Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greia er vel den, at jeg finner ikke tilsvarende biler (bensin eller diesel) som er like godt utstyrt. Nå skal det sies at jeg har søkt endel, men havner stortsett bare tilbake til denne 318d som jeg har funnet. Så en 328i som hadde gått ca 90K~ for nesten samme pris, men slike er helt forferdelig å forsikre (særlig med 0% bonus).

Jeg har sjekket gjensidige om forsikring (full kasko), den vil havne på rundt 11000 kr, uten bonus, men får rabatt fra medlemsskap i fagforening, og noe annen rabatt fra sikkerhetsutstyr (tro meg, det gjør en himla forskjell).

Fikk foressten bilder fra selgeren, må si at setene er vel det eneste som ser litt kjedelig ut i bilen :roll:

Har bestilt NAF test på bilen, den blir igjennomført på onsdags morgen. En real kjøpstest, så jeg iallefall vet hva jeg går til. Bilen har stått på stedet hvil i ett år, men det kan fortsatt være ting som ikke er lett å se.

Inntill videre er det bare å smøre seg med tålmodighet :P

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Fikk foressten bilder fra selgeren, må si at setene er vel det eneste som ser litt kjedelig ut i bilen :roll:

Jeg har det samme stoffet på setene i min bil og det er litt kjedelig å se på, men stoffet og setenes passform holder ekstremt godt. Selv etter over 175000 km er det ikke synlig slitasje på setene og vår bil brukes til alt en aktiv familie gjør 365 dager i året (jobbpendling, innkjøp, bilferier, henting av barn i barnehagen etc.). På et tidspunkt ble setestoffet litt nuppete, men det forsvant etter å ha tørket over setene med en fuktig klut. Jeg er forøvrig temmelig imponert over den generelle kvaliteten på E46... absolut alt virker stadig som det skal på vår bil og jeg tror at med litt fornuftig vedlikehold (og ikke minst fornuftig bruk) er dette en bilmodell som holder lenge.

Skrevet

Kan like greit ta med noen bilder av bilen, slik jeg mottok dem idag. Mannen er iallefall glad i å bruke blitz på steder der det ikke funker. Jeg gjetter at bilen egentlig har gått 70146 KM (noen bedre tolkninger? :P)

013.jpg

014.jpg

015.jpg

016.jpg

017.jpg

018.jpg

019.jpg

020.jpg

021.jpg

022.jpg

023.jpg

024.jpg

Skrevet

Fikk NAF testen tilbake idag, og det var blandede følelser etter å ha lest den:

Første jeg reagerer på:

Første gang reg.

08.08.2003 (Bilen er innført brukt)

Hvorfor er ikke dette nevnt i ANNONSEN! (retorisk spørsmål). Det finnes ikke èn annonse der selger ikke nevner at han eller hun selger en norsk bil eller som det ofte står: IKKE BRUKT IMPORTERT (eller IMPOTERT! :P). Selv om det ikke er nevnt, da går man som regel utifra at bilen er norsk, men det er tydelig at den antakelsen har fått seg ett kakk.

Det var første side, neste side sier:

Første gang reg.

2002

Bilen er altså registrert i 2002, og vil regnes som 2002 modell den dagen jeg evt. selger bilen, selv om bilen er registrert i 2003 i Norge.

Noe uoverenstemmelser her gitt, og stemmer godt med NAFs utsagn at bilen har vært bruktimportert. Ifølge folk jeg har pratet med, så er ikke importbiler like godt ansett når de skal selges.

Over til feil, og merk følgende: Selger har ikke tilstandsrapport på bilen. Årsaken er rett og slett at selgeren (hos forhandleren) og forrige eier er samme person, så det virker som om de har bare tatt ordet på at bilen var ok. Dermed var lista litt lengere enn jeg hadde trodd.

Ifølge NAF kisen som var ansvarlig for testen, så var karosseriskadene uforventet høye for en bil som hadde kun gått 70000 KM.

Deriblant står det: Dører: Skade: venstre fordør.

Jeg har ikke sett ett godt bilde av skaden ennda ...

Selgeren påstår også, hvis de skulle ta tilstandsrapport på alle bruktbilene de har inne, så ville det kostet for mye. Noe som er rart, ettersom at jeg vet at ALLE biler som venner og bekjente av meg har byttet, der har forhandleren GÅTT IGJENNOM bilen for å lete etter feil og dermed laget en tilstandsrapport.

Etter litt frem og tilbake, så har jeg fått vite at sommerdekkene er 50% slitt og at de piggfrie vinterdekkene ble brukt forrige vinter.

Kan legge til noen skadebilder til:

skadebak.JPG

Aner ikke hva slags skade det er, men den er sjenerende.

skadeside.JPG

Bulk oppunder vinduet på høyre bakdør.

Vet ikke om noen på bimmers hadde giddet å sjekke opp denne bilen, for nå er jeg blitt nervøs ... NAF anbefaler ellers bilen til kjøp, fordi teknisk sett er bilen god. Men fordi jeg ikke sett bilen selv, så er jeg mildt sagt j***** usikker. Innvendig skriker fornuften høyere enn impulsdjevelen, mest fordi at jeg ser at bilen har flere motargumenter enn for. Greit nok utstyret presser bilen høyt opp på lista, men så er det ting som tilstand på dekk og hva ellers selger ikke har vært nøye å opplyse om. Er bilen fortsatt verdt prisen, siden den faktisk er 6 år og ikke 5 år...

Skrevet

bmw starter nytt modellår nov mener jeg(rett meg hvis det er feil måned) slik at en bil levert nov 2002 fint kan være en 2003 mod.

At bilen er bruktimport ser jeg overhode ingen minus med, i tyskland er de generelt mye flinkere med bilhold enn her hjemme. Men det skal jo opplyses om, helst i annonse.

bulker og riper er irriterende å få, så om du kjøper en ferdigbulket bil er ikke førstebulken så forferdelig trist :D

neida, små riper er jo enkle å rubbe vekk men den bulken på døren så grov ut. Og hvis der i tillegg er skade på enda en dør så blir det jo litt.

MEN, det gir deg jo større prutningsmonn på bilen.

Hvis forhandler ikke er villig til å fire på prisen, ville jeg selv aldri kjøpt den....

Skrevet
bmw starter nytt modellår nov mener jeg(rett meg hvis det er feil måned) slik at en bil levert nov 2002 fint kan være en 2003 mod.

At bilen er bruktimport ser jeg overhode ingen minus med, i tyskland er de generelt mye flinkere med bilhold enn her hjemme. Men det skal jo opplyses om, helst i annonse.

Nesten korrekt... BMW starter nytt modellår i september så alle modeller produsert fom. september et år er neste års årsmodell. Min E46 318d Touring er produsert i november 2002 og er derfor en 2003 årsmodell. Den er førstegang registrert i Danmark 20 januar 2003... uten at det har noe å si for hvilken årsmodell bilen er. Ellers er jeg helt enig i at en "tysk" BMW (eller en "dansk" BMW for den saks skyld) ikke er noe mindreverdig i forhold til en "norsk" BMW. Generelt er bilene i bedre stand i Tyskland enn i Norge... spesielt i den sydlige delen av Tyskland der de salter mindre og ellers har en helt annen kultur vedr. belhold/vedlikehold.

Jeg liker ikke bilselgere som bevisst holder tilbake informasjon eller som bevisst unnlater å nevne vitale ting i annonsene... det er bilkjøpers marked... man bør derfor finne en annen bil som har en mer sympatisk eier.

Skrevet

Førstebulken er jo forventet, det er bare at det virker som om bilen har vært med på radiobilløp, ettersom den har bulker både her og der.

Jeg skal finne ut mere idag, om hva selger kommer til å fikse. Jeg har ikke lyst til å kjøpe en bil til nærmere 200K som ligner på en bruksbil (aka du gir f**** hvordan du kjører bilen ) ... Skadene som er nå, kommer neppe til å bli utbedret av meg, mens jeg har bilen.

En kollega av meg, kjøpte nettopp en v50 1,6td 2007 modell som har gått mindre en 40K for 212 000 kr og har vesentlig med utstyr, og er selvfølgelig vesentlig mer skadefri. Poenget var mest at det skal være kjøpers marked, og da faller prisen vesentlig mer. Jo mer skade, jo mindre kan man sammenligne med andre biler som har lik kilometerstand og som er mer strøkne.

Skrevet

Du skal ikke heller se litt nærmere på andre da. Denne ser jo pen ut og har også Xenon (noe jeg synes er veldig viktig).

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15266410

Selger er jo selvsagt oppmerksom på at det er den rimeligste 320D så er sikkert litt verre å prutte på denne men...

Denne er rimeligste med M-sport: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15172639

Mitt valg i denne priskategorien.

Edit: Klarer jo ikke å gi meg da.... hehe.

Vet ikke hvor mye du har å gå på, men må bare nevne denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=15118853

Klart best utstyrt så kommer det mest ann på hvor god du er til å prute :)

Skrevet

Spørsmålet er hvor stort intervall den bestemte priskategorien skal omfatte. Jeg vil mene at en forskjell på 30-40000 kroner er mye når vi snakker om biler til rundt 200000 kroner. 42000 kroner er tross alt så mye som 20% av 210000 kroner... og en bil til 168000 kroner er etter min mening ikke i den samme priskategorien som en bil til 210000 kroner. Priseksemplene er... nettopp... kun eksempler... :wink:

Skrevet

Spørsmålet er hvor stort intervall den bestemte priskategorien skal omfatte. Jeg vil mene at en forskjell på 30-40000 kroner er mye når vi snakker om biler til rundt 200000 kroner. 42000 kroner er tross alt så mye som 20% av 210000 kroner... og en bil til 168000 kroner er etter min mening ikke i den samme priskategorien som en bil til 210000 kroner. Priseksemplene er... nettopp... kun eksempler... :wink:

Joda, men nå var det heller ikke sagt noe om hvor mye som skulle brukes på bil...

Kan ta et selvopplevd eksempel: Skulle ha bil til ca. 200.000,-, så på noe til litt over, ca. 220-230.000,-, men endte opp med å gå for bil til 350.000,-!! :)

Men er vel egentlig enig, var derfor jeg også skrev at det kommer ann på hvor god man er til å prute...

Skrevet

Rent tilfeldig at det er diesel i dette tilfellet.

Det var den bilen jeg syntes var god i forhold til utstyr og pris på det aktuelle tidspunktet (og iforhold til lommeboka .. :P).

Om det er diesel eller bensin, det betyr vel ikke så veldig mye disse dager.

Skrevet
Kan ta et selvopplevd eksempel: Skulle ha bil til ca. 200.000,-, så på noe til litt over, ca. 220-230.000,-, men endte opp med å gå for bil til 350.000,-!! :)

Men er vel egentlig enig, var derfor jeg også skrev at det kommer ann på hvor god man er til å prute...

Jeg har også gjort dette nummeret i mine yngre dager (les: Porscher var ikke spesielt billige på 80-tallet heller), men i dag gjør jeg ikke slikt av prinsipp... selvom vi to åpenbart er heldige nok til å kunne velge selv. De fleste velger imidlertid med lommeboken og er det f.eks ikke mer enn 210 festblanketter i den hjelper det jo lite at bilen koster 350 festblanketter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...