Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For dem som har litt sans for eldre japansk bildesign, kan jeg forsåvidt anbefale Takeshi Kitanos film "Dolls", med blant annet Miho Kanno i en av hovedrollene.

rgv0lqvgozu084f70wno.jpg

"Dolls" er bygget opp av flere enkeltfortellinger, og i en av dem følger vi en mafiaboss' unge år på 1970-tallet. Her ser vi blant annet en større sedan brukt i noen scener - en Datsun hvis jeg ikke husker helt feil. Helt utrolig hvor tynne dørene på eldre japanske biler er. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: Har du glemt Toyota 2000 GT? :)

Barock: Det stemmer, fantastiske motorer, silkemyk gange som selv BMW kan misunne de.

Og bortimot umulige å ta knekken på, etter oljeskift tok det 2-3 uker før olja begynte bli mørk :)

Men makan til dritt på vinterføre finnes ikke!

Angrer meg blå på at jeg solgte de 2 jeg hadde :(

Forøvrig har jeg faktisk grillen fra en RX3 liggende en eller annen plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et bilblad jeg har liggende nevner de at det verste dem kunne tenke seg måtte være å nettopp ha en Nsu ro80 som sin eneste bil, selvsagt grunnet litt svikende driftsikkerhet. Så hvordan han greier å faktisk holde bilen sin kjørende må gudene vite - og selv de undres nok.

Og denne kjøres med en original NSU-motor også?

NSU - eller skal vi si VAG - fikk en viss kontroll over pålitelighetsproblemene med wankelen etterhvert, og mange av dem som er på veien i dag, bruker endel forsterkede deler basert på Mazda-teknologi.

Noe av problemene med tidlige wankelmotorer skyldes nok også en viss grad av brukerfeil: NSUen kom med en tretrinns halvautomatisk girkasse, og mange valgte å bare sette den i tredje og late som den var en autmatisk girkasse. Det er blitt påpekt at de som brukte alle girene slik meningen var, hadde færre problemer med bilene sine.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastiske motorer, silkemyk gange som selv BMW kan misunne de.

Og bortimot umulige å ta knekken på, etter oljeskift tok det 2-3 uker før olja begynte bli mørk :)

Rart - i tørre Australia regnet man visst maks 100.000km før en komplett rebuild var påkrevet.

Men makan til dritt på vinterføre finnes ikke!

Ha-ha - stiv bakaksel og bladfjærer - sånne pleide vel å være et vanlig syn langs veikanten i bakkene når det var null-føre.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne kjøres med en original NSU-motor også?

NSU - eller skal vi si VAG - fikk en viss kontroll over pålitelighetsproblemene med wankelen etterhvert, og mange av dem som er på veien i dag, bruker endel forsterkede deler basert på Mazda-teknologi.

Noe av problemene med tidlige wankelmotorer skyldes nok også en viss grad av brukerfeil: NSUen kom med en tretrinns halvautomatisk girkasse, og mange valgte å bare sette den i tredje og late som den var en autmatisk girkasse. Det er blitt påpekt at de som brukte alle girene slik meningen var, hadde færre problemer med bilene sine.:)

Jeg har aldri snakket med eieren, men siden jeg bor rett ved veien som fører inn til boligområdet vi bor på, ser jeg den ofte. Ut fra lyden som kommer når den gir på, så er det utvilsomt en wankel-enhet. Om den kommer fra en mazda eller ei skal jeg ikke si. Jeg synes uansett at det er imponerende å bruke en slik bil hver dag. Det går også en Citroen Sm (med stygg amerikafront) i området her og, så det er tydelig at vinterbroere ikke bryr seg om driftsikkerhet. :D

Det er forresten den bilen jeg la med bilde av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Citroen Sm designet av samme fyr som designet Oldsmobile Tornado? Et levende (kjørende?) bevis på at designeres fødested ikke trenger å bety noe. :P

Jeg tror begge stammer fra interne designavdelinger hos de respektive produsentene.

Robert Opron, som designet SMen, er også kreditert for å ha funnet opp lykter som svingte sammen med forhjulene - implementert på den faceliftede DSen sent på 60-tallet. Svingbare frontlykter skulle vise seg å være en av de idéene som fikk nytt liv mange år etter de ble vist første gang.

Etter oljekrisen gikk Opron til Renault, der han bl.a. stod bak utseendet til Alpine A310:

ss1qvnhbzw80ygb6wsif.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror begge stammer fra interne designavdelinger hos de respektive produsentene.

Det ser ut til at du dessverre har rett her, selv om jeg mener å ha lest et sted at det jeg sa stemt. Man leser jo så mye rart i dag uansett. :wink:

Etter oljekrisen gikk Opron til Renault, der han bl.a. stod bak utseendet til Alpine A310:

Det går faktisk en slik også i området her:

2663464375_ef02d94d46.jpg

(Om du skulle lure; Ja, jeg har stort sett med meg kameratet.)

Litt mer om forskjellene mellom BMW E9 og BMW 2000... 8)

Hvor er bildene fra?

Kunne man få e9 uten nakkestøtte? Bilen min (e3) har nakkestøtte festet med mekaniske rett under støtten, mens e3-en fra før facelift har nakkestøtte med mekanisken ut til siden for puten, men jeg tror ikke du fikk den helt uten noe.

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er bildene fra?

Kunne man få e9 uten nakkestøtte? Bilen min (e3) har nakkestøtte festet med mekaniske rett under støtten, mens e3-en fra før facelift har nakkestøtte med mekanisken ut til siden for puten, men jeg tror ikke du fikk den helt uten noe.

:?

Såvidt jeg husker stammer bildene fra en artikkel i det amerikanske bilmagasinet Road & Track.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi ser på forholdet mellom 2000 CS og E9, er det tydelig hvordan egentlig små endringer fører til et betydelig skifte i folks oppfatning av et produkt.

Ikke helt sammenlignbart, men vi ser noe av det samme i en av BMWs modeller for det Sør-Afrikanske markedet.

BMW overtok bilprodusenten Glas mot slutten av 1960-tallet, og interessant nok har Glas 1700 en tydelig Hofmeisterknick - selv om den ble lansert noen år tidligere.

26j3nxdfzgb9yh80yu5m.jpg

Likevel er det er utrolig hvor annerledes en Glas 1700 tar seg ut når den ble utstyrt med et typisk BMW-ansikt for Sør-Afrika.:)

.

F.eks. så hadde jeg gjerne tatt imot en Bmw (for å holde det litt bmw-relatert :P ) 1804/2004 fra det sørafrikanske markedet. Eller en 3000s om jeg ønsket en til av e3-karroseriet.

2004%20(2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oljekrisen gikk Opron til Renault' date=' der han bl.a. stod bak utseendet til Alpine A310:

[/quote']

Det går faktisk en slik også i området her:

2663464375_ef02d94d46.jpg

(Om du skulle lure; Ja, jeg har stort sett med meg kameratet.)

Det virker som det går en seriøs mengde biler noe utenom det vanlige i nabolaget ditt.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det går en seriøs mengde biler noe utenom det vanlige i nabolaget ditt.:)

Ja, det går faktisk en del kult.

Det er relativt høy befolkningstetthet og området rundt her jeg bor er populært blant etablerte par med relativt god inntek, altså de som kan ha råd til et ekstra morsomt kjøretøy.

Nå skal det sies at jeg har en relativt vid definisjon på "området her", Alpinaen f.eks. bor i Drøbak mener jeg. Dessuten bor jeg like ved Tyrigrava (jeg vet ikke hvor kjent dette stedet er generelt i Norge, men de som bor i nærheten av Oslo har nok hørt om det) og en god del biler av Amerikansk frabikat kommer forbi her i forbindelse med møter der.

2758689757_7af2d7cb9f.jpg

(Tyrigrava Kro).

Ellers er den mest minneverdige bilen fra perioden jeg gikk på ungdomskole her. Da kjørte nemlig den lokale helten - en uti fra rykte temmelig så sleip bruktbilselger - rundt i en De Tomaso Pantera. Og for en lyd. Og for et utseendet. Eieren var faren til av eleven på barneskolen vegg i vegg med ungdomsskolen, og det var alltid litt ekstra stas å se den komme inn på bussholdeplassen forran skolen.

Etter det jeg vet ble bilen plassert i en låve nedpå Nesset (et lite tettsted/grend i nærheten her) når eieren så seg lei den. Hva som har skjedd med den etter det aner jeg ikke. :D

... Også har vi denne da. En av 1229 lagde - Lancia 2000 Hf coupe. Tror riktignok den bor i Kolbotn-traktene (var der jeg så den), om man er kjent der.

2957737649_b62f13c208.jpg

Ellers møter jeg relativt ofte en Plymouth Superbird Daytona, en Alfa Romeo Montreal og Tvr 2500 (eller noe slikt) rundt på veiene her. Aner ikke hvor noen av dem bor, men Tvr-en har jeg også sett på lokale veteranbil-treff.

:)

... Om det er fint vær og jeg har fri så synes jeg det kan være koselig å ta en tur inn til byen. Kameraet er selvsagt med. Selv om ikke bilen akkurat er fra mitt lokallag, så synes jeg den er verdt en titt den også:

2653061845_c833d561dd.jpg

(Legg merke til alle skadene i lakken os.v. Den er ikke halveis i restaurasjon, nei vi snakker om en genuin bruks-Traction Avant. Imponerende som fy spør du meg!).

Natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist med min kjære barndomshelt Derrick :(

Husker han kjørte en E28 prikk lik min, kanskje jeg skal kjøpe meg trenchcoat, walter ppk og få meg en kompis som heter Harry?

Jeg kom til å tenke på at du kanskje har en annen mulighet også: Visste du at Harry Klein har en bror?

Harry Klein dukket opp i 1969 i krimserien Der Kommissar. Fritz Wepper spilte rollen som Der Kommissars unge underordnede, Harry Klein.

ontwkdanhhfnytimcehq.jpg

Ny i jobben: Harry Klein hos Der Kommissar

I likhet med Derrick var alle de 97 episodene av Der Kommissar skrevet av Herbert Reinecker. Da Derrick skulle begynne i 1974 ble Harry Klein forfremmet til en annen avdeling, og sluttet hos Der Kommissar, for å begynne hos Derrick i stedet.

Jeg har sett endel episoder av Der Kommissar, og oppbygning, temavalg, location etc. har endel til felles med Derrick. Det som med dagens øyne er litt spesielt med Der Kommissar er at den er laget i sort-hvitt. Jeg tror dette fortsatte inntil serien sluttet i 1976, mens Derrick var laget i farger fra begynnelsen. Sort-hvitt temaet gir serien en litt egen stemning.

Herbert Reinecker fortsatte å skrive samtlige Derrick episoder. Da han døde i 2007 var han fylt 92, hvilket vil si at han var passert 80 da han skrev den siste av de 281 Derrick episodene.

zhaj8gznp0ecm1mea0ya.jpg

Nettopp kjørt den nye sjefen til en byggeplass i E12en

Etter at Harry Klein sluttet hos Der Kommissar, ble hans egen bror, Erwin Klein, ansatt i den ledige stillingen. Erwin Klein ble spilt av Fritz Weppers bror, Elmar Wepper. Jeg har seriøse mistanker om at mamma og pappa Wepper var glade i å fotografere.

Som kjent dubbes utenlandske filmer i Tyskland, og Elmar er i dag kjent som den tyske stemmen til flere kjente Hollywoodskuespillere.

hrhtvbpejh4fyu0zmc1c.jpg

Dagens pensjonist-Wepper med datteren Sophie

Interessant nok ble en av de mange skumle forbryterskikkelsene som Harry Klein bidro til å fange i Der Kommissar, spilt av Horst Tappert. Hvis jeg ikke husker helt feil, kjørte skurke-Tappert en BMW E3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...