Hyggmaister Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Bildelefirma og vilprodusenter verden over frykter en mulig forestående GM-konkurs: http://www.na24.no/imarkedet/article2398308.ece Som vi ser kan konsekvensene bli alvorlige for (spesielt den amerikanske) bilindustrien, ettersom GM hvert år kjøper bildeler for 31 mrd dollar fra 2100 forskjellige leverandører...
Lars89 Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Det kan bare ikke skje! Er snakk om millioner av arbeidsplasser...
Lars89 Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 opel må også ha krisehjelp snarest... Opel er eid av GM. Når det gjelder Opel ville det være synd om de gikk konkurs nå. De har jo lenge slitt med kvalitet, men begynner å komme seg nå og de skal fornye hele modellparken innen 2-3 år.
ingard Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Dette er problemet når bedrifter blir alt for store. Følgene av en konkurs blir jo enorme.
hauken Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 tror ikke vi har sett slutten på dette krakket enda...
Der Barockengel Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 En sammenslåing av nr 1 og nr 3 i amerikansk motorindustri - GM og Chrysler - har vel blitt betraktet som nært forestående av mange. Det spørs om ikke flere statlige redningspakker kan komme på bordet snart. Detroit rører ved folkesjelen til den jevne amerikaner - problemer hos GM kan få luften til å gå ut av mange.
Werther Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Sånn går det når man lager dårlige produkter. I flere tiår har de lagt all energien sin i å bygge uøkonomiske, umoderne SUVer og pickuper med ræva kjøregenskaper, og nå får de betalt. Har ingen sympati for dem, de sterkeste overlever alltid.
oddis Skrevet November 15, 2008 Skrevet November 15, 2008 Dårlige produkter er en ting, men da de også har årelange forpliktelser i velferdsordninger for tidligere ansatte, ja da er det dømt til å gå nedenunder. Produsere dårlige biler er det jo strengt tatt Sør Koreanerne som er eksperter på.
Hyggmaister Skrevet November 16, 2008 Forfatter Skrevet November 16, 2008 En sammenslåing av nr 1 og nr 3 i amerikansk motorindustri - GM og Chrysler - har vel blitt betraktet som nært forestående av mange. Det spørs om ikke flere statlige redningspakker kan komme på bordet snart. Detroit rører ved folkesjelen til den jevne amerikaner - problemer hos GM kan få luften til å gå ut av mange. GM står jo allerede bak en stor del av Chryslers produksjon, eller bommer jeg totalt her? Ja, ingen tvil om at en konkurs vil være katastrofal, og det vil nok kunne merkes ikke bare i USA, men verden over. Tror nok "slutten" av finanskrisen avhenger mye av hvordan resten av de store gutta innen de store bransjene klarer seg..Velter en, velter for andre også. En GM-konkurs vil nok også merkes i mange andre bransjer.. Og ja, GM burde nok ta noe selvkritikk for å ikke være mer oppdaterte miljømessig, og spesielt nå som folk ser etter billigere biler, så ser jeg ikke hvordan GM oppfyller disse kravene i forhold til andre ledende bilprodusenter?
Hyggmaister Skrevet Desember 7, 2008 Forfatter Skrevet Desember 7, 2008 http://www.nettavisen.no/verden/article2456722.ece http://www.nettavisen.no/okonomi/article2451468.ece
Fixfax Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 3 millioner arbeidsplasser, 242 milliarder i statlig lån. faenma glad jeg slipper og ta stilling til det dilemmaet
Simpel Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Ikke greit å være sjef, nei. Ikke noen beslutning som tjaes på plass vil jeg tro. Men hvis amerikanerne vil gjøre seg uavhengig av olje fra midtøsten, må de jo gjøre seg uavhengig av olje. Og da må de jo ha bilindustri som kan lage brukbare biler som ikke går på olje... Så jeg tviler på at de bare lar den industrien gå til bunns.
Andreas1 Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Noe av det som jeg synes er kjedeligst med at GM og resten av selskapene under deres paraply sliter er at det vil merkes, - og merkes allerede, også på norske arbeidsplasser. Som et par eksempler kan vi nevne at TI-Automotive leverer bensintanker og andre plastkomponenter til Volvo og Saab, og Hydro leverer støtfangere og veltebeskyttelser til flere i bilindustrien.
AuroraDriver Skrevet Desember 7, 2008 Skrevet Desember 7, 2008 Ikke glem Kongsberg Gruppen, i tillegg til produsenter av aluminiumsdeler (kan hende at det er bare Hydro .. ). GM og mange andre bilprodusenter (ikke alle da), har ikke fulgt med i timen når det gjelder utvikling. Årsaken til at BMW klarer å holde EU kravene, må stortsett skyldes at BMW ligger i Tyskland (som er EU medlem). USAs bilprodusenter kan da ikke sies å være særlig interessert i å produsere "miljøvennlige" biler, men akkurat det skyldes vel mest at det har ikke vært ett tema i USA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå