Sjøbuse Skrevet November 20, 2008 Forfatter Skrevet November 20, 2008 jeg lærte av min kjørelærer at man skal holde fartsgrensen så nøyaktig som mulig. alle biler har en feilmargin på speedometeret. +/- 5 km/t er vel det ca. så under perfekte værforhold bør man klare og holde seg mellom fartsgrensa og 5 km/t under. en strekkning på ca 7 km jeg kjører hver dag har opphevet 60. altså 80. veien er stort sett helt rett og veldig oversiktig da den bare går rett frem over noen jorder. det er ikke problem og holde 200 der om man vil. og man ser alt av biler lenge før de kommer. og de 4 veiene som kommer fra sidene og også veldig oversiktlige. jeg bruker gps`n min som speedometer da bilen viser ca 4 for sakte. jeg ligger alltid i 80 på den veien. setter på cruicekontrollen noen ganger og bare lar det gå i 80. men når man har biler forran som ligger i 47 blir man jævlig irritert. og man kommer heller ikke forbi. for stortsett slutter alle på jobb til samme tid. og da er det motgående trafikk hele tiden. og folk på 90 som ikke tørr kjøre i mer enn 60 burde strengt talt ikke ha lappen mer. har jeg en traktor eller moped forran meg så er det greit. de klarer ikke å kjøre fortere. men biler som ligger så langt under fartsgrensa er irriterende. for man vet de kan kjøre fortere. lastebiler er heller ikke til så stor irritasjon. for de kan ikke holde 80 gjennom svinger. vi har selv en campingbil som er 252 bre. og 7,33 m lang på 5 ton. at vi ikke klarer og holde fartsgrensa med denne gjennom svinger blir samme som med lastebiler. og folk som satser liv og helse på og komme forbi oss for og holde fartsgrensa er også noen brødhuer mener jeg. og vi har hatt mange farlige situasjoner fordi folk har kjørt bak den jævla trege campingbilen vår. så har de sett at det er klart og legger seg ut og trår til for å rekke og komme forbi. når de er nesten forbi oppdager jo folk at det ikke er campingbilen som er treg. men fyren på 90 i bilen forran som er på søndagstur. da blir det et helvette å komme seg inn før møtende trafikk treffer deg. det går ann og se ann trafikken litt og kjøre der etter. hold fartsgrensa så sant det er mulig. men ikke til enhver pris. og om noen prøver å kjøre forbi så tråkk ikke hardere på gassen!!!!!
NiklasJa Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Kjenner meg igjenn i manges frustrasjon her For de som har kjørt av e6 på taraldrud (mot sofiemyr) i Oppegård. Så blir det etter første rundkjøring, 60 opphevet i en slak bakke. Oppover denne bakken opplever jeg daglig (uten overdrivelse) at noen kan bruke over en km på å komme seg fra 40 km/t til 60. Mange slutter ikke å øke farten, så når fartsgrensen blir til 60 ca 1,5km etter rundkjøringen så holder mange 80 i 60 sonen. En annen ting som plager meg er hvorfor i all verden folk ikke kan holde til høyre på vei med flere enn ett felt. I noen tilfeller deler veien seg, f.eks på vei inn mot byen etter bomringen på Alnabru. Om man skal til venstre der er det vel ikke nødvendig og legge seg i venstre fil allerede på rv159 forbi Elkjøp på Lørenskog?? Det værste Captain er Ulvensplitten!!!! Her holder 90% av alle bilister feil felt (les venstre) uten grunn. Både til og fra ring 3. Det er greit at man skal mot tr.heim og lørenskog, men å velge riktig kjørefelt over en mil før veien deler seg ødelegger alt av trafikkflyt. Selv om det er 4 felt i hver fartsretning på E6 Alnabru så tror nesten hele norge at det bare er de to feltene helt t.v. som gjelder. Finnes det ikke en paragraf som sier noe om at det er påbudt å ligge i høyre felt, med visse unntak? Beklager avsporingen og lang post her...... Lurer på hvordan denne tråden hadde blitt å lese på f. eks. toyota forum elns. Mtp. mine fordommer til folks valg av merke i forhold til personlighet. Slik jeg har registrert det er BMW/Audi førere de mest agressesive i trafikken. Noe som speiles i bilvalget (kjøreglede motor etc) mens f. eks. en som kjøper toyota avensis stv (blir subjektiv nå) ønsker seg et kjedelig og sikkert framkomstmiddel.
Andreas1 Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 De sitter vel på forumet sitt, eller i lunsjen, og forbanner alle de Audiene og BMWene, både med og uten tåkelys, som ligger bak dem og vil forbi i venstrefilen når de ifølge sitt eget speedometer holder fartsgrensen eller ligger akkurat litt under for sikkerhets skyld. For dem er det jo ikke kø på veien da de har kilometervis med åpen vei foran seg...
Dr_S Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Noe av det som irriterer meg mest er kjøringen på 2 feltsmotorvei! Er umulig å koble inn cruisecontrol på fartsgrensen! Ligger du i høyre fil er det alltid noen som ligger 5-10 km/t under... og ligger du i høyrefeltet er det alltid noen som ligger å presser. Jeg er overrasket over meg selv den siste tiden... holder fartsgrensen stort sett hele tiden. Og føler meg nesten som sinke selv:p Så jeg blir ofte frustrert over folk som absolutt skal ligge 1 meter fra meg bak når jeg holder fartsgrensen. Og speedometeret mitt er ganske så nøyaktig så den korrekte farten er også fartsgrensen. Men prøver så godt jeg kan å slippe enkelte forbi. JA! Faen ass....jeg har opplevd dette flere ganger på e-18 fra Oslo til Vestfold. Setter cruisecontrol'en på 100 km/t og legger meg i høyre fila... Da må du bremse NED etter ganske kort stund, og enten finne deg i å ligge i 90 eller legge deg ut å kjøre forbi. Ender opp med at man ligger da i 120-130 i venstrefila istedet, for nytter jo ikke å ligge i 100 i venstrefil..
Olelink Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 De sitter vel på forumet sitt, eller i lunsjen, og forbanner alle de Audiene og BMWene, både med og uten tåkelys, som ligger bak dem og vil forbi i venstrefilen når de ifølge sitt eget speedometer holder fartsgrensen eller ligger akkurat litt under for sikkerhets skyld.For dem er det jo ikke kø på veien da de har kilometervis med åpen vei foran seg... hehe spesielt det der med tåkelys Vet det står i veitrafikkloven at tåkelys utenom tåke eller endre vasklige kjøreforhold ikke er tillat brukt sammen med annet enn parklys og at den kombinasjonen bare kan brukes i dagslys. Men jeg syns ikke det blender noe mer med nærlys og tåkelys enn bare nærlys (det som virkelig blender er jo feilstilte xenon lys), bruker tåkelys stadig selv da det gir bedre/vierer lys som lyser opp grøftekantene litt mer. Hører jo ofte i vintermånedne om folk som preker på radio om at de hater!! tåkelys og at de vil få inført mye strengere straffer for å kjøre med det, men må jo bare le av dem, da synes jeg det er mye annet som feiler dagens trafikkkultur som burde prioriteres. f.eks. Har vært ett par ganger i Florida og der flyter trafikken mye bedre til tross for mye mer trafikk, der huker polisen med en gang ut de som ligger 10km/t under fartsgrensa og danner kø uten grunn. De er mer opptatt av de som kjører for sakte enn de som kjører 10-15km/t over grensa da dette gir mer flyt og mindre irritasjon blandt bilistene...
Der Barockengel Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 hehe spesielt det der med tåkelys Vet det står i veitrafikkloven at tåkelys utenom tåke eller endre vasklige kjøreforhold ikke er tillat brukt sammen med annet enn parklys og at den kombinasjonen bare kan brukes i dagslys. Men jeg syns ikke det blender noe mer med nærlys og tåkelys enn bare nærlys (det som virkelig blender er jo feilstilte xenon lys), bruker tåkelys stadig selv da det gir bedre/vierer lys som lyser opp grøftekantene litt mer. Hører jo ofte i vintermånedne om folk som preker på radio om at de hater!! tåkelys og at de vil få inført mye strengere straffer for å kjøre med det, men må jo bare le av dem, da synes jeg det er mye annet som feiler dagens trafikkkultur som burde prioriteres. Tåkelysbruk er virkelig interessant, ja. En dag får vi vel nesten starte en egen tråd om tåkelys her på forumet.
BreitBau Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Alle erfaring tilsier at tråder der det går på hvor dum folk er i hodet, ikke er noe smart å diskutere på bimmers
Hansh Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Først til Olelink: Det er en ganske aktiv tråd for tiden ang. bruk av grøftelys og hvorfor du ser dårligere hvis du bruker de sammen med nærlys. Ang. denne diskusjonen så hadde jeg selv tenkt å henvise til samme paragraf som sier at du skal være hensynsfull og aktpågivende osv. ettersom det er denne politiet selv refererer til hvis de skal fortelle deg hvorfor du skal svinge til siden får trafikk bakfra som vil kjøre fortere. Det finnes også regler ang. feltbruk på flerfeltsveier: Man skal så sant det lar seg gjøre holde seg i høyre kjørebane og kun bruke venstre til å passere andre kjøretøy. Man skal IKKE LIGGE OG SPERRE DETTE FELTET FOR TRAFIKK BAKRFRA! Er politiets jobb å stoppe de som kjører over fartsgrensen. Mener selv det er mye mer behaghelig å slippe frem de som måtte ha lyst til å kjøre fortere enn det jeg selv gjør, og synes absolutt ikke det går utover min egen mandom eller noe annet at noen kjører forbi meg! Kan virke som det er andre på veiene som tenker slik. En gruppe til jeg synes hører med i denne diskusjonen er de som kjører mye saktere enn både fartsgrense og det som er nødvendig i svinger, for så å kjøre gjerne litt over fartsgrensen på rettstrekkene. Bil nr. 2 og 3. bak saktegående kjøretøy som uansett hva ikke tørr å kjøre forbi lager også ofte farlige situasjoner. Kan til slutt ta med at min farfar har reagert flere ganger på at jeg har økt farten til 80 når jeg har passert "60 opphevet" skilt fordi han har trodd at de betyr 60. Skal legges til at jeg har prøvd å ta opp med flere i familien om han burde kjøre bil fortsatt, men ingen enkel sak...
///Mysild Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Det er en ganske aktiv tråd for tiden ang. bruk av grøftelys og hvorfor du ser dårligere hvis du bruker de sammen med nærlys. gjerne finn der det står at du får dårligere sikt med å bruke grøft og nærlys, enn kun nærlys... ja, øyet for mer å oppfatte, men du ser jo ikke dårligere
Captain Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Det er en ganske aktiv tråd for tiden ang. bruk av grøftelys og hvorfor du ser dårligere hvis du bruker de sammen med nærlys. gjerne finn der det står at du får dårligere sikt med å bruke grøft og nærlys, enn kun nærlys... ja, øyet for mer å oppfatte, men du ser jo ikke dårligere Det er bevist at din egen sikt reduseres i mørket ved bruk av tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Captain Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Kjenner meg igjenn i manges frustrasjon her For de som har kjørt av e6 på taraldrud (mot sofiemyr) i Oppegård. Så blir det etter første rundkjøring, 60 opphevet i en slak bakke. Oppover denne bakken opplever jeg daglig (uten overdrivelse) at noen kan bruke over en km på å komme seg fra 40 km/t til 60. Mange slutter ikke å øke farten, så når fartsgrensen blir til 60 ca 1,5km etter rundkjøringen så holder mange 80 i 60 sonen. En annen ting som plager meg er hvorfor i all verden folk ikke kan holde til høyre på vei med flere enn ett felt. I noen tilfeller deler veien seg, f.eks på vei inn mot byen etter bomringen på Alnabru. Om man skal til venstre der er det vel ikke nødvendig og legge seg i venstre fil allerede på rv159 forbi Elkjøp på Lørenskog?? Det værste Captain er Ulvensplitten!!!! Her holder 90% av alle bilister feil felt (les venstre) uten grunn. Både til og fra ring 3. Det er greit at man skal mot tr.heim og lørenskog, men å velge riktig kjørefelt over en mil før veien deler seg ødelegger alt av trafikkflyt. Selv om det er 4 felt i hver fartsretning på E6 Alnabru så tror nesten hele norge at det bare er de to feltene helt t.v. som gjelder. Finnes det ikke en paragraf som sier noe om at det er påbudt å ligge i høyre felt, med visse unntak? Beklager avsporingen og lang post her...... Lurer på hvordan denne tråden hadde blitt å lese på f. eks. toyota forum elns. Mtp. mine fordommer til folks valg av merke i forhold til personlighet. Slik jeg har registrert det er BMW/Audi førere de mest agressesive i trafikken. Noe som speiles i bilvalget (kjøreglede motor etc) mens f. eks. en som kjøper toyota avensis stv (blir subjektiv nå) ønsker seg et kjedelig og sikkert framkomstmiddel. Ja, man skal iflg. loven holde til høyre. Humlegård sa vel selv i et intervju for ikke så lenge siden at det i utgangspunktet er forbudt og bruke venstre felt på vei med flere felt, men at det kan brukes til forbikjøring, eller når trafikkmengden er stor (les; kø).
hagenisse Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 Om man skal til venstre der er det vel ikke nødvendig og legge seg i venstre fil allerede på rv159 forbi Elkjøp på Lørenskog?? Enkelte synes dette med feltskifte er grusomt vanskelig, og da er det greit å gjøre det på en plass hvor det er lite biler. Vet om folk som foretrekker venstre felt helt fra de kjører ut av rundkjøringa på Lillestrøm... Fra gardermoen og mot Oslo er det forøvrig utmerkede muligheter for praktisering av ekstrem feltskifting. Jeg pleier ligge helt til høyre for å så bytte felt tre ganger når jeg skal passere noen. Enkle ting som gjør hverdagen mer interessant.
Der Barockengel Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 gjerne finn der det står at du får dårligere sikt med å bruke grøft og nærlys, enn kun nærlys... ja, øyet for mer å oppfatte, men du ser jo ikke dårligere Hvis du kikker på denne tråden, er det flere rimelig oppegående forumdeltagere som forklarer prinsippet om egenblending. Hvis du poster spørsmålet ditt der, er det kanskje noen som vil gjøre et nytt forsøk på å forklare.
Vmaxx Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 En liten kommentar fra USA: Her borte har vi for det meste 4 felts "vanlige veier" (2felt i hver retning) og 6-8 felt på motorveiene... Med disse størrelsene skulle det ikke være noe problem, men neida. Tydeligvis har ikke amerikanerne hørt om riktig feltbruk og kjører i hvert sitt felt i sin egen hastiget. Hver bil er sin egen "øy" og samarbeider heller lite om effektiv feltbruk. Ofte ser man 2 biler i hvert sitt felt ligge ved siden hverandre i lik hastiget (helst litt under fartsgrensen) og effektivt sperre hele veien for dem som vil forbi. Resultatet blir at folk kjører forbi i hytt og pine og på hvilken som helst side.. Går faktisk ikke an å ligge i venstre fil og holde høyere fart enn de andre, er alltid noen der som er sinker.. Dette kommer spesielt fram på 8 felts veier der folk kjører i hytt og gevær og helt ulike hastigheter... USA har virkelig noe av det beste veisystemet jeg har sett men mangler totalt regler for å effektivisere det..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå