Jump to content

hvilket lufttrykk bør eg ha i dekkene?

gjeewaytee
 Share

Recommended Posts

hei

har continental sport contact2 225 40 r18 w92 fremme og kumho ecsta ku19 255 35 r18 94y bak...

bakdekka e nye i år så de ser bra ut, mens fremme er de "kantslitt" innvendig og utvendig noe som får meg til å tru at det er for lite luft i de, men har ikkje anelse ka eg bør ha av trykk fremme og bak

bil..se signatur

i see...eg bryr meg nok ikkje så mykje om kor fort de slites bare de slites riktig, kumho e vel ikkje markeslederen innen kvalitet etter det eg har skjønt. de stod på bilen når eg kjøpte den btw....

men hagenisse skriver 38-40 psi og S.Arnesen bruker 32 og 30 psi. det e vel pga 3 serie og eg har 5 serie eller?? går vel litt på tyngden på bilen tenker eg

ikke nødvendigvis på standard dekk felger til en org bil er det somregel slik pga vekten på motor forran og att man ikke har så mye vekt bak. men med en bmw som er senka med 9,5 felg bak så er ikke camberen helt orginal kan man si.. så er poenget med mye luft å få en større del av dekkflaten til å ha kontakt med veien. derfor lurt med mye trykk bak. så dekket blir rundere. man får ikke 100% lik slitasje over hele dekket men ca 70% av dekkflaten. forarn er ikke camberen så uorginal. så der trengs det ikke.

2,7-2,8bar er vel greit å begynna med. (ca det som hagenisse foreslår) So sjekker du dekka av og til og ser om du må justera lufttrykket i dekka. Og det er normalt å ha likt eller litt meir i dekka bak. (avhengig av dekkstørrelse og om du køyrer mykje med tung last)

skjønner den med med lufttrykk bak contra chamber ol....

va nett og fylte 40 psi foran og 38 bak så får eg se åssen det utarter seg...kanskje eg skulle hatt 40 bak og...

litt skeptisk egentlig til å ha så "mye" luft i dekkene. tenker på feks veigrep med litt hastighet på vått føre. eg trur vel kanskje at dekkene slipper fortere då eller har eg misforstått?

Jeg har fylt 40/40, nå har jeg bare kjørt en halv sesong med dekk som var brukt fra før av.

Får se hvordan det utarter seg da de blir nedslitt.

Det du må se på er makstrykket til dekkene og så legge terskelen litt under max trykket. Da bør du få et godt veigrep.

Dekkene vil slippe fortere hvis du har for mye luft i dekket da kontaktflaten til asfalten blir mindre. Har du for lite luft vil mye av dekket få plass + at innerdelen av dekket kan løfte seg litt opp. Dette vil føre til høyere bensinforbruk + stor slitasje på yttersiden av dekkene.