Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Men når bilen er hobbyen din så mener jeg att du bør ha en ganske så anstendig inntekt for å holde hobbyen ved like ;) Men du kan jo vere like idiot om du sitter hjemme å sturer i en bok eller framfor fjernsynet :) Hvorfor er det ulovligt å råne i dagens samfunn?

Det ser ut til at avisartikler som omhander såkalt "råning" er blant dem som fører til desidert flest leserkommentarer i mange lokalaviser.

Delvis fordi de motorinteresserte skriver mange innlegg - noe som kan tyde på at motorinteresserte mangler - men ønsker seg - et fast organisert møtested/forum.

Men kanskje like tydelig er at disse avisartiklene later til å være et fristed for alle som hater alt og alle som har med bilinteresse å gjøre - og som elsker å fortelle andre om hatet sitt. :roll: Dette hatet later til å få næring fra enkelte medieoppslag rundt omkring i landet, der bilinteresse generelt og "rånere" spesielt blir framstilt som folkefiende nummer 1.

Noen ganger når jeg hører politifolk som uttaler seg om "rånere" i mediene, slår det meg at dersom offentlig ansatte hadde lagt de samme holdningene for dagen overfor handicappede, innvandrere eller kvinner (eller menn ;) ) hadde vedkommende i beste fall måttet se seg om etter en annen jobb, i verste fall blitt tiltalt for diskriminering.

Slik går det vel gjerne når bilinteresserte ikke har noen solide supportgrupper - verken sinte SV-ere som kan arrangere støttedemonstrasjoner, eller snille bestemødre som steller i stand basar på forsamlingshuset.;)

Skrevet

Slik går det vel gjerne når bilinteresserte ikke har noen solide supportgrupper - verken sinte SV-ere som kan arrangere støttedemonstrasjoner, eller snille bestemødre som steller i stand basar på forsamlingshuset.;)

Haha :D ja, du sier noe der ;)

Men som de to andre her sier så er det ett SKRIKENDE behov for bane her i distriktet .. Der jeg voks opp, altså i gudbrandsdalen så ble faktisk politiet med på en aksjon om vinteren, det ble brøyta opp ei isbane på elva, der alle kunne vere med å kjøre å ha det gøy (til og med politiet) ;):) Men med dette så var klausulen att vist en ikke oppførte seg skikkeli på gata eller etter veien så fikk det sterke konsekvenser allerede første gang du ble stoppet :) Jeg fikk inntrykk av att det fungerte som det skulle, mye roligere adferd i gatene å på veiene :)

Skrevet

Må innrømme det at det koker saftig inni meg når jeg leser sånne innlegg skrevet av trangsynte individer uten snøring om hva de uttaler seg om... I kjølvannet av at VMK ble dannet skrev en eldre "herremann" i kommunen her følgende i lokalavisa:

"Jeg stiller min eiendom til rådighet for ungdom som f.eks vil lage en crossbane for terrengsykler osv"

"Hvorfor ikke gå sammen med Ålesund Roklubb og lage ett roanlegg på Flatevågen"

Ja si det gitt... Ble veldig provosert av disse uttalelsene til denn gamle støten. Han skriver også "...at å kjøre bil er jo ikke noen trening. Hadde vært mye bedre om ungdommen trente, og gikk i fjellet osv" Jo klart man kan gå i fjellet, men ikke alle liker det heller.. Lurer på om denne gammel'n faktisk vet hvor mye Solbergbrødrene trener på en uke.. Jeg tviler ;)

Skrevet

--

Takk for en kjempebra artikkel.

Jeg syns at vi bør gå enda lengre. Motorkjøretøy er transportmidler og ingen ting annet. All villmandskjøring skal være forbudt uansett, både på bane å ellers. Forby all motorsport, det kan da umulig være sport å ha flere hundre hestekrefter under rompa. Om noen er av den mening at vi har bedre sjåfører her i landet om vi har verdensmestre i bilkross, så tar de feil. Traffikkvett og bilkjøring må inn med morsmelka, det har du hel rett i Ida."

Haha.. gidder noe å finne statistikk på antall skadde i "normale" idretter som fotball, håndball og ski (alle)? også sammenligner vi med motorsport relaterte skader. tror noen våkner.

En annen idrett som får pepper når det kommer opp er skyting.. alle klager, men det er faktisk blandt de største særforbudene i drettsnorge.. og antall skader på mange år kan telles på en hånd... hvordan var det med fotball igjen..??

...folk er så utrolig navie.. eller var det misunnelse ?

Skrevet
Vi trenger virkelig ei bane i nærområdene her, slik det er nå må man jo kjøre landet rundt om man vil kjøre lovlig, noe som i grunn er latterlig.

Om man vil spille ball, kaste et spyd, løpe eller gå på ski så har man mulighet til det i hvert eneste lille hjørne av landet..

Dette er sentrale poenger - men jeg merker meg ofte mange andre si ordene "om vi bare kunne en bane" (min utheving). Saken er vel at man ikke kan forvente seg å "få" noe som helst - de tildels mange og dyre idrettsanleggene rundt omkring i landet er gjerne bygget opp ved hjelp av tusenvis av ubetalte dugnadstimer, solid arbeid i idrettslagene, en god dose offentlig pengestøtte, sponsormidler - og masser av lokalpolitisk velvilje. Og siden mange av de motorinteresserte er arvelig belastet - dvs. kommer fra familier som har kjøretøyer som levevei - bør det la seg gjøre å stille med en god mengde traktorer, gravemaskiner, rigger og lastebiler på dugnadene.

Det viktigste man kan lære av sportsfolket nå, er nok organiseringen - med lokale bilklubber etter modell fra idrettslagener. Sånn sett er foregangspersoner som BimmerKing bilfolkets store håp og beste venn:

Derfor har jeg engasjert meg i VMK, for å se om vi kan få "legalisert" intressene våre litt mer. Nå har det riktignok vært stille fra oss en stund, men vi kommer sterkere tilbake... Vi er jo inne i en planprosess ang en liten bane der ungdom i alle aldre skal få kjøre av seg litt ;)

Et veldig sentralt steg på veien. Ikke minst er dette med å vinne gehør hos lokalpolitikere viktig. Her må man nok først starte i de kommunene som styres av Frp og Høyre i samarbeid - dette gjenspeiler ikke nødvendigvis min personlige politiske overbevisning, men beklager; lokalpolitikere fra andre partier er erfaringsmessig alt for opptatte av å detaljstyre hvordan innbyggerne skal leve, til å ville gå med på noe lokalt motorsportsenter. :(

Når så ting som tomteareal og reguleringsplan er i orden, kan man finne fram traktoren(e) og lage en offroadløype rundt det nye motorsportsenteret. Deretter er det på tide å begynne og spare penger til asfalt for å lage en driftesløyfe - når bare prisen på olje (og dermed asfalt) blir litt gunstigere.;)

Skrevet

Dette er sentrale poenger - men jeg merker meg ofte mange andre si ordene "om vi bare kunne en bane" (min utheving). Saken er vel at man ikke kan forvente seg å "få" noe som helst - de tildels mange og dyre idrettsanleggene rundt omkring i landet er gjerne bygget opp ved hjelp av tusenvis av ubetalte dugnadstimer, solid arbeid i idrettslagene, en god dose offentlig pengestøtte, sponsormidler - og masser av lokalpolitisk velvilje. Og siden mange av de motorinteresserte er arvelig belastet - dvs. kommer fra familier som har kjøretøyer som levevei - bør det la seg gjøre å stille med en god mengde traktorer, gravemaskiner, rigger og lastebiler på dugnadene.

Et veldig sentralt steg på veien. Ikke minst er dette med å vinne gehør hos lokalpolitikere viktig. Her må man nok først starte i de kommunene som styres av Frp og Høyre i samarbeid - dette gjenspeiler ikke nødvendigvis min personlige politiske overbevisning, men beklager; lokalpolitikere fra andre partier er erfaringsmessig alt for opptatte av å detaljstyre hvordan innbyggerne skal leve, til å ville gå med på noe lokalt motorsportsenter. :(

quote]

Klart en slik ting bør gå på dugnad, for dem som er innteresert i å få seg ei bane eller en plass :) men det er som du sier att en møter ikke mye velvilje for att noe slikt skal komme på plass :( desverre :( Dem fikk jo i gang en go kart bane i isfjorden, men det ble jo så mye syting fra beboere att det ble ett gitt antall timer ett par dager i uka.. (etter hva jeg har hørt ja) rett meg om det er feil :)

Men å fått seg en plass å drive ``gris kjøring`` hadde vert genialt :) Politikerene må jo snart få opp øynene å se att det er ett behov for ei bane eller lignende :) Jeg hadde vært klar for mange timer dugnad vist det hadde vert en plass en kunne gjort om til noe slikt ;) Så jo på vestnes, der stilte jo felleskjøpet område sitt til disposisjon for auto slalom :) Jeg sitter å tenker hvordan det kunne vert her vist en av rånerene var Petter Solberg jeg, da hadde sikkert pipa fått en annen tone tenker jeg, både fra politikere å ``normale`` folk ;) Å si att kjøring på bane ikke er slitsomt er jo å si det samme som att å SPRINGE opp aksla ikke er slitsomt ;)

Skrevet
Å si att kjøring på bane ikke er slitsomt er jo å si det samme som att å SPRINGE opp aksla ikke er slitsomt ;)

For dem som ikke er lokalkjente, kan Aksla sees til høyre i dette bildet.:D

iz6w957ob3d64dpsu2ro.jpg

Ca. 1,5 times gange - vesentlig raskere (og mer slitsomt) hvis du løper. Men utsikten fra toppen er ok, da.:)

Skrevet

Veldig trist sak da. Men eg føler det er ein del generalisering i den bygda der utifrå det eg kan lese i anonsen.

"Disse rånerne terroriserer sentrum på fast basis og slenger fra seg søppel gjennom bilvinduet." (Siggen Kavli - http://www.andalsnes-avis.no/article/20 ... 85172/1022).

Kva skal eg skjønne utfrå dette? At alle personer som kjører i sentrum til alle døgnets tider er rånere? Eller at alle fra 18 år --> 30 år er rånere?

Nå står det ingenting her om denne personen er ein kjent råner fra bygda eller om han berre var ein person som var uheldig å få eit nyseanfall idet han kom ut fra svingen etc.

Anyway, eg er berre i eit vanskeleg humør i dag (skal til tannlegen), men å ta alle under ein kniv og seie sånn er det er berre eit bevis på at bygde norge fortsatt lever etter janteloven og har ein formeining om at deira synspunkt på kvar sak er riktig.

Til sjuande og sist synest eg at 21 åringen fortjener å måtte betale for seg for den skaden han har gjort - men samtidig synest eg det er feil at når han gir beskjed om forholdet og vil gjere opp for seg så synest eg det er feil av politiet å inndra førerkortet hans etc.

Eg hadde gitt beskjed vist det var meg også, med forbehold om at ein sånn episode ikkje hadde oppstått.

Skrevet

Dette med at avisartikler som omhandler trafikksaker får fram kommentarer fra folk som ser ut til å vite og kunne alt, ser ut til å være en gjenganger. Rekken av eksempler er i alle fall lang.

To kommentarer er gjengitt under - de er tatt fra en artikkel om en trafikksikkerhetskampanje i den videregående skolen.

Kommentarene under er ikke utypiske, men etter min mening over grensen til å være stygge. Legg også merke til at mange uoppfordret tar opp fenomenet vannplaning om dagen - og at alle tydeligvis er eksperter på dette også. :roll:

forbudte meninger og dobbeltmoralisme

Skrevet av: DRIT LEI, 22-10-2008 20:36:01

Jeg har ingen sympati med de som forårsaker ulykker hvor de har hatt en uforsvarlig oppførsel i trafikken. De får som fortjent. De det er synd på er de uskyldige. Alt for mange ganger er det uskyldige som sitter igjen med et ødelagt liv, hvor livskvaliteten er betraktelig redusert, mens idiotene har sluppet billig unna i den forstand at deres liv er avsluttet. Ja, det er billigere å dø enn å måtte leve resten av livet i et smertehelvete, redsel og med andre utfordringer.

Når det gjelder dobbelmoralismen, gjelder dette kompiser som skal vise alle at de bryr seg om den døde "kompisen". Dagen etter fortsetter disse sin uakseptable oppførsel i trafikken.

Eneste som hjelper er å straffe idiotene hardere, ta fra de lappen, og gi de en god lærepenge. Bilbaner og den slags tull vil bare gjøre at disse idiotene tror de har enda bedre kontroll ute på veiene, og man vil se at det resultere i flere ulykker.

Oppfordring til svina, ødelegg gjerne deres liv, ikke ta med andre.

og

Vannplaning og Racerbane

Skrevet av: KAD, 23-10-2008 09:41:27

Når det gjelder vannplaning så er jeg fullstendig klar over sporene som fylles med vann langs veiene her i fylket, men en skal faktisk alltid kjøre etter forholdene.

Dere som kjører den samme veien hver dag burde ihvertfall vite bedre, samt være ekstra på vakt.

En annen ting er at det nesten virker som om ungdommene ute i Fræna bruker mangelen på "racerbane" som unnskyldning for å kjøre som idioter.

Det er som en tidligere her sa ingen menneskerett å kjøre bil.

Hvis det virkelig er slik at en må en "racerbane" for å få ut aggresjonen for å kunne kjøre trygt ute på veiene bland uskyldige bilister, så er du såpass psykisk ustabil at du burde ikke få førerkortet i utgangspunktet.

jeg tror også som en tidligere sa her, at etter å ha kjørt på en øvingsbane så ville det ofte virket mot sin hensikt.

Noen ville fort innbille seg at de kunne mestre alle situasjoner i trafikken for deretter kjøre enda fortere og grisete.

Noen ganger burde kanskje avisene ikke kalle slike utfall leserkommentarer, men heller noe sånt som "dagens oppgulp". ](*,)

Skrevet

Å seie at ein meining som ein person ytrer er heilt hol i hove gjere ikkje akkurat den som seier det noko betre.

Me lever i eit samfunn der me setter den gylne kua høgt (ytringsfriheit) der me skal få seie kva me meiner uten å få reprisalier fra omverda. Me kan selfølgeleg diskutere kor relevant den aktuelle ytringa er i henhold til saken.

Men å seie at ein ytring er feil, meiner den som ytrer dette at deira syn er riktig og det finnest ikkje rom for diskusjon rund temaet. Der den som kom med ytringa ikkje får sjangse til å argumentere for det han/ho sa på ein konstruktiv måte.

Etter min meining, ytringer som ikkje er begrunnet, er heller meiningsløse komentarer som bør sjåast vekk frå.

Personleg synest eg dei to komentarene hadde noko vesentleg i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...