullagrene til min modell burde klare... :?

Bare tenk deg hva dårlig/gammelt hjullagerfett gjør med temperaturen. Ubalanserte felger, feil spissing og slarkete svingarmsforinger bak! Det er en oppskrift på en tikkende bombe i høy fart. Er også en fordel å sjekke at alt sitter skikkelig montert utvendig på bilen, slik at du ikke får ei vinduslist slående hardt i bakruta i 220km/t...Da skvetter du BRA :shock:

Ellers kan jeg også legge til at BMW ofte oppgir ganske konsvervative tall på toppfarten. Selv har jeg en bil som er oppgitt til 184km/t i toppfart. Og det har da vittelig stått 207km/t på GPSn når jeg forsøkte toppfarten ved et tilfelle. Orginal motor med 322 000km på ryggen. Kunne vært intressant å vite hvordan BMW avgjør toppfarten. Tipper det er marginer som er satt både oppover og nedover mht. hvilke temperaturer bilene kjører i, slik at de ikke skal motta klager. (Se bare hva diverse Nissan X-trail kunder gjorde).

Og at en S38 raser kommer da av en grunn, og det er for lite bensin. Og det problemet ligger i ECUn ofte via ettermonterte chipper, som kun regulerer tenningskurva uten å kompensere med riktig bensinmengde. Jeg har mer tro på at oljemengden i bunnpanna ved nedbremsing 280km/t -> 80 er mer utslagsgivende ved nedbremsing.

Uansett ville jeg tatt mine forhåndsregler og montert bensintrykk, lamda/AFR og eksostempsensor, slik at man enkelt kunne følge med på motorens oppførsel. Også selvsagt oljetrykk og temp, som er enda viktigere.

Bensintrykkmeter er veldig nyttig, spesielt på toppfartsturer da man ofte kan følge med ganske bra (rett fram vel og merke). Mange kan enkelt programmeres til å pipe ved for lite trykk på gitt last, og er ganske hjelpsomme.

At S38 er noen dårlige motorer er ihvertfall det største sprøytet jeg har hørt! S-motorene til BMW generelt er jo i en klasse for seg selv. Hvilke motorer klarer 24/7 med PISKING i 20år uten å be om en pause? Og med så høy performance? Nettopp... ingen. Og hvor mange ganger tror du ikke disse motorene IKKE har blitt varmet opp godt nok før gassing?? 15-20 min med rolig kjøring før gassing så varer disse motorene i evigheter.

B38 hadde en hyppig feil ved at det ofte oppstod små sprekkdannelser i sylindrene. Dette virker å være en godt dokumentert påstand der f.eks den svenske tuningfirmaet PPF har tatt inn ca 20 stk S38B38 til bearbeiding, alle med sprekk i blokka. Noen kan sveises, andre ikke.

S38 er jo kremen av ///M

Skrevet

Werther, at en S38 raser første gang man motorbremser fra høy fart, slik man får inntrykk av i denne tråden, er bare tull samme om det har skjedd noen før. Har gjort det en haug med ganger selv uten problemer overhodet. Å gå av gassen i gir er det eneste naturlige. At en billig chip til 700,- fra Ebay fucker til ting kan jeg godt tro, men det blir en annen sak. Det var ikke slik BMW designet disse motorene. Er det en S-motor fra BMW som tåler mye juling, så er det S38!

Hva slags motorer har vært tilsvarende holdbare de senere årene? Ihvertfall ikke S62..

Skrevet

Ser ut som om den drar godt oppover i hastigheter denne 740 saken... Er det noe slik som 2 tonn den veier? Og 280hk?

Noen spesiell grunn til at du ikke tar kick-downen fra helt stillestående når du først skulle filme?

Skrevet
Ser ut som om den drar godt oppover i hastigheter denne 740 saken... Er det noe slik som 2 tonn den veier? Og 280hk?

Noen spesiell grunn til at du ikke tar kick-downen fra helt stillestående når du først skulle filme?

Den veier rett over 2 tonn, 2 tonn og 86 kilo tror jeg. Når den ble filmet satt jeg å kjæresten min i bilen (hun som filmet) så jeg hadde full konsentrasjon på veien. Vi hadde også full tank (80L) så hadde nok gått litt bedre med meg alene og ikke helt full tank.

Var en påkjørsel ut til E6 og hadde en bil bak meg (60 grense) så kunne ikke stoppe helt før jeg dro på! Derfor jeg hadde ca. 40 km/h

Skrevet

286hk ved 5800rpm og 400Nm ved 4500rpm har den.

PS: Automat på så tung bil gjør at det går litt trått fra 0, så det er jo uansett mer spennende å vise fra 40-50 og oppover. De akser lettere i fart. Og det er jo der det er viktigst. :)

Skrevet

Okej=) Ja enig med deg der Gunnar, deilig å trykke inn kickdownen når man har litt fart, for da kjenner man v8`eren virkelig skyte till når den hopper opp på et passende turtall... *deilig* .. og for en musikk for øret :)

Skrevet

750 er ganske kvikk fra null :) det er helt sjukt respons i den motoren :)

liker v12 jeg :) pluss at den er billig i drift på normal kjøring :)

1.5by og på langtur har jeg fått den ned i 0.87!!! locomoco

Skrevet

At S38 er noen dårlige motorer er ihvertfall det største sprøytet jeg har hørt! S-motorene til BMW generelt er jo i en klasse for seg selv. Hvilke motorer klarer 24/7 med PISKING i 20år uten å be om en pause? Og med så høy performance? Nettopp... ingen. Og hvor mange ganger tror du ikke disse motorene IKKE har blitt varmet opp godt nok før gassing?? 15-20 min med rolig kjøring før gassing så varer disse motorene i evigheter.

S38 er jo kremen av ///M

Jeg sier ikke at det er dårlig, bare at det har noen svakheter (spesielt etter ti år). Nesten ingen S38er har klart pining hver time i 20 år, de fleste motorer er overhalt/byttet. Var ikke unormalt at E28/34 M5er byttet havarerte motor på 90-tallet da de bare hadde gått rundt 100k.

Jeg foretrekker S38 framfor S50 (S62 er jo søppel som Gunnar sier), men man må behandle det med omtanke. Lyden er jo helt FANTASTISK.

Skrevet
750 er ganske kvikk fra null :) det er helt sjukt respons i den motoren :)

liker v12 jeg :) pluss at den er billig i drift på normal kjøring :)

1.5by og på langtur har jeg fått den ned i 0.87!!! locomoco

0-200 Km/t med en E31 850CSi med 6-trinns manuell gearkasse (ikke helt alminnelig)... kul turbinlyd i starten av akselerasjonen. Som man ser er den ikke helt hurtig i avsatsen fra 0 km/t... og med en større og tyngre bil som E32/E38 750i med automatgear går det enda tregere.

http://www.youtube.com/watch?v=BM2QTcDF ... re=related

Skrevet

okok, tenkter jo i forhold til bilen da :) sier jo ikke at det er no formel 1 :D men, den føles værtfall veldig kvikk ut i begynnelsen... :)

Skrevet
okok, tenkter jo i forhold til bilen da :) sier jo ikke at det er no formel 1 :D men, den føles værtfall veldig kvikk ut i begynnelsen... :)

E31 850CSi er jo litt mer brutal enn f.eks E38 850i iom. at den har S70 motoren på 5576 cm3 som yter 380 HK mot 326 HK for den kraftigste varianten av 750i. E32 750i var forøvrig ikke spesielt hurtig da den kom på markedet i 1986. Den kom kun med automatgear og det satte sitt preg på akselerasjonstidene... bl.a 0-100 Km/t på 7,4 sekunder. Modellen fikk imidlertid mye oppmerksomhet... ikke bare fordi den hadde BMW´s første V12 motor (M70B50), men også fordi M70 motoren var den første tyske V12 motoren siden krigens dager (og den gangen handlet det om flymotorer). I dag har jo alle de store tyske bilprodusentene en V12 på programmet, men vi skal altså ikke mer enn ca. 20 år tilbake i tid før det ikke var noen selvfølge.

Skrevet

damn, noen som kan historien sin :) morro det da :) syns det er litt kewlt å ha v12.. :) trenger det ikke men, fint å vite at man har :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...