Der Barockengel Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 Neil Young eier en 1959 Lincoln Continetal som han bygger om til en biodiesel-hybrid. Jeg tror t.o.m. prosjektet har fått sin egen nettside: Repowering the American Dream Bildet som Fredrik lurer på, viser en eldre, firedørs bil - jeg anslår fra 1954 eller tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 Noen bilder med bilrelatert stoff fra Norge. Jeg vet ikke helt hvor bildene er fra eller hvem som har tatt dem, så jeg håper ingen blir fornærmet om de ser bildet sitt her. Et par norske rådhus på bildene i alle fall. De gule bussene over er fra Bergen Sentrum - Småstrandgaten vis-a-vis det som dengang var kjent som hovedpostkontoret. Synes jeg ser det nye rådhuset mellom trekronene - noe som kan gi en viss pekepinn på når bildet er tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Et par norske rådhus på bildene i alle fall. De gule bussene over er fra Bergen Sentrum - Småstrandgaten vis-a-vis det som dengang var kjent som hovedpostkontoret. Synes jeg ser det nye rådhuset mellom trekronene - noe som kan gi en viss pekepinn på når bildet er tatt. Flott, da vet vi det. Mazdaene er tatt forran Oslo rådhus i forbindelse med lanseringen av Mazda i Norge. Fortsatt ganske likt i dag: Bildet med telefonkosken er fra Akershuskaia like ved rådhuset. Telefonkiosken som stod her var den første i landet, den er nå blandt de få som står igjen. Dette er det beste bildet jeg fant av hvordan det ser ut i dag: Bildet med den svarte trettitallsbilen (femte bilde ovenfra) er tatt forran deichmanske bibliotek i Oslo. Nå ligger regjeringskvartalet og sperrer for mye av utsikten. Slik er det nå: Bildet er dog litt for mye til høyre sammenlignet med orginalen. Her er et bilde av Deichmanske fra den andre kanten i forhold til orginalbildet. Man får likevel en liten følelse av hvordan plasseringen er i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 La oss prøve å oppsummere hvilke deler av norsk historie vi ser her: Hmm, et bilde fra 1972? Utenfor en Leyland-forhandler. Hva sier reklameplakaten - "Ny Morris - stappfull av bil?" Edit: Det kan være Morris Marina (introdusert 1971) som er "stappfull av bil". Marina var en av de mestselgende bilene i hjemlandet på 1970-tallet, trass i at den virket gammeldags allerede da den ble lansert. F.eks. må bakhjulsopphenget i BMWs 5-serie som kom året etter, må ha virket som om det kom fra en helt annen tidsalder... Hmm, NSU Prinz med Porsche i bakgrunnen - men hvor? Her tar jeg en råtipp på Dokka. Volvo Amazon, Peugeot 404. Mazda-lansering utenfor Rådhuset i Oslo. Deichmanske bibliotek i Oslo - foreløpig ukjent biltype. Akershuskaien i Oslo. Bybusser i Bergen sentrum - med bl.a. tidlig Renault 16. Edit: Som Superbeetle nevner, fikk Norge nye registreringsserier i 1971. Samtidig ble Bergens nye rådhus i betong som vi ser i bakgrunnen, påbegynt i 1971, og var ferdig i 1974. Denne bør være enkel - hadde bare bildet vært litt større slik at det var lettere å lese. Edit: Takk til fish som har identifisert stedet til Leirbotnvatn. Bilen mistenkes å være en tidlig etterkrigsutgave av Chevrolet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Noen bilder med bilrelatert stoff fra Norge. Jeg vet ikke helt hvor bildene er fra eller hvem som har tatt dem, så jeg håper ingen blir fornærmet om de ser bildet sitt her. Et par norske rådhus på bildene i alle fall. De gule bussene over er fra Bergen Sentrum - Småstrandgaten vis-a-vis det som dengang var kjent som hovedpostkontoret. Synes jeg ser det nye rådhuset mellom trekronene - noe som kan gi en viss pekepinn på når bildet er tatt. Ser at bussen er SN registrert. Disse skiltene kom i april 1971, da det ble slutt på R (fana) og O (bergen) skilter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Er det noen spesiell grunn til hvorfor det første bildet skriker 1972? Bilen på bildet er en 1964-modell, ellers er det lite som tyder på årstall som jeg kan se. Er det noe pinlig åpenbart jeg ikke får med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 La oss prøve å oppsummere hvilke deler av norsk historie vi ser her: Denne bør være enkel - hadde bare bildet vært litt større slik at det var lettere å lese. Hmm... Ble litt hekta her, så da gikk kvelden... Skal vi se hva jeg har funnet ut; Dette er ett postkort fra Normanns Kunstforlag. Virksomheten har lange tradisjoner. Carl Normann var bare 20 år da han i 1906 startet det som i dag er Normanns Kunstforlag. "Turismen" var i sin spede barndom da Normann begynte, -landskapsfotografering likeså. Navn som Geiranger, Videseter, Loen, Olden, Grotli, Ullensvang og Norheimsund er kjente navn fra turisttrafikkens historie i Norge, og dermed også Carl Normann sin historie som fotograf i turismes tjeneste. De første årene var sykkelen hans fremkomstmiddel, før motorsykkelen overtok. I 1920 fikk Normann sin første bil, og auksjonsradiusen ble betydelig utvidet. Under en storbrann på Hamar i 1935 gikk hele negativarkivet til Normann tapt. Firmaet stod uten et eneste negativ til og produsere postkort av, og hele Norge måtte fotograferes på nytt. Det ble nå noen travle år for Carl og sønnen Erik. Tilbake til motivet, vi er 501 km fra Kirkenes og 2010 km fra Oslo, det ser vi tydelig. Kunne tyde både Nord-Norge og Skaidi ganske greit, men jeg fant ikke noe vann i nærheten av Skaidi. Skaidi (samisk: Skáidi, «stedet der elvene møtes») er et lite tettsted i Kvalsund kommune, Finnmark. Skaidi er et trafikk-knutepunkt i kommunen, da riksvei 94 til Hammerfest her tar av fra europavei 6. Etter å ha stirret vel og lenge på bildet, greier jeg til slutt å tyde "Leirbotnvann" på skiltet. Googlet Leirbotnvann og fikk treff, prøvde da kartjenesten til gulesider.no og 1881.no men fikk ingen treff. Så tror jeg Sylfest Lomheim (direktør i Språkrådet) foretok en telepatisk overføring, prøv nynorsk... Leirbotnvatn. Da falt brikkene på plass... http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D784 ... %3Daddress Men for å kryssjekke foretok jeg kartsøk på gulesider.no på avstandene fra dette "krysset" til Kirkenes og Oslo, og avstandene er i 2009 som følgende; Leirbotnvatn - Kirkenes ca 498 km Leirbotnvatn - Oslo ca 1944 km Så min konklusjon er at dette postkortbildet er fra Leirbotnvatn. Har ikke sett så nøye på bilen ennå. Tenkte jeg skulle foreslå Chevrolet Delivery Van, men så oppdaget jeg at det står Ford på døra til bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 12, 2009 Leirbotnvatn - Kirkenes ca 498 km Leirbotnvatn - Oslo ca 1944 km Så min konklusjon er at dette postkortbildet er fra Leirbotnvatn. Har ikke sett så nøye på bilen ennå. Tenkte jeg skulle foreslå Chevrolet Delivery Van, men så oppdaget jeg at det står Ford på døra til bilen... Se der, det er den typen research som gjør tråden bedre. Gamle varebiler er interessante, siden færre av dem blir bevarte, slik at de dermed blir sjeldnere. Jeg syntes også at det var Chevrolet-ansikt på bilen - er du helt sikker på at det ikke står Normanns Foto, og ikke Ford på bilen? 1946 Chevrolet Suburban Carryall: 1946 Chevrolet Delivery Van: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Lydhorn var ekstrautstyr før skjønner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 12, 2009 Share Skrevet Januar 12, 2009 Leirbotnvatn - Kirkenes ca 498 km Leirbotnvatn - Oslo ca 1944 km Så min konklusjon er at dette postkortbildet er fra Leirbotnvatn. Har ikke sett så nøye på bilen ennå. Tenkte jeg skulle foreslå Chevrolet Delivery Van, men så oppdaget jeg at det står Ford på døra til bilen... Se der, det er den typen research som gjør tråden bedre. Gamle varebiler er interessante, siden færre av dem blir bevarte, slik at de dermed blir sjeldnere. Jeg syntes også at det var Chevrolet-ansikt på bilen - er du helt sikker på at det ikke står Normanns Foto, og ikke Ford på bilen? 1946 Chevrolet Suburban Carryall: 1946 Chevrolet Delivery Van: Det har du jaggu rett i. Firmalogo på bilen, smart... Det geniale her da, er at Normann Foto tar bilde av sin egen bil og selger det som postkort For mange år siden (slutten av 80-tallet) fikk jeg tilbud om å kjøpe en -36 chevy Delivery Van i deler for 6000 kroner, alt var sandblåst, klar til lakk og montering og alle chromedelen hang til pynt i stua til "selger". Instumentene hadde hedersplass oppå TV'n Bilen hadde historie også, ny i Paris som firmabil for Loreal, konfiskert av tyskerne under WW2, havnet så i Harstad hvor den ble stående igjen da tyskerne kapitulerte. Husker ikke helt resten av historien, men den gikk vel som firmabil i distriket til langt ut på 60-tallet til den til slutt havnet på ett jorde. Der ble den vel stående til noen fant ut at de skulle gi den nytt liv. Var visst nok en rekke-sekser med four-on-the-floor (fire-girs manuell). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2009 For mange år siden (slutten av 80-tallet) fikk jeg tilbud om å kjøpe en -46 chevy Delivery Van i deler for 6000 kroner, alt var sandblåst, klar til lakk og montering og alle chromedelen hang til pynt i stua til "selger". Instumentene hadde hedersplass oppå TV'n Bilen hadde historie også, ny i Paris som firmabil for Loreal, konfiskert av tyskerne under WW2, havnet så i Harstad hvor den ble stående igjen da tyskerne kapitulerte. Husker ikke helt resten av historien, men den gikk vel som firmabil i distriket til langt ut på 60-tallet til den til slutt havnet på ett jorde. Der ble den vel stående til noen fant ut at de skulle gi den nytt liv. Var visst nok en rekke-sekser med four-on-the-floor (fire-girs manuell). *kremt!* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Januar 13, 2009 Share Skrevet Januar 13, 2009 Oops... Du måtte quote den??? Hehehe... Rettelse, ny feil kommer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 13, 2009 Share Skrevet Januar 13, 2009 Den var litt fin Er fremdeles inne på Datsun jeg, skal komme meg videre snart Grunnen til at jeg går for eventuelt kjøp av 120Y til sommeren er at min bror som jobber for Nissan forhandleren på Åndalsnes fikk en slik av sjefen sin for mange år siden. Den bilen plukka vi i fillebiter og restaurerte sammen, så det ligger litt minner i å få seg en slik igjen Angående Lincoln så har jeg hatt gleden av å kjøre en av bilene til brors sjef, en 1957 Lincoln Premiere Staselig vogn (ikke bilen på bildene) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 13, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2009 Oops... Du måtte quote den??? Hehehe... Yup - vanligvis kan jeg motstå det meste, men fristelser må man bare gi etter for. Men jeg vil selvsagt ikke at du skal føle at du taper ansikt pga. siteringen. Så hvis det er tilfellet og du vil ha bort siteringen, send meg en PM, så skal jeg sende deg kontonummeret mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 13, 2009 Share Skrevet Januar 13, 2009 Men hvor er så disse to tatt hen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå