Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører vel bare med park + tåke til alle døgnets tider, med mindre det ikke er gatelys, da blir det nærlys

Jeg opplever å bli blendet av nærlys + tåkelys, men av park + tåke blir jeg aldri blendet

• Svar 334
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Jeg kjører vel bare med park + tåke til alle døgnets tider, med mindre det ikke er gatelys, da blir det nærlys

Jeg opplever å bli blendet av nærlys + tåkelys, men av park + tåke blir jeg aldri blendet

helt enig med deg. park og grøft blender ikke. nær og grøft blender no jævlig.

Skrevet
Det er jo en grunn til å regelen er som den er.

Sikkert noen her som synes det er "tøft" å kjøre med tåke og nærlys samtidig :roll:

Hvis du ikke kan lysreglene bør du vel egentlig levere fra deg lappen.

Alle tråder har en teit usaklig kommentar og graulerer, DU har denne..

Så du kjører aldri fort selv om du VET det er ulovlig?

Du kjører aldri fortere enn 80 km/t i forbikjøringer heller? Alt på bilen din er lovlig montert og alt er i skjønneste orden? Du har dekkdimensjonen som står i vognkortet og ellers så skraper du HELE bilen fri for is og snø før du begir deg ut på landeveien blant andre traffikanter..

Vel, hvis du ALDRI bryter trafikkregler du har fått opplæring i, så GRATULERER, du er Norges mest arrogante traffikant for du greier ikke tilpasse deg hele resten av Norges kjøremønster..

Ok,sorry.

Neste gang skal jeg kjøre med tåkelys og nærlys siden alle andre gjør det.

Det blir som vi holdt på når vi gikk på barneskolen.

Vi gjorde ulovlige ting fordi alle andre gjør det.

:lol:

Skrevet
Er bilen pen så er den pen, trenger ikke tåkelys for å vise at den er pen. :)

selv om bilen er pen kan man gjøre den penere med parklys og grøftlys. bilen får et tøffere utseende med park og tåke.

Skrevet
Det er jo en grunn til å regelen er som den er.

Sikkert noen her som synes det er "tøft" å kjøre med tåke og nærlys samtidig :roll:

Hvis du ikke kan lysreglene bør du vel egentlig levere fra deg lappen.

Alle tråder har en teit usaklig kommentar og graulerer, DU har denne..

Så du kjører aldri fort selv om du VET det er ulovlig?

Du kjører aldri fortere enn 80 km/t i forbikjøringer heller? Alt på bilen din er lovlig montert og alt er i skjønneste orden? Du har dekkdimensjonen som står i vognkortet og ellers så skraper du HELE bilen fri for is og snø før du begir deg ut på landeveien blant andre traffikanter..

Vel, hvis du ALDRI bryter trafikkregler du har fått opplæring i, så GRATULERER, du er Norges mest arrogante traffikant for du greier ikke tilpasse deg hele resten av Norges kjøremønster..

Ok,sorry.

Neste gang skal jeg kjøre med tåkelys og nærlys siden alle andre gjør det.

Det blir som vi holdt på når vi gikk på barneskolen.

Vi gjorde ulovlige ting fordi alle andre gjør det.

:lol:

Tror du misforstår ass..:roll:

Ser du linjeskiftene? Det er avsnitt? Første poenget med innlegget, at du sier man like godt kan levere fra seg lappen dersom man ikke kjenner til lysregler 100%. Vel, da kan man like godt levere fra seg lappen da om man ikke kan alle regler 100%, og deretter følger de 100%..

Andre poenget er at dersom du kan alle reglene, og følger alle reglene, så blir du automatisk helt uttafor, siden du forholder deg til ett kjøremønster som er korrekt, men som ofte store deler avde veifarende ikke følger..

Det handler altså ikke om at jeg sier du SKAL bruke tåkelys fordi alle andre bruker det, det handler om at regler aldri følges 100%, og noenganger, for å være en del av trafikkbildet, så kan man ikke annet enn å følge det kjøremønster flertallet setter..

Skrevet

Det er jo ikke dermed sagt at det flertallet gjør er riktig.

I nærheten av der jeg bor så ligger det en Kiwi-butikk med en utkjørsel til en hovedvei.

Alle tror at bilene som kommer herifra kommer fra en parkeringsplass.

Problemet er at veien som går fra parkeringsplassen går innpå en vei med et veinavn før utkjørselen til hovedveien. (hvis du skjønner :lol: )

Ingen på hovedveien stopper for disse som kommer herifra,MEN dersom det smeller vet jeg hvem som får skylden.

Skrevet

Joda.. Så sant så sant..

men dette er jo selvfølgelig ett godt eksempel på akkurat det jeg mener..

Dersom du ikke greier å tilpasse deg det aktuelle kjøremønster, men derimot vrenger ut i veien fordi du følger det korrekte kjøremønster, og det DA smeller, så er jo det ett typisk tegn på at du kjører på en anderledes måte enn det som er "normalt".. og derfor vil du lettere være utsatt siden ingen i utgangspunktet viker for denne utkjørselen..

Dermed står du der da.. Selvfølgelig er det andre part sin feil, men hele kollisjonen her skyldes jo at du har gjort ett avvik fra det normale kjøremønster, og dermed gjort en riktig, men allikvel uforutsett manøver..

Ikke ditt problem kan man jo si, men når smellen kommer så er det gjerne en situasjon man skulle vært foruten..

Derfor, ved ny plass der man kan være i tvil, så avventer man (i hvertfall jeg) kjøringen, og heller blir stående i ro og studere kjøremønsteret.. Dette gjør jeg ofte ut fra p-plasser i byen der jeg er i tvil.. Planlegger altså utkjørselen før jeg setter meg inn i bilen..

Er jeg ekstra i tvil går jeg meg gjerne en tur og studerer kjøremønsteret over en lengre distanse..

Skrevet

Hm, har altid kjørt med tåke uansett tid på døgnet, ingen har blinka til meg, så regner med det er lugnt. Blitt stoppet av Politiet midt på natten å de sa bare at de ikke var deres jobb å stresse med hvilken lys jeg kjørte med, så lenge jeg roa ned farta å tok vekk de blå parklysa før de stoppa meg igjen :P

Men mine tåkelys er stilt ganske lang ned dog... Men den dagen noen kommer å sier at de blir blenda av mine tåkelys, ja da er jeg gentleman nok til å skru de av :)

men har aldri opplevd å bli blenda av tåkelys :P

Skrevet

Hahaa, fy faen, enkelte her er så sær at de bare burde ta seg en bolle. Hvem bryr seg om det ikke er lov?

Angle eyes og tåkelys er BMW og det ser dødsfett ut!

Skrevet
Møter du meg på veien da, får du noen Xenon-langlys rett i fleiser! For da setter jeg på langlysa og svinger mot deg.. Er en grunn til at det ikke er lov :roll:

Hvorfor skal du svinge mot vedkommende? For å stoppe bilen i motsatt kjørefelt og leke politi? Hmm.. nei.. Her gjelder det å blende tilbake med komplett bi-xenon sett! 8)

Personlig skjønner jeg meg ikke på de som blir blendet av park/tåke på kveldstid. Jeg kjører med dette konstant på opplyste veier. Landeveier forsvinner park/tåke over til xenon.

Park-tåke blir jeg ikke blendet av.. Det er helt greit. Nær-tåke blender utrolig mye på våt veibane med høstmørket inne. Er irriterende med dobbelt opp med lysstyrke da!

Skrevet

Jeg ser ikke bruken av tåkelys eller xenon som et problem, så lenge de er justert riktig...!

Leser at dere sier det er verst ved våt asvalt. Har hørt at tåkelys er lovlig å bruke ved nedbør, uavhegi av lysforhold. Tar jeg feil...?

Uansett så er det største problemet de som parkerer ved veikanten uten å slukke lysene (ikke park). Det er ikke blendinge direkte som er problemet. Men at man blender ned for "møtende" bil som "aldri kommer", siden han står rolig.

Skrevet

Her var det mye hormoner i sving gitt!

Jeg ser ikke helt problemet med tåkelysene til BMW på nattestid, spes ikke E36 sine.

Det verste er de små, runde grøftelysene som vi finner på japsebiler og Biltema-trimmede doninger. De lyser sinnsykt.

Selv kjører jeg xenon på natta og AE+tåke på dagtid. Har alltid syns at BMW uten tåkelys er litt "halvveis" liksom..hehe

Kommentarer som at det var "kult på 90 tallet" bare ler jeg av og syns egentlig litt synd på de som sier noe flåsete.

Skrevet

Kommentarer som at det var "kult på 90 tallet" bare ler jeg av og syns egentlig litt synd på de som sier noe flåsete.

Jeg har en variant av denne uttalelsen som er mer i tråd med virkeligheten. På 90-tallet var tåkelys stort sett ekstrautstyr på alminnelige biler (mange biler hadde ikke engang en dedikert plass til tåkelys) og derfor ble tåkelys oppfattet som en slags luksus/prestisje iom. at biler som BMW, Mercedes-Benz etc. hadde tåkelys. I dag derimot har selv en alminnelig Kia tåkelys og litt av prestisjen med tåkelys har utvilsomt fordampet som dugg for solen. Mitt inntrykk er at man ser flere og flere biler med tente tåkelys jo lengre man kommer ut på landet... her i Oslo er det stort sett kun ungdommer og stilforvirrede voksne som kjører rundt med tente tåkelys... :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...