Galro Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Legg merke til den slue måten å advertere på fra Citroen. Først legger man merke til jenta, ønsker å komme nærmere, nærmere, og nærmere ... Helt til man oppdager at bilen jenta har er fylt av hydraulistiske ditter og datter, mens motoren ligger gjemt langt bak ved torpedoveggen. Da er det selvsagt for sent - du er fanget i fransk-helvette. Saab 99 har jeg ikke vært borti, men jeg har hatt 2 Saab 96 V4 Den ene brant opp grunnet noen lugubre elektriske koblinger Den andre ble solgt altfor billig. Morsomme biler med artig lyd Om jeg skulle hatt 96 ville jeg nok foretrukket totakteren, selv om v4-ere også er spennende blant dagens bilpark. Finnes det en v4-er som er i produksjon i dag? Det virker som svært mange har gått over til rekkefirere. Saaber generelt kler rally-inspirerte efekter og jeg ble litt småglad når jeg så denne i sommer: I nabolaget her går det også en senere Saab 96 v4 som bruksbil (Legg merke til at gummilistene til Saab nå har kommet på modellen): God jul forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Legg merke til den slue måten å advertere på fra Citroen. Først legger man merke til jenta, ønsker å komme nærmere, nærmere, og nærmere ... Helt til man oppdager at bilen jenta har er fylt av hydraulistiske ditter og datter, mens motoren ligger gjemt langt bak ved torpedoveggen. Da er det selvsagt for sent - du er fanget i fransk-helvette. Hehehe... etter et kort, men rimelig intenst forhold til en fransk pike fra Paris da jeg gikk på skole i Canterbury er jeg selv i dag... 25 år senere veldig svak for franske Damer... Motoren langt bak ved torpedoveggen er forøvrig en 90 graders 2670 cm3 (senere 2965 cm3) V6 fra Maserati. Med tre ganger doble Weber forgassere ytet motoren maksimalt 180 HK ved 5720 rpm og 250 Nm ved 4000 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på ca. 9 sekunder og topphastigheten var 230 Km/t. Husk at vi skriver 1970 og BMW´s fineste er E9 2800 CS som med sin M30B28 motor maksimalt ytet 170 HK og med det kun klarte en topphastighet på ca. 200 Km/t. Dessverre så er V6 maskinen fra Maserati notorisk kjent for sine alvorlige smøreproblemer... den er ikke slitesterk for å si det forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2008 Legg merke til den slue måten å advertere på fra Citroen. Først legger man merke til jenta, ønsker å komme nærmere, nærmere, og nærmere ... Helt til man oppdager at bilen jenta har er fylt av hydraulistiske ditter og datter, mens motoren ligger gjemt langt bak ved torpedoveggen. Dette er såvidt jeg skjønner ikke noen bildeserie som er organisert av Citroën i reklameøyemed, men bilder tatt av en italiensk, tror jeg, fotograf i senere tid. Skulle ønske at fotografer av et tilsvarende kaliber fattet lignende interesse for klassiske BMWer. Plasseringen av motoren langt bak deler SM med DS - lite reparasjonsvennlig, men gunstig for vektfordeling. Traction Avant hadde vel på sin side girkassen plassert foran motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2008 Og en ting til vedrørende Galros kommentar om det å bruke kvinnelig blikkfang når man viser fram biler: Effekten kan ha sine begrensninger. Jeg har stirret på bildet under uavbrutt de siste fem minuttene, og nei; egentlig kan jeg fortsatt ikke tenke meg bilen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Det var måten bildene var satt sammen på som fikk det til å virke som om Citroen hadde visse baktanker. Om komponisten bak det hele er Italiener blir det selvsagt litt vanskeligere å forklare det. Aksjonæren i Citroen muligens - eller Michelin som eide dem på den tiden - som står bak? Her hjemme har jeg forresten en bok fra 1982 i en bokserie som kalte seg Cars, boka er nummeret med nummer 15 og inneholder en artikkel om nettopp Citroen Sm (samt en artikkel om for- og mot-argumenter for kaltalystisk rensing av eksosen). Det er brukt mye superlativer i boken og enkelte av konklusjonene er jeg ikke helt enig, men boka kommer frem med noen interessante begrunsler for hvorfor Sm visstnok ikke nådde sitt forventet salg. Og jeg siterer: "Det må ha eksistert mer enn 12854 feinschmeckere innen moorverden på begynnelsen av 1970-tallet. og det fantes helt sikkert flere som hadde råd til å kjøpe en Citroen Sm, selv om prisen steg fra 46000 til 84000 francs på denne tiden. Likevel ar det bare så mange eksemplarer Citroen klarte å selge av en bil som var rost opp i skyene av den internasjonale motorpresse. Så mange klarte de å selge av en bil som uhyre sterk, stilig og hurtig. Bilen hadde aerodynamiske egenskaper som ikke skulle overgåes på mange år, og en styring og et lysarrengement som ingen har klart å slå. Dette burde jo være egenskaper som tiltrakk feinschmeckere. men faktum er at mens mange sa at de likte bilen, var det få som kjøpte den. Skylden kan neppe utelukkende legges på forholdene i Midt-Østen og oljekrisen som kastet sine skgger over hele verden i slutten av 1973. Salget ble dette året halvert i forhold til foregående år. Den virkelige skylden lå trolig hos Citroen selv. Ikke hos formgiverne og konstruktørene, men hos salgs- og service-avdelingen. Nettverket av servicestasjoner var ubegripelig avvisende. De klarte uten problem, og uten et knyst, å ta seg av Ds-hydraulikkens vanskelig tilgjenglige deler. Men det ble et ramaskrik over den forholdsvis enkle oppgaven å skulle yte service til en bil med to flere sylindere, tre flere kamaksler og fire flere choker enn den velkjente Ds-modellen. Kanskje ble det oppfattet som en anledning til å kreve høyere betaling. I USA var litt mer utdanning alt som trengtes. Den amerikanske gjennomsnittsbilen var konstruert for den typisk brutale og bevisst utforstående fremmedhaterens krasse mangel på kunnskaper og følelser. Han hadde brukt 1950-tallet til å vandalisere SU-forgasserne på engelske biler og 1960-tallet til å mishandle kraftoverføringen på italienske biler. Nå tok han sjansen på å gjøre saker og ting med denne franske bilen ssom ville fått en barbar til å ta en tenkepause og en vandal til å oppdage finere følelser hos seg selv. Sjokkert og fylt av vemmelse trakk Citroen seg tilbake fra det amerikanske markedet i 1973, etter å ha solgt ca. 2000 Sm-biler der. Følelsene må ha vært de samme, om enn ikke like sterke, for de enkelteksemplaree som ble solg til land som Boliva, Liberia og Filippinene. " Dette er introenen til artikkelen. Jeg tror vi kan si for sikkert at forfatteren bak det ikke er helt overbevist om amerikas evner som nasjon. Er det noe sant i det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Og noen ganger har man knapt hørt om bilmerket... eller hva med kinesiske Great Wall fra Great Wall Motor Corporation ?... Bildet er fra Autopower´s besøk på Parissalongen 2006 og damen (formodentlig italiensk) som presenterte Great Wall var jo ganske søt da... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Ja, Fredrik, hun var faktisk riktig søt. Italienske jenter er ofte søte. Om du har vært i Roma f.eks. har du sikkert sett dem sitte bakpå scootere i korte skjørt mens en eller annen type kjører scooteren i full fart mellom biler. Det skulle ikke forundre meg om de har en egen avedeling dedikert til "jenter/damer som falt av scooteren i miniskjørt". Hva ofrer man vel ikke for å se søt ut bakpå en scooter? egentlig kan jeg fortsatt ikke tenke meg bilen: Hønsenetting? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 Great Wall, hva slags bilnavn er det? Nesten som jeg skulle bygget min egen og kalla den "Kaffekopp" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 "Svær penis lagd av menneskropper" hadde vel vært mer riktig? Husk på at det er kallenavnet til et nasjonalmomument i hjemlandet de bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Desember 22, 2008 Share Skrevet Desember 22, 2008 "Svær penis lagd av menneskropper" hadde vel vært mer riktig? Husk på at det er kallenavnet til et nasjonalmomument i hjemlandet de bruker. Jeg trur jeg dauer på meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 22, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2008 Jeg trur jeg dauer på meg Ja, ja - så lenge du rydder opp etter deg etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Desember 24, 2008 Share Skrevet Desember 24, 2008 God Jul folkens Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Desember 24, 2008 Forfatter Share Skrevet Desember 24, 2008 God Jul folkens Det høres ut som et så bra ønske, at jeg slår følge: God jul. Kanskje greit med et bilde i anledning julen også: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Desember 25, 2008 Share Skrevet Desember 25, 2008 God Jul folkens Det høres ut som et så bra ønske, at jeg slår følge: God jul. Kanskje greit med et bilde i anledning julen også: Vinterbilder, julebilder, sesongbilder.. Hallo...??? Det er jo tross alt jul... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Desember 25, 2008 Share Skrevet Desember 25, 2008 Forresten kan vi prøve oss på en "Jan Erik Vold"... "Kulturuke".... -BMW-MWB-WBM-BWM-WMB-... Noen flere??? (Står litt stille her nå)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå