Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Pistolgrepet i dørene og påfyllinga i bakplata er det som snakka mest til meg. Girkula i ekte treverk med BMW logo på toppen er heller ikke feil :) Er høl i taket på den ja, uten at jeg er noe særlig fan av det. Har ikke prøvd det enda og kommer heller ikke til å gjøre det før den kan stå tørt i garasjen noen dager om mekanismen skulle oppføre seg merkelig. Ser bare at pakningen rundt luka er rimelig ferdig...

Girkule i ekte, ulakkert tre er rått! Vask den skikkelig, puss den ned med fint sandpapir og olje den oppigjen, så blir den enda bedre. Tok den samtidig som jeg oljet oppigjen kjøkkenbenken hjemme. Ble perfekt! :D

Du har pre-facelift, så luka kan kun skyves bak sikkert? Sjeldent med original luke på preface iallefall. De fleste med takluke har sånn ettermontert glassgreie. Det er bare sorg og tragedie :lol: Hadde det på ene jeg hadde for endel år tilbake. Syntes taktrekket hang litt mye, men tenkte ikke over det. Første harde nedbremsing så revna taktrekket og jeg fikk noe som føltes ut som 40 liter gammelt regnvann i nakken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Åssen stand er karosseriet i på din a? Stått lagra på rette stedet siden 92 så er det vel en sjans for at rusta ikke har gjort så alt for mye ugang? Knappene til elvinduene er et sånn påklistra panel på dørerdøra med 4 vippebrytere ikke sant?

Rolfi: Takker for tipset. Er er 75 dette ja så er kanskje ikke så vanlig med orginal luke på de? Haha.. de ettermonterte greiene er hvertfall et sorgens kapittel. At noen kan finne på å faktisk skjære hull i taket på en fin bil på den måten forblir ei gåte for meg. Er trossalt en del forsterkninger i et tak med luke. Tipper du så fornøyd ut når hele Glomma rant ned i nakken på deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er høl i taket på den ja, uten at jeg er noe særlig fan av det.

Derav mitt ordvalg: Ettertraktet defekt. :P

Man utfordrer endel naturkrefter - og naturlover - når man spesifiserer et ekstra hull i toppen av bilen. Også noe av grunnen til at overlevere med hull i taket blir såpass ettertraktede. Faktisk en grunn i seg selv til å ta vare denne. :)

Sjeldent med original luke på preface iallefall. De fleste med takluke har sånn ettermontert glassgreie.

Jeg har endel bilbrosjyrer fra 1980-tallet, og der står slike takluker oppført som valgbart ekstrautstyr hos enkelte merker. Dvs. importør eller forhandler saget hull i taket og monterte hvis nybilkunde ønsket takluke.

Ettermonterte takluker var tilsynelatende en stor hit dengang. I dag ser vi svært sjelden gjenværende biler som har slike. Can't imagine why...

bsx57tmkdq46lebkjq96.jpg

ckm4glu2v9jq7b1029jk.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten: Åssen stand er karosseriet i på din a? Stått lagra på rette stedet siden 92 så er det vel en sjans for at rusta ikke har gjort så alt for mye ugang? Knappene til elvinduene er et sånn påklistra panel på dørerdøra med 4 vippebrytere ikke sant?

utvendig ser dne sliten og rusten ut, men gulvet er MEGET bra, samt motorrom. måtte bruke org jekken på alle 4 hjørner for å bytte ut flate hjul på den , og det knasa ikke en eneste gang faktisk, hadde dne på "bukk" ( les truck) her forrie dan og dne så faktisk metet bra ut, bakstillinga var fortsatt svart.

dne hadde gått 155 000km, men interiøret er desverre kanskje ødelagt pga idioter som har fylt opp bilen med skrot :( el vinduene sitte rpå førerdøra alle 4 knappene ja.

m30b25 med en 4 ports gasser og elektronisk tenning starter å går som en klokke, og PENT, gassern fungerer utmerket og alt. så den dagen jeg orker å se litt på dne så skal je ggå over den skikkelig, nå står den bare utafor å venter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på høyreiste biler fra Amerika.

AMC Eagle er en bil jeg kunne tenkt meg litt å hatt.

Stasjonsvogn, coupé, kombi, cabriolet og andre karosseriversjoner, med høy bakkeklaring.

Man kan vel kalle AMC Eagle Coupé en slags forgjenger til X6?

Slik jeg ser det er det tre navn som bør nevnes når man snakker om pionerer bak dagens SUV- og crossover-trend:

1: Harry Ferguson. Han som gav navn til den siste delen av Massey Ferguson-navnet. Irsk traktoroppfinner og ingeniør. På 1950-tallet, da Ferguson alt var i 60-årene fattet han interesse for firehjulstrekk for biler. Noen få prototyper av Ford Mustang med Fergusons 4wd-system ble laget, men systemet ble først satt i serieproduksjon i Storbritannia da Jensen Interceptor FF ble introdusert i 1966.

d86rg6e0jje90r6ask6u.jpg

Mr. Gråtass himself.

2: Subaru. Det japanske bilmerket tilbød alt fra begynnelsen av 1970-tallet firehjulstrekk på sin ordinære stasjonsvogn. Subaru fortjener derfor ros for å ha vært med på å gjøre 4wd tilgjengelig for alle, og for å ha fortsatt å videreforedle tanken helt siden 1970-71. Men Subarus firehjulstrekk var lenge et langt enklere system enn Fergusons, og ble koblet ut og inn ved behov. Siden det var sparsomt utstyrt med differensialer gav det utmerket framkommelighet i snø, men var uegnet til hurtig kjøring på tørt føre. Forsøk på krappe svinger kunne også gi føreren en overraskelse.

3: AMC Eagle kunne imidlertid fra 1980 tilby et heltids firehjulstrekksystem, helt i tråd med Fergusons prinsipper. Slik sett nok en "Amerika var først"-opplevelse.

Med vel 4,7 meters lengde var stasjonsvognen klart større enn Subaru, men likevel helt i tråd med downsizing-trenden som hadde preget amerikansk bilindustri i andre halvdel av 1970-tallet. Men først og fremst var Eagle en revolusjon sammenlignet med de mer eller mindre terrenggående kjøretøyene man tidligere måtte velge mellom om man ønsket en bil med trekk på alle fire.

j2mmvqrfbryvca232g96.jpg

pz1bihrz1i205sy16lxq.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritt-roadstere er dog Alfa Romeo Spider. Den holdt av en solid plass i dette markedet i over tjue år.

Alfa Romeo Spider har vært en favoritt i mange år - og definitivt en bil jeg burde eie selv en dag. I fjor sommer klokket jeg inn to eller tre dager med åpent soltak, så hvis jeg får til fire eller fem dager denne sommeren, bør det absolutt være muligheter for å satse på åpen bil om noen år. :)

Den opprinnelige Spideren var i salg fra 1966 til 1994. Den siste varianten som ble introdusert rundt 1990 ble betraktet som en designmessig klar vinner sammenlignet med forgjengeren:

2x6qxjrity6bz9klsehc.jpg

Før denne oppdateringen var det den integrerte sorte hekkspoileren som for mange spolerte linjene til Spideren:

n24fi7wnsnjj8vvbhcm2.jpg

I dag er jeg ikke sikker på om 90-tallsspideren er like tidløs som den var ment å være. Men, et interessant valg hvis man vil kjøre klassisk åpen bil og likevel ha en bil som ikke er alt for gammel.

Likevel, det spørs om den overgår originalen, den såkalte boattail-Spideren:

11er658zmb0mbsp99btn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan koste på oss noen flere Spidere-bilder: Tidlig Spider med hardtop:

pijpwdql0vbsjtm7cxz0.jpg

Og så hopper vi 25 år fram i tid:

mf2ndf9r7z9ie7c8ytmp.jpg

Alfa Romeo fortjener ros for å ha videreført Spider-konseptet lenge etter at andre produsenter droppet åpne tosetere. Ny Spider fra på markedet fra 1995:

g3yewuxor5578wingdl9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boattail spider er det vel ingen som kjøper...Ikke fordi den er dårlig...Men fordi prisene har krøpet oppover og forbi 600tusen... Ligger ett oppussingsobjekt til salgs i Norge for ca 150k... Men det er en strippet bil....

Den siste spideren er ett nydelig stykke arbeid...Har hatt gleden av å ratte sånn i ett par dager for noen år siden og må si at FWD på den bilen er helt rått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke om jeg har lagt ut dette bildet av min E12 her.

[ Bilde ]

Kjøpte den i Sverige i 2010 og registrerte den sent samme året. Den var utstyrt med lykteviskere, elektriske speil på begge sider og skvettlapper. Nå har jeg tatt av lykteviskerene, men har de liggende. Fungerte gjorde de også.

Tøff E12. :)

Jeg likte spesielt de tidsriktige registreringsskiltene.

Men demontere lykteviskere? Det er jo det ultimate retro-tilbehøret. :mrgreen: Denslags entusiaster bruker lange kvelder i garasjen på å ettermontere på bilene sine. Vel, mesteparten av tiden går sannsynligvis med til å finne ut hva de har koblet feil siden ting ikke virker som de skal, men uansett. :)

9i0rsxnj9a2cdqbienly.jpg

Viskeranlegg på E3.

Lykteviskere var noe særlig svenske produsenter var opptatte av, så kanskje ikke rart det ble spesifisert på importbiler som ble solgt nye i Sverige.

j67qdlmk0te7k15slel7.jpg

Tidlig Volvo-patent på P1800.

Ringen sluttet for lykteviskere: Fra viktig sikkerhetsutstyr via småharry - til retro-hipt:

5qrwsndser2uhz5g4ikv.jpg

Saab 95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folder som viser hvordan Volvo brukte lyktevaskere for å bygge opp et image som en produsent opptatt av sikkerhet.

5jfj5t7zwo5esuvserib.jpg

Et annet eksempel på svenske produsenters sikkerhetsimage var sikkerhetsbelter i baksetet, som var standard hos Volvo allerede på midten av 1970-tallet. BMW levert i Norge fikk derimot ikke dette før det ble påbudt i 1983.

Dette betyr nødvendigvis ikke at andre produsenter var mindre opptatte av sikkerhet, men viktig sikkerhetsutstyr ble i Norge sterkt avgiftsbelagt av myndighetene. Derfor valgte flere produsenter å spesifisere sin "Norwegen Ausführung" uten sikkerhetsbelter i baksetet, og kunne derfor tilby et produkt med mer konkurransedyktig pris. :-k

pf3z65b3uhsr98u6pnmn.jpg

Sikkerhetsbelte foran - litt mindre nyttig hvis man torpederes av usikrede baksetepassasjerer. :o

Siden jeg ble litt inspirert av Marius2002s fantastiske 1970-talls Mercedes-reklame, her er en gammel Volvo- annonse som viser at Volvo ikke alltid var snill, hyggelig og spilte på familievennlige sikkerhetsdetaljer i reklamen:

9lspcvcbsgsh66uq8ld6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...