BreitBau Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Du blir jo dømt hele livet! Oppførselen din og engasjementet ditt rundt skole og læring dømmer deg for resten av livet. De karakterene du får som 16 åring og 18 åring dømmer deg for hvordan du skal tilbringe livet ditt når du er 50... Kan jo alltids ta kurs og lignende, men er jo slik livet er da. At de ting du har gjort feil, bærer du med deg resten av livet.. Ekteskap som har gått rett vest, nakenbilder på nett, unger i 16 års alderen, skolekarakterer osv.. Er jo sånn livet er.. Det første ungdom må lære er konsekvenstenking.
Hawkon88 Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Mange som har glemt at de har vært kalv her.Jeg har gjort mange ting jeg angrer på i min ungdomstid, men at jeg skulle vært straffet for det resten av livet nå som jeg er familiefar og ikke gjør dumme ting lenger synes jeg ikke er riktig. Hvis du får "livstid" på førerkort, men har blitt voksen og ikke vært i konflikt med loven på noe sett og vis på 5 år synes jeg det er greit å få lappen tilbake. Ikke alle ungdommer har det like greit når dem vokser opp dessverre. å få lappen tilbake etter 5år hvis en ikke har gjort noe mer kødd- er greit nok syns jeg, men å unskylde dem med at de har hatt en vanskelig oppvekst- syns jeg bare blir feil. konsekvenstenking vil være minst like viktig for dem som for barn i gode kår- fordi de vanskeligstilte barna har nettopp lettere for å tråkke skjevt. og ja- føreren av bmwen fortjener å miste lappen på livstid. slik som politiet framstiller det- med at de hadde observert han flere ganger, så tenker jeg at fyren er dum som råner rundt og mest sannsynlig har sett politiet noen ganger i ferden sin han også. og at de ikke såg hensikten med å kjøre etter ham? eeeh? hva med at han mest sannsynlig har noe å skjule siden han ikke vil stoppe- og kan være en fare for andre? enten forklarer media saken feil- eller så er det prioriteringsevnen til politiet som er helt på trynet..
Espen M33 Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvis det heter livstid, så bør det jo helst være "på livstid" syns jeg. Altså at man resten av livet IKKE kan få førerkort. Jeg syns også det skal være slik, at har man fått denne dommen i et land, så kan man ikke stikke til et annen land og ta lappen der, slik Røkke gjorde. Han kjører jo i Norge nå, med US-førerkort. Om han har mistet det norske førerkortet, altså tap av førerretten her i Norge, så kan han ikke kjøre på US-sertifikat i Norge. Han gjør det allikevel! Og han har blitt stoppet flere ganger med US-sertifikat, og dette har vært greit for politiet. Om dette er en glipp eller ikke veit jeg jo ikke Kan du verifisere de påstandene der?
Dr_S Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Når du mister lappen i Norge får du et kjøreforbud. Om du har et USA førerkort, hjelper svært lite da.
ingard Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Jeg syns ikke man kan sammenligne disse tingene. Folk kan gjerne være rusmisbrukere, uten å fysisk skade andre enn seg selv. Dessverre er det jo endel som skader både seg selv, andre, og offentlig og privat eiendom (les: skadeverk), og da blir de straffet for dette, både i nåtid og ettertid, alt etter hvor alvorlig det er. Hvis de kun har skadet seg selv, greier å bli rusfrie, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få en ny start, men hos noen vil "de" være stemplet for livet, rusfri eller ei Man må også huske på, at hvis man blir tatt for kjøring i ruset tilstand 1 gang, og ingen skade skjedd, så mister man lappen for en tid, og kan mest sannsynlig ta den igjen etter ca 2 år. Etter gjentatte slike tilfeller, eller ETT grovt, som nevnt i denne saken, så må det slås hardt ned, og jeg ser ingen annen løsning enn nettopp å bli fratatt førerretten på livstid! Rusmisbuk påvirker samfunnent på mange måter. En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Hvis ikke synes jeg rusmisbrukere skal stemples for alltid. De påfører jo samfunnet ekstrautgifter, har en risiko for tilbakefall og viste i utgangspunktet dårlig dømmekraft (den sista kan såklart diskuteres)..
Dr_S Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Når man er 22 er man voksen og bør vite bedre. At man da har fyllekjørt gjentatte ganger, viser at man ikke er skikket til å føre bil.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Mange som har glemt at de har vært kalv her.Jeg har gjort mange ting jeg angrer på i min ungdomstid, men at jeg skulle vært straffet for det resten av livet nå som jeg er familiefar og ikke gjør dumme ting lenger synes jeg ikke er riktig. Hvis du får "livstid" på førerkort, men har blitt voksen og ikke vært i konflikt med loven på noe sett og vis på 5 år synes jeg det er greit å få lappen tilbake. Ikke alle ungdommer har det like greit når dem vokser opp dessverre. Jeg har sagt og gjort dumme ting jeg òg, og jeg mener ikke at "ALT" skal gi straff på livstid, bare de alvorlige tilfellene av grov kriminalitet, og det står jeg fast på! Når det gjelder bilkjøring så har jeg følgende å tilføye til det jeg allerede har sagt her tidligere; Det heter så fint "retten til å føre motorisert kjøretøy", men i mine øyne er dette ikke noe man som menneske har "rett" til. Å kjøre bil er et privilegium, og man må oppfylle endel strenge krav for å bli tildelt dette. Bare fordi man er et menneske, så er det ikke dermed sagt at man uten videre skal tildeles dette privilegium;) Og når man gjør som vedkommende i denne saken, så viser man tydelig at man ikke er skikket til å inneha en slik "rett", og det får man være voksen nok til å ta straffen for. Fint om vedkommende angrer i ettertid, og aldri roter seg bort i noe tull igjen, men retten til å føre motorisert kjøretøy SKAL være tapt for alltid.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Når man er 22 er man voksen og bør vite bedre. At man da har fyllekjørt gjentatte ganger, viser at man ikke er skikket til å føre bil. Dessverre er det ikke alle som er "voksne" i rett forstand, men jeg er allikevel HELT enig i det du skriver! En slik person må gjerne gå på vannvogna for min del, men jeg mener fast og bestemt at dennes rett til å kjøre bil skal være tapt for alltid!
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Hvis det heter livstid, så bør det jo helst være "på livstid" syns jeg. Altså at man resten av livet IKKE kan få førerkort. Jeg syns også det skal være slik, at har man fått denne dommen i et land, så kan man ikke stikke til et annen land og ta lappen der, slik Røkke gjorde. Han kjører jo i Norge nå, med US-førerkort. Om han har mistet det norske førerkortet, altså tap av førerretten her i Norge, så kan han ikke kjøre på US-sertifikat i Norge. Han gjør det allikevel! Og han har blitt stoppet flere ganger med US-sertifikat, og dette har vært greit for politiet. Om dette er en glipp eller ikke veit jeg jo ikke Kan du verifisere de påstandene der? Ikke annet enn at jeg husker oppslag i diverse aviser, som VG, Aftenposten osv;) Og det var såvidt nevnt i biografien "Røkke", skrevet av Torgeir Anda. Det er mulig jeg har vært litt for bastant med tanke på kildene jeg har dette fra, men jeg sier bare det jeg har lest!
wabby Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Ang bilkjøring... Jeg mista lappen i 13 mnd for å ha kjørt 140 på e-18 i dobbel fil på kvelden. Da fikk jeg vite at enkelte dører ville bli lukket for alltid... Som bland annet kjørelærer.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 dette blir jo litt det samme som når rusmisbrukere endelig blir rusfri, får seg jobb og prøver¨å leve normalt, men må betale ned gammel gjeld resten av livet og fårderfor aldri helt til å leve normalt.Hvis folk har kommet seg på beina, og prøver å leve som andre, er det da riktig at de fremdeles skal ha en straff hengende over seg resten av livet? Jeg kan aldri i min villeste fantasi tenke meg at det denne 22 åringen har gjort, kommer til å gjenta seg når han er 50. At han bør få straff er det ikke tvil om, men jeg synes lang og tro samfunnstjeneste samt noen år uten lappen og bot hadde vært nok. Jeg syns ikke man kan sammenligne disse tingene. Folk kan gjerne være rusmisbrukere, uten å fysisk skade andre enn seg selv. Dessverre er det jo endel som skader både seg selv, andre, og offentlig og privat eiendom (les: skadeverk), og da blir de straffet for dette, både i nåtid og ettertid, alt etter hvor alvorlig det er. Hvis de kun har skadet seg selv, greier å bli rusfrie, så ser jeg ingen grunn til at de ikke kan få en ny start, men hos noen vil "de" være stemplet for livet, rusfri eller ei Man må også huske på, at hvis man blir tatt for kjøring i ruset tilstand 1 gang, og ingen skade skjedd, så mister man lappen for en tid, og kan mest sannsynlig ta den igjen etter ca 2 år. Etter gjentatte slike tilfeller, eller ETT grovt, som nevnt i denne saken, så må det slås hardt ned, og jeg ser ingen annen løsning enn nettopp å bli fratatt førerretten på livstid! Rusmisbuk påvirker samfunnent på mange måter. En som har fyllekjørt gjentatte ganger som 22 åring burde ikke miste retten for alltid, men fram til han blir ansett som skikket. Hvis ikke synes jeg rusmisbrukere skal stemples for alltid. De påfører jo samfunnet ekstrautgifter, har en risiko for tilbakefall og viste i utgangspunktet dårlig dømmekraft (den sista kan såklart diskuteres).. Veldig mange rusmisbrukere blir jo "stemplet" for alltid, av samfunnet forøvrig. Klart at disse også er en risikofaktor for samfunnet når det stormer som verst, vi kan jo lese om innbrudd, ran, vold osv begått av folk med et rusproblem. Men jeg tror ikke dette er representativt for flertallet av rusmisbrukerne her til lands Og ja, ditt siste utsagn kan til de grader diskuteres;) Det er altfor mange som bare sier "de valgte det selv", og legger skylden på den personen ene og alene, og dette blir dessverre altfor ofte feil. Jeg sier ikke at denne personen ikke er delvis skyldig, men det er utrolig hvor mye dritt man kan oppleve i oppveksten, og som kan resultere i et rusproblem!
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Ang bilkjøring... Jeg mista lappen i 13 mnd for å ha kjørt 140 på e-18 i dobbel fil på kvelden. Da fikk jeg vite at enkelte dører ville bli lukket for alltid... Som bland annet kjørelærer. Ja kjørelærer f.eks, og politi kan man heller ikke bli. (hvem vil vel det:P) Og sikkert endel andre yrker vil også være sperret etter en slik episode.
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Du blir jo dømt hele livet!Oppførselen din og engasjementet ditt rundt skole og læring dømmer deg for resten av livet. De karakterene du får som 16 åring og 18 åring dømmer deg for hvordan du skal tilbringe livet ditt når du er 50... Kan jo alltids ta kurs og lignende, men er jo slik livet er da. At de ting du har gjort feil, bærer du med deg resten av livet.. Ekteskap som har gått rett vest, nakenbilder på nett, unger i 16 års alderen, skolekarakterer osv.. Er jo sånn livet er.. Det første ungdom må lære er konsekvenstenking. Takk!
skillbill Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Mange som har glemt at de har vært kalv her.Jeg har gjort mange ting jeg angrer på i min ungdomstid, men at jeg skulle vært straffet for det resten av livet nå som jeg er familiefar og ikke gjør dumme ting lenger synes jeg ikke er riktig. Hvis du får "livstid" på førerkort, men har blitt voksen og ikke vært i konflikt med loven på noe sett og vis på 5 år synes jeg det er greit å få lappen tilbake. Ikke alle ungdommer har det like greit når dem vokser opp dessverre. å få lappen tilbake etter 5år hvis en ikke har gjort noe mer kødd- er greit nok syns jeg, men å unskylde dem med at de har hatt en vanskelig oppvekst- syns jeg bare blir feil. konsekvenstenking vil være minst like viktig for dem som for barn i gode kår- fordi de vanskeligstilte barna har nettopp lettere for å tråkke skjevt. og ja- føreren av bmwen fortjener å miste lappen på livstid. slik som politiet framstiller det- med at de hadde observert han flere ganger, så tenker jeg at fyren er dum som råner rundt og mest sannsynlig har sett politiet noen ganger i ferden sin han også. og at de ikke såg hensikten med å kjøre etter ham? eeeh? hva med at han mest sannsynlig har noe å skjule siden han ikke vil stoppe- og kan være en fare for andre? enten forklarer media saken feil- eller så er det prioriteringsevnen til politiet som er helt på trynet.. Det var nok ikke ment som en unnskyldning, men heller som en "forklaring" på hvorfor enkelte har problemer med å tilpasse seg lover og regler i dagens samfunn, noe jeg kan forstå. Men det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at de skal slippe "billigere" unna;)
pbk Skrevet November 14, 2008 Skrevet November 14, 2008 Dette er det samme som om en person løper rundt på byen med skytevåpen og skyter vilt rundt seg – og ingen tilfeldigvis blir drept. Skal han da få våpenlisens etter fem år? Det er ingen virkelig hard straff å miste førerretten på livstid, det er mange som aldri har hatt lappen og klarter seg helt fint. Vi snakker ikke akkurat om livtids fengsel/sikring, heller. Men jeg er enig i at han skal kunne søke om redusert straff senere, la oss si om han som arbeidsløs 40-åring og familiefar kan bli sjåfør og beviselig har kuttet ut narkotika og annet surr. Hvis man ikke har kraftig straff for noe så alvorlig som dette (det skal ingenting før man er drapsmann når man kjører i en sånn rus og fart) vil det ikke ha noen virkning på idioter i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå