Gå til innhold

Dårlig synkronisering i 2 gir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei... lurte på en liten ting.

Alle gir fungerer helt perfekt under normal kjøring... og ved hard kjøring når du girer deg oppover. Så var spørsmålet. Når jeg f.eks har bilen i 4 gir i ca 60 og skal raskt ned i 2 gir så vil den ikke. Så jeg må dobbelclutche for å få den raskt ned i 2. Er det slitt synkroniseringsring?

Merker ellers ingenting. Ligger jeg i f.eks i 120 i 4 gir og skal ned i 3 gir fungerer det helt fint. Er KUN 2 giret.

Skrevet

Er vel heller et tegn på at synkron ringer er inntakte på en måte.

Prøve og bytte olje på kassa kanskje?

Firmabilen min er et helvete og få inn i første gir før den står omtrent bom still.

Har hvert slik siden den var ny, så utslitt er det ikke på den.

Skrevet
Hvis synkroniseringen er slitt skal giret "rape". Har mer tro på slitt giroverføring.

Men ville ikke det vært problemer med de andre girene også da? Gjelder kun 2 gir.

Skrevet
Hvis synkroniseringen er slitt skal giret "rape". Har mer tro på slitt giroverføring.

Men ville ikke det vært problemer med de andre girene også da? Gjelder kun 2 gir.

Nei trenger kun å få symptomene på 1 gir. Hadde det derimot hatt noe med oljen å gjøre burde man merket det på resten av girene også ;)

Skrevet

Nei trenger kun å få symptomene på 1 gir. Hadde det derimot hatt noe med oljen å gjøre burde man merket det på resten av girene også ;)

Var å byttet olje på en E46 318I med samme symptomer,nettopp.

Valgte SAF-XO, og kassen ble gulle god etterpå.

Skrevet

Jeg hadde problemer med å få bilen i 1. gir når den stod stille, samt ofte veldig tungt i lav fart.

Helt hva problemet var er noe usikkert, men etter bytte av clutch og svinghjul er alt som det skal. Ikke akkurat noen billig fiks dessverre... :)

Skrevet

Er vel strengt tatt ikke så bra for girkassen å gire fra 4 til 2 da synkronringene får mye større jobb med å utjevne hastigheten på inngående og utgående aksling...

Jeg syntes forøvrig at bilen er litt tung å gire opp i andre gir ved lave turtall, samt tung å få fra første til fri. Men tror det har litt med shortshiften å gjøre. Syntes kassen virker generelt bedre ved litt hard kjøring faktisk..altså med litt turtall på motor og girkasse..

Skrevet

Går jo fint å gå fra 4 til 2 gir. gjør det avc og til når jeg skal låse den på 2. seff ligger jeg ikke i 180 da :P

3 giret er best å ha vis man skal låse den i 2 seff , men 4 går også.

at det skal hjelpe å bytte giroverføringen har jo 0 tiltro til .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...