Gå til innhold

Hjelp!!!!!! røyker av radiatoren.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei....trenger fort hjelp med radiatoren. Dro motoren altfor langt i går, helt til kjølevatnet begynnte å koke:S ( skal aldri gjøre det igjen!) Og i dag da eg kjørte på skoln så steg temperaturen til det røde og den kokte igjen:S (kjørte fint og under 3000rpm all the way)

Er det noe eg kan gjøre eller må eg bytte radiator??

Kjølevæske fyllte eg på i går kveld rett etter den hadde kjølt seg ned.

Håper på svar.

Martin

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Den lekker jo damp på en måte da....dampen kommer ut på framsiden av radiatoren.

Om det er luft i kjølesystemet vet eg ikkje. Hvordan skjekker eller merker eg det?

Det med oljen og eksosen har eg heller ikkje skjekket endå men kan jo si at motoren funker helt feilfritt ellers...bare at etter en halv time kjøring så begynner temperaturen å stige til det rød...og så begynner det å dampe ut fra radiatoren:S

høres ut som om det er skikkelig trykk i den hvertfall.

Må kjøre på jobb no....det må bare gå.....så eg får se på det med eksos og olje i kveld.

Skrevet

Ville ikke kjørt noe med den når den er sånn!

Da kan toppakninga for gå når den begynner å koke.

Damp ut av radiatoren ja.., da er det nok høyt trykk i den. Kan bli sånn om det er luft i systemet, har sett det på bil som ikke er luftet og damp med skikkelig trykk ut av lufteskrua.

Men det kommer ut av radiatoren? Så den er sprekt eller noe??

Skrevet

Hvis systemet er helt luftet kan det jo ikke være damp i systemet. Er jo ikke plass til det. Sjekk i påfyllingslokket. Er det sånn eggedosis-lignende masse der må du antageligvis skifte toppakning.

Renner vannet av den? Altså at du må fylle på hele tiden?

Skrevet

ja der komm eg fra job.....kjørte bilen til en venn og lot han kjøre meg videre....temperaturmåleren steg sakte men sikkert. Det er ikje noe gale å se på oljelokket.

Prøvde å skru opp trykkventilen men den får eg ikkje åpnet.....klarer ikje få tak med noe skrujern lengre.

Høres ut som et høyt trykk ja....og det kommer ut på frammsiden av radiatoren.

No er spørsmålet ka eg kan gjøre for fikse det??

Må eg tømme all væsken ut og fulle på igjen? Eller skjuldes alt lekasjen slik at eg må tette det eller skifte radiotor?

Kan det ha med det å gjøre at eg ikkje klarer å slippe ut trykk via trykkventilen?

Uansett tusen takk for alle svar:)

Skrevet

Er ikke noe trykkventil på radiator?

Det er lufteskrue den som sitter oppå ved siden av påfyllingslokket til radiator.

Er nok ødelagt radiator.., så den bør du nok bytte ja. Så husk å lufte systemet etterpå.

Skrevet

Uff da...ja mente luftventil;) Faen og da....er det vanskelig å skifte den? Eg er ikkje noe flink til å skru:( beste eg fikk til var å skifte til svarte blinklys:S

Skrevet

Ja.., går ganske greit.

Trenger noen liter med kjøleveske etterpå.

Og er kanskje greit å bytte slange klemmer når du er i gang.

Eventuelt slanger også, om dem er dårlige.

Kan gjøre jobben for deg billig jeg om du kommer til Spydeberg.

(Askøy er vel kanskje et stykke unna det? Sier meg ikke så mye :P)

EDIT: Sjekka kart nå.

Er like ved Bergen?

Da er det nok noen andre her på forumet som gjør det billig for deg ;-)

Skrevet

Hehe:) Askøy = Bergen kan du si.....ka koster en ny/brukt radiator?? Men blir vanskelig å kommer meg noen plass som er langt unna da:P klarer å kjøre i sirca en 45 min før den begynner å koke når motorn er kald:P

kan vel ikkje fylle på noe sånn tettingsvæske(kan ikkje navnet) foreløbig?

Skrevet
Ja.., går ganske greit.

Trenger noen liter med kjøleveske etterpå.

Og er kanskje greit å bytte slange klemmer når du er i gang.

Eventuelt slanger også, om dem er dårlige.

Kan gjøre jobben for deg billig jeg om du kommer til Spydeberg.

(Askøy er vel kanskje et stykke unna det? Sier meg ikke så mye :P)

EDIT: Sjekka kart nå.

Er like ved Bergen?

Da er det nok noen andre her på forumet som gjør det billig for deg ;-)

Er en ganske grei jobb ja, har selv skiftet på en E28 520 med samme motoren og på E34 med M50 motoren, har du hverken AC eller Automat er det vel gjort på 10 min å skifte radiatoren, bare til å løsne slangene som går innpå den, fjerne klipsa øverst som holder den på plass for deretter å dra den rett opp.

Mulig du må ta av det dekselet som er over vifta først også.

Men trenger ikke å være noe dreven mekaniker for å gjøre dette

En midlertidig løsning kan være å stikke innom en bilrekvisita sjappe, eller bensinstajon å kjøpe radiatortett, Kanel fungerer også (Ja jeg mener sånn som du bruker på grøten)

Skrevet

Takk for gode svar:) skal gå ut no å fylle på vann mens motorn er i gang.....nå radiatoren er fyll burde den ikkje dampe men bare lekke vann!? så skal eg prøve et eggevit som tetting...vet om en kompis som brukte det å det virket veldig bra sa han. For bare skifte den ja....

Sånnt skjer når ungdom blir overivrig :roll:

Skrevet

Radiator hadde jeg byttet uansett.

Sånne tette greier er bare midlertidig dritt som holder en grei stund :P

Husk å lufte ihvertfall.

Ha lufteskrua ute, la motor gå, sett varme app på fullt og full guffe mens du har lufteskrua ute og fyller på, og holder nivået helt i toppen av ekspasjonstanken.

Så skrur du inn lufteskrua etter en grei stund, da vannet har sirkulert litt, og det ikke er luft igjen.

Kan godt la vannet synke til ca halv tank før du skrur inn den, så det ligger der det skal.

EDIT:

Svarte på et innlegg her på forumet for noen mnd siden hvor jeg forklarte litt detaljert og punktvis åssen man skal bytte radiator og lufte den. Kan se om jeg klarer å finne det igjen :P

Skrevet

oppdaterer litt....har no fullt vann og ble forbløffet litt selv....gikk sirca 5 liter på den :shock: Så startet eg motorn og ventet til ventilen åpner seg og vannet begynner å sirkulere. Motorn ( som var varm fra før pga. hjemmetur) hold seg på vanlig varme nivå og det komm ingen damp, som forventet.

Såg etter lekasjen men kunne ikkje finne noe....men nå eg såg under bilen såg eg at det lekket en god del vann!!! Så det er endten den nederste slangen, radiatoren eller begge deler som må byttes.

Får se på det i morgen...skal ta med meg noen 1.5 liter flasker og fylle på etterhvert.....gadd ikkje bruke noe tetting.

Men nå et siste spørsmål! Kan det være vannpumpen som lekker også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...