Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når sant ska være sagt så råner jeg mest mulig med tåkelys og AE så lenge det er antydning til dagslys, men skifter om fra tåkelys til xenonkjørelysene når det blir mørkt... Da slipper jeg å betale kristin i tillegg til at jeg får blenda alle disse tåkelysklagerne enda mer.

JEG blir iallefall, uten noe tvil, blenda mye mer av xenonlys enn biler med park og tåke. Disse her treige trailerklompene som tusler rundt på veiene kan jeg derimot skjønne blir litt mer blendet av tåkelys på våt vei, siden de da reflekterer opp i himmelretning.

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

tåkelys fungerer utmerket når man kjører i område med feks mye Hjort langs veiene . Der nærlys/fjernlys lyser mest opp veiene vil tåkelysene spre til siden og man ser dyr som står i veikanten. Og dyr slik som hjort har ofte en lei tendens til å ville gå over veien akkurat når du passerer. Men det er selvfølgelig ingen unnskyldning til å kjøre med tåkelys på når man møter trafikk, men på enkelte strekninger bruker jeg det konsekvent. lastebilsjåfører har jeg ingen sympati for da de stort sett har hele fronten dekt i lykter, og selv med nærlys er der nok lys til å lyse opp ullevål stadion . Ser du dårlig med normalt lys ? Skaff deg briller ;)

Det væreste jeg vet er å møte biler med sterke xenon lys , de blender noe helt forjævlig. møter jeg biler med xenon nær og tåkelys tent samtidig så slår jeg av og til på fjernlysene eller blinker med de, ihvertfall helt til de tar av tåkelysene.

En annen ting jeg har lurt på er alle dere her inne som har fylt bilen innvendig med blinkende dioder , dansende delfiner, sterkt opplyste instrument og all slags distraherende opplegg. Både i form av bilstereo og tver og samtidig kle rutene i mørk solfilm . jeg mener ser dere ut i det hele tatt når det er mørkt ? dette i tillegg til å kjøre med AE og tåkelys om kvelden høres jo ut som en "disaster waiting to happen" . Er det rart enkelte blir stoppet av Politi "uten noe grunn i det hele tatt" :roll: ..

Skrevet

Hehe,jeg blir faktisk ganske overrasket neon ganger over hvor harry mange bmw-eiere er.

Møtte f.eks en ganske kul e36 coupe igår,med masse wonderbaum i ruta,terninger,m-power streamer og juletre som blinka i bakruta.

:lol:

Skrevet
tåkelys fungerer utmerket når man kjører i område med feks mye Hjort langs veiene . Der nærlys/fjernlys lyser mest opp veiene vil tåkelysene spre til siden og man ser dyr som står i veikanten.

I teorien, ja. I praksis, nei. Hvis du hadde regnet litt på hvor kort rekkevidde det er på tåke/kurve/whatever-lys så ville du omsider oppdaget at denne rekkevidden er mye kortere enn den avstanden bilen din vil bevege seg fra du oppdager dyret til du har det liggende over bilen.

Men det er selvfølgelig ingen unnskyldning til å kjøre med tåkelys på når man møter trafikk, men på enkelte strekninger bruker jeg det konsekvent.

Og den eneste du lurer er deg selv.

Skrevet

Skulle likt å sett noen her som velger å utfordre fysikken i denne saken. Da kan man jo like godt begynne å gå i taket - for det er jo ingen som tvinger en til å tro på tyngdekraften.

Skrevet

He-he... Må bare le litt når jeg ser hvor seiglivet denne tråden er i år og hvor "bra" argumentene for å kjøre med nærlys+tåkelys er. ;) Er utrolig hvor liten evne folk har til å tenke konsekvens. Håper Grasatfahrer og dere andre vil lese nøye det kilronan skriver og la det synke langsomt inn...

Klarer selv ikke å engasjere meg så veldig i slike tråder i lang tid, men takk til kilronan og dere andre som ikke gir opp :)

Skrevet
Klarer selv ikke å engasjere meg så veldig i slike tråder i lang tid, men takk til kilronan og dere andre som ikke gir opp :)

Det som er fascinerende med spesielt denne tråden (som dukker opp hver høst) er at det blir så ekstremt tydelig hvordan unge, uerfarne bilister tenker kontra de litt mindre unge. Nå skal jeg selvsagt ikke kjemme alle over samme kniv - det finnes helt opplagt voksne og tilsynelatende velutviklede voksne mennesker som oppfører seg som åtteåringer i trafikken og ungdom som kjører fornuftig. Men det mest imponerende er jo at selv vitenskapelige fakta blir ignorert til fordel for argumenter som etter litt ettertanke i beste fall kan karakteriseres som ubegripelig svake.

Ja, vi er alle enige om at det finnes værre kriminalitet enn feil lysbruk, men det er heller ikke det vi diskuterer her og det fungerer derfor heller ikke som noe argument her. At noen ubevisst kjører rundt med uoriginale og/eller feiljusterte (xenon-)lys er heller ikke noe argument som fungerer her. Vi skjønner at det også er irriterende, men slutter sunn fornuft å gjelde av den grunn? Dersom bilen foran deg kjører på rødt lys så betyr ikke det at trafikkreglene automatisk slutter å gjelde for alle i umiddelbar nærhet.

At noen bruker nær + tåkelys rett og slett fordi de mener det ser kult ut er forsåvidt en ærlig ting å si, om enn utrolig lite velfundert ettersom det både er sjenerende for møtende bilister og i tillegg ulovlig av samme grunn.

At noen bruker nær + tåkelys fordi de aldri selv har opplevd å bli blendet er som å påstå at det er helt ok å slå ned folk på gata fordi man aldri har opplevd å bli slått ned selv.

At noen bruker nær + tåkelys fordi det tilsynelatende "ikke ser ut til å plage noen" (ingen blinker jo tilbake?) er et så tynt argument at fluepapir blir berlinmur i forhold. Dersom du møter noen hundre bilister på turen så har du selvsagt ikke peiling på hva de tenker om din lysbruk.

Noen bruker nær + tåkelys fordi de innbiller seg at mer lys = bedre lys. Dette har blitt tatt opp flere ganger tidligere i tråden og bør derfor ikke være nødvendig å ta opp på nytt. Dere tar feil selv om hjernen deres prøver å lure deg til å tro det motsatte.

Noen mener i tillegg at nær + tåkelys er helt uproblematisk så lenge motgående trafikanter unngår i stirre inn i den møtende lysveggen. Riktignok innrømmer dere at nær + tåkelys blender, men i tillegg mener dere at bilister skal lukke øynene eller snu seg vekk hver gang man møter en egofis med overdreven lysbruk. Dette høres kanskje fornuftig ut i teorien, men i praksis så er det anbefalt praksis å faktisk følge med på hva som skjer foran bilen. Dette inkluderer også møtende biler.

Som sagt, man kan diskutere seg grønn på nøyaktig hvor irriterende det er med nær+tåkelysbruk, men faktum er at det er fullstendig unødvendig under stort sett alle kjøreforhold. Noen velger likevel å gjøre akkurat det som passer dem best, og det får de stå for selv. Men vi har fortsatt til gode å høre et argument for å bruke nær+tåkelys som faktisk har et snev av fornuft i seg.

Skrevet

Mitt argument for å kjøre me tåkelys og kjørelys samtidig er det at jeg har lyst til det. Og lysten blir ikke akkurat mindre av at en haug kverulanter skal få meg til å slutte med det fordi at de liksom blir blenda. Det er bare innbilding. Har i mine 11 år på veien aldri blitt blenda av bil med tåkelys på. Når veien er mørk og våt og alt er bare sorgen blir eg blenda uansett åssen lys møtende bil har. Etter denne diskusjonen kom igang har eg sett på biler eg møter og prøvd å se etter om eg blir blendet, og konkluderer hver gang med at det som blender mest er xenon.

Og det tullet som purken kommer med at blikket mitt liksom blir dratt ned mot veien foran bilen ubevisst med tåkelys på,er også rein avføring. De har da ikke det minste peiling hva min ubevissthet/bevissthet foretar seg.

Skrevet
Mitt argument for å kjøre me tåkelys og kjørelys samtidig er det at jeg har lyst til det. Og lysten blir ikke akkurat mindre av at en haug kverulanter skal få meg til å slutte med det fordi at de liksom blir blenda.

Gratulerer med de 12, forresten. Snart tenåring nå :)

Det er bare innbilding.

Dokumentasjon?

Har i mine 11 år på veien aldri blitt blenda av bil med tåkelys på.

Spiller det noen rolle? Høres uansett urealistisk ut at du begynte å kjøre bil allerede da du var ett år gammel.

Når veien er mørk og våt og alt er bare sorgen blir eg blenda uansett åssen lys møtende bil har.

Feil, du blir aldri blendet - remember?

Etter denne diskusjonen kom igang har eg sett på biler eg møter og prøvd å se etter om eg blir blendet, og konkluderer hver gang med at det som blender mest er xenon.

Nå surrer du igjen..

Og det tullet som purken kommer med at blikket mitt liksom blir dratt ned mot veien foran bilen ubevisst med tåkelys på,er også rein avføring.

Politiet har ikke funnet ut dette på egen hånd. Det er det forskere som har.

De har da ikke det minste peiling hva min ubevissthet/bevissthet foretar seg.

Hva din ubevissthet foretar seg har du jo allerede forklart i avsnittene over (:..). Men hvis det er underbevisstheten din du sikter til så mener du altså at du bevisst kan styre hva denne foretar seg. Beklager mister, men der har du nok misforstått litt.

Tar forresten forbehold om at du muligens har skrevet innlegget over i fylla, uten at det er noen god unnskyldning heller.

Skrevet

bla bla bla

Vel da du tydligvis ikke kjører på slike steder der slik kan forekomme så betyr det ikke noe uansett. Forøvrig så er det ikke alltid de dyrene som du ser med nærlys/fjernlys som er problemet heller . De er de dyrene som alle andre som ikke vet hva de skal se etter kjører på som er problemet .. ;) Og tro meg her er MANGE påkjørlser hvert år.

Og du som er så flink å regne vet vel at der er flere faktorer som avgjør stoppdistanse , og der fart er en av de .

Og merk jeg skrev også at jeg bruker ikke tåkelys overnfor møtende traffikk. De kan faktisk skrues av og på !!? Men du har det vel så travelt med å svare på posten at du rekker ikke å lese alt først.

enkelte er så forbanna jævlig opptatt med hvor ulovlig det er å bruke tåkelys at de faktisk ikke har fått med seg at de KAN være et godt hjelpemiddel når forholdene tilsier det. Og da har du lov å bruke de også.

Og når man først er inne på det så har jeg en bil nr 2 som har 2 sett med kjørelys . Dvs den har orginalt to lykter som man har nær og fjernlys på . Desse står ovenfor hverandre på samme måte som feks tåkelys og nær/fjernlys.

Nesten hver gang jeg bruker den bilen når det er mørkt er det en eller annen mongo som skal flashe med lysene da han tror jeg har på blendende tåkelys, dette enda vedkomende tydligvis ikke kan ha blitt blendet noe mer en vanlig da begge er riktig justert og med nærlys.

Men da antar vedkomende at jeg kjører med tåkelys og tar seg den friheten med å begynne en voldsom lysblinking. Det bryr meg egentlig ikke , men det sier jo en hel del om vedkomende som gjør dette.

Og for de som ikke gidder å lese hele posten så er jeg helt enig i at å bruke grøftelys/nærlys/fjernlys til sammen blender motgående traffikk og er ulovlig ( SÅ sant ikke forholden tilsier at man kan bruke tåkelys )

Ps: her var en video for en tid tilbake av en sølvgrø E34 som kom kjørende ned en bakke med tåkelys/nærlys . Da ser en virklig hvor mye tåkelys lyser/blender alt etter hvordan man ser det. he he

Edit: Vi er ganske litt over middels interesert i hjort her i området , så ofte kjører en langs veiene og leter etter hjort .. Og tro det eller ei , men litt lys ut mot grøftesidene hjelper ganske mye 8)

gamlingen kjører rundt med en lykt av den typen man plugger i sigarettenneren når han er ute å kjører , forøvrig kan den også slåes av :lol:

Skrevet

Den eneste gangen tåkelys er lovlig å kjøre med (bortsett fra park/tåke) er når tåken er så tett at du må skru av nærlys/fjernlys for å ikke bli blendet selv.

Altså at du kjører med kun tåkelyktene.

Det er meget sjelden tåken er så tykk,og da skal forresten også bakerste bil ha tåkelyset bak tent i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...