Gå til innhold

Anbefalte innlegg

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hva skulle du gjort med bur Hagenisse?

Kledd det opp og tatt det med på kino, hva ellers?

Spørsmålet er vel egentlig om han skal bygge en kul banebil, eller om han skal kjøre rundt med masse race-greier på veien.. :wink:

hva hvis han skal kjøre på veien bare da?

Skrevet
Altså.. Det jeg sier nå er med aller største ærbødighet og respekt for din bil, og absolutt ikke ment som noe mobbing eller flåsete kommentar..

Med det sagt, så har du jo en 316.. Som vi alle vet så er jo ikke det det raskeste Bmw har laget.. Og da bare stiller jeg meg undrende til følgende:

"Mer vekt i en bil med den motoren gjør ikke akkurat til at bilen blir raskere, noe som gjør til at du får enda mindre bruk for buret."

jeg vet det kan virke langt frem i tid, og vanskelig og kronglete, men om du investerer de pengene i tid og arbeid, er jeg sikker på du lett greier å bytte, og godkjenne den bilen opp til en sekser?..

Så med aller største respekt, og i frykt for at du tar dette som mobbing: Jeg har selv hatt 316i, og kostet på den betydelige summer, i racing ting som ser kult ut, men for all del.. Stopp!.. Du hadde følt det så utrolig mye bedre med en motor som matcher bilen din..

Noe av det beste med å ha en bil som ser bra ut, er å kunne svare folk med at det er en akseptabel motor i faenskapet også, ikke bare "looks" liksom..

Jeg har vel egentlig ikke sagt noe om hvilken bil det skulle være i.. :wink:

Om jeg horer opp en 316 for 60000kr eller om du bruker 160000kr på en 325 er vel egentlig likegyldig, er like lite en sportsbil for det om, selv om det i folks øyne er bedre med en 325. Egentlig alt over en 318is/320 er "godkjent" uten at man skal få høre kommentarer ang motor.. Dette evinnelige maset om motor er jeg dritalei egentlig, hadde det vært første prioritet hos meg så hadde motor vært skaffet og montert for lenge siden! Men begynner jo å bli vant til å høre det da. for eksempel "hvorfor kjøpte du cdspiller til 10000kr og ikke en motor?"

Som jeg sier, har hatt 316 sjøl jeg.. veit åssen det er, og jeg svarte nøyaktig det samme som deg! Er ikke så lett å kvitte seg med en bil man har, fordi man skal style opp en ny en.. Jeg måtte vrake 316'n min for å kunne kjøpe meg en annen bil :D

MEN, poenget her var ikke som sagt ikke å være frekk, mobbe eller nedlatende.. Poenget her var diskre prøve å lokke deg litt med å prioritere i en annen rekkefølge :? Ikke hindre deg i å koste på bilen..

Og hore opp sa du? Ville ikke kalt det du driver med for opphoring.. Du har nå smak å vise frem, så den saken er nå grei.. Personlig bryr jeg meg ikke så veldig om motoren i bilen på biler som er strøkne.. Å mobbe mysild fordi han bare har en to-liter hadde vært så sinnsykt flåsete at i det fall jeg gjør noe sånt, så er det med største mulig interne tulle-erting.. Samme gjelder forøvrig 4'erne også.. En fin bil er en fin bil, uansett om den er en 316 eller en 325, mener nå jeg..

Ikke ta det som mas eller mobbing.. Er ikke ment sånn fra min side. På lengre sikt syns jeg du skal tenke på å bytte ;) Og det er en anbefaling fra en annen bmw-entusiast, som også startet med en 316..

hehe..neida er nok mest spøking :wink:

Denne debatten om "på lengre sikt", "se det store perspektivet" etc tror jeg vi kan legge død. :) Når det gjelder min bil så har jeg vel hatt den såpass lenge nå, at jeg vet det meste ang hva jeg vil med den bilen. Uten å egentlig ha en konkret plan da. Så hvis noen kommer med en M50 foran nesen min og jeg har mulig til å kjøpe den, så er nok det også en mulighet akkurat som at jeg nå prøver å få litt informasjon ang veltebur da det er kjekt å vite hva som er mulig..

Ang motor til bilen så frister det egentlig mest med en trimmet m42 :twisted:

Skrevet
Interessant.. :)

Mye vektforskjell på alu og stål? Kommer det i sort el krom?

Hvis du har disse opplysningene da..

Alu veier nok litt mindre..men ikke all verdens forskjell. Stål er sort mens alu er polert chrome.. :) i Min har jeg sort stål..

Skrevet

Nå kan jo et veltebur være en livsforsikring uansett hvordan bil det står i da. Fult mulig å gå rundt med en 316 også. Og HVIS man gjør det så er man nok glad for å ha det buret i bilen ;)

Pluss at det stiver opp karosseriet = bedre kjøreegenskaper...

Skrevet

Vart interessert i dette selv, og søkte på hva som skulle til for å få godkjent slikt.. Virker rimelig enkelt da?

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=71659&highlight=bur+godkjenning

Ønsker å heve ut følgende avsnitt fra den andre linken:

Utgangspunktet for montering/bygging av sikkerhetsbur er kjøretøyforskriften kap. 14, direktiv for indre sikkerhet 74/60/EØF med senere endringer i direktiv 2000/4/EF, og krav til kjøretøy kap. 6, som omfatter kjøretøy registrert fra 01.01.1971.

Ved en eventuell montering/bygging av sikkerhetsbur i ordinært registrerte biler, må det tas i betraktning at bilfabrikantene bruker store ressurser på å utforme/konstruere bilene så trafikksikre som mulig. Bilen har støtabsorberende soner foran som skal redusere G-kreftene som vil bli påført fører/passasjerer i en ulykke. I noen tilfeller vil motoren bli presset ned under bilen, rattstamme vil trekkes forover, tak deformeres på en slik måte at det ikke klapper sammen innover i kupeen, osv. Ved montering av ”hel-bur” i disse bilene kan disse konstruktive egenskapene og innebygde deformasjonssonene bli redusert eller i verste fall virke mot sin hensikt. Videre vil sikkerhetsbur kunne komme i konflikt med bilens innebygde aribags.

Vegdirektoratet finner derfor av trafikksikkerhetsgrunner ikke grunnlag for å tillate montering av sikkerhetsbur i ordinært registrerte biler.

teksten fortsetter videre med:

Med hensyn til lisensierte rallybiler godkjent etter kjøretøyforskriften § 8-4 vises det til at

Norges Bilsportforbund har utviklet et omfattende regelverk som definerer de forskjellige formene for bur, hvilke kvaliteter de skal ha samt hvordan de skal festes. De beskriver også hvilke påkledning sjåfør/ledsager skal ha (klær laget i flammehemmende materiale, hjelm osv). De setter også krav til hvordan sjåfør/ledsager skal være festet (minimum 4-punkts belte). Ved konkurranse er det dessuten normalt bane-/brannmannskap postert rundt i løypen for å bistå ved uhell.

Med hensyn til lisensierte rallybiler er det med andre ord flere sikkerhetstiltak som griper inn i og utfyller hverandre. Velteburet er utvilsomt til nytte i rally/billøp ved kollisjon og rundvelt, men samtidig vil det være til hinder ved evakuering av bilen ved eksempelvis brann. Fører har i løp også klær laget av flammehemmende materialer, det er brannslukkingsmateriell tilgjengelig og det er nærhet til bane-/løypemannskap. Avstander til harde konstruksjoner rundt hode og kropp vil også bli redusert ved 4-punkts belte samt at fører/passasjer i stor grad bruker spesialstoler i tillegg til hjelm.

Denne formen for dobbeltsikring og tiltak som sikkerhetsmessig utfyller hverandre vil være vanskelig å innfri/pålegge på ordinært registrerte biler.

Det hele avsluttes med følgende:

Vegdirektoratet finner etter dette at bur som er FIA-godkjent eller godkjent av Norsk Bilsportforbund, kan godkjennes i bil som registreres til ordinær kjøring på offentlig veg når det foreligger gyldig vognlisens som rallybil fra Norsk Bilsportforbund.

Da er det bare å skaffe voglisens da? Er det noe stress?..

Skrevet
http://www.pedersens-racing.no/bil/bur/

Bra service og billige produkter. Slå deg løs!

Har sett litt på denne siden. Men syntes det virket litt mer halvfabrikat, altså at jeg må sveise rørene sammen etc.. Vet ikke om det stemmer?

Syntes også det er penest når baksetet er inntakt, noe jeg vet går an med wiechers burene..

har kjøpt et halvbursett derfra å det er bare en haug med rør og noen plater til å sveise i gulvet må nok sveise selv dær ja.

Skrevet

Blir gjerne mange "jeg har hørt" innlegg her nå..hehe, så jeg får like gjerne begynne.. :wink:

Jeg har hørt om folk som har har fått godkjent halvbur uten vognlisens etc, kun etter en litt beskrivende søknad til biltilsynet samt papirer på buret.

Skrevet
Hehe.. Forventer at en eller annen her inne vet hva som skal til for å få lisens som rallybil? :D

Må du ikke drive å male piler til slepekroken, montere brannslukker, utvendig hovedstrømsbryter etc da? :lol:

Men er nok noen som vet hva som skal til :wink:

Skrevet

Det er veldig vanskelig å få dette godkjent. Mitt er godkjent for 1-2år siden hvor det var noe enklere. Det er så å si umulig å få dette godkjent nå og man må ha vognlisens. MEN det går jo ann å sende søknad til forskjellige BT for å sjekke..:)

Skrevet

Halvbur har ikke noe å si på godkjenning etc..

Bare hvis det sperrer for rømningsvei. Og bak i en 2 dørs bil har man ikke noe serlig til rømningsvei uansett.. Og hvis buret er skrudd er det jo bare til å skru det ut hvis det trengs.. Noe jeg skal:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...