Gå til innhold

Anbefalte innlegg

6-Volts annlegg

Jøss, du er jo myyye eldre enn meg du jo. Var 6V på en '63 Taunus pappa eide på tidlig 70-tall, altså i tiden før barneskolen for min del.

http://www.ford-m-modelle.de/17mp3prospekt/seite1.html

...med tankpåfylling bak skiltet... ;-)

Det er vel det nærmeste jeg har vært 6V.

Jeg har kun hatt en VW "Boble" 1303 Variomatic fra 1974 som jeg mener hadde 6-Volts annlegg, men det er mulig at jeg husker feil. Dette forhindrer imidlertid ikke at bilene hadde 6-Volts annlegg på 60-tallet og det var neppe spesielt imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner dere virkelig gjenstridige forgassere, radiatorising, dårlige varmeapparater, enda dårligere coupevifter med tilhørende dårlig sikt ut av vinduene, kalde seter, uforbrent bensin med ditto vemmelig eksos, dårlig akselerasjon, mekanisk støy, 4-trinns gearkasser, elendige vinduspussere, 6-Volts annlegg, H4 pærer med felles nær og fjernlys (dog ikke mer påkostede BMW´er), dårlige dekk, rust, lite sofistikert fjæring pga. bladfjærer (dog ikke BMW og andre mer påkostede bilmodeller) ?....... :?

Hmm, dette frisker opp inntrykket mitt om hvor bra BMW var sammenlignet med mange av konkurrentene på 70-tallet og tidlig 80-tall.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en av de tidlige konkurrentene til E12, har vært nevnt, kan det være nyttig å stoppe litt opp og se på historien bak den første Audi 100

ts67rdxjze6rdydigolo.jpg

Den kan nemlig være en mer betydningsfull del av bilhistorien enn mange er klar over.

9oyxztyuyxnvyjh9sv0d.jpg

Bildet under viser Mercedes Benz 300SL. Dvs. W194, som var en ren løpsbil, og som dannet grunnlaget for W198 som ble lansert noen år senere, og som er nevnt tidligere i denne tråden.

pyp4xw9w2kyds2vq0p0a.jpg

Da Mercedes bestemte seg for å gjenoppta løpssatsingen sin tidlig på 50-tallet, ansatte de den unge Ludwig Kraus som leder for konstruksjonsavdelingen. Senere gikk Kraus til Auto Union, som dengang var eid av Daimler Benz. Da Auto Union ble solgt til Volkswagen, fulgte Kraus med.

Hos Volkswagen hadde man liten interesse for ting som ikke hadde luftkjølt hekkmotor, og man begynte snart å bruke Auto Unions fabrikker til å produsere Bobler. Kraus fikk på sin side beskjed om at det ikke skulle utvikles nye biler. VW la opp til at dette skulle bli den siste bilen med fire ringer i grillen:

odq8hgzbdb6fb1lxeljc.jpg

Kraus hadde liten sans for dette, og begynte arbeidet med en ny modell likevel. Siden dette var i strid med hva han skulle gjøre, ble bilen utviklet i hemmelighet, og i stor grad på Kraus' egen fritid.

I dag blir utvikling av nye bilmodeller sett på som teamarbeid, gjerne med en eksisterende modell som utgangspunkt. Det kan f.eks. være vanskelig å få svar på hvem som har stått for designet for en ny BMW-modell, siden designerne trekker fram innsatsen til de andre i medarbeiderne, og gjerne sjefen for designavdelingen.

Men den første Audi 100 var i stor grad arbeidet til en mann. Blant annet uten tilgang til vindtunnel. Riktignok hadde Kraus arbeidet med databeregning brukt til utvikling av nye biler da han jobbet hos Mercedes, og Audi 100 ble den første serieproduserte bilen som gjorde så stor bruk av data til beregning av karosseristrukturen.

Resultatet av Kraus' arbeid falt i smak hos VW-ledelsen. Bilen ble satt i produksjon, og ble tilslutt laget i åtte ganger så mange eksemplarer som de opprinnelige produksjonstallene tilsa.

Designet til Audi 100 var tydelig rettet mot Mercedes - kanskje som et resultat av Ludwig Kraus' bakgrunn. Vi ser denne inspirasjonen fra 60-talls modellene fra Stuttgart i bl.a. baklyktene:

sdy6tx083hvhlpqybq9j.jpg

Den kommersielle suksessen til Audi gjorde det mulig å lage en mindre modell tidlig på 70-tallet; Audi 80. På denne tiden hadde tiden løpt ut for Boblen og Volkswagens luftkjølte hekkmotorer, og man trengte en rask og grei løsning for å hindre at selskapet gikk under. Løsningen var en liten omarbeiding av Audi 80, og vips var VW Passat født. En mindre modell på samme lest, kalt Golf, viste seg også som en god idé.

Man kan derfor spekulere i at dersom Ludwig Kraus hadde blitt værende hos Daimler Benz på 1950-tallet, hadde kanskje Volkswagen forsvunnet før British Leyland...:?

wke6rjwabnq5iyn02zg5.jpg

Tilslutt: Dr. Ludwig Kraus selv poserer i en Audi 100 Coupé S:

vzt2b28yg6latx2icrbn.jpg

(I dag tilbyr dessverre Audi en radikalt dårligere delesupport for sin første store suksess, enn hva BMW gjør for bl.a. sin E12.:()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-Volts annlegg

Jøss, du er jo myyye eldre enn meg du jo. Var 6V på en '63 Taunus pappa eide på tidlig 70-tall, altså i tiden før barneskolen for min del.

Jeg har kun hatt en VW "Boble" 1303 Variomatic fra 1974 som jeg mener hadde 6-Volts annlegg, men det er mulig at jeg husker feil. Dette forhindrer imidlertid ikke at bilene hadde 6-Volts annlegg på 60-tallet og det var neppe spesielt imponerende.

Folkevogna fikk 12 volt mellom 65 og 68 en gang.

Min 65 modell hadde 6 volt mens brutterns og fatterns 68 modeller hadde 12 volt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-Volts annlegg

Min 65 modell hadde 6 volt mens brutterns og fatterns 68 modeller hadde 12 volt.

Det stemmer, jeg fant ut at det var i 1967, men tenkte å la det passere i stillhet. Det skjedde nok hos de fleste bilmerker (som fortsatt hadde 6 V ennå) i denne perioden. Jeg vil anta at svært få bilprodusenter hadde 6 V-anlegg da vi entret 70-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, jeg fant ut at det var i 1967, men tenkte å la det passere i stillhet. Det skjedde nok hos de fleste bilmerker (som fortsatt hadde 6 V ennå) i denne perioden. Jeg vil anta at svært få bilprodusenter hadde 6 V-anlegg da vi entret 70-årene.

Alles in ordnung... jeg tar absolut feil jeg også. Så har jeg ikke selv personlig erfaring med 6-Volts annlegg i biler... jeg er for ung.... :D

Innlegget vedr. Audi 100 var rimelig interessant... slikt vil vi ha mer av. Dermed var det ikke så merkelig at fatter gikk fra en Mercedes-Benz W110 til en Audi 100 LS allikevel... han hadde som ingeniør relativt gode kunnskaper om biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

she wasnt aaall that pretty...

Dersom Vera Lynn hadde vært født i 1980, ville hun nok kunne nyte godt av at stylistene til plateselskapet ikke hadde vært utkommandert til krigstjeneste. Og hvis stylistene hadde kledd 1980-Vera opp i et undetøy-lignende antrekk for å synge "Oh-oh, Baby" eller lignende på The Brit Awards, er jeg helt sikker på at mange hadde siklet på tastaturene når de kikket på opptaket på Youtube etterpå.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he: Taunus 17 P3 - kjent som Badewanne. (=Badekar.):D

Som allerede nevnt, er den helt eksakte angivelsen f.o.m. 1967-modellen dvs. fra august 66.

Nyttig link for Volkswagen-entusiaster.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke i farten å finne et bilde av fars gamle Audi 100, men hans enda eldre Mercedes-Benz W110 ligger i brukergalleriet her inne.

Fars gamle 190, Mor og Trixie engang på midten av 60-tallet

190_64.jpg

Hmm, bil, dame, hund, skiføre (her i alfabetisk rekkefølge) - det bildet har jo alt.:D

Selv liker jeg godt gjengivelsen til eldre fotografiske objektiver, og jeg har en liten mistanke om at dette bildet er tatt med et kvalitetsobjektiv. Tviler på at det er noen enkel triplet som har tatt dette - virker mer som om det er fanget med en Tessar-basert konstruksjon. Hvis jeg skulle komme med en vill gjetting, ville den være at dette er tatt med en toøyet mellomformat speilrefleks - ikke helt ulikt en Rolleicord.

abx3s13gna3yhjax9o5s.jpg

Uansett fabrikat;, alltid bra når folk bruker det kameraet de har så ofte de kan: Gode bilder varer lenge.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv liker jeg godt gjengivelsen til eldre fotografiske objektiver, og jeg har en liten mistanke om at dette bildet er tatt med et kvalitetsobjektiv. Tviler på at det er noen enkel triplet som har tatt dette - virker mer som om det er fanget med en Tessar-basert konstruksjon. Hvis jeg skulle komme med en vill gjetting, ville den være at dette er tatt med en toøyet mellomformat speilrefleks - ikke helt ulikt en Rolleicord.

Uansett fabrikat;, alltid bra når folk bruker det kameraet de har så ofte de kan: Gode bilder varer lenge.:D

Det er korrekt og kameraet har vi stadig... det er et Yashica-Mat TLR... :D

yashica.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på når Bettie Page ville bli nevnt.:)

Interessant nok døde Bettie Page 11. desember. Desember 1998 ser ut til å ha vært en hard måned for mange - tenk bare på Horst og Anne-Cath.:(

Det er kanskje på sin plass å gjøre dette litt mer bilrelatert ved å poste noen bilder av den bil-interesserte Jean Harlow, som i det milde California praktisk talt aldri slo opp kalesjen på bilen sin.

Det skulle ganske snart vise seg at Harlow var litt for glad i å kjøre bil...

En påminnelse for oss alle om å kjøre forsiktig.:)

To bilder av Jean Harlow med sin 1932 Packard:

jn1jv7npn7atg8fbosrt.jpg

lnf68jzxpdwcpl1k80ik.jpg

I dag har Packarden fortsatt orignalt registreringsnummer:

9zumkeg3mqswsjcevibw.jpg

Selv om Jean Harlow var - og er - populær, er nok Myrna Loy en større favoritt hos meg::)

ffzox3j9k7hgo3n5xe9o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt og kameraet har vi stadig... det er et Yashica-Mat TLR... :D

Se der - en Yashica- Mat Twin Lens Reflex.:) Et kamera som fortsatt kan ta bedre bilder enn et nytt digitalt speilreflekskamera.

Framveksten av den japanske kameraindustrien etter 2. verdenskrig er et interessant kapittel, med visse likhetstrekk med bilindustrien.

Basis for utviklingen i 50-årene ble lagt i Tyskland på 1930-tallet, med konkurranse mellom merkene Leica og Contax.

Ironisk nok var det kameraet som ble lansert til Berlin-Olympiaden i 1936 og som skulle vise verden hvor langt tysk optisk industri var kommet, utviklet av en jøde...

Forholdet mellom Contax og Leica har enkelte svært tydelige Mercedes-Benz vs. BMW paralleller, men jeg tror jeg skal la det ligge i dag.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...