Gå til innhold

Fjerne "rullemaling" fra bil? Få frem orginal lakk

AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Hey!

En bil som er rullemalt.., er det mulig å fjerne rullemalinga og få frem igjen orginal lakken som er under?

Bilen er orginalt rød, men så først rullemalt grønn (mulig sprøyte lakk, ser litt bra utført ut), og så er den rulla over svart igjen (ganske dårlig utført).

Noen som vet om noe midler som kan fjerne rullemalinga?

Så man enten får frem grønn fargen, eller aller helst rød fargen (orginal lakken).

Helst uten å skade org. lakken..

Whitesprit? Tinner?

Tips?

Aldri drevet noe med lakk og sånt, så har null peil.

Takk for tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gikk den for?

Vet du noe om selger sa noe om hvorfor den var rulla? :)

det var ikke han som solgte den som hadde rulla den, det var han som eide den før han, han rullet den bare ferdig han som solgte den nå.

i følge anonnsen ble den vel solgt for 6 lapper?

han sa i hvertfall han ikk gikk under det, men hvem vet.

sorry ot, men trur jeg ville ha brukt noe tynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gikk den for?

Vet du noe om selger sa noe om hvorfor den var rulla? :)

det var ikke han som solgte den som hadde rulla den, det var han som eide den før han, han rullet den bare ferdig han som solgte den nå.

i følge anonnsen ble den vel solgt for 6 lapper?

han sa i hvertfall han ikk gikk under det, men hvem vet.

sorry ot, men trur jeg ville ha brukt noe tynner.

Ok, men da har han som rulla den "ferdig" gjort en jævlig jobb. Ikke at han før der igjen hadde gjort det noe bedre. Men det er tykt, stygt, ikke maskert og har rent.

Hadde den blitt solgt slik de første bildene viser så var svartmalinen så tynn at det hadde vært en relativt lett jobb å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: glem det, her er det bare å slipe ned..

For det andre: Det finnes alltid håp. jeg tror nok at du kan få av det svarte med litt løsemidler, men problemet her er at det ikke finnes noen garanti for å ta resten også.. Aceton burde kunne få deg ned til stålet hvertfall, om du ønsker å gå så langt ned. Du kan prøve malingsfjerner, eller eventuelt først prøve med tynner. Mye av det sorte er relativt ferskt, og har den stått ute hele tiden tipper jeg det ikke engang er herdet enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det malt med en lakk uten herder, bengalakk e.l. kan det meste fjernes med steamvasker +140 grader. det tar ikke orginallakk.

Ikke peil på hva som er brukt :P

Hvor får man brukt en steam vasker da ?

Selvvasken på esso / statoil, eller høytrykks-spyler med høyt trykk.., kan dette funke?

Da har han handla inn whitsprit og noe andre greier..

Blir vel litt testing i helga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det malt med en lakk uten herder, bengalakk e.l. kan det meste fjernes med steamvasker +140 grader. det tar ikke orginallakk.

Den henger jeg meg på.. Det kan faktisk funger det med blank lakk under, og lakk som ikke er herdet oppå.. Dersom det er snakk om herdet lakk er jeg mer i tvil... Har ALDRI sett noen strippet en russebil etter 1 mnd bruk, ved hjelp av steamer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig interessant.. Finner ingen info på om alkydlakk slipper ved en viss temperatur i mine datablader. Teknisk sett så er ikke alkydlakk termoplastisk slik at den mykner ikke ved tempraturer innenfor "vanlig" bruksområde, men den vil jo smelte ved en viss temperatur..

Akryllakken derimot, ville jeg trodd var mer ømfintlig for temp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...