Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, men Citroenen står der svært ofte (jeg har nemlig gjort det til vane å kjøre innom gata hver gang jeg er i byen - Nerdete? Nææh :P ), så sannsynligheten for at den stod der når suv-føreren parkerte er stor. Ikke misforstå, Traction Avanten blir brukt, jeg har selv kjørt forbi den på motorveien ut av byen.

I litt relaterte noter så går det også en Ford A-model i daglig bruk litt lengre mot vest. Denne er i mye dårligere stand enn Citroenen, blir ofte brukt i rushtrafikk og jeg har til og med sett den bli kjørt om vinteren (!). Den parkerer dog ikke langs veien.

3119387834_166794c685.jpg

(Et dårlig bilde tatt i fart.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og Barokkengelen er glade i de klassiske bilene til BMW :)

Riktig. Og når vi er inne på dette, har jeg ikke helt lyst til å slippe taket i 2000 CS. Som kjent ingen kommersiell suksess, og raskt avløst av E9. Sistnevnte droppet det nokså spesielle ansiktet til 2000 CS og erstattet det med et mer typisk BMW-familiefjes.

Vi skal imidlertid ikke helt glemme hvor like de to modellene tross alt er, og hvor lite BMW egentlig måtte endre; noe dette bildet minner oss om:

0d5sa3j73ne2j3w2qrxe.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så går det også en Ford A-model i daglig bruk litt lengre mot vest. Denne er i mye dårligere stand enn Citroenen, blir ofte brukt i rushtrafikk og jeg har til og med sett den bli kjørt om vinteren (!). )

Slike eldre biler er i utgangspunktet mekanisk enkle, så dersom man har endel innsikt, bør de vel kunne være gode og pålitelige bruksbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike eldre biler er i utgangspunktet mekanisk enkle, så dersom man har endel innsikt, bør de vel kunne være gode og pålitelige bruksbiler.

Ja, jeg tror du kan ha mye rett i det. Metallet brukt i karroserieplatene var også ofte svært tykt, så selv om det ikke var godt rustbehandlet, kan det likevel klare seg gjennom en vinter. Seksti- og søttitallsbilene er det litt verre med, her brukte man metalløv istedenfor.

Så jeg tror nok det rent teknisk skal være mulig å ha en slik bil som bruksbil. Men, og det er svært men, at noen holder ut med det er helt utrolig. Bare tenk frh hvordan den må oppføre seg i snø, eller lhvordan det er å ukeparkere sånn som med Citroenen. Jeg synes likevel det er helt fabelaktig at noen gjør det, slik at vi ikke bare ser førkrigsbiler i "som-ny-standard", men også i bruksskikk. Det skulle ikke forundre meg om eierene av begge bilene har mange morsomme historier å fortelle. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallet brukt i karroserieplatene var også ofte svært tykt, så selv om det ikke var godt rustbehandlet, kan det likevel klare seg gjennom en vinter.

Og på biler mindre moderne enn en Traction Avant, snakker vi også om en ikke-selvbærende karosseri, noe som gjør at rust i karosseriplater er mindre strukturelt alvorlig.

Det skulle ikke forundre meg om eierene av begge bilene har mange morsomme historier å fortelle. :D

I den engelske tv-serien Morse kjørte Morse selv en rød Jaguar fra sent 60-tall, og han ble ofte lett grinete når noen begynte å snakke med ham om bilen. Jeg tror at dersom du kjører en gammel bil til daglig, bør du være glad i å snakke med fremmede.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg tror nok det rent teknisk skal være mulig å ha en slik bil som bruksbil. Men, og det er svært men, at noen holder ut med det er helt utrolig. Bare tenk frh hvordan den må oppføre seg i snø, eller lhvordan det er å ukeparkere sånn som med Citroenen. Jeg synes likevel det er helt fabelaktig at noen gjør det, slik at vi ikke bare ser førkrigsbiler i "som-ny-standard", men også i bruksskikk. Det skulle ikke forundre meg om eierene av begge bilene har mange morsomme historier å fortelle. :D

Jeg har kjørt to stk. Landrover Serie III (hhv. 88" og 109") i totalt tre år og disse kan på mange måter minne om eldre biler praktisk og mekanisk... selvom 88´en var en dansk "kriger" fra 1980 (altså en importert bil kjøpt direkte av det danske forsvaret med Nato hengerfeste og det hele). Spesielt kalde vinterdager var en utfordring... dårlig varmeapparat, enda dårligere coupevifte samt en grinete forgasser og flittig bruk av choke er ikke noe jeg lengter tilbake til. Ellers kunne jeg imidlertid godt tenke meg en klassisk Mercedes-Benz W113 "Pagode" anno 1963-71.

ezh0ai1b1oxyzbsdgv5v.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par karer her som kjører Volvo Felt på vinteren, det fungerer visst veldig godt til tross for at det er åpne biler med canvastak.

Det skal legges til at begge er utstyrt med webasto i tillegg til standard varme.

Jeg har en gang kjørt en 68 modell Volvo felt til og fra jobb, altså 60km til sammen. Aldri mer sier jeg bare! Og det var på sommeren. Folk som utsetter seg selv for å kjøre slikt til daglig må være selvpinere, for det er jo strengt tatt en traktor med høy utveksling. Drivstofforbruket kan man jo også snakke om, men tror ikke det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt to stk. Landrover Serie III (hhv. 88" og 109") i totalt tre år og disse kan på mange måter minne om eldre biler praktisk og mekanisk... selvom 88´en var en dansk "kriger" fra 1980 (altså en importert bil kjøpt direkte av det danske forsvaret med Nato hengerfeste og det hele). Spesielt kalde vinterdager var en utfordring... dårlig varmeapparat, enda dårligere coupevifte samt en grinete forgasser og flittig bruk av choke er ikke noe jeg lengter tilbake til. Ellers kunne jeg imidlertid godt tenke meg en klassisk Mercedes-Benz W113 "Pagode" anno 1963-71.

Det er likevel svært mange andre som liker eldre Landrovere. Om jeg ikke tar feil er vel Landrover det merket med eldst levealder generelt.

Selv har jeg aldri prøvd dem hverken på vinter- eller sommerføre. Det nærmeste jeg har kommet var vel når jeg satt på med en boble fra midten av femtitallet på vinterføre. Om det ikke hadde vært for mangel på varme, var det en ypperlig vinterbil. Hekkmotor og bakhjulstrekk (er det blitt produsert en bil med hekkmotor og forhjulstrekk mon tro?) gjør fremkomligheten god, selv om det kanskje kunne gi litt uforutsigbare kjøreegenskaper i svinger.

Mercedes Pagoda har jeg sansen for selv. Designmessig er det noe av det peneste Mercedes har gjort. Dessuten har den store vinduer samt tynne stolper - dette er også noe av det jeg liker best med gamle Bmw-er.

Denne her sto i lengre tid utenfor en bilbutikk i området. Siden det ikke var noe tilsalgs-plakat i vinduet og den stod gjemt litt på baksiden, går jeg ut fra at det er en av eierenes private biler.

2923867137_ab215c5664.jpg

(Du har et flott navn forresten. :D )

Og på biler mindre moderne enn en Traction Avant, snakker vi også om en ikke-selvbærende karosseri, noe som gjør at rust i karosseriplater er mindre strukturelt alvorlig.

Det er nesten litt småvittig å tenke på at Citroen kom med selvbæren karroseri allerede på tredvetallet, mens Ford Crown Victoria for det amerikanske markedet har vel forsatt stålramme under.

I den engelske tv-serien Morse kjørte Morse selv en rød Jaguar fra sent 60-tall, og han ble ofte lett grinete når noen begynte å snakke med ham om bilen. Jeg tror at dersom du kjører en gammel bil til daglig, bør du være glad i å snakke med fremmede.:)

Engelske krimserier har en tendens til å velge gamle røde engelske biler. I en av disse krimseriene brukes det blant annet en Bristol 410.

Man skal enten være litt glad i å snakke med fremmede eller kun ha ekstremt korte stopp. Jeg merke dette selv med bmw-en, men denne er på langt nær så "spennende" som en Citroen Traction Avant eller en Model A i daglig bruk. Det kan også være kjekt å lese seg opp litt om bilen, det er nemlig utrolig hva folk skal vite.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på gamle serier kan man ikke utelate Bergerac og hans 1949 Triumph 2000 Roadster.

9d7nv5baenm9wkbsb6a3.jpg

Fant dessverre ingen bilder av Bergerac med bil, så jeg bare tok et med nesten rett farge :)

John Nettles som spilte Bergerac skal forøvrig ha uttalt at dette var "a piece of shit car" :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John Nettles som spilte Bergerac skal forøvrig ha uttalt at dette var "a piece of shit car" :lol:

Det er pussig det der. Svært mange sitter med lignende inntrykk av engelske biler generelt (og især biler produsert under British Leylands styre), men likevel er overraksende mange av dem bevart. Den vanligste klassiske bilen her ute, ved siden av Ford Mustang, er Mg mgb. Selv bilene med gummineser er det en god del igjen av. Det kan i hvert fall ikke være det gode elsystemet som holder dem gående. :D

3120877594_767c210a60_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på gamle serier kan man ikke utelate Bergerac og hans 1949 Triumph 2000 Roadster.

Dette var nok ikke den eneste gangen serieprodusenter har forsøkt å spare penger når de skulle kjøpe inn bilen som skulle brukes i serien. Triumphen hadde en vane med ikke å ville starte, så ganske ofte ble den skubbet under filmopptak, i stedet for å kjøre ved egen hjelp. :shock:

Kan dette være rett adresse, tro?

9spxywoezjo3v6qez4qv.jpg

-No seatbelt, but my strong arms and this great smile keeps me out of trouble

0yn6lw2hnpjmoaj1jm7i.jpg

Ferieøyen Jersey - her ved velkomstkomitéen

y0p7z2cx9d0dodkzdrfg.jpg

Bilder fra BBC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...