Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe en 3 serie touring, og nå har jeg funnet en bil som er rimelig godt utstyrt, og har ikke kjørt all verden (rundt 12K i året). Jeg er faktisk en førstegangskjøper. Dermed trenger jeg dere på bimmers til å komme med innspill (antar dere vil ha flere medlemmer i bimmerverden :o).

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=11861952&sid=xz2cabPeV3W505407&WT.svl=Bilde

Jeg skal høre med selgeren imorgen, og se om jeg får prutet den ned noe, men kanskje prisen er ganske statisk. Har sett en lignende 318d stående i Kristiansand som er priset mye høyere og har ikke noe spesielt med utstyr. Jeg syns bilen som jeg har funnet, er rimelig godt priset iforhold til mye som finnes tilgjengelig. Dessuten har BMW'en faceliften som kom i 2001/2002.

Jeg har hørt litt med folk rundt meg som har noe erfaring med BMW, om hva de syns og hva jeg burde gjøre. En jeg pratet med, syns at jeg kan få noe ennda bedre til samme prisen. Dog, jeg kan ikke si at jeg har funnet noe på samme prisnivå med like mye utstyr (eller mere motor). At bilen ikke har gått så mange ganger rundt jorda, må da telle litt, og at den er relativt ny. Såvidt jeg ser, så har den alt som er viktig av sikkerhetsutstyr, klima osv.

Det jeg ikke vet, er hva jeg evt. burde se etter når det gjelder feil. Jeg har prøvd å finne bruktbilrapporter på 318d serien for 2003, men der var ikke Google til hjelp (fant en brukermanual ... ). Bilen har skiftet skiver, calipper og klosser fremme / bak. Er dette noe som er en vanlig feil med bilen?

Hvordan er det med service og deler på bmw'er? Jeg har en far som forteller meg at prisnivået der er høyere, mens andre sier at det er "mot normalt", forvirrende ...

Foressten, hvordan er det å chippe en 318d (som egentlig er en 320d med "norsk / belgisk" effekt)? Unngås, eller er det smertefritt?

Siden det er natt og jeg vil sannsynligvis ikke få svar før .. ja før i morgen ett sted. Så kan jeg tilføye hvorfor jeg vil kjøpe BMW istedet for en eller annen hundgammel jallabil :P Det skal sies jeg har kjørt mye rart, jeg har kjørt franske biler (la meg slippe ...), mye Ford (føles og ser billig ut i mange tilfeller, i tillegg til at de faller utfattelig mye i pris), Suzuki Baleno (hermetikkboks på hjul) og en VW Caravelle (kort og godt en flott bil).

Det kan du si er prequelen til det som kommer nå. For ei stund siden drog jeg på firmatur sammen med de jeg jobber med. Jeg kjørte med en som eier en 2001 modell 318i Touring, bilen er ikke stort større enn en Focus, men du verden hvor mye plass det var i bilen. I tillegg fikk nogenlunde store mennesker plass i baksetet. Selv om bilen er snart 9 år, så var alt fortsatt ganske solid, det kan du ikke si om franske biler som har passert samme alderen. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe en eller annen gammel ford som fortsatt tikket og gikk, men jeg ble faktisk ganske så betatt av touringen, at jeg begynte å lete etter en tilsvarende bil.

Siden jeg er førstegangskjøper, har jeg lyst til å kjøpe noe ordentlig og ikke noe som kan leveres på skraphaugen om 2 år. Selv om det er kun meg som skal bruke bilen, så føler jeg at jeg trenger å ha en stasjonsvogn. Når jeg først skal dra noen steder, blir en sedan fort for liten, pikkpakk tar plass gitt.

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

hva de ligger priset til på finn.no er en ting, ofte går biler mye lavere enn prisantydning. spesielt nå siden det er kjøpers marked. Man kan gjøre noen varp.

Men forhandlere er gjerne ikke like desperate som privat selgere.

En chip på denne motoren skal gi 143 hk og 325nm, det burde holde på norskefartsgrenser!

Er på utkikk etter lignende bil selv, entetn e46 facelift eller 118d/120i. Er ganske mange 3 serie touring i denne prisklassen, de fleste desverre 316. I forhold til de andre som ligger for salg er denne greit priset, men det betyr ikke at man ikke kan prute!

Skrevet

Takk for linkene.

Jeg leste denne http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=24283 testen av bilen, er litt gammel da, men den gir en god indikasjon. Fikk følelsen av at å chippe bilen ikke var en så dum idè. Fattern kjører en 1.9TDI Caravelle som er chipped til 136hk (ta meg ikke på ordet), og er sprek som bare hjuling til tross for vekta. 318 veier 1555 kg og har 115HK, tilsvarende Focus veier rundt 1400 kg og har rundt 105hk. Å legge til noen HK er sikkert ikke dumt :P

Det er sikkert sant at forhandlerne ikke er så desperate som privateiere, får da håpe at jeg kan prute bilen litt mere ned :P

Er på utkikk etter lignende bil selv, entetn e46 facelift eller 118d/120i.

Har prøvd å sitte i en 1-serie, nå er jeg 169 cm høy, og jeg syntes det var vanvittig trangt i den bilen. Jeg strøk den kjapt ut av lista.

Bare å kjøpe, chippe og kose deg med den og at BMW deler er rimeligere enn det meste annet

Åhå? Har du noe jeg kan bevise påstanden med til min skeptiske far :P

Skrevet

biler i denne prisklassen går nok ikke så veldig mye lavere.

Jeg ville uansett påkostet meg en 318d med M-pakke etc.

(vet om en hvis du er intr.. det er en 03mod 318d med M-pakke, Xenon etc.. send meg en mail/pm) :)

Skrevet

Tja, har sendt deg en pm. Men svarer like greit også her. Joa, hvis du har en bedre bil til nogenlunde tilsvarende pris, så er jeg fort interessert ;)

Jeg er ikke låst på denne bilen for å si det slik.

Skrevet

Etter over 175000 mer eller mindre feilfrie kilometer med vår 2003 E46 318d Touring våger jeg å anbefale nettopp denne modellen. Jeg har den eldste varianten av M47 motoren med 115 HK og 265 Nm mellom 1750 og 2300 rpm. Bilen brukes 365 dager i året og er familiens (to voksne og to barn) eneste bil... og så langt har bilen bl.a fraktet oss seks ganger til den franske rivieraen. Bilen er både stor nok og kraftig nok for de aller fleste hvis man legger litt av merke/emblem snobberiet til side. Selv med fullastet bil har vi ingen problemer med å følge trafikken og vel så det i Skandinavia. Dieselforbruket ligger gjennomsnitlig i området 0,55 liter/mil ved blandet kjøring. Jeg har skiftet støtdempere, bremseskiver/klosser og noen mindre slitedeler (foringer, stag, bakfjærer)... ellers har bilen vært problemfri og fremstår uten rust.

Skrevet

E-46 3-serien har jo noe rustproblemer, men vet ikke om problemet er like stor på facelift? Rust i panser og bakluke er vanlig, dørene har vel også hatt en del rust(6 års rustgaranti). Jeg har aldri prøvd 318d, men kan ellers anbefale E-46. :bmw:

Skrevet

Jeg har nå hørt med tidligere eier om bilen:

- Småskader på fører og passasjer side fremme, skal være parkeringsskader, små bulker.

- Bilen har tilnærmet stått stille i ett år. Har blitt nedjustert fra 220K~ til dagens beløp. Derfor har den bl.a. fått nye calipere.

- Dekkene er ikke helt nye, sommerdekkene er ikke hèlt ferske.

- Har fulgt service.

- Helt og fint interiør.

Får ikke snakket særlig om pris før på mandag ... (meh) før han er tilbake på jobb.

En ting jeg hadde helt glemt med BMW, er at de har kjede istedetfor reim. Ett utrolig stort pluss, når man tenker på hva ett registerreimbytte vanligvis koster (10K++).

Edit: Venter fortsatt på den der 318d med m-pakke. Hop hop sier jeg bare :P

Skrevet
Har prøvd å sitte i en 1-serie, nå er jeg 169 cm høy, og jeg syntes det var vanvittig trangt i den bilen. Jeg strøk den kjapt ut av lista.

da må du være merkelig kort i beina, og kort torso :lol:

Jeg med mine nesten 1 90 sitter ganske greit både i fører og pasasjersete!

Faktisk er det trangere i min z4.

Noen som har erfaringer med chippet 318d?

fredrik, har 318d hatt et motorskifte iløpet av karrieren?

Skrevet
ville aldri vurdert en e46 uten sportseter iallefall. orginalsetene er jo latterlig kjipe

Åhå? Syns orginal setene virket helt greie. Men det er sikkert noe i det du sier.

da må du være merkelig kort i beina, og kort torso :lol:

Jeg med mine nesten 1 90 sitter ganske greit både i fører og pasasjersete!

Faktisk er det trangere i min z4.

Kanskje det har noe med setestillingen jeg bruker :P

Jeg tror jeg er ganske godt fordelt :D

Men jeg syns bilen i sin helhet virket klaustrofobisk for å si det mildt. Men det var bare ett førsteinntrykk.

Skrevet

ja, men det tror jeg er fordi den har VELDIG små sideruter.

Når det gjelder standard kontra sportseter er sportsetene bedre å sitte i, og ser bedre ut. Men originalsetene er ikke dårligere enn originalseter til sammenlignbare bilmodeller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...