Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det gjør jeg også... og jeg er alene om å hete det jeg gjør i hele verden... :wink:

Huff, jeg må nok se meg slått der dessverre.

Jeg fant for øvrig posten om bilkirkegårdene jeg pratet om - kopierer den direkte hit:

[...]

http://www.swissinfo.ch/eng/front.html? ... id=9316662

http://www.artificialowl.net/2008/10/hu ... -bern.html

medium_3102618605_a53a0164ca_o.jpg

10821833.jpg

12159980.jpg

12160260.jpg

13458618.jpg

medium_3102533571_2150f16892_o.jpg

medium_3103366386_83874bc16a_o.jpg

(Området i Google-Earth.)

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&g ... iwloc=addr

Om den sveitiske stat for som de vil, vil alt det over her bli fjernet. Alle biler som ikke kan kjøre blir i Sveits regnet som skrot. Eieren, sammen med enkelte ildsjeler, har prøvd å få til å bli nasjonalpark. :)

3137312723_86a2a9fcc1.jpg

3137312721_9c62bf1bd4.jpg

3137312715_daa791f6fd.jpg

3137312711_cf643e5a5a.jpg

3137312717_9a22cae0bc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 356 tilhører en av mine favorittbiler fra 1950-tallet, og en av mine absolutte Porsche-favoritter. Tenk at engang kunne en bil vise til 117nm/3700 som maks. dreiemoment, og likevel kvalifisere som sportsbil.

Obs... det var litt av noen modeller som er samlet på den bilkirkegården... :shock:

Porsche 356 er for gammel for mitt vedkommende... jeg har mer sansen for den klassiske 911 modellen... den såkalte G-modellen fra perioden 1973-89. Spesielt Coupé modellene (alternativt den billigere SC modellen) rundt 1984 (altså uten vinge og annet ekstra plastikk som ødelegger det klassiske designet) som hadde boxersekseren på 3164 cm3 (231 HK) er min favoritt.

En standard Porsche 911 SC anno 1981 - "less is more"

911SC_81.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche 356 er for gammel for mitt vedkommende... jeg har mer sansen for den klassiske 911 modellen... den såkalte G-modellen fra perioden 1973-89. Spesielt Coupé modellene (alternativt den billigere SC modellen) rundt 1984 (altså uten vinge og annet ekstra plastikk som ødelegger det klassiske designet) som hadde boxersekseren på 3164 cm3 (231 HK) er min favoritt.

En standard Porsche 911 SC anno 1981 - "less is more"

Det er rart med det, less er som regel more.

Å sammenligne 356 med 911 er litt urettferdig, siden man egentlig snakker epler vs. pærer - eller kanskje epler vs. appelsiner.

Men det er også det geniale med 911 - den er både epler og pærer, evt. appelsiner: Dvs. både en levende klassiker og en bil som kan ha praktisk nytte også idag - selv om det kanskje ikke er bilen du tropper opp med foran en tilhenger hos Byggmakker lørdag formiddag.

Jeg nevnte at 356 er en av mine Porsche-favoritter, og ja, 911 er den andre. Skulle jeg velge kun én, ville nok jeg slått følge med Fredrik og valgt en av de mest stilrene 911ene. Noen som vet hvor stor tilhengervekt disse kan trekke?:P

Her er forresten en 1964-utgave, for å vise hvor tidløs 911-designen er::)

36pd73b38u819i2xlb3h.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske 911´en gikk igjennom en fantastisk utvikling... 8)

Porsche 911 anno 1970

Sandersen_911.jpg

Porsche 911 anno 1973

911_1973_74.jpg

Porsche 911 Carrera 2,7 RS "Ducktail" anno 1973-74 - kanskje den mest sofistikerte 911´en gjennom tidene.

911_Carrera_27RSDucktail.jpg

Porsche 911 anno 1978

1978_911.jpg

Porsche 928 anno 1978 - etter 15 år var det meningen at 928 skulle ta over etter 911´en, men som vi nå vet gikk det ikke slik... den siste 928´en ble produsert i 1995 og 911´en er barskere enn noen gang. Porsche 928 ble årets bil i 1978... altså noen år før sportsbiler generelt ble politisk ukorrekte.

coy1978.jpg

Porsche 997 anno 2007... 911´en i nye klær

porsche_997_carreraS.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul og godt nyttår!

Joda, god jul og godt nyttår til deg også.:)

snow1.jpg

Her var det mye interessant.:)

En Austin A30, flere Minier, en Ford Cortina MkII og en Morris 1100.

Hadde bildet vært tatt 20 senere, antar jeg at Ford og Vauxhall (dvs. badge-engineered Opel...) hadde vært betydelig representert.

Hadde bildet vært tatt i dag, skal vi ikke se bort fra at minst en av bilene hadde vært en Audi, en BMW eller en Mercedes-Benz.

Skal tro hvilke merker som vil være de mest markante på et tilsvarende bilde tatt om 20 år fra nå.:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs... det var litt av noen modeller som er samlet på den bilkirkegården... :shock:

Jeg har ikke tallene her, men mange mener det er langt over tusen biler på området. Porschene og slikt ble nok samlet sammen når de kun var gamle biler i likhet med åttitalls-biler i dag, selv om Bristolen og enkelte andre av bilene ser ut til å ha kommet dit i senere tid. I semi-relaterte noter går det historier om diverse femti- og seksti-talls konseptbiler som gikk i privat eie grunnet at ingen andre så verdienen i dem. Jeg mener at førkrigskoseptet Phantom Corsair gikk i privat eie en stund og en av Bat-konseptene til Alfa Romeo ble også brukt som privatbil.

phantom-corsair.jpg

Den ene av Shelby Daytonana skal vel også ha skiftet eier for en latterlig lav sum. Man så ikke på slike biler på den måten.

Enda en Porsche 356 (karmann kupé):

funnytop356.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3137312717_9a22cae0bc.jpg

Alltid interessant å se hvor mye BMW det fortsatt var i linjene til de tidlige Bristolene.:)

ato9v6uck84omtt1hhln.jpg

For dere som ikke er helt inne i bilmerket Bristols historie, så ble detaljerte planer hentet ut fra BMW fabrikken av britiske militære etter 2. verdenskrig. Både karosseri, motor og understell på de første Bristolene var basert på tidligere BMWer. En historie som blir ikke mindre interessant av at BMW-fabrikken befant seg i den amerikanske sonen etter krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig, for å få enda mer bmw-historie ut av skraphaugen: Legg merke til at første bilen på siden her slettes ikke er en Bmw, men en Emw. Logoen skal være røde på Emw-biler, selv om logoen i dette tilfellet ser relativt blålig ut til å være rød. Det er muligens en tidlig modell fra perioden før/rett etter fabrikken rakk å bli saksøkt av Bmw, men likevel ikke så tidlig at Bmw-navnet forsatt ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

medium_3102618605_a53a0164ca_o.jpg

Beklager litt tåpelig svar. Jeg snakker ikke om bilens design, for det er det ikke tvil om at ligner. Det jeg prater om er logoen, og da skjønner jeg ikke helt hvor du vil - du kan da umulig mene proppel-logoen til Bmw (Emw her da) er lik våpenskjold-logoen til Bristol?

:?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke selve merkelogoen jeg siktet til, men, hmm, egentlig hele resten av bildet.;)

Ja, ok. Jeg ser hva du mener om bildets oppbygning og motiv, selv om logoene ikke er like.

Fredrik: Jeg så kjapt gjennom linkene dine. Ingen av dem nevnte noe om et midlertidig hybrid-merke mellom Emw og Bmw.

Siden Emw ble produsert i gamle øst-tyskland, er det naturlig å tenke seg at Emw hadde mindre sosial status enn Bmw. Derfor er det kanskje mulig at noen malte/lakket over Emw-merket sitt for at det skulle minne om Bmw, men man ville vel ha sett røde antydninger under det blåe. Hm ...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil avsløre en ting: Kromspeil betyr faktisk mye for meg. Ikke at kromspeilene i seg selv betyr all verden, men straks disse blir erstatet med speil à la de gummidingsene over mister jeg litt følelsen av at vi snakker om en klassisk bil. Krom generelt er egentlig svært viktig for meg. Det er leit at man ikke får biler med skikkelig krom mer, og dette er noe av det som definerer pre/post-klassiske biler for meg.

:)

Det er liten tvil om at kromtilbehør på en klassisk bil er en større estetisk nytelse enn alternativene. Men på en bil fra rundt 1980 er det de svarte plastspeil som er tidsmessig riktig - selv om det nok er mulig å konvertere en 1981-modell til 1977-utgave.;)

De sorte plastspeilene er ikke helt vedlikeholdsfrie - på bildet under ser man hvordan de kan bli uten riktig pleie. Sammenlign med den røde bilen i bakgrunnen hvordan velholdte (eller nye;)) speil ser ut:

izv43n1zgid5tu5qxrzq.jpg

I stedet for å slite med falmede plastspeil, velger enkelte eiere av klassiske BMWer å lakkere sidespeilene i bilfargen. Men selv om noe var veldig riktig på en Hyundai fra tidlig 90-tall, betyr ikke det at det er et perfekt valg for en klassisk BMW... :roll:

1i19rlzzx39gcs731m9e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...