Alecken Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Det er uansett MANGE steder i Norge hvor "tettbygde strøk" er skiltet feil. Noe som vil si at jeg kan gi flere eksempler på steder hvor det kanskje er skiltet 80 selv om man egentlig ikke er kommet ut av det "tettbygde strøket". Et sted her i nærheten for eksempel en vei hvor du først blir møtt av et 60 skilt, deretter et slutt på 60 og like etterpå blir du møtt av et "skole/barn" skilt.
Sjøbuse Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 gater uten skilt er 50 i tettbebygde strøk. 80 der det ikke er tettbebygd strøk. Ok,hva er så tettbebygd strøk? Kjører mangen plasser det er "tettbebygd og der fartsgrensa er 80. Og andre plasser med spredt bebyggelse med 50 grense. tettbebygd strøk er der det er mer enn 2 hus langs veien her og der. og jeg sa at der det IKKE er skiltet er det 50 i tettbebygde strøk. er det skiltet 80 i det strøket er det jo 80. men det sier seg da selv. og er det en 4 felts vei uten et eneste hus i sikte og det er skiltet 30 der så er det 30 der. er det ikke skilt er det 80.
mAZE Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Skiltet betyr at 60km/t opphører, og du har lov til å kjøre i inntil 80km/t.. Og hadde farsgrensa blitt 50km/t på det nevnte stedet, hadde det ikke vært slik skilt som dette. Men 50km/t skilt på begge sider av veier. (Det skal det alltid være når det er en ny fartsgrense) Ang tettbeygd og ikke, så går det på antall innkjørsler på strekningen. Få innkjørsler = 80km/t. Mange = 50km/t. Trenger da ikke stå skilt. Og ett fartsskilt skal alltid stå ca 50meter fra forrige innkjøring. Står det ikke noe skilt er det enten 50km/t evt 80km/t..
eriklepe Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 jeg ser dette skiltet står ofte på begge sider av vegen. og jeg lærte på skolen at 2+2 blir 4, ergo skal vel fartsgrensen da bli 160.
Sjøbuse Skrevet November 19, 2008 Forfatter Skrevet November 19, 2008 Noe sier meg at Sjøbuse har blitt liggende bak biler som fortsatt holdt 60km/t etter at det skiltet vist ovenfor har blitt passert hehehe.... ganske riktig. skje hver dag til og fra jobb. jeg bor i fredrikstad og jobber i halden. mellom fredrikstad og påkjøringen til E6 mot halden er det opphevet 50. der kjører jeg tidlig på morgenen. så det er stort sett ikke så veldig ille. men på vei hjem fra jobb er det opphevet 60 mellom avkjøringen fra E6 og til fredrikstad. der kjører folk i 50. 60. og en fartsgal idiot klarer en gang i blandt å presse bilen helt opp i 65-70. senest i dag på vei hjem lå bilen forran meg i 47 + - hele veien. det er mye ned fra 60. det er så jævlig irriterende. og folk må skjønne at de kjører sakte når han har 3 mil lang kø bak seg.
SteffenM2 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Nei nei.. Jeg har akkurat lært i matte at står det ikke noe tegn på hva man skal gjøre, skal man alltid gange. Altså 60*antall streker(4)=240km/t!
E36Cab1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Det med "tettbebygd" strøk osv er det så mangen ulike praktiseringer på som nevnt av meg tidligere,både med antall hus og inn/utkjørsler. Mangler det skilting så er det 80km/t eller det føret/forholdene tillater og i tillegg å klare å stoppe foran hver synlige hindring osv.
bad_ip Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 En annen huskeregel som kan være grei er hvordan det er streket opp i veien. Er det korte gule streker med korte mellomrom er det tettbebygd strøk. Er det lengre streker med lengre mellomrom er ikke tettbebygd strøk. Dette lærte jeg når jeg tok lappen. Men det med de korte strekene mener jeg er korrekt. Men angående de andre så tror jeg det kan være både 60, 70 og 80 km/t... Men hvis det er korte streker med lite mellomrom så er det iallefall tettbebygd.
Andreas1 Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Nei nei.. Jeg har akkurat lært i matte at står det ikke noe tegn på hva man skal gjøre, skal man alltid gange.Altså 60*antall streker(4)=240km/t! Du har en lysende fremtid i matematikkens verden SteffenM2 Men nå er det vel strengt tatt slik at tegnet / betyr dividere. 60/4 = 15
Der Barockengel Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 jeg irriterer meg hver dag over folk som ikka kan kjøre bil. nesten ingen som kan skilt. så jeg spørr da her for og se om dere her kan skilt eller om det er sånn at stort sett alle er dårlige med skilter. Det kan virke som om skiltene bare er retningsgivende - det er den som kjører først i køen som bestemmer tempoet. Noen ganger opplever jeg at folk som kjører vesentlig under fartsgrensen blir sinte hvis jeg ønsker å kjøre forbi - men som regel er de så opptatte av helt andre ting enn å kjøre bil at de ikke legger merke til køen bak.
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Det kan virke som om skiltene bare er retningsgivende - det er den som kjører først i køen som bestemmer tempoet. Noen ganger opplever jeg at folk som kjører vesentlig under fartsgrensen blir sinte hvis jeg ønsker å kjøre forbi - men som regel er de så opptatte av helt andre ting enn å kjøre bil at de ikke legger merke til køen bak. På en måte er jo faktisk fartsgrenseskilt retningsgivende/veiledende, de forteller hva maksimalt tillatte hastighet er, samtidig som det er opp til fører av bilen og bedømme om det er forsvarlig å holde den farten Jeg har også opplevd at sinker blir sinte når de merker at noen ønsker å passere de, men noen blir faktisk redde slik at de vingler voldsomt når man kommer opp på siden, og noen ganger har jeg faktisk vært nødt til å avbryte forbikjøring da bilen foran har "vinglet i skrekk"
S.Arnesen Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er jo viktig å tenke på det at selvom det er ufyselig irriterrende å ligge bak de som har GOOOD tid i trafikken, så er det ikke påbudt å kjøre i 80km\t i 80 sona. Det er fritt frem til å kjøre opptil 80km\t, men om du selv ønsker det så har du fint lov til å holde f.eks 70km\t. Om man nærmer seg f.eks 40-50km\t i 80 sona, så kan man jo kanskje begynne å diskutere om den trafikkanten er en "hindring" for trafikken. Inntil det blir så ekstremt så får man bare vente til den rette anledning, før man blåser forbi og legger seg i 100km\t i 80 sona i ren frustrasjon... Tenk deg så mange risikable forbikjøringer som blir fremkalt som ett resultat av slike "søndagskjørere". Personlig så blir jeg ekstremt rastløs og frustrert av å ligge bak de, og jeg må vel innrømme at jeg mang engang har ønsket dem annet en vel og lykke...
336mik Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er det ikke noe som heter at man skal slippe forbi biler som vil forbi? Husker ikke akkurat ordlyden i den paragrafen men.
skillbill Skrevet November 19, 2008 Skrevet November 19, 2008 Er jo viktig å tenke på det at selvom det er ufyselig irriterrende å ligge bak de som har GOOOD tid i trafikken, så er det ikke påbudt å kjøre i 80km\t i 80 sona. Det er fritt frem til å kjøre opptil 80km\t, men om du selv ønsker det så har du fint lov til å holde f.eks 70km\t.Om man nærmer seg f.eks 40-50km\t i 80 sona, så kan man jo kanskje begynne å diskutere om den trafikkanten er en "hindring" for trafikken. Inntil det blir så ekstremt så får man bare vente til den rette anledning, før man blåser forbi og legger seg i 100km\t i 80 sona i ren frustrasjon... Tenk deg så mange risikable forbikjøringer som blir fremkalt som ett resultat av slike "søndagskjørere". Personlig så blir jeg ekstremt rastløs og frustrert av å ligge bak de, og jeg må vel innrømme at jeg mang engang har ønsket dem annet en vel og lykke... Nei det er ingen plikt å holde maks tillatte fartsgrense på stedet, men man skal ta hensyn til vær, føreforhold, og andre faktorer. Samtidig er det grenser for hvor mye "hensyn" man trenger å ta. På tørt føre, og hvis ingen andre faktorer sier noe annet, så syns jeg 10-15km/t under mer eller mindre er "maks" av hva som bør godtas. Vi lærer jo at man skal gjøre så godt man kan for å opprettholde en viss "flyt" i trafikken! Det fikk hvertfall jeg innprentet opp ned og i mente av kjørelæreren min
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå