gjeewaytee Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 hei har continental sport contact2 225 40 r18 w92 fremme og kumho ecsta ku19 255 35 r18 94y bak... bakdekka e nye i år så de ser bra ut, mens fremme er de "kantslitt" innvendig og utvendig noe som får meg til å tru at det er for lite luft i de, men har ikkje anelse ka eg bør ha av trykk fremme og bak bil..se signatur Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenisse Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Du kan jo starte med 38-40 psi og se hvordan det går. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Bør ha 2,5-3 bar en plass. Finnes ingen direkte fasitsvar på det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjeewaytee Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Du kan jo starte med 38-40 psi og se hvordan det går. eg kunne jo godt tenkt meg å få vite akkurat ka eg skal ha. litt seint hvis eg finner ut at 38-40 psi ikkje e nok eller va for mye, men det er vel ikke noe direkte fasitsvar kanskje Link to comment Share on other sites More sharing options...
S.Arnesen Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 jeg må kjøre 32psi foran og 30 psi bak for at dekkene ikke skal slite seg feil. når man kjører nærmere 40psi i dekkene vil dekkene slites mye fortere... Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenisse Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 men det er vel ikke noe direkte fasitsvar kanskje Nei, det er akkurat det det ikke er. Dekk, kjørestil, bil og prisen på olje spiller inn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjeewaytee Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 i see...eg bryr meg nok ikkje så mykje om kor fort de slites bare de slites riktig, kumho e vel ikkje markeslederen innen kvalitet etter det eg har skjønt. de stod på bilen når eg kjøpte den btw.... men hagenisse skriver 38-40 psi og S.Arnesen bruker 32 og 30 psi. det e vel pga 3 serie og eg har 5 serie eller?? går vel litt på tyngden på bilen tenker eg Link to comment Share on other sites More sharing options...
steinar84 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 har kjørt på 3 bar bak og 2,7bar forran. hele sommern og har ganske fin (gjevn slitasje av dekk) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjeewaytee Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 har kjørt på 3 bar bak og 2,7bar forran. hele sommern og har ganske fin (gjevn slitasje av dekk) skal man ikke ha mer psi fremme enn bak ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
steinar84 Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 ikke nødvendigvis på standard dekk felger til en org bil er det somregel slik pga vekten på motor forran og att man ikke har så mye vekt bak. men med en bmw som er senka med 9,5 felg bak så er ikke camberen helt orginal kan man si.. så er poenget med mye luft å få en større del av dekkflaten til å ha kontakt med veien. derfor lurt med mye trykk bak. så dekket blir rundere. man får ikke 100% lik slitasje over hele dekket men ca 70% av dekkflaten. forarn er ikke camberen så uorginal. så der trengs det ikke. Link to comment Share on other sites More sharing options...
todleif Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 2,7-2,8bar er vel greit å begynna med. (ca det som hagenisse foreslår) So sjekker du dekka av og til og ser om du må justera lufttrykket i dekka. Og det er normalt å ha likt eller litt meir i dekka bak. (avhengig av dekkstørrelse og om du køyrer mykje med tung last) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjeewaytee Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 skjønner den med med lufttrykk bak contra chamber ol.... va nett og fylte 40 psi foran og 38 bak så får eg se åssen det utarter seg...kanskje eg skulle hatt 40 bak og... litt skeptisk egentlig til å ha så "mye" luft i dekkene. tenker på feks veigrep med litt hastighet på vått føre. eg trur vel kanskje at dekkene slipper fortere då eller har eg misforstått? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfeh Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Jeg har fylt 40/40, nå har jeg bare kjørt en halv sesong med dekk som var brukt fra før av. Får se hvordan det utarter seg da de blir nedslitt. Det du må se på er makstrykket til dekkene og så legge terskelen litt under max trykket. Da bør du få et godt veigrep. Dekkene vil slippe fortere hvis du har for mye luft i dekket da kontaktflaten til asfalten blir mindre. Har du for lite luft vil mye av dekket få plass + at innerdelen av dekket kan løfte seg litt opp. Dette vil føre til høyere bensinforbruk + stor slitasje på yttersiden av dekkene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
B m w 5 2 5 i Posted October 19, 2008 Share Posted October 19, 2008 Står også oppgitt fra BMW i døren på førersiden og i instruksjonsboken.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gjeewaytee Posted October 19, 2008 Author Share Posted October 19, 2008 Står også oppgitt fra BMW i døren på førersiden og i instruksjonsboken.. det er vel på orginalstørrelse som bilen blir levert med i vognkortet eller? trur det va 205 foran og bak. ikkje heilt sikker står maks psi oppgitt fysisk på dekkene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now