EasyL Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 Har også kjørt Hemsedal-Lærdalstunnelen noen ganger, men synes veien er for dårlig. Spesielt fra Gol til Hemsedal. Utrolig at dette er "hovedveien" mellom øst og vest... Jeg foretrekker Aurland-Hol, hvor det er mye mindre trafikk. Og ikke minst færre vogntog. Synes også at veistandarden der er bedre, som følge av mindre trafikk. Vel, mener nå at veien stort sett er bedre over Hemsedal, men er enig i at mellom Hemsedal og Gol er det ikke så bra. Det har kommet seg med en god del ny asfalt på denne strekningen de to siste årene. Aurland - Hol kjører jeg ikke før snøen i fjellene er borte. De mørke tunellene er som en sekk å kjøre inn i. Tok nesten kvelden, for godt, en gang vi møtte trailer i sving på vei ut av den ene tunellen. He he. Enig med deg at tunnelene ned til Aurland er litt scary. Og noe måtte jo gjøres med Hemsedal. Jeg kjører Aurland-Hol sommer som vinter. Digger lite trafikk når jeg er på langtur
BreitBau Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 jaja.. tut neste gang du passerer seimsbrua da Brua over holsfjorden, ca 1 km før Hagafoss der du svinger !til venstre inn på sju) slik gpsen min sier det
BRIO Skrevet Oktober 14, 2008 Skrevet Oktober 14, 2008 jaja.. tut neste gang du passerer seimsbrua da Brua over holsfjorden, ca 1 km før Hagafoss der du svinger !til venstre inn på sju) slik gpsen min sier det Er det bare veier på fjellet til helgen, kan det hende vi legger turen over Aurland - Hol på fredag. Skal tute som bare det, da
vetu03 Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Var ikke det forige helg, men begynte så vidt å snø på lørdags kvelden når vi passerte over.. Og ser det har begynt å trekke litt snø lenger og lenger ned mot bakkene hver morgen, så ville ikke vært så sikker på om det er bart...
BRIO Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Får sjekke vegmeldinger under veis på turen i morgen. Trenger ikke å bestemme meg før vi kommer til Aurland Ellers er bilen vinterskodd og kjøreklar. (Må bare få fikset en beltestrammersensor som kobler ut airbagen, har avtale i morgen tidlig på det) Kjørekjøre
hylle Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 Ikke særlig lurt å holde slik høy fart på disse veiene i mer en 5 timer. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok. Stor sannsynlighet for det i løpet av 5 timer Nå skal jeg ikke fyre opp under fortkjørning, men jeg skal love deg at (ihvertfall jeg) er sykt mye mer uoppmerksom når jeg holder fartsgrensene enn når jeg kjører med litt flyt. 60-70-80 er på mange av veiene våre så sakte at man bare sitter og venter og venter på at svingen skal komme i mot en. Holder man høyere fart er det lettere å holde fokus på kjøringen, og jeg har da 100% oppmerksomhet hele tiden. Men det betyr ikke at man skal kjøre 150. På mange av veiene våre hadde 10-20km/t ekstra holdt for å få flyt i kjøringen. Helt enig! Kjører man litt over fartsgrensen blir man mye mer oppmerksom, spesiellt med og følge med på hva som skjer bakover! og man får en mye mer jevn og fin flyt som er mindre trafikkfarlig enn ellers.
Superbeetle Skrevet Oktober 16, 2008 Skrevet Oktober 16, 2008 23.5time bergen-oslo-sarpsborg-rudskogen/gatebiltreff-svinesund-bergen
BRIO Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 Helt enig! Kjører man litt over fartsgrensen blir man mye mer oppmerksom, spesiellt med og følge med på hva som skjer bakover! og man får en mye mer jevn og fin flyt som er mindre trafikkfarlig enn ellers. Det er jeg også enig i, men med en snittfart på rundt 100km/t i 5 timer, på slike veier som det er mellom Bergen og Oslo, tror jeg konsentrasjonen krever sitt, og at man da ikke klarer å konse slik man bør. Det er ikke gøy å kjøre bil når man er sliten. Ellers blir det vel litt tuting på Hol rundt kl. 1900 i kveld
Snake Oil Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 100 i snitt oslo-bergen høres ikke så ille ut om man ikke har prøvd,men det er alvorlig fort.levner ikke mye rom for tilfeldigheter Noen kunne faktisk finne på å kalle det uforsvarlig...
Odd-M Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 100 km/t i snitthastighet betyr at man for hvert sekund i 50 km/t må kjøre ett sekund i 150 km/t. Står man stille ett sekund må man kjøre ett sekund i 200 km/t for å ta det igjen. Selvsagt litt satt på spissen da... Jeg kjører MYE langt med min dieselbørse, ofte 110-soner i Sverige hvor "trafikken" flyter i 120-140. Jeg tror 70-80% av den totale kjørelengden min den siste tiden har vært langkjøring. Likevel viser ikke snitttelleren i bilen mer enn 65-66 km/t. For å holde 100 i snitt på norske landeveier må man virkelig trå på gassen.
///MoePower Skrevet Oktober 17, 2008 Skrevet Oktober 17, 2008 Ikke særlig lurt å holde slik høy fart på disse veiene i mer en 5 timer. Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok. Stor sannsynlighet for det i løpet av 5 timer Nå skal jeg ikke fyre opp under fortkjørning, men jeg skal love deg at (ihvertfall jeg) er sykt mye mer uoppmerksom når jeg holder fartsgrensene enn når jeg kjører med litt flyt. 60-70-80 er på mange av veiene våre så sakte at man bare sitter og venter og venter på at svingen skal komme i mot en. Holder man høyere fart er det lettere å holde fokus på kjøringen, og jeg har da 100% oppmerksomhet hele tiden. Men det betyr ikke at man skal kjøre 150. På mange av veiene våre hadde 10-20km/t ekstra holdt for å få flyt i kjøringen. Jeg sier meg svært enig med Gunnar i dette innlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå