Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
opel må også ha krisehjelp snarest...

Opel er eid av GM. Når det gjelder Opel ville det være synd om de gikk konkurs nå. De har jo lenge slitt med kvalitet, men begynner å komme seg nå og de skal fornye hele modellparken innen 2-3 år.

Skrevet

En sammenslåing av nr 1 og nr 3 i amerikansk motorindustri - GM og Chrysler - har vel blitt betraktet som nært forestående av mange. Det spørs om ikke flere statlige redningspakker kan komme på bordet snart. Detroit rører ved folkesjelen til den jevne amerikaner - problemer hos GM kan få luften til å gå ut av mange. :-k

Skrevet

Sånn går det når man lager dårlige produkter. I flere tiår har de lagt all energien sin i å bygge uøkonomiske, umoderne SUVer og pickuper med ræva kjøregenskaper, og nå får de betalt. Har ingen sympati for dem, de sterkeste overlever alltid.

Skrevet

Dårlige produkter er en ting, men da de også har årelange forpliktelser i velferdsordninger for tidligere ansatte, ja da er det dømt til å gå nedenunder.

Produsere dårlige biler er det jo strengt tatt Sør Koreanerne som er eksperter på.

Skrevet
En sammenslåing av nr 1 og nr 3 i amerikansk motorindustri - GM og Chrysler - har vel blitt betraktet som nært forestående av mange. Det spørs om ikke flere statlige redningspakker kan komme på bordet snart. Detroit rører ved folkesjelen til den jevne amerikaner - problemer hos GM kan få luften til å gå ut av mange. :-k

GM står jo allerede bak en stor del av Chryslers produksjon, eller bommer jeg totalt her?

Ja, ingen tvil om at en konkurs vil være katastrofal, og det vil nok kunne merkes ikke bare i USA, men verden over. Tror nok "slutten" av finanskrisen avhenger mye av hvordan resten av de store gutta innen de store bransjene klarer seg..Velter en, velter for andre også. En GM-konkurs vil nok også merkes i mange andre bransjer..

Og ja, GM burde nok ta noe selvkritikk for å ikke være mer oppdaterte miljømessig, og spesielt nå som folk ser etter billigere biler, så ser jeg ikke hvordan GM oppfyller disse kravene i forhold til andre ledende bilprodusenter?

  • 3 weeks later...
Skrevet

Ikke greit å være sjef, nei. Ikke noen beslutning som tjaes på plass vil jeg tro.

Men hvis amerikanerne vil gjøre seg uavhengig av olje fra midtøsten, må de jo gjøre seg uavhengig av olje. Og da må de jo ha bilindustri som kan lage brukbare biler som ikke går på olje... Så jeg tviler på at de bare lar den industrien gå til bunns.

Skrevet

Noe av det som jeg synes er kjedeligst med at GM og resten av selskapene under deres paraply sliter er at det vil merkes, - og merkes allerede, også på norske arbeidsplasser.

Som et par eksempler kan vi nevne at TI-Automotive leverer bensintanker og andre plastkomponenter til Volvo og Saab, og Hydro leverer støtfangere og veltebeskyttelser til flere i bilindustrien.

Skrevet

Ikke glem Kongsberg Gruppen, i tillegg til produsenter av aluminiumsdeler (kan hende at det er bare Hydro .. ).

GM og mange andre bilprodusenter (ikke alle da), har ikke fulgt med i timen når det gjelder utvikling.

Årsaken til at BMW klarer å holde EU kravene, må stortsett skyldes at BMW ligger i Tyskland (som er EU medlem). USAs bilprodusenter kan da ikke sies å være særlig interessert i å produsere "miljøvennlige" biler, men akkurat det skyldes vel mest at det har ikke vært ett tema i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...