Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ingen tvil om at japansk 1970-tallsdesign er klart USA-influert. Dette forandret seg sent på 70-tallet med strammere, mer europeiske linjer.

Det synes klart at Datsun må ha gjort noe riktig med C130, i alle fall er de ganske ettertraktet i dag. Særlig hardtoputgaven med to dører, som i hjemlandet Japan omsettes for forholdsvis høye summer.

[ Bilde ]

Jeg er på litt tynn is her, men jeg mener at 2,8-literen kom med uavhengig bakhjulsoppheng, og ikke den stive bakakselen med bladfjærer man fikk på den rimeligere utgavene. Sikkert ikke dumt, selv om man bare tok ut 140hk fra 2,8 liter sylindervolum :)

[ Bilde ]

Har ikke så mye peiling på dette jeg heller, men det kan vel hende at C130 2,8 Coupe hentet drivlinje og oppheng fra 280Z?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye peiling på dette jeg heller, men det kan vel hende at C130 2,8 Coupe hentet drivlinje og oppheng fra 280Z?

Akkurat det tror jeg er litt vanskelig, siden 280Z ble lansert noen år senere. ;)

Men at flere modeller delte komponenter har du nok rett i, og den opprinnelige 240Z hadde endel felles med C30, som var forgjengeren til C130. Betegnelsen til 240Z var vel også S30. Jeg tror f.eks. forhjulsopphenget til S30 kom fra C30.

61zlzqninaveedvkc469.jpg

C30 - legg merke til quarter mile i stedet for 0-60 mph. ;)

C30 hadde forøvrig uavhengig fjæring på alle fire hjul, og delte bl.a. bakhjulsoppheng med Bluebird 510. Så jeg mistenker at bakhjulsopphenget til C30 ble benyttet på de påkostede utgavene av C130, mens resten av modellene ble utsatt for 1970-tallets kostnadkutting og måtte ta til takke med bladfjærer. :(

q8jrgkortrkvlexqubba.jpg

C30 interiør - tidsriktige liggeseter og plass til medbragt reise-tv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer fra reklamens fantastiske verden: Mitsubishi Galant GTO 2000 - eller Colt som Mitsubishi ble markedsført som dengang.

Dette bildet sier litt om skiftende moter; med skjermbreddere med synlige skruer og sannsynligvis de tøffeste hjulene man overhodet kunne forestille seg i 1975. Det eneste som manglet var sannsynligvis å heve bilen 6-7 cm bak for å gjøre den helt riktig. :o

nh3sh5y9pzi5pyfaob8c.jpg

Dengang man hevet, ikke senket biler. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvtageren til C10, C110 ble lansert i 1972 og ble fort kjent som "Kenmeri" i hjemlandet. Nissan lanserte en svært populær reklamekampanje der et ungt par - , ved navn, riktig; Ken og Mary - fartet rundt og nøt livet i sin Skyline. Se link til reklamefilm på Youtube

.

d0jsn6jy9kecl0k0gdr6.jpg

ケンとメリーのスカイライン - Kenmeri Skyline. ;)

j2nklm5q0aftbchcexec.jpg

Kenmeri logo og reklamemateriell.

s6ceca1tsrqfcbk9su3x.jpg

Ken (t.v.) og Mary (t.h.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder og brosjyrer, det var virkelig tider det der :P

Men ble litt nysgjerrig på C130 2,8, og i følge vår gode venn Wikipedia ble 2,8-literen tilgjengelig i C130 sent i 1975, ikke lenge etter 280Z ble lansert i USA... Har ingen fjellsikre beviser enda, men det virker litt rart om de skulle hente fram igjen den gamle bakstillinga fra C30..., men det kan jo godt hende det er en videreutviklet versjon av den samme... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at 2.8-literen ble lansert i 1975, men da som en videreutvikling av 2,6-literen fordi sistnevnte ikke oppfylte de nye utslippskravene.

På meg virker det som om firedørs sedan kom med stiv bakaksel med bladfjærer, mens den mer sporty todørs hardtopen hele tiden hadde uavhengig fjæring. Dette virker fornuftig siden man slapp å tilpasse hver karosseritype til to forskjellige bakhjulsoppheng. Selv om det også er litt paradoksalt at en 2,8 sedan hadde et simplere hjuloppheng enn en 1,8 hardtop. :o

g7eotohz2voahad7v446.jpg

Laurel forklart - klart som glass.

Skyline var basert på Laurel under skallet, og også her hadde hardtop-utgaven uavhengig fjæring på alle fire hjul.

hnokr6vm2ydziz7sjdsf.jpg

Kenmeri Skyline introduserte de runde baklyktene som har blitt et kjennetegn for Skyline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, da har man lært noe nytt i dag og gitt :P

Morsomt å forske litt på sånt, håper å få 200L'n til brodern på veien en gang, men da gjerne med 2.8, eller 4.4 V8 fra Presidenten...

... og siden vi allerede er i Japan kan vi vel ta med et bilde av den også. Lansert i '65 med 3.0-R6 eller 4.0 V8!! Ikke rart den fikk det navnet. Synes andre utgave (H250) er den peneste, da ble også V8'n borra opp til 4.4 liter 200hk :) Ikke ille til tidlig 70-tall å være :P

kfvio3vpoenuleszxhli.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan President er absolutt et imponerende fartøy med et navn som passer.

Fra denne vinkelen får man ennå bedre inntrykk av dimensjonene:

58uqapqa4ga8ppalggup.jpg

dp7yxy5us0d21rizlgcg.jpg

Dengang da rattgir hørte med i en luksusbil.

Kjøpere av neste generasjon Laurel kunne få en smak av President-klasse når Nissan gav den et familieansikt med fire runde frontlykter.

99ocu0t7eit76cyhu2r6.jpg

Tøff jakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg sans for førstegenerasjons President.

En bil på over fem meter er fortsatt en stor bil i dag.

I Japan i 1965 må den ha vært meget imponerende.

hhxw6olszix8yfdz2hmf.jpg

2hljd6lkdux1tl2zmbeq.jpg

Viktig å fortelle bakenforkjørende biler at Presidenten hadde importert automatgirkasse. ;)

6x7ojiohukrpvtvyhxiz.jpg

En president for alle! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...