Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Hei Før jul skal jeg holde en muntlig presentasjon på 8-12minutter. Meningen med dette er å bli bedre til å holde slike presentasjoner. Emne er derfor valgfritt, noe som gjør saken mye lettere siden jeg da kan snakke om noe som interesserer meg. Eneste tipset vi har fått var at det var lurt å vinkle det inn på noe samfunnsrelatert. I denne forbindelse kunne jeg tenke meg å snakke litt om bmws motorprogram. Tenkte da og fokusere litt på miljø, men også på hvor effektive mange av motorene er. Samt nevne hvilke priser de har vunnet etc. Har foreløpig tenkt å nevne motorene fra 118d, 335i og e92 m3. Vil også prøve å få en litt sarkastisk/humoristisk tone over det ved å trekke inn hybridbiler som de fleste ser på som miljøvennlige.. er de egentlig ? Tenker da på Topgears test av Toyota Prius vs E92 M3 på bane... Det jeg trenger hjelp til er forslag til emner og linker til mer info om de uliek modellene..
Gunnar Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Du får ta med Times sin test av 520d vs Prius også da, siden det er mye mer relevant for Ola Nordmann. Husk også å finne noen artikler om livsløpsvurderinger av Prius. Den kommer ikke bra ut der heller. Men mitt tips er først og fremst å prate om noe "alle" kan interessere seg for. Å prate for mye om BMW-motorer og hvor fantastiske de er kan fort få halve klassen til å sovne.
Hyggmaister Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Kan jo også komme an på hvilken klasse superbeetle går i? 2. klasse på idrettsgymnaset, 1. klasse mekanisk, universitetssudent osvosv I og med at du har vært medlem her ett par år + hatt ett par biler, så er vel nesten de to-tre første vk-årene utelukka hehe
BreitBau Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Ta noe læreren engasjerer seg for.. Et kjedelig foredrag kan du aldri få høy karakter for.. Du må engasjere, og skape innvendig tankegang hos de du foreleser for.. Du kan godt holde ett sånt foredrag foran BMWCCN, selv om jeg tror da også det blir litt langtekkelig.. Å Holde det foran en klasse, som kanskje også består av 50% jenter (?) tror jeg kanskje er litt som om jeg skulle holdt ett foredrag om en Hest og hvilke fremragende arbeidsdyr de er, historien bak de, utviklingen av de, stamhestene og fremtiden for hester.. Skjønner du hvor jeg vil hen med det? Her tror jeg litt av karakteren din spiller inn på hvilken evne du har til å velge tema etter hvilken forsamling du taler for, litt av karakteren er applausen du får til slutt (Altså hvor godt du har fremlagt prosjektet ditt, hvor engasjerende det har vært og hvor interessant det har vært) samt at litt av karakteren din spiller på hvor god arbeidsiunnsats læreren syns du har lagt i prosjektet. Om du kun ønsker å score på det siste, så kan du se bort fra innlegget mitt. Men om du ønsker å score høyt jevnt over bør du kanskje tenke deg om to ganger.. Dersom du først skal ta for deg miljøproblematikken rundt bilforurensing, så kan du gjerne snevre det inn til, "bensin eller diesel", "tyske, amerikanske eller asiatiske biler", men deretter å snevre det inn til en bilfabrikant og deretter ned til motorer disse leverer, så tror jeg kanskje temaet blir for langtekkelig for 10 minutters foredrag, om du i det hele tatt greier å snakke 10 minutter om de miljømessige fordelene og ulempene rundt bmw's motorprogram.. Ikke ment som kritikk altå, bare ett lite tips;)
Der Barockengel Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Du har alt fått tildels svært gode tips. Vær obs på at dersom innlegget karaktersettes, vil en lærer med evt. tilbøyeligheter langt ut på venstresiden være svært oppmerksom på hvorvidt du i tilstrekkelig grad dekker den miljømessige styggedommen bilkjøring totalt sett utgjør i et SV-paradigme... Selv om jeg synes det er en god idé med et ironisk sideblikk på Toyota Prius, lurer jeg på om dette med den totale miljøbelastningen en såkalt hybridbil utgjør er såpass kompleks, at det må ta tid og grundig argumentasjon til for å få den jevne ikke-bilinteresserte innbygger til å forstå at småflikking på på høyprestasjonsmotorer fra et tysk luksusmerke laget for de rikeste, kan være miljømessig bedre enn et revolusjonerende grønt superteknologimiljøbilkonsept for laget folk flest. (Nei, ikke helt mine ord det der, men du vet aldri hvordan andre oppfatter det - og jeg klarte å lage en temmelig lang setning ut av det. )
Sir Hofstad Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 På 8-12 min rekker du ikke snakke mer om temaet enn det som står i reklamen. Ville vinklet det over til et annet BMW tema som lar deg tegne litt på tavla, og være trygg på hva du presenterer, bilen DIN feks... Selv presenterte jeg katten min og fikk godkjent og vel så det. Viktigste er at du presenterer noe du kjenner til og synes er ok selv... Lykke til.
Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2008 Ang skole, så er det vel på høyskolenivå. Presentasjonen er en muntlig eksamen i et fag som omhandler presentasjonsteknikk. Så emne er egentlig likegyldig, bare jeg klarer å få det fram på en bra måte. Dermed syntes jeg det er mest logisk å snakke om noe jeg selv er interessert i. Jeg kan snakke om katten min hvis jeg vil, men de anbefalte oss å vinkle inn på noe samfunnsorientert. Jeg fikk høre at miljø og biler dermed kunne være et bra emne. Noe jeg også liker/vil er at det er et emne sensor/lærer ikke nødvendigvis kan så mye om fra før. Det verste jeg vet er å skulle belære noen i noe de allerede kan fra før. Ang dette med å snakke om motorer så vet jeg egentlig ikke om jeg kan nok om de ulike modellene til å presentere det slik. Men jeg syntes det er veldig interessant, men mye av presentasjonen ville nok godt med å til å fortelle om de ulike prisene bmw har vunnet.. Muligens litt kjedelig ja.. Forslag til emne da? Tenker da innenfor bmw..
Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2008 Takk for alle tips forresten:) Blir fort litt vanskelig å forklare hva jeg er ute etter og hva faget/eksamen omhandler.. Mye sant i det J.hofstad sier, det er ikke mye man får sagt på 10min faktisk..
Sir Hofstad Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Er du trygg på det da? Jeg valgte noe jeg var trygg på og kjente til fakta 2000 år tilbake i tid, vinklet det litt humoristisk slik at tilskuere følte de opplevde noe, og jeg stod trygt selv med nerver. Og poenget var at dette var noe jeg var engasjert i selv i selv og var interessert i å formidle noe om det. Hadde øyekontakt og leste publikum etterhvert.
Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2008 Er du trygg på det da?Jeg valgte noe jeg var trygg på og kjente til fakta 2000 år tilbake i tid, vinklet det litt humoristisk slik at tilskuere følte de opplevde noe, og jeg stod trygt selv med nerver. Og poenget var at dette var noe jeg var engasjert i selv i selv og var interessert i å formidle noe om det. Hadde øyekontakt og leste publikum etterhvert. Tror jeg må tenke litt og finne ut noe jeg er helt trygg på, for det ville jo være det beste! uten tvil! Samt hvis jeg klarte å vinkle det litt humoristisk..
Yngvejos Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Du kan jo ta med at BMW utvikler nye motorer med redusert utslipp med "bivirkningen" at de får høyere effekt (virkningsgrad). Og at dette igjen fører til at avgiftene er høyere fordi bilen er "mindre miljøvennlig" . Det står om det på forsiden. BMWs miljømaskin vs myndighetene eller noe sånt.
BreitBau Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Les og les og les igjen andre sine foredrag.. Du lærer utrolig mye av andre gode foredrag.. Mange av tipsene og triksene kan du overføre til ditt foredrag.. Kilder kan man aldri få nok av! Lykke til
Superbeetle Skrevet Oktober 20, 2008 Forfatter Skrevet Oktober 20, 2008 Du kan jo ta med at BMW utvikler nye motorer med redusert utslipp med "bivirkningen" at de får høyere effekt (virkningsgrad).Og at dette igjen fører til at avgiftene er høyere fordi bilen er "mindre miljøvennlig" . Det står om det på forsiden. BMWs miljømaskin vs myndighetene eller noe sånt. hehe...ja dette er jo faktisk litt morsomt også
Astri Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Har du lov til å ha med fremviser og vise bilder og forklaringer? Da vi var på visning med BMWccN på Bavaria Haugesund så gav sjefen der oss et kjempe innblikk i mtorene og miljø tankegangen til BMW. Der viste han oss sammenligninger og forklaringer, som eg trur kunne ha interessert de fleste.
pocket Skrevet Oktober 20, 2008 Skrevet Oktober 20, 2008 Hvis du skal kombinere miljø/samfunn med BMW, må jo EfficientDynamics konseptet være noe å presentere? Er jo litt info om det på nettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå