Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på å anskaffe en bil nr 2 og har tenkt litt på en Rover 75 !

Begynner å bli billige disse bilene.(fra 50 000,-) Det har jo sin grunn men tror at ryktet er dårligere enn selve bilen !

Er jo utviklet av/i samarbeid med BMW disse så noe må vel være bra.

Det opptimale hadde sikkert vært modellen med BMW sin 2.0 liters diesel selv om det på 75'en er tatt ut noe mindre hk.

Har noen peiling på hvordan kvaliteten på bensinmotorene er ?

Disse er jo desidert billigst samt at utvalget er noe større.

Skrevet

Det spørs om ikke det største problemet med denne bilen er tidligere eiere som har tenkt på og behandlet bilen som en bil i 50000-kroners klassem... Slitasje på luksuriøse interiørdetaljer - skitten velour, falmet skinnratt - kan også trekke ned helhetsinntrykket.

BMW-dieselen ser ut til å være et veldig bra motorvalg - men færre biler å velge mellom, og gjerne nyere utgaver, så prisene har det med å være høyere. 2-liters bensinutgaven er ikke dum, kler bilen og passe tilbakelent - men husk at dette er en V6 med to registerreimer. :shock:

1.8-literen er desidert vanligst i Norge - Rovers egen K-series konstruksjon, også kjent fra Land Rover Freelander. Biler med denne motoren har toppet en del feilstatistikker, dette skyldes en stor andel motorhavarier som følge av problemer med motorkjølingen. Du vil også se endel biler med K-motorer til salgs som nylig har skiftet toppakning.

Det er derfor viktig å se etter en bil som har vært godt vedlikeholdt. Jeg har ikke særlig reservasjoner mot å skulle kjøre rundt med denne motoren, men en eier med litt kunnskap om og interesse for bil er sikkert noe bilen har gått av. Jeg ville f.eks. sjekket kjølevæskenivået ukentlig den første tiden jeg hadde en slik bil.

Med et vedlikeholdt kjølesystem, og korrekt kjølevæskenivå burde K-motoren være ganske skuddsikker.

Som følge av at BMW solgte seg ut av Rover, ble all produksjon flyttet fra Cowley til Longbridge, men det ser ikke ut til å være noe gjeldende konsensus om at noen av bilene er bedre enn de andre.

Jeg ville vurdert en 75 selv.:)

Skrevet

Nå er vel Rover konkurs, så deletilgangen er rimelig dårlig visst nok. Hadde en skade hos et nabo verksted hos oss på en rover. Ventet 1 1/2 år på å få ett nytt panser. Kom visst via noe Kina firma som har kjøpt opp konkursboet. Deleprisene er også rimelig stive synes jeg. Byttet en grill på en rover 75 for noen år siden. Kostet rundt 4000 kr for den plast dingsen.

Skrevet

Ville heller kjøpt en E39 eller E46 til den prisen. Har skrudd litt rover og kan skrive under på at det ikke er de beste bilene. Er en grunn til at de gikk konkurs...

Skrevet
Ville heller kjøpt en E39 eller E46 til den prisen. Har skrudd litt rover og kan skrive under på at det ikke er de beste bilene. Er en grunn til at de gikk konkurs...

Ja har vurdert en E39 også men her får en ikke en 2000-2002mod. til den prisen. Desuten har de jeg har sett på hatt en mye høyere km.stand.

Kjører desuten en 530 DAT 02'mod som "bil nr.1" så det hadde vært artig med litt forandring 8)

Selv om Rover kanskje ikke helt holdt mål kvalitetsmessig så var vel ikke dette hovedgrunnen til konkursen men en langt mere komplisert historie der bla. BMW trakk seg ut som eier av forskjellige grunner !

Skrevet

Ja har vurdert en E39 også men her får en ikke en 2000-2002mod. til den prisen. Desuten har de jeg har sett på hatt en mye høyere km.stand.

Kjører desuten en 530 DAT 02'mod som "bil nr.1" så det hadde vært artig med litt forandring 8)

Selv om Rover kanskje ikke helt holdt mål kvalitetsmessig så var vel ikke dette hovedgrunnen til konkursen men en langt mere komplisert historie der bla. BMW trakk seg ut som eier av forskjellige grunner !

Jeg deler denne vurderingen... Rover 75 er generelt en fornuftig bil, men enkelte modeller er selvfølgelig mer interessante enn andre. Som Barockengelen er inne på er ikke Rovers gamle K-series motorer de mest spennende og det bør man ta høyde for. På den annen side er Rover 75 grunnleggende en BMW og den har derfor mange mer eller mindre skjulte fornuftige konstruksjonsløsninger. Rover 75 er ikke en Rover som vi normalt oppfatter Rover... den er mye bedre enn det.

Skrevet
Jeg deler denne vurderingen... Rover 75 er generelt en fornuftig bil, men enkelte modeller er selvfølgelig mer interessante enn andre. Som Barockengelen er inne på er ikke Rovers gamle K-series motorer de mest spennende og det bør man ta høyde for. På den annen side er Rover 75 grunnleggende en BMW og den har derfor mange mer eller mindre skjulte fornuftige konstruksjonsløsninger. Rover 75 er ikke en Rover som vi normalt oppfatter Rover... den er mye bedre enn det.

Takk Fredrik ! Endelig en som har skjønt mitt poeng :D

Skjønner godt skepsisen til K-serie motorene med bla.problemer med topp/toppakning osv. Får prøve å styre unna disse !

Går ut ifra at mye/mesteparten av elektronikken på 75'en er tysk og da er jo et hovedproblem som fulte engelske biler med dertil nasjonal elektronikk ryddet av veien ! Stemmer ikke dette Fredrik ?

Desuten er vel Rover 75 en helt egen konstruksjon som ikke er basert/deler platform med andre merker eller modeller.

Men det er som sagt prisen og muligheten til å få en bil som ikke alle har som intereserer meg :D

Skrevet

Målet ved utviklingen ved Rover 75 var vel å lage verdens mest velkjørende forhjulstrukne "executive car" - dvs. dette var BMWs mål ved utviklingen av Rover 75.;)

To ting som ikke er nevnt her, er at brukte Rover 75 svært ofte har lavere kilometerstand enn sammelignbare Audi A6 eller BMW 5-serie. I tillegg har Rover 75 tradisjonelt hatt klart lavere forsikringspremier enn de to bilene nevnt over.

Skrevet

Takk Fredrik ! Endelig en som har skjønt mitt poeng :D

Skjønner godt skepsisen til K-serie motorene med bla.problemer med topp/toppakning osv. Får prøve å styre unna disse !

Går ut ifra at mye/mesteparten av elektronikken på 75'en er tysk og da er jo et hovedproblem som fulte engelske biler med dertil nasjonal elektronikk ryddet av veien ! Stemmer ikke dette Fredrik ?

Desuten er vel Rover 75 en helt egen konstruksjon som ikke er basert/deler platform med andre merker eller modeller.

Men det er som sagt prisen og muligheten til å få en bil som ikke alle har som intereserer meg :D

Rover 75 er utviklet av BMW og den har derfor et E39 chassis og en E36 bakaksel. Hvor mye mer som er "ekte" BMW har jeg ikke oversikten over på stående fot, men de fleste journalister i div. seriøse bilmagasiner som f.eks britiske "CAR" vurderer nettopp Rover 75 til å være en av de bedre bilene som er bygget i England... nettopp fordi BMW var "in charge" for hele prosjektet... iallefall til å begynne med.

Skrevet

Vil bare si at du burde holde deg borte fra Rover 75, spesielt V6 motoren

Far til en kolega av meg hadde veksted reininger for nesten 100000 på et år på sin V6er med automat.

Fikk dekka mesteparten på garantien da heldigvis.

Til slutt fikk han bytte inn bilen i en annen, ingen vanlige forbruker vil/kan holde en bil med slike utgifter.

Bilen virker teknisk ustabil da alle problemene kom før bilen hadde runda 100 000km.

Noe annet er hvis du liker å skrue selv og er villig til å lete/vente på usikker deleleveranse.

Men bilen ser fin ut og er grei å kjøre.

Skrevet
Vil bare si at du burde holde deg borte fra Rover 75, spesielt V6 motoren

Far til en kolega av meg hadde veksted reininger for nesten 100000 på et år på sin V6er med automat.

Fikk dekka mesteparten på garantien da heldigvis.

Til slutt fikk han bytte inn bilen i en annen, ingen vanlige forbruker vil/kan holde en bil med slike utgifter.

Bilen virker teknisk ustabil da alle problemene kom før bilen hadde runda 100 000km.

Noe annet er hvis du liker å skrue selv og er villig til å lete/vente på usikker deleleveranse.

Men bilen ser fin ut og er grei å kjøre.

Ok, dette tar jeg til etteretning. Veldig surt for den det gjelder når slike ting intreffer selv om jeg tror du kan være uheldig å "treffe" på slike mandags biler fra alle bilfabrikker.

Skrevet

Styr unna ROVER (over) Makan til søppel skal du lete lenge etter. Deler må du vente lenge på og få og når dem kommer så er dem feil. Du får ikke solgt den igjen heller så den må bli spiker. :lol:

Skrevet
Styr unna ROVER (over) Makan til søppel skal du lete lenge etter. Deler må du vente lenge på og få og når dem kommer så er dem feil. Du får ikke solgt den igjen heller så den må bli spiker. :lol:

OK... hva er så din bakgrunn for å kunne være så kategorisk imot Rover generelt ?... :?

Skrevet

Ja mange ser nok på Rover som SØPPEL !

Men som nevnt tidligere så tror jeg at ryktet er dårligere enn selve bilen, spesielt på Rover 75.

Grunnen til at jeg ser etter en slik bil er jo prisen samt at en kan få en pent behandlet bil med overkommelig km stand.

De som kjøpte disse bilene ny var i all hovedsak voksne ettableret mennesker med sunn økonomi slik at normalt vedlikehold og tilsyn ble utført.

Så foresten på en gammel test i Bilnorge på nettet der Rover 75 ble testet opp mot Jaguar x-Type. Her kom faktisk Roveren best ut totalt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...