Der Barockengel Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2013 Litt lesestoff fra slutten av 80-tallet. Car magazine tester tre raske sportssedaner - og en Ford Sierra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 25, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 25, 2013 Engelsk-spesifisert E28 M5 med lyktespylere (for sikkerhets skyld) i fint driv: Tidsriktig radioantenne på bakskjerm. Denne M5en ser også ut til å ha 16-tommers felger med 225/50-16 dekk, som bl.a ble levert på M5 i USA. I dag er disse hjulene noe mer praktiske enn de metriske TRX-felgene som var ganske vanlig utstyr på BMW i første halvdel av 80-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mars 26, 2013 Share Skrevet Mars 26, 2013 Ikke en BMW, men mitt første møte med sekssylindret rekkemotor. Lyden brente seg fast, og pent lite slår barndommens minne om en vakkert syngende 200L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Mars 26, 2013 Share Skrevet Mars 26, 2013 Jeg har hatt 2 av dem selv, nydelige biler å kjøre, og lyden av Datsuns R6 er noe for seg selv. Dessverre finnes det knapt noen igjen pga den berømte japserusta.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Mars 26, 2013 Share Skrevet Mars 26, 2013 Husker 2 kompiser av meg hadde hver sine hvite i 1990/91, med rød stripe på panseret!! Steeeike de var fete!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2013 Nok et eksempel på en bil som var et ganske vanlig syn i Norge - men som i dag nærmest virker utryddet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2013 Og så er det på tide å gå bilen nærmere etter i sømmene... Som vi ser er det som var regnet som en ganske stor sedan på 70-tallet faktisk bare 450cm lang - kortere enn dagens 3-serie. Noe som viser at denne store sedanen var et stykke unna det BMW foretok seg på 70-tallet, er manuell choke og stiv bakaksel med halvelliptiske bladfjærer. Sammen med dekkdimensjonen 165-14 kunne dette gi interessante opplevelser hvis man lot seg lokke til inspirert kurvekjøring. Databladet under er for firesylinderen. Den senere sekssylinderen fikk 185/70-14 dekk. Av høydepunkter vil jeg trekke fram; Topphastighet (under gode forhold) og dobbelthorn med musikalsk lydkvalitet Sånt horn skulle man hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 26, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 26, 2013 Rart med ordet "choke", forresten: Andre låneord har blitt fornorsket; vi har fått "sørvis" og "gaid", men "choke" er fortsatt "choke". På tide at noen foreslår automatisk skjåk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut_olestad Skrevet Mars 27, 2013 Share Skrevet Mars 27, 2013 Må vel dra frem min lille C130 godbit da, japanske brosjyrer Og som man ser av dem kom de i mange herlige varianter som ikke vi fikk, og med mye utstyr også 2.8i hadde vært gromt å hatt! http://oldjapanesecar.proboards.com/ind ... hread=1309 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet Mars 27, 2013 Share Skrevet Mars 27, 2013 Det er dessverre ikke mange igjen av disse nei. Brodern har en sånn stående, har jobba endel på den, men det er fortsatt endel igjen... Synes nesten den har noe amerikansk over formene og linjene i karrosseriet, var vel et tappert forsøk fra japsenes side Morsomt at bakkeklaringen er oppgitt til 17,5 cm, det er mer enn dagens Honda CR-V, det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Mars 27, 2013 Forfatter Share Skrevet Mars 27, 2013 Ingen tvil om at japansk 1970-tallsdesign er klart USA-influert. Dette forandret seg sent på 70-tallet med strammere, mer europeiske linjer. Det synes klart at Datsun må ha gjort noe riktig med C130, i alle fall er de ganske ettertraktet i dag. Særlig hardtoputgaven med to dører, som i hjemlandet Japan omsettes for forholdsvis høye summer. Jeg er på litt tynn is her, men jeg mener at 2,8-literen kom med uavhengig bakhjulsoppheng, og ikke den stive bakakselen med bladfjærer man fikk på den rimeligere utgavene. Sikkert ikke dumt, selv om man bare tok ut 140hk fra 2,8 liter sylindervolum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå