wicky124 Skrevet Januar 19, 2009 Share Skrevet Januar 19, 2009 Om noen vet mer om den, er det topp! En liten oppdatering. Det ser ut til at Wicky124 hadde fullstendig rett når han sa det var et privat bygg. På et annet forum var det en som kjente en som kjente mannen bak prosjektet. Byggherren er kontaktet og mer info kommer forhåpentligvis snart. Her er et bilde til imens (dette er ikke fra pc-en min): har som regel rett angående gamle mercer:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 19, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2009 Porsche 928 er dessverre en misforstått modell i Norge Og kanskje ikke bare i Norge. Jeg har merket meg at i flere markeder har 928 vært gjennom et ganske stort verdifall, noe som forsterkes ved at eier nummer tre eller fire gjerne verken har interesse eller økonomi til å gi bilen den oppfølging den fortjener. Jeg kaller dette "BMW-syndromet.":P Som et resultat har man sett endel 928er utstyrt med kinesiske billigdekk - og der bilen selges videre fordi kaskoforsikringen blir høyere enn hva man betalte for bilen. Siden det nå er over 30 år siden 928 ble lansert, har vi fått de første bilene med veteranbilregistrering - noe som nesten er litt rart, når man tenker på hvor lite "veteran" det fortsatt er over linjene på bilen: Porsche 928 S4 (1986-91) Porsche 928 GTS (1991-95) 928-linjene er såpass vellykkede også 30 år senere, at det synes vanskelig å forbedre dem - noe dette bildet kan være med på å illustrere: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 20, 2009 Share Skrevet Januar 20, 2009 Vel... Porsche 928 ble da ganske kraftig oppgradert med årene... både teknisk og visuelt. Porsche 928 fra de første årgangene (1977-80) hadde f.eks en V8 motor på 4474 cm3 som ytet kun 240 HK. Porsche 928 GTS (1992-95) hadde den samme V8 motoren, men den hadde et motorvolum på 5397 cm3 og ytet 350 HK. Topphastigheten gjennom årene økte fra 230 Km/t til 280 Km/t. Bilen fikk også et endret understel og bl.a sporvidden bak økte fra 1529 mm til 1545 mm... noe man også kan se på de utbyggede bakskjermene. Ellers er jeg helt enig med deg at det grunnleggende designet på Porsche 928 står seg godt den dag i dag, men det er først og fremst på det tekniske området at bilen var langt foran sin tid. Porsche 928 anno 1977-80. Porsche 928 GTS anno 1992-95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Det hersker fortsatt store uenigheter om designet på 928s opprinnelse. Om det er tilfelldigheter eller ikke, så deler både Amc Pacer og Porsche 928 noen av de samme designeelementene. Det er ikke utenkelig at Anatole Lapine ("faren" til Porsche 928) var på godfot med Amcs Richard Teague (en mann jeg har stor sansen for) og at de derfor delte noen tanker om design med hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 den siste sammenligningen var bare slem:p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Det kan så være, men jeg er ikke den første til å være slem i så tilfelle. "Porsche 928 designer Tony Lapine has admitted that his design was based on the AMC Pacer. These are a couple "morph" pictures gathered from this Porsche 928 web site." http://www.amcpacer.com/archives/archiv ... m=10&s=201 http://tiedjej.www1.50megs.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 22, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 22, 2009 Det sies også at Steve Jobs ønsket at utseendet til den første Macintoshen skulle være inspirert av bilen Jobs kjørte på den tiden, en 928: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoeNasty Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Hehe,kan man si de klarte det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 22, 2009 Share Skrevet Januar 22, 2009 Sannsynligvis tok de feil av Steve Jobs og en annen ansatts bil. For hvordan skulle de vite at Steve ikke kjørte denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 27, 2009 BMW viser sin nye 5-serie ved bilutstillingen i Paris i 1972: Legg merke til skiltet i taket som forteller at dette er standen til produsenten "B.M.W." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 27, 2009 Share Skrevet Januar 27, 2009 Det hersker fortsatt store uenigheter om designet på 928s opprinnelse. Om det er tilfelldigheter eller ikke, så deler både Amc Pacer og Porsche 928 noen av de samme designeelementene. Det er ikke utenkelig at Anatole Lapine ("faren" til Porsche 928) var på godfot med Amcs Richard Teague (en mann jeg har stor sansen for) og at de derfor delte noen tanker om design med hverandre. Det er uten tvil klare designrelasjoner mellom disse to modellene, men om ikke annet så er designet på 928 en relativt vellykket evolusjon av designet på Paceren. Sett med dagens øyne er coupe´en i 928 utrolig luftig og romslig og man sitter faktisk heller ikke direkte dårlig i baksetene på 928... i motsetning til 924/944/968. Litt artig er det at 928 også har fire solskjermer... to foran og to bak. Jeg føler meg ganske sikker på at 928 blir en fin klassiker med årene. Hvis man hopper over 928 og 928 S... og kikker på en 928 S4 eller nyere får man en meget fin bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 28, 2009 Share Skrevet Januar 28, 2009 Porsche og Lamborghini er tydeligvis ikke de eneste sportsbil-merkene med en terrengbil på samvittigheten: Her er en liten demonstrasjon av hvordan en Spitfire ser ut i vanlig drift: En eldre Volkswagen som ikke var helt fornøyd med fabrikkens ønske om å fortsette med luft-kjøling: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Januar 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2009 Her er en liten demonstrasjon av hvordan en Spitfire ser ut i vanlig drift: Trist å se så forsømt den rødkledde er - engelske biler kan umulig være sunne for parforhold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Galro Skrevet Januar 28, 2009 Share Skrevet Januar 28, 2009 Jeg føler meg ganske sikker på at 928 blir en fin klassiker med årene. Hvis man hopper over 928 og 928 S... og kikker på en 928 S4 eller nyere får man en meget fin bil. Du trenger nok ikke å vente så lenge som flere år før man starter å anse den som en klassiker. Prisene har allerede begynt å stige - om ikke drastiskt, så i hvert fall litt. Her i landet merker man det bare ikke ennå. På en bil som er såpass gammel som Porsche 928 og med såpass mye krefter som den har, vil store deler av markedsprisen her i landet være avgifter. Avgifter er faste (med mindre man endrer på dem) og er således ikke avhengig av markedet. Så selv om man har fått bilen kastet etter seg i andre land, har den ikke vært betydlig billigere enn lignende gt-biler i Norge. Man merker ikke svingningene i markedet på samme måte og derfor tror jeg det kan ta en stund før vi merker en prisøkning på 928. Det er min teori i hvert fall. Etter hva jeg har lest så er det 1986 Porsche 928s som er den typen som står høyest i pris og i øynene til kjøpere. Det er den eneste modellen og året med det "klassiske" utseendet fra tidligere versjoner og den oppdaterte mekanikken fra senere år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 28, 2009 Share Skrevet Januar 28, 2009 Du trenger nok ikke å vente så lenge som flere år før man starter å anse den som en klassiker. Prisene har allerede begynt å stige - om ikke drastiskt, så i hvert fall litt. Her i landet merker man det bare ikke ennå. På en bil som er såpass gammel som Porsche 928 og med såpass mye krefter som den har, vil store deler av markedsprisen her i landet være avgifter. Avgifter er faste (med mindre man endrer på dem) og er således ikke avhengig av markedet. Så selv om man har fått bilen kastet etter seg i andre land, har den ikke vært betydlig billigere enn lignende gt-biler i Norge. Man merker ikke svingningene i markedet på samme måte og derfor tror jeg det kan ta en stund før vi merker en prisøkning på 928. Det er min teori i hvert fall. Etter hva jeg har lest så er det 1986 Porsche 928s som er den typen som står høyest i pris og i øynene til kjøpere. Det er den eneste modellen og året med det "klassiske" utseendet fra tidligere versjoner og den oppdaterte mekanikken fra senere år. Jeg gir deg helt rett i denne beskrivelsen av Porsche 928... og jeg kan bare legge til at av de fire Porschene jeg har hatt er 928´en den av modellene som minst har merket tidens tann... teknisk som estetisk. Stort sett vil jeg mene at selv en eldre 928 føles og kan kjøres som en moderne bil. Selv min tidligere Porsche 928 S med 300 HK fra 1980 klarte 0-100 Km/t på rundt 6 sekunder og hadde en topphastighet på over 250 Km/t. Komforten var upåklagelig og veigrepet (50/50 vektfordeling) i toppklasse... også målt mot dagens standard. Det er faktisk lite å sette fingeren på når det gjelder Porsche 928 S og nyere... dog er bensinforbruket ikke sympatisk... en eldre V8 motor på 4664 cm3 krever sitt. Porsche 928 S Min tidligere Porsche 928 S fra 1980 i 1986 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå