Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er det ikke noe som heter at man skal slippe forbi biler som vil forbi?

Husker ikke akkurat ordlyden i den paragrafen men.

Jeg vet ikke om det er en paragraf for det, men jeg vet hvertfall at traktorer/saktegående-kjøretøy har en oppfordring om å slippe forbi raskere trafikk i ny og ne!

Det kan vel ikke være en paragraf som går på at "andre vil forbi" :?:

• Svar 107
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Er jo viktig å tenke på det at selvom det er ufyselig irriterrende å ligge bak de som har GOOOD tid i trafikken, så er det ikke påbudt å kjøre i 80km\t i 80 sona. Det er fritt frem til å kjøre opptil 80km\t, men om du selv ønsker det så har du fint lov til å holde f.eks 70km\t.

Om man nærmer seg f.eks 40-50km\t i 80 sona, så kan man jo kanskje begynne å diskutere om den trafikkanten er en "hindring" for trafikken. Inntil det blir så ekstremt så får man bare vente til den rette anledning, før man blåser forbi og legger seg i 100km\t i 80 sona i ren frustrasjon... :twisted:

Tenk deg så mange risikable forbikjøringer som blir fremkalt som ett resultat av slike "søndagskjørere". Personlig så blir jeg ekstremt rastløs og frustrert av å ligge bak de, og jeg må vel innrømme at jeg mang engang har ønsket dem annet en vel og lykke... :twisted::twisted:

er jo riktig med d du sier at 80 er maksimal fart der d er 80 da, men...... så skal du heller ikke hindre annen trafikk da, å da kan vi vel diskutere når man da er til hinder :roll: for i dette forbanna landet her så er d så jævelig dobbel moralistiske regler at d er ikke sant :evil: åsså setter man ned fartgrense overalt også, rart man blir frustrert/irritert da????

Skrevet

Sjåførlæreren min var veldig ivrig på å innprente at man for ikke å være til hinder, aldri skulle legge seg under fartsgrensen med mindre føreforholdene tilsa lavere fart.

Hvis jeg kjører i 85 i 80-sonen, har jeg ingen problemer med å slippe forbi noen som ønsker å kjøre i 95-100. Gjør dagen lettere for meg, og sannsynligvis lettere for dem.

Så jeg kan ikke forstå at det skal være vanskelig for de som vil kjøre i 65-70, å slippe forbi dem bak.

I rettferdighetens navn: I går skjedde det faktisk at en bil stoppet i en busslomme og slapp meg forbi. Joda, jeg hadde plassert meg tydelig i bakspeilet slik at føreren skjønte at 70 i 80-sonen ikke var ok. Bilen foran var forøvrig en Think.:)

Skrevet
de burde vært et motsatt bøtesystem,52 i 80 sonen ,så mister du lappen
helt enig, så lenge føre tilsier d iværtfall, for d er like trafikkfarlig å kjør for sagte som for fort om ikke folk kan fatte d :evil:
Skrevet

I dag på vei til jobb tok "toget" jeg lå i, igjen en bil som lå i 70 i 80 sonen.. Etterhvert bygde det seg opp en kø på rundt 20 biler som er noe av det lengste jeg har sett på Rv7 noen gang..

Det er ikke det at folk ikke kan trafikkregler. Er ikke tvil om at denne føreren VISSTE at det var 80 km/t.. Vi lå bak denne føreren i ca 20 min og det er frustrerende å se køen vokser seg bakover, mens en totalt arrogant og EGOISTISK sjåfør ligger fremst og tenker "75 km/t er fort nok, det bestemmer jeg. Er ikke føre for å kjøre fortere"...

Vel, når 20-25 sjåfører TYDELIGVIS mener noe annet, da blir jeg noe så inniHEL***** provosert... Makan til egoistisk sjåfør.. En eller annen dag skal jeg faktisk bare ta meg fri fra jobb, patruljere veiene i nærområde og følge etter førere som tror de eier både veien, og kan ta avgjørelser for hvor fort alle andre på den veien skal kjøre. Skal følge de helt hjem, gå ut av bilen og gi de en skikkelig omgang KJEFT..

Forøvrig, som den trøtte sjåføren jeg er om morgenen, gidder jeg ikke dra i gang noen halsbrekkende forbikjøringer med en gammal 320, så jeg lot køen gå og håpte i det lengste at bil 2 og 3 skulle få fingeren ut av rævhullet for å kjøre forbi, men akk nei..

Sorry for at jeg lånte tråden litt, men er deilig å få blåst ut litt.. Virker som om det er flere som irriterer seg over idioter etter veiene...

Skrevet

Jeg vet ikke om det er en paragraf for det, men jeg vet hvertfall at traktorer/saktegående-kjøretøy har en oppfordring om å slippe forbi raskere trafikk i ny og ne!

Det er vel noe slikt som at "du ikke skal skape unødvendig irritasjon"

Skrevet

jeg driter i hva folk mener om dette,men jeg er så forbanna dritt lei alle disse som MÅ kjøre mye saktere en alle andre og driter fulstendig faen i at d irriterer folk. men d er jeg ikke alene om ser d ut som ;)

Skrevet

Dette er paragrafen du leter etter.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Skrevet

Vet ikke om du lirte av deg dette for å fremprovosere diskusjon, men det er jo faktisk slik at man "ikke skal la seg provosere" i trafikken, uansett hvor vanskelig det er...Greit at man ikke skal skape unødvendig irritasjon, men rent juridisk sett er det ikke "snegler i trafikken" som gjør noe ulovlig, det er nok vi som fyker forbi i hastigheter langt over det tillatte :evil:

Men missforstå meg rett, jeg er overhodet ikke fan av snegler! :wink:

Skrevet

Sammer her jeg bor....det skiltet der overser GLATT nekene bak rattet..(ofte nye japsebiler med gråhårede eiere) og holder fortsatt 60 i flere km...

Og selvfølgelig for mye trafikk imot til at man kan kjøre forbi...

Skrevet

Dette er paragrafen du leter etter.

§ 3. Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Er mer denne her jeg så etter:

§ 6. Fartsregler.

Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...