Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Subaruen er jo litt søt - og så kan du bære den med deg inn i gangen og la den stå der om natten. Jeg har oppdatert noen av bildene med korte beskrivelser. Beskrivelsene er plassert under bildene, siden jeg synes dette falt naturlig. Det vil også komme videre oppdateringer på bildene lengre ned. Om dere finner fakta-feil eller bare har lyst til å kverulere, så skrik ut. Hva mener du, "kverlulere"? Jeg har noen kommentarer til teksten om ADO17 - kanskje jeg kan komme inn på dem senere. Og siden vi er inne på "senere", så ser jeg at du nevner Ralph Naders bok "Unsafe at any speed" - noe som minner meg på at jeg har hatt et innlegg liggende en god stund som også tar for seg denne. Skal se om jeg kan få lagt ut det ganske snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 16, 2009 Share Skrevet Januar 16, 2009 Min far hadde en Ifa F9 Estate, karrosseriet er dessverre havna under jorda, ramma med motor, gir og hjuloppheng sto lenge nedom låven hjemme, men den ble fjerna for ca 10 år siden. Det kan hende den ligger i området enda, får se om jeg orker lete når snøen forsvinner. IFA stasjonsvogn regnes som svært sjelden i dag. Hadde den dere hadde stor bruk av plast/glassfiberdeler i karosseriet? Dette var noen år før jeg kom til verden, så jeg vet faktisk ikke, men at den er sjelden har jeg fått med meg, bare synd den endte som den gjorde Vår hadde samme hytte som denne, men også halvbelter og lesseapparat. Med halvbelter tok den seg noe helt ekstremt godt frem, vi rasa rundt på fjell og myrer dagen lang, noe ikke alle satte like mye pris på.. (les naturvernere og sure naboer) Understyring? Så lenge man ikke kobla inn sperra gikk det godt, men med sperrainne ville den bare rett fram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Min far hadde en Ifa F9 Estate, karrosseriet er dessverre havna under jorda, ramma med motor, gir og hjuloppheng sto lenge nedom låven hjemme, men den ble fjerna for ca 10 år siden. Det kan hende den ligger i området enda, får se om jeg orker lete når snøen forsvinner. IFA stasjonsvogn regnes som svært sjelden i dag. Hadde den dere hadde stor bruk av plast/glassfiberdeler i karosseriet? Dette var noen år før jeg kom til verden, så jeg vet faktisk ikke, Siden karosseriet har havnet under jorden, høres det ut som en arkeologisk utgraving er påkrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 Når man tenker etter er det jo ganske utrolig at en bil som VW "Käfer" ("Boble") ble mer populær i USA enn f.eks Rover P6... som faktisk var en meget bra konstruksjon og i tillegg hadde en V8 fra Buick. Absolutt. At Rover P6 kunne blitt en populær bil i USA, lyder som et fullstendig logisk resonnement - og noen ganger skjer det ting som markedsanalytikere og trendforskerer ikke helt klarer å forutse. Boblevognens popularitet i USA er en slik ting. Riktignok forsøkte amerikanske bilprodusenter å imøtekomme Boblens salgstall ved å lansere en noe mindre bil: Den badekar-lignende Chevrolet Corvair. Corvairen ble riktignok tilpasset det man oppfattet som amerikansk smak når det gjaldt biler: Den var større enn Folkevognen og hadde en sekssylindret motor - som riktignok var både hekkmontert og luftkjølt. Noen gigantisk salgssuksess ble det ikke - selv om den hjalp til med å gjøre den unge juristen Ralph Naders navn kjent for mange.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 16, 2009 Share Skrevet Januar 16, 2009 Min far hadde en Ifa F9 Estate, karrosseriet er dessverre havna under jorda, ramma med motor, gir og hjuloppheng sto lenge nedom låven hjemme, men den ble fjerna for ca 10 år siden. Det kan hende den ligger i området enda, får se om jeg orker lete når snøen forsvinner. IFA stasjonsvogn regnes som svært sjelden i dag. Hadde den dere hadde stor bruk av plast/glassfiberdeler i karosseriet? Dette var noen år før jeg kom til verden, så jeg vet faktisk ikke, Siden karosseriet har havnet under jorden, høres det ut som en arkeologisk utgraving er påkrevet. Den ligger der sammen med 2 50 talls opler, 2-3 50 talls engelske biler, tror det var Hillman og Vauxhall, samt en 30 talls ford.. er nok ikke mye igjen av dem nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 16, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2009 For dem som ikke er helt inne på Ralph Nader: Nader er i senere år kjent for å ha stilt som presidentkandidat i USA flere ganger. I valget i november ble han nummer tre. I yngre år skrev den unge forbrukeradvokaten Nader boken "Unsafe at any speed", som kastet et kritisk blikk på amerikanske bilprodusenter og deres motstand - eller uvilje - mot å lage så sikre biler for forbrukerne som de kunne ha laget. Særlig gikk det hardt ut over den hekkmotoriserte Chevrolet Corvair. Man kan ikke se bort fra at den negative oppmerksomheten bidro til at GM valgte å la være å lansere en ny Corvair når den opprinnelige gikk ut av produksjon. Tradisjonelle amerikanske biler liker seg gjerne best når de kan gå rett fram, og møter svinger med varierende grad av understyring. Overgangen til den overstyrende Corvairen ble derfor stor - men noe mer "unsafe" enn andre hekkmotoriserte biler var den knapt. Jeg har tidligere postet linken til:, Rhapsodie in Blech - eller How Germans learned to drift - som viser privatbilister ca 1970 som forsøker seg på Adenauer Forst på Nürburgring. Her kan man tydelig se noe av karakteristikken til hekkmotorbiler når de kjøres i svinger. Som man kan se i filmen, viser en av de ypperste blant hekkmotoriserte biler - Porsche 911 - når den blir kjørt over evne noe av den samme reaksjonen som mer moderate hekkmotorbiler. Likevel skiller 911 seg klart ut - og er et eksempel på hva som kan oppnås dersom bilprodusenten legger tid og arbeid i utviklingen av bilen. La oss ikke helt glemme BMW-linken oppe i dette: Chevrolet Corvair-designet var en tydelig inspirasjon når NSU skulle formgi sin like hekkmotoriserte Prinz 4: Og NSUs Prinz-designer Claus Lothe ville noen år senere begynne i ny jobb for BMW, der han fikk ansvaret for formgivingen av en rekke moderne BMW-klassikere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 16, 2009 Share Skrevet Januar 16, 2009 Ja... NSU Motorenwerke AG er interessant og som vi har vært inne på tidligere var Claus Luthe også ansvarlig for RO 80 (den med Wankelmotor)... egentlig en fantastisk bil for sin tid. Bare sånne ting som at skivebremsene (svært uvanlig på alminnelige biler på denne tiden) foran var montert på chassis for å redusere den ufjærede vekten er imponerende rent konseptmessig selv idag. Jeg er helt enig med Jeremy Clarkson når han påstår at moderne økonomiske forretningsprinsipper (og miljøhensyn) ikke nødvendigvis har ført til tekniske fremskritt på alle områder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 En annen artig detalj med Corvair var at den kom med turbo allerede i 1962 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 En ganske artig artikkel om Chrysler Airflow i dagens Jyllandsposten (en større dansk riksdekkende dagsavis)... http://fpn.dk/motor/article1571199.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 Noe å sette i hylla: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1936-CHR ... 240%3A1318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2009 Og dersom hyllen er stor, kan man også tenke på Signatures modell i skala 1/18: Chrysler Airflow er et av mange eksempler på biler som har blitt lansert for tidlig - der produsentenes utviklingsavdelinger rett og slett har vært for mange år i forkant av hva forbrukernes smak har vært villige til å akseptere. Skala 1:1: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 Men av og til slår bilprodusentene til med en innertier av en bilmodell... som f.eks Citroën gjorde i 1955 med DS. På mange måter har ingen bilmodell... hverken før eller senere vært mer moderne enn DS og det som virkelig var imponerende er at Citroën fikk lange ventelister allerede etter den første dagen på bilutstillingen i Paris det samme året. Folk så poenget med modellen... i motsetning til med f.eks Chrysler Airflow. DS-modellen var ikke mindre revolusjonerende enn Airflow... kanskje heller tvert imot... så hva var det da med DS som gjorde at den solgte ekstremt godt de første årene ? BMW er ikke alene om å ha mest mulig av motoren bak forakselen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 En annen artig detalj med Corvair var at den kom med turbo allerede i 1962 Oldsmobile Jetfire var også tidlig ute med dette (1962- og 1963-modell med produksjonstart i 1961): BMW er ikke alene om å ha mest mulig av motoren bak forakselen... Cord 810 er et annet eksempel på det. Selv Citroens tidligere Traction Avant (som sees på noen av sidene før i tråden) hadde en lignende motor-plassering. Cords bil var utstyrt med vippe-lykter, noe som først ble "vanlig" på 60- og 70-tallet. Selskapet var blandt pionerene innen forhjulsdrift og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Januar 17, 2009 Share Skrevet Januar 17, 2009 Både Corvair med turbo og Jetfire ble lansert som 62 modeller ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 17, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 17, 2009 Tidlige forhjulstrekkere - som Traction Avant og Cord 810 og 812 - hadde girkassen montert foran motorblokken, noe som hadde innvirkning på motorplasseringen. Cord føyer seg kanskje inn i rekken i bilmodeller som var forut for sin tid, og som derfor ikke oppnådde stor kommersiell suksess. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå