Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, nå legges statsbudsjettet for 2009 fram.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... tid=537924

Her ser vi miljøvennlige biler blir billigere - og pri(m)us er fortsatt vinneren, vi skal ikke starte en slik prius diskusjon igjen, men vi kan kanskje diskutere annet bil og samferdselsrelaterte saker som inngår i budsjettet?

ser forresten at en cayenne vil bli 400k dyrere, mens priusen skal bli 10k billigere. Forholdet her er jo rimlig skeivt :roll:

Skrevet

klart det. ikke uventa det der... så snart alle disse hybrid bilene kommer frem som de mest solgte osv osv, så kommer de til å dra frem hvor mye forurensing det er å produsere disse batteriene osv osv, så da blir det avgifter på det igjen...

Regjeringen vet vel det at det er veldig få som kommer til å kjøpe slike hybrid biler uansett, derfor setter de ned avgiftene på disse, og opp på de som faktisk blir kjøpt av det norske folk. dermed blir det mer kronasjer i kassa...

Skrevet

har prøvd å trykke det inn i hode på en sånn lokalpatriot dette med produsksjon av batterier, plast og alu.

Alikevel er han totalt overbevist om at han er den mest miljøvennlige i gata, mens nabon lenger opp, som har 5(!) unger de er noen miljøsvin de, de har jo syv seter. for ikke snakke om meg. hehe

Skrevet

For de av oss som liker kaminer, så kan det jo bli heldige utslag av dette.

Har ventet på denne dreiningen, les Svenskene var der før oss - igjen.

Men BMW er såpass bra på motorer at Co2'en er blant de aller laveste blant bilverdenen, kan ikke skjønne annet enn at det kan for en gang skyld komme oss til fordel?

:roll:

F.eks bør en 318d kunne bli en fornuftig greie?

Mener den har nettopp 120g/Co2?

Skrevet

F.eks bør en 318d kunne bli en fornuftig greie?

Mener den har nettopp 120g/Co2?

I så fall blir det kroner 0 i CO2-avgift. Vekt- og effektavgiften økes med 3% (almenn prisstigning).

Skrevet

Så snart det kommer en del hybrider på veiene kommer nok avgiftene relatert til å eie/bruke en hybrid til å øke.

Etter å ha snakket personlig med en som absolutt har med det å gjøre har jeg fått vite at planen nå er å sørge for at andelen el-biler øker, for så å sette opp avgiftene/redusere frynsegodene som brukerne av disse bilene nyter godt av i dag.

Denne strategien har vært ganske tydelig på diesel-biler de siste årene.

Skrevet
Så snart det kommer en del hybrider på veiene kommer nok avgiftene relatert til å eie/bruke en hybrid til å øke.

Etter å ha snakket personlig med en som absolutt har med det å gjøre har jeg fått vite at planen nå er å sørge for at andelen el-biler øker, for så å sette opp avgiftene/redusere frynsegodene som brukerne av disse bilene nyter godt av i dag.

Denne strategien har vært ganske tydelig på diesel-biler de siste årene.

Minner bare mer og mer om "mafia" virksomhet. Skulle ikke vært lov

Skrevet

Kristin halvorsen og compagni SUGER PIKK!!!!!!Faen steike i helvette...staten har aldri tjent mere penger sier dem...hva med og si:I år halverer vi alt av skatter og avgifter som en goodwill.....Blir eitrende forbanna på dette jævla potetlandet....jammen vi har jo lagt frem 17 milliarder til veier kommer det fra dem... det er regnet på at det koster 500 milliarder og fikse/Ruste opp veiene....hva er 17 milliarder da!!!!!??????jo en fis i norda vind fra alle kanter.....

Skrevet

Alt i alt er dette statsbudsjettet om ikke annet bedre enn mange andre tidligere budsjett - og angående bilavgifter stiller ikke BMW så galt, som Ron Jeremy påpeker. Det som imidlertid forundrer meg er HVORFOR I HELVETE fortsatt effekt og vekt tas med i beregningen!?!?!

Dette burde beregnes ut fra Co2, NoX og drivstoffutslipp!!! Kan noen forklare disse SUPPEHUENE som lager avgiftsberegningen dette!?

kuriositettilleg:

Volkswagen Polo (119 g/km, 51 kW, 1089 kg) -4 109

BMW 1-serie (119 g/km, 100 kW, 1320 kg) -2 859

Noen som lurer på hvem som lager mest effektive motorer av BMW og VAG? :) OG kan noen forklare hvorfor polo er billigere mtp avgift? å ja...missunnelsesfaktorene vekt og kW..hva med å ta med sikkerhet også i beregningen, så hadde BMW kommet enda lengre frem, istedenfor disse små drapsmaskinene :roll:

Skrevet

Det eneste positive jeg fant her var:

Den gangen ble avgiften for sylindervolum fjernet, og CO2-avgift innført.

Ellers kan dere banne på at så fort de flinkeste i klassen (BMW) får en fordel, blir det bare kompansert med en ekstra avgift senere.. Misunnelse er en grunnleggende faktor i alt av avgiftpolitikk i Norge. Leser man litt historie kommer man over en rød tråd. Den røde tråden heter Janteloven.

Neste år kommer nok luksusutstyr avgiften tilbake. Så soltak, skinnseter etc blir avgiftsbelagt på det staten taper på denne omleggingen. Vent å se.

Bare å holde seg til en gammel bil og ikke gi staten glede av avgiftskroner. Sivil ulydighet gjør det enklere å svelge avgiftsovergrepene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...