Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
nå hadde jeg autolat på tdsen da, og 318d var manuell. Men 325en går bedre, den drar hele veien mens jeg syns 318d stoppet litt opp ved 4000rpm. Begge motorene har 280nm, mens hk er 115 vs 143 så det sier jo sitt. Og lyden da,den var liksom ikke helt det samme som dieselsekser :(

Skal prøve 320d(150hk) i helgen, og med mindre de går vesentlig bedre blir det nok 318d.

For all del, 318d har mer enn nok motor til å klare seg i hverdagen :D

Det er kanskje ikke så merkelig at det ikke var så mye å hente over 4000 rpm iom. at M47D20 motoren har en maksimal effekt ved... nettopp 4000 rpm. Jeg har imidlertd hatt min E46 318d Touring i ca. 4200 rpm i 5. gear (rødmerket ved 4500 rpm) på Autobahn (rett frem og svakt nedover mellom Hannover og Hamburg). Iht. utvekslingen på gearet tilsvarer dette en hastighet på mellom 205 og 210 Km/t. Det er ingen tvil om at en E46 320d går bedre enn en E46 318d (det skulle bare mangle), men spørsmålet er om den går så mye bedre ved alminnelig kjøring i hverdagen at den er verdt å betale ekstra for. Jeg mener at det er andre ting jeg heller vil bruke 30-40000 kroner på enn 35 ekstra hestekrefter som først og fremst er tilgjengelige i intervallet mellom 3000 og 4000 rpm. Husk at man typisk ligger i intervallet mellom 1500 og 2500 rpm når man kjører en moderne dieselbil i alminnelig trafikk.

• Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Jeg kjører vanligvis en diesel på rundt 1000 rpm når jeg har funnet cruise farta, kommer ann på farta der jeg kjører om jeg også rører gasspedalen. Da sniffer motoren bare på drivstoffet. Høres sikkert sært ut, men det funker.

Jeg syns det er tøft å se hvor lite jeg klarer å få bilen jeg kjører til å bruke.

(Men nå er jeg uten bil inntill jeg drar hjemover til foreldrene mine .... bah).

Skrevet
Jeg kjører vanligvis en diesel på rundt 1000 rpm når jeg har funnet cruise farta, kommer ann på farta der jeg kjører om jeg også rører gasspedalen. Da sniffer motoren bare på drivstoffet. Høres sikkert sært ut, men det funker.

Jeg syns det er tøft å se hvor lite jeg klarer å få bilen jeg kjører til å bruke.

(Men nå er jeg uten bil inntill jeg drar hjemover til foreldrene mine .... bah).

Det går jo litt sport i å kjøre mest mulig økonomisk når man har muligheten for det, men det hjelper jo lite å spare 3-4000 kroner i året på drivstoff hvis man først legger ut 30-40000 kroner ekstra for noen ekstra hestekrefter som man ikke bruker hvis man kjører mest mulig økonomisk (type: sløse bort kroner for å spare noen ører)... :wink:

Forøvrig bør du for å spare drivstoff holde turtallet mest mulig rundt dreiemomenttoppen som er mellom 1750 og 2300 rpm for en E46 318d/320d.

Skrevet
Fredrik- De testene viser min selvoppfatning av BMW, da jeg syntes at andre bilmerker er mye oftere på verksted.

Etter hva man leser på diverse fora er det tydeligvis mange som har problemer med deres BMW´er også... så det varierer nok ganske mye i forhold til hvor ofte en BMW er på verksted. Min teori er imidlertid at nyere BMW´er nå har en svært god grunnleggende kvalitet, men at mange ganske enkelt behandler deres BMW for dårlig. En BMW tåler naturligvis ikke alt heller... og gjentatte rivstarter, burning, brutal gearing, høyt turtall over lengre tid på lave gear etc. og/eller manglende service (les: dårlig økonomi og amatørmessig hjemmemekking) setter sine spor. Elektriske og elektroniske problemer er en gjenganger... stereonisser og dårlig chipping har nok primært skylden for dette. Jeg forstår ikke hvorfor folk først kjøper en relativt dyr bil for så å spare noen få kroner på en chip fra en lite kjent og/eller useriøs produsent. Tilsvarende er det også med andre komponenter som luftfilter, eksos, felger, lys (spesielt ulovlige og amatørmessige Xenonlys installasjoner) etc.

Jeg er så langt meget tilfreds med vår BMW... som uten større problemer har tjent oss over 175000 km. Den er original, behandlet pent og har fått all service på autoriserte BMW verksteder. Det kan være en tilfeldighet at den er uten problemer, men jeg tror egentlig ikke det. Som alt annet holder en BMW best hvis man passer på den.

Skrevet

Det ligger nok i vedlikeholdet som du sier Fredrik. Bare tenker på den stakkars sliteren av en 525 TDS som har gått over 360 000 km. Det er fortsatt samme automatkasse og samme motor og bilen bare går og går. Den bruker faktisk nesten ikke olje heller med mindre vi trekker campingvogn med den. Kan jo tilføye at hver sommer siden 1997 har denne bilen trukket en campingvogn på størrelsesorden 1 tonn, som er 100 kg mere enn den egentlig har lovt til :P

Enda er bilen fast og fin i fisken og er en drøm å kjøre mtp, styrerespons osv. Utenom vanlige oljeskift er det kun vanlige slite deler som er byttet (bremseskiver/klosse, vannpumpe, fødepumpe i dieseltanken, støtdempere) Enda er det nesten ikke synlig i setene at bilen har gått over 360 000. Men det kan hende at E34 har en vesentlig god byggekvalitet, spesielt på de siste modellene.

Når det igjen kommer til antall verkstedsbesøk, ligger kanskje en del av forklaringen i at BMW ikke har registerreim, slik at du ikke må inn til stadighet for å bytte denne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...