Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaada, fornøyd som jeg var drista jeg meg ut på landeveien etter verkstedbesøket i dag. Hva venta meg der? Jo, selvfølgelig.. Biltilsynet! De gikk over bilen min 44 ganger før de fant ut at de kunne ta meg på at jeg ikke hadde felgene (17x8 og 17x9) skrevet inn i vognkortet.. Såå da ble det mangellapp og time neste Tirsdag. 430kr for å skrive en setning inn i vognkortet.. Jo, takk!

Nå har det seg slik at jeg kjører på 17x8 og 17x9 med 235-dekk i vinter, om sommeren kjører jeg på 17x8.5 og 17x10" felger med 235 og 255-dekk. Sååå hva får jeg de til å skrive inn i vognkortet? Jeg har (heldigvis) tuv-papirer liggende på sommerfelgene, men hvordan er det hvis jeg får disse inn i vognkortet og blir stoppet på vinterfelgene?

Dessuten tenker jeg på 18" i fremtiden og vil helst slippe å kaste 430kr til i statens sorte hull for å få disse inn i vognkort. Jeg spør her siden jeg ikke heelt stoler på BT. De kan si at det holder å godkjenne ett felgsett for så å stoppe meg 1mnd senere med hukommelsestap og pengehunger.

Jeg spurte når jeg ble stoppet om jeg ikke bare kunne få skrevet inn alle godkjente felgstørrelser og dekkdimensjoner i vognkortet. Dette sa han var umulig da det ikke var plass nok i vognkortet. BS!

Dette ble langt og komplisert, håper på kloke svar. Mens jeg stod der stoppet de forresten bil etter bil med piggdekk. Disse fikk selvfølgelig knatre seg videre uten mer styr :lol:

Skrevet

Hehe godt jeg har kommet meg sørover ser jeg :)

Se positivt på det du,alt du har i vognkortet når du skal selge en dag er pluss..jeg tror jeg hadde kjørt opp dit med vinterdekka på og tatt med meg de andre for å få de inn i samme slengen.. :)

Skrevet

Poenget er vel å få inn i vognkortet at bilen er godkjent med forskjellig bredde på dekk og felg forran og bak!!

Trodde da ikke det spilte så mye rolle hvilke dimmensjoner det var.. (Så lenge det ikke er ekstremt vel og merke)

Skrevet
Jaada, fornøyd som jeg var drista jeg meg ut på landeveien etter verkstedbesøket i dag. Hva venta meg der? Jo, selvfølgelig.. Biltilsynet! De gikk over bilen min 44 ganger før de fant ut at de kunne ta meg på at jeg ikke hadde felgene (17x8 og 17x9) skrevet inn i vognkortet.. Såå da ble det mangellapp og time neste Tirsdag. 430kr for å skrive en setning inn i vognkortet.. Jo, takk!

Uten papirer kan det bli vanskelig å få inn forskjellig bredde foran og bak.

Jeg spurte når jeg ble stoppet om jeg ikke bare kunne få skrevet inn alle godkjente felgstørrelser og dekkdimensjoner i vognkortet. Dette sa han var umulig da det ikke var plass nok i vognkortet. BS!

Han har helt rett, så det er ikke BS! Det er veldig lite plass til ekstra informasjon i dagens AutoSys. Det blir derfor en orgie i fortkortelser, og det er begrensa hvor mange felg/dekkstørrelser man får inn. De har et nytt system på trappene, men jeg tror ikke det er innført enda. Det som brukes i dag er eldgammelt.

Skrevet
Poenget er vel å få inn i vognkortet at bilen er godkjent med forskjellig bredde på dekk og felg forran og bak!!

Trodde da ikke det spilte så mye rolle hvilke dimmensjoner det var.. (Så lenge det ikke er ekstremt vel og merke)

Det står jo i døra, forskjellig bredde foran og bak.

Er ikke dette nok?

Skrevet

Uten papirer kan det bli vanskelig å få inn forskjellig bredde foran og bak.

Han har helt rett, så det er ikke BS! Det er veldig lite plass til ekstra informasjon i dagens AutoSys. Det blir derfor en orgie i fortkortelser, og det er begrensa hvor mange felg/dekkstørrelser man får inn. De har et nytt system på trappene, men jeg tror ikke det er innført enda. Det som brukes i dag er eldgammelt.

Du sier du har papirer.. Vær da sikker på at papirene du har nevner at felgene du har er godkjent til den modelltypen du har, og at Kombinasjonen du har med bredere bak enn foran er godkjent i Tuv-papirene.. Det er ekstremt få felger som er godkjent med bredere felger bak enn foran...

Har du ikke papirer på at de er godkjent i kombinasjon med hverandre kan du glemme det. Dette er noe av det de pirker mest på...

Når det kommer til å få skrevet inn ting i vognkortet, har jeg forevist bilen min følgende endringer: Anndet ratt, Gt-leppe, sideskjørt, Bakrutespoiler, andre baklykter, duplex effekt potte, bakfanger, skjermutbyggere og Coilovers.

Hva skrev besiktigelsesmann inn i vognkort? Senk og gt-leppe.. Hva om jeg blir stoppet sa jeg? Vis dem papirene og si det var fullt i vognkortet sa han.. Latterlig!

Skrevet

Jeg fikk godkjent min e34 med rondell 58 felger 8,5"x17" 235/45 og 10"x17" 255/35 uten problemer så det går nok bra :) Eneste han trengte var TUV papirene som viste at bmw 5 serie var godkjent med den aktuelle kombinasjonen.

Tror jeg ville satsa på å fått de største hjulene i vognkortet jeg :)

Skrevet

Heihei! Takk for mange gode svar. Står på Naf for forstillingskontroll nå så mobilsvaret blir litt kort. Jeg har tuv-papirer på at rondellene mine er godkjente på min bil med forskjellig bredde. Heldigvis! Takk til forrige eier. Hehe.. Blir vel til at jeg får de groveste felgene inn i vognkortet. Da har de ihvertfall ikke noe å si om jeg blir stoppa på smalere vinterhjul:) Moralen må være; en er aldri trygg! Ikke engang i gokk!:D

Skrevet

Det er jo mange som får Rondellene sine godkjent.. Så det blir vel ikke noe problem.

BreitBau. Jeg kommer fra Gokk, og her blir vi også stoppet. Det er ekstremt sjeldent da ;)

Skrevet

Må nesten le

Kompis kjører UP i GOKKolainen(Vardø) å omegn. På vei hjem til XXXXX ble han stoppet. 26km over grensa å anmeldelse. Ingen kjære mor eller far der i gården :!:

Jeg har småfliret i hele dag over dette Å hain som e så moralsk av sæ HiHI

Pedro Kjør pent gutta Veit nu aildri

Skrevet

Wtf! Hvordan klarte du å slippe unna det? Kan godt stikke på teknisk, men synes det er teit å betale disse pirkefolka!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...