Gå til innhold

Anbefalte innlegg

BMW E12 533i - en spesialversjon laget av BMW Motorsport GmbH. Med den 3.3 liters (197 hk/290Nm) M30-høvelbenken fra E24 633 CSi hadde bilen en akseptabel prestanda, 0-100 gikk unna på 7.9 sek :applause: Mye annet er også hentet fra E24, blant annet girkasse og differensial..men er det noen som har observert disse bilene i senere tid? Må da begynne å bli sjelden vare nå til dags? Til sammenligning er dette sikkert en langt sjeldnere bil enn en M535i, uten at jeg sitter på noen produksjonstall nå.

Var ikke noe av det spesielle ved 533i at den nærmest var en service til kunder av E12 med M30-motor? Slik sett var M535i mer lettvint siden man slapp å bestille en 525 eller 528i først.

Dette kan ha bidratt til forskjellen i produksjonstall; ca. 1400 for M535i, mot anslag på under 200 for 533i - selv om sistnevnte ble tilbudt kundene over et lengre tidsrom.

Jeg er forøvrig generelt interessert i E12, som sikkert flere her i tråden er.

[ Bilde ]

Hvor har blinklyshendelen blitt av..? ;)

E12? Ja, den har vi hørt om. :)

Og blinklyshendelen, er det ikke den vi ser til venstre for rattstammen?

Bildet under mistenker jeg faktisk er en 533i - men det kunne vært nesten hvilken som helst E12.

Naturlig, siden den kosmetiske delen av E12 ble spesifisert av kjøper - men en liten ulempe mht. bygging av merkevaren 533i.

skupx3cmzb3fr6gbdzjx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe av det spesielle ved 533i at den nærmest var en service til kunder av E12 med M30-motor? Slik sett var M535i mer lettvint siden man slapp å bestille en 525 eller 528i først. Dette kan ha bidratt til forskjellen i produksjonstall; ca. 1400 for M535i, mot anslag på under 200 for 533i - selv om sistnevnte ble tilbudt kundene over et lengre tidsrom.

BMW Sydafrika bygget i perioden 1985-87 E30 333i som var et samarbeidsprosjekt mellom BMW Motorsport og Alpina. Motoren var også M30B32 bl.a fordi den var turtallsvillig. Inspirasjonen til prosjektet (som var temmelig begrenset med kun 204 stk. bygget) kom såvidt jeg forstår fra den delvis samtidige E28 533i modellen som kun var tigjengelig i Nordamerika. Denne var igjen basert på den aktuelle E12 533i modellen. M30B32 motoren hadde en lang historie med mange interessante modeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer det Der Barockengel. Den var tilgjengelig for kunder av 525 og 528-er så vidt jeg vet. Spørsmålet om blinklyshendelen var bare en liten spøk, da BMW E12 var den første BMW som fikk blinklysbetjeningen på venstre side av rattet - tidligere var den på høyre.

Bilen du har bilde av der er nok en 533i ja, jeg finner i alle fall et annet bilde av samme bil på en annen side. Legg merke til skvettlappene bak med BMW-merke på og felgene (14” x 7” BBS-felger) som var unike for E12 533i og den senere M535i :)

tumblr_m4esxhm39B1qh3t6o.jpg

Felgene på en E12 M535i:

e12M535i-col-5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrulig flott tråd!! :D men dere e12 spesialister.. Jeg har en 76 mod 528. Preface! Hva er største modellen som kom med den? Jeg skal bygge om min e28 og da har jeg en 3,5 l fra e 28 til overs. Vil ha den i e12 godkjent. 3,5 kom vel ikke før facelift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, var 533i-modellen Reihenmotor skriver om på forrige side den kraftigste E12en fram til 1978.

Spørsmålet er hvor mye dette egentlig har å si for deg. E12 gjennomgikk kun en mindre ansiktsløfting der lite annet enn små kosmetiske endringer i front og hekk ble gjort. Flyttingen av tankpåfyllingen til siden av bilen var et av de større inngrepene.

Så siden tidlig og sen E12 praktisk sett er samme bil, ser jeg ikke helt at dette skal skape store problemer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om blinklyshendelen var bare en liten spøk,

Å, en spøk. Sånne kjenner jeg helst av omtale. :mrgreen:

E12 hadde ikke bare blinklyshendel til venstre, den hadde også vindusviskerhendel til høyre.

BMW var forholdsvis tidlig ute med å flytte betjeningen av vindusviskerne fra dashbordet og opp på rattstammen. Dette var ellers en utvikling som skjedde ganske raskt tidlig på 1970 tallet. Ford gikk ennå lenger og fikk lysbryteren på en tredje hendel.

Når man sammenligner et tidlig E12-dashbord som på bildet Reihenmotor postet og en nyere E12-interiør, er det interessant å se hvordan BMW klarte å få det til å virke mer moderne og tidsmessig bare ved å endre på mindre detaljer. Spranget til E28 virket derfor mindre.

j0pot45d3evvz1e7matv.jpg

Tidlig E12: Colours were optional. :)

w7w5nzxb5prznp3yws4v.jpg

Sen E12: 70-talls BMW får selv sennepsfargen til å virke attraktiv. :)

Legg merke til skvettlappene bak med BMW-merke på og felgene (14” x 7” BBS-felger) som var unike for E12 533i og den senere M535i :)

14"x7" må ha gjort eieren til innehaveren av byens råeste felger. I alle fall hvis byen ikke var så stor. Ordinære E12er kom med 14"x5,5" stålfelger, og selv hvis man ville slå til med 195/70-14 lavprofildekk var felgbredden som regel bare 6 tommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er lørdagskveld tenkte jeg vi kunne gjøre som de store tv-stasjonene: Vi setter på en reprise.

Men slapp av – det blir ikke noe gjensyn med “’Allo Allo!”. For si meg, har de greiene noen gang vært morsomme – eller er det bare jeg som mangler humoristisk sans? Og selv om dette er en bildetråd, dropper jeg svært gjerne å legge ut et screenshot fra serien her. Tidligere i vinter tror jeg dansk tv sendte “Matador” i reprise nok en gang på lørdagskveldene. Selv om “Matador”er fra 1959 eller noe er den sikkert utrolig mye bedre enn “’Allo ‘Allo!”.

Ok, tilbake til kveldens reprise: Vi kan egentlig heller kalle det en leserservice. Tidlig i denne tråden postet jeg en link til en film, en link jeg vet ikke fungerer mer. Og siden nye lesere av tråden sikkert forventer å bli trodd når de forteller at de har lest tråden fra første til seneste innlegg, ville det være dumt om de gikk glipp av noe.

Derfor, til glede både for disse og for andre nye lesere som ikke har fått med seg begynnelsen på tråden - ok, til glede for absolutt alle som vil se; her er et gjensyn med Rhapsodie in Blech (Rhapsodi i blikk), som er en samling klipp fra turistkjøringen gjennom Adenauer Forst på Nordsløyfen på Nürburgring. Årstall, ca. 1970.

Så kos deg med å se hvor mange gjenstander som kan falle ut fra en og samme bil – eller hvor langsomt en Boble kan velte. Nevnte jeg forresten at jeg ikke liker “’Allo ‘Allo!”?

Når man ser på hvordan tidligere generasjoner oppførte seg, er det kanskje ikke rart at mødre og bestemødre er engstelige når avkommet skal ut og kjøre bil: De husker godt hvordan det ble kjørt da de selv var yngre.

Og for deg ikke gidder å se filmen og som følger med i tiden og forventer effektivitet, her er noen av mine favoritter. Kan man egentlig bruke akkurat det ordet her? I alle fall:

03:29:

07:07:

08:39:

09:23:

Fra tidlig barndom husker jeg at noen svært gamle tanter var nokså negative til å bruke bilbelte: Man kunne bli sittende fast i bilen og ikke komme seg ut i tide var visst noe av resonnementet. Selv ser jeg ikke helt for meg eldre pensjonister stupe ut av en bil i fart mens de tviholder på stokk og håndveske, men som vi ser på noen av filmklippene var denne tankegangen ganske utbredt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhapsodie in Blech er opprinnelig en film på rundt 45 minutter som bl.a. ble solgt på VHS i Vest-Tyskland. Klippet over er første del av denne filmen. Noen må tydeligvis ha tilbragt ganske mange timer på Nordsløyfen for å få nok råmateriale til å klippe den sammen. Siden video ikke var særlig utbredt i 1970 antar jeg det dreier seg om tradisjonell film som måtte framkalles og som ikke kunne brukes opp igjen som et videobånd eller et minnekort fullt av ubenyttet materiale.

bwupso7q9j2yye0tleit.jpg

"Den som har sett denne filmen, kjører aldri uten bilbelte igjen."

De resterende delene av filmen er kanskje ikke like interessante; endel opptak fra konkurransekjøring samt turistkjøring senere på 1970-tallet. Jeg gjetter rundt 1974 på noen av klippene.

Likevel, endel minneverdige situasjoner og absolutt verdt en kikk:

zkyw0cubjck3hakn7782.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Sydafrika bygget i perioden 1985-87 E30 333i som var et samarbeidsprosjekt mellom BMW Motorsport og Alpina. Motoren var også M30B32 bl.a fordi den var turtallsvillig. Inspirasjonen til prosjektet (som var temmelig begrenset med kun 204 stk. bygget) kom såvidt jeg forstår fra den delvis samtidige E28 533i modellen som kun var tigjengelig i Nordamerika. Denne var igjen basert på den aktuelle E12 533i modellen. M30B32 motoren hadde en lang historie med mange interessante modeller... :)

En av de første anvendelsene var i E3 3,3 Li - her representert ved en som-ny bil:

x1xl0e9otcot2n1duep1.jpg

Hos E3 tror jeg også vi finner noe av forklaringen ligger på hvorfor betegnelsen på senere biler med denne motoren ble f.eks. "533" og ikke "532": 3,3 Li var en viderutvikling av 3,3 L som hadde et noe høyere sylindervolum (3299ccm mot 3210ccm for 3,3 Li) - ergo 3,3-betegnelsen.

lfhjkynhqgyftlsrdkzo.jpg

Poleringsstriper. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil, var 533i-modellen Reihenmotor skriver om på forrige side den kraftigste E12en fram til 1978.

Spørsmålet er hvor mye dette egentlig har å si for deg. E12 gjennomgikk kun en mindre ansiktsløfting der lite annet enn små kosmetiske endringer i front og hekk ble gjort. Flyttingen av tankpåfyllingen til siden av bilen var et av de større inngrepene.

Så siden tidlig og sen E12 praktisk sett er samme bil, ser jeg ikke helt at dette skal skape store problemer for deg.

Andre fjørbein og bremser var også en av endringene før og etter facelift.

Forskjellen mellom understell på facelift 528i og 535i er tykkere skiver foran, tykkere stabstag og andre spindler foran (og derfor egne fjørbein).

I 1980 fikk dessuten e12 endring i gulvet, likt gulv som e28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer BMW-saker fra meg (bare si i fra om dette er utenfor trådens interesse):

En BMW Motorsport Gruppe 5 motor fra 2002 Tii. Legg merke til den mekaniske Kugelfischer-pumpen og ITB (individual throttle bodies). Produserte ca. 230 HK, ikke så verst i en lett bil.... Et kunstverk av en motor. Akkurat denne ble brukt av "Werks" i 68/69-sesongen.

41250330vr9.png

Bilde av motor i bil, her ser man også litt av toppen av Kugelfischer-pumpen, og rørene für die ansaugkrümmer. (Merk: Ikke akkurat samme motor som over)

1972_BMW_2002tii_Ray_Korman_IMSA_Race_Car_Engine_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er sånn ekte e12-steming her inne får jeg legge et bilde av e12'n min her også.

Kjøpte den i høst da den hadde valget mellom å bli spiker eller havne hos en tulling som meg. Hadde jo ikke hjerte til å la den bli spiker allerede før den runder 40 år!! I det fine været i går fikk jeg lyst til å høre om gamle m10'n fortsatt hurka i gang. Ga den litt bensin så starta den tvert og jeg bare måtte prøve den en liten tur. Ble ikke den helt store farten med løs provisorisk bensintank og med kun dårlig håndbrekk på ene hjulet, men det var nok til å dra fram smilet :D

qlppbercc827bxx9wwsj.jpg

Grymme bilder av den M10'n over her. Ser jeg riktig så det er sleidespjeld på den? I såfall var det mye spinklere/smekrere enn alpina sin variant? 230hk på 2l er imponerende. Küglefisher er det liksom noe eget over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre fjørbein og bremser var også en av endringene før og etter facelift.

Forskjellen mellom understell på facelift 528i og 535i er tykkere skiver foran, tykkere stabstag og andre spindler foran (og derfor egne fjørbein).

I 1980 fikk dessuten e12 endring i gulvet, likt gulv som e28.

Overgangen til nye fjærbein skjedde ikke samtidig med faceliften, men i forbindelse med lanseringen av E24 tidlig i 1976. 5- og 6-serien fikk da samme fjærbein.

Jeg tar også en småkvalifisert råtipp på at 535i også brukte en form for oppdaterte E24-fjærbein. :)

Øppdeit: Javisst; E24 fikk nye fjærbein i 1978 og disse ble benyttet på E12 535i.

d214y29sbe8pn5renzmp.jpg

kabh0kazdxrsg69nz028.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer BMW-saker fra meg (bare si i fra om dette er utenfor trådens interesse):

Utenfor trådens interesse? Aldri. :)

Siden det er sånn ekte e12-steming her inne får jeg legge et bilde av e12'n min her også.

Kjøpte den i høst da den hadde valget mellom å bli spiker eller havne hos en tulling som meg. Hadde jo ikke hjerte til å la den bli spiker allerede før den runder 40 år!!

Hmm, spiker eller tulling? Lett valg: tulling, takk. :D

E12 er stas: Panseret som går over toppen av forskjermene, eksosrøret som ikke kommer ut helt borte i hjørnet av bilen, for ikke å snakke om interiøret med ørelapp-hodestøtter og dørhåndtakene som gjør at gamle tanter ikke har sjanse til å komme seg ut av bilen før du viser dem hvordan. :)

vuu9rch3h8fw7b7em2rt.jpg

Ser jeg feil, eller har din en veldig ettertraktet defekt også: Hullet i taket. Ganske få gjenværende slike.

nesg9z2n2wzygupzu1d8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pistolgrepet i dørene og påfyllinga i bakplata er det som snakka mest til meg. Girkula i ekte treverk med BMW logo på toppen er heller ikke feil :) Er høl i taket på den ja, uten at jeg er noe særlig fan av det. Har ikke prøvd det enda og kommer heller ikke til å gjøre det før den kan stå tørt i garasjen noen dager om mekanismen skulle oppføre seg merkelig. Ser bare at pakningen rundt luka er rimelig ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...