Gå til innhold

E30 "M3" prosjekt avd. Sunnfjord - S50B32

G-RACING
 Share

Anbefalte innlegg

"I c"

Og jeg vil nesten påstå at det "skal være slik"... jeg kan også det på min E28.

Og såvidt jeg husker så kunne en det på de E30 jeg har vært borti tidligere også, ja..

Innbiller meg at det er på E34 og nyere at de har sånn "safe-lock".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I c"

Og jeg vil nesten påstå at det "skal være slik"... jeg kan også det på min E28.

Og såvidt jeg husker så kunne en det på de E30 jeg har vært borti tidligere også, ja..

Innbiller meg at det er på E34 og nyere at de har sånn "safe-lock".

Eg er ganske sikker på at på min E30 so er det "safe-lock" som du kallar det :P Det er ein 89 mod sedan. Men den har stått halv demontert i over eit år, so skal ikkje sei det heilt 100% sikkert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogsfisk: Det skal sant sies at jeg bare har vært borti EN el. luke på facelift E30 - og der bygde jeg kun om til el, uten å sjekke noe foruten normal funksjon. Kan jo være faceliften har safe-lock, og pre-facelift ikke har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skogsfisk: Det skal sant sies at jeg bare har vært borti EN el. luke på facelift E30 - og der bygde jeg kun om til el, uten å sjekke noe foruten normal funksjon. Kan jo være faceliften har safe-lock, og pre-facelift ikke har?

Den el takluka eg har vert borti var ikkje sånn, den stod på ein facelift men det er jo mulig denne motoren kom fra preface om det er mulig å bytte om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All min mekanisme er henta i frå facelift bil. Kan ikkje fatte at det skal gå å trykke luka lenger bak enn ka den i utgangspunktet er beregna til. Skulle tru at det skulle vere eit rele som ivaretok at den ikkje går for langt bak. Må nok forskast litt meir på då :) Om nokken sitter med taklukebil med el motor, er det fint om nokken kunne gjort ein test på dette. M3-yngve har sikkert mange :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All min mekanisme er henta i frå facelift bil. Kan ikkje fatte at det skal gå å trykke luka lenger bak enn ka den i utgangspunktet er beregna til. Skulle tru at det skulle vere eit rele som ivaretok at den ikkje går for langt bak. Må nok forskast litt meir på då :) Om nokken sitter med taklukebil med el motor, er det fint om nokken kunne gjort ein test på dette. M3-yngve har sikkert mange :lol:

Haha :P

Skal sjå om eg har ei liggande i verkstedet når eg skal sta å sandblåse litt imorra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen bilder, men mente på at i motoren er det bare et hjul med 3 tagger på som trigger relè, dvs at motor stopper 3 plasser.

At din hopper utav, indikerer nok bare på slitte vaiere eller lignende. De som jeg bevisst har kjørt helt bak forbi stopp-posisjon (feks i sammenheng med lakkering eller lignende), stopper av seg selv, på en "tvungen måte". Jeg holder selvsagt ikke knappen inne videre da, det er jo bare for å få luken heeelt i bakerste posisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur wireren skal vere bra. Hadde den i oppvaskmaskina og gikk godt over den etter vasken, alt såg gullandes bra ut. Det samme gjelder tannhjulet på motoren. Problemet eg nevner over her gjelder forsovidt også motsatt veg. Når luka kjøres frammover i lukka posisjon, for så i vippeposisjon, så kan eg atter ein gang trykke på brytaren etter klikken. Motor vil då prøve å "vippe luka" litt til, men møter såpass med motstand at sikringen ryker (7.5A).

Det eg sitter å grublar litt på er; Ledningen som eg i hovedsak skal koble meg til, går via eit rele, ca 10cm lenger bak). Dette releet har kanskje som funksjon å kutte strøm til luke-motor når den får ein viss motstand. I og med at eg ikkje får strøm i dette uttaket og har kobla meg til ein ny plass uten rele, så kan det vere grunn til at dette skjer.. Jaja, ordner seg vel til slutt :roll:

Som du nevner Pedi, er eit lesehjul med sensor som bestemmer kor motor befinner seg:

(Illustrasjonsfoto fra e34)

vr9spkjexsjhgfyw8vmy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Pedi at dette høres ut som et justeringsproblem :) Jeg antar at motoren din "tror" at luka er lukka, når du har nesten full åpning på luka..

Når jeg monterte på min bil, så var hele mekanismen ganske merkelig før jeg fikk den til å virke akkuratt slik jeg skulle. Det jeg gjorde, var å sette luka i vippet posisjon, slik som blir max av det motoren skal dra den. Så tar du av motoren, og kjører denne uten å være tilkolbet. Du kjører denne slik at du er helt sikker på at motoren "tror" at luka er blitt vippet opp. Så justerer du inn wierene, slik at dem tar likt, for å så montere motoren igjen. Var noe slik jeg gjorde, og fikk det til å funke forholdsvis kjapt :)

Edit: Jeg lurer på om jeg stilte skinnene til luka i max vipp, uten at motoren var tilkoblet. Jeg gjorde alle innstillingene uten av luka var montert, jeg syntes vertfall det var enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Pedi at dette høres ut som et justeringsproblem :) Jeg antar at motoren din "tror" at luka er lukka, når du har nesten full åpning på luka..

Når jeg monterte på min bil, så var hele mekanismen ganske merkelig før jeg fikk den til å virke akkuratt slik jeg skulle. Det jeg gjorde, var å sette luka i vippet posisjon, slik som blir max av det motoren skal dra den. Så tar du av motoren, og kjører denne uten å være tilkolbet. Du kjører denne slik at du er helt sikker på at motoren "tror" at luka er blitt vippet opp. Så justerer du inn wierene, slik at dem tar likt, for å så montere motoren igjen. Var noe slik jeg gjorde, og fikk det til å funke forholdsvis kjapt :)

Edit: Jeg lurer på om jeg stilte skinnene til luka i max vipp, uten at motoren var tilkoblet. Jeg gjorde alle innstillingene uten av luka var montert, jeg syntes vertfall det var enklest.

Takk for god info, mange som tydelegvis har knota med dette :)

Har gjort som du Magne, max vipp på luka/mekanismen, og montert i motor når den "trur" den er i vipp-posisjon.

Hadde akkurat kontakt med Simern (S:M:G) her som ringte meg ang problematikken. Trur nok at han har komt fram med løysinga på problemet. I og med at eg berre skulle prøve luka har eg med vilje unnlat å montere renna som går på tvers av hullet i bakkant. Dette tar nok akkurat like mykje plass som det "ekstra" eg kan trykke luka bakover idag. Altså, den vil fylle opp tomrommet. Trur dette vil hjelpe masse på, i tillegg til ein litt større sikring.

fhau06mtfsdwj5coadot.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...