Galro Skrevet Januar 14, 2009 Share Skrevet Januar 14, 2009 Jeg har oppdatert noen av bildene med korte beskrivelser. Beskrivelsene er plassert under bildene, siden jeg synes dette falt naturlig. Det vil også komme videre oppdateringer på bildene lengre ned. Om dere finner fakta-feil eller bare har lyst til å kverulere, så skrik ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2009 En Bmw 2800 snart klar for levering. Lansert i 1968, var bilen den første store Bmw-en til å bære det nye designet pionert på Bmw 1500 seks år før. Bilen var del av ”New Six”-serien til Bmw, mens karroseriebetegnelsen var e3. I 1969 lagde Bertone en Konsept-versjon basert på kupeen i ”New Six”-serien, nemlig Bmw 2800 Spickup: http://www.conceptcar.ee/bmw/2800spicup/index.html Og bildene av Bertones konsept-bil har noe mer enn kjent ved seg: Alfa Romeo Montreal ved Geneve-utstillingen i 1970: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 14, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 14, 2009 Det spørs om ikke grønnfargen på Bertones produksjons-Montreal var mer heldig enn fargen de brukte på sin BMW-Montreal-konseptbil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 hmmm..alfa dama var fin... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 En senere eier løste fargeproblemet, selv om det kan diskuterers hvor vellykket det ble. Fargen er den samme som Bmw selv brukte på M1. Fronten funker bra. Måten nyrene er brukt som plassering for gummibeskyttelsen er orginal og stilig. Avsluttningen på taket er jeg mer i tvil om. Jeg ser visse trek fra Triumph tr7 i designet av bakre stolpe. Jeg fant en link på engelsk om bilen. Det ser ut til at den er bygget på et modifisert 2500-understell, så jeg må endre posten litt. http://www.carstyling.ru/en/cars.1969_B ... picup.html Grillen går igjen i en annen av Bertones Bmw-konsept: http://www.bertone.it/User/en/scheda_70_garmisch_en.htm (Noen andre enn meg som ser 6-serie i stumpen her?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 Ser man på Bertones side så går samme tema igjen i flere utkast, både prototyper og produserte biler. Bl.a. var runde doble frontlykter en gjenganger på slutten av 60-tallet, mens 70-tallet ble innledet med skarpe kantete former. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 Har litt sansen for BMW Hurricane Prototype, ser hvor de henta inspirasjon til Z8 fra. Og jaggu fant jeg ikke en til salgs også http://www.finecars.cc/en/detail/car/18570/index.html Eller rettere sagt, den ene som er bygget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 Mon tro om fronten er inspirert av Goggomobil Dart? Lyktene er gankse like, om ikke annet. Den kan også minne om Mazda Cosmo Sport. Baken er mer typisk Bertone blandet med Jaguar E-type. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 15, 2009 Share Skrevet Januar 15, 2009 Chris Bangle jobbet jo for Fiat tidligere og han er ansvarlig for Fiat Coupé som faktisk er ganske artig (iallefall som 2.0 20V Turbo med 220 HK)... enkelte designdetaljer har helt klart påvirket designet på Z4 (E85). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 16, 2009 Share Skrevet Januar 16, 2009 Det gikk ikke like godt i gamle dager heller: General Patton`s 1939 Cadillac serie 75, han døde 12 dager senere av skadene: Dette er vel verdens best kjente bilulykke: Selv lokomotiv fikk gjennomgå, dette i 1895, stod ikke hvor dessverre: Og til sist, en heit M1: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Min far hadde en Ifa F9 Estate, karrosseriet er dessverre havna under jorda, ramma med motor, gir og hjuloppheng sto lenge nedom låven hjemme, men den ble fjerna for ca 10 år siden. Det kan hende den ligger i området enda, får se om jeg orker lete når snøen forsvinner. IFA stasjonsvogn regnes som svært sjelden i dag. Hadde den dere hadde stor bruk av plast/glassfiberdeler i karosseriet? Siden det var knapphet på karosseristål etter 2. verdenskrig, gikk Industrieverband Fahrzeugbau (IFA) mer og mer over til å bruke plast i karosseriene etter hvert, men jeg trodde det var først var på senere IFA-modeller dette var særlig utbredt. Etterkrigsmodellene fra østtyske IFA og de vesttyske DKW/Auto Union bilene er et av flere eksempler på at tyske industriforetak ble delt i to og fikk to forskjellige modellhistorier etter andre verdenskrig. For å illustrere slektskapet, her et par bilder av den vesttyske varianten, DKW F89 Meisterklasse, og den senere Auto Union 1000: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Et bilde til av Auto Union 1000S - de fire ringene er på plass i grillen: Tidligere i denne tråden har vi vært inne på hvordan DKW/Auto Union gikk fra å være kontrollert av Daimler Benz til å være en del av Volkswagen. Med en fortid med å bygge løpsbiler for Mercedes Benz, kan vi forstå at tresylindrede totaktsmotorer ble litt for lite interessant for Auto Unions tekniske leder, Ludwig Kraus - noe som gjør hans ønske om å utvikle en større og bedre bil, Audi 100, ennå mer forståelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Vår hadde samme hytte som denne, men også halvbelter og lesseapparat. Med halvbelter tok den seg noe helt ekstremt godt frem, vi rasa rundt på fjell og myrer dagen lang, noe ikke alle satte like mye pris på.. (les naturvernere og sure naboer) Understyring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Chris Bangle jobbet jo for Fiat tidligere og han er ansvarlig for Fiat Coupé som faktisk er ganske artig Bangles coupé føyer seg fint inn i en lang tradisjon av mindre italienske sportskupéer. Den er vel heller ikke Bangles minst vellykkede design. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 16, 2009 Share Skrevet Januar 16, 2009 Bangles coupé føyer seg fint inn i en lang tradisjon av mindre italienske sportskupéer. Subaru 360 van ler: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå