Captain Skrevet November 20, 2008 Skrevet November 20, 2008 En liten kommentar fra USA: Her borte har vi for det meste 4 felts "vanlige veier" (2felt i hver retning) og 6-8 felt på motorveiene... Med disse størrelsene skulle det ikke være noe problem, men neida. Tydeligvis har ikke amerikanerne hørt om riktig feltbruk og kjører i hvert sitt felt i sin egen hastiget. Hver bil er sin egen "øy" og samarbeider heller lite om effektiv feltbruk. Ofte ser man 2 biler i hvert sitt felt ligge ved siden hverandre i lik hastiget (helst litt under fartsgrensen) og effektivt sperre hele veien for dem som vil forbi. Resultatet blir at folk kjører forbi i hytt og pine og på hvilken som helst side.. Går faktisk ikke an å ligge i venstre fil og holde høyere fart enn de andre, er alltid noen der som er sinker.. Dette kommer spesielt fram på 8 felts veier der folk kjører i hytt og gevær og helt ulike hastigheter... USA har virkelig noe av det beste veisystemet jeg har sett men mangler totalt regler for å effektivisere det.. I en god del stater i USA er det ikke et krav om at man skal holde til høyre, og forbikjøring på både venstre og høyre side er tillatt. Samtidig har de en ganske så ubrukelig kjøreopplæring når de skal ta sertifikatet. Dette er ikke nødvendigvis gjeldende i alle stater, men vet det er et faktum i flere stater.
Vmaxx Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 ok, har bare bodd i South Carolina og Florida, og kjørt såvidt gjennom georgia (på vei til Florida) og så forholdsvis lite intellekt bak rattet der.. De andre jeg er her sammen med har tatt det amerikanske førerkortet og det er var jo ikke akkurat strengt. Det var en tur rundt blokka med kun høyresvinger, en lukeparkering og en 180 sving på smal vei. Teoriprøven var visst også en vits, ca 20 spørsmål av typen "hvilket lys skal man kjøre på?" svaralternativene var rødt, grønt eller blått.... Vi brukte ikke lang tid på å slutte å lure på hvorfor det var ulykker hver eneste dag på hovedveien utenfor der vi bodde i SC. -eller hvorfor de 16 årige jentene kjørte rundt i de største SUVene som fantes.. da har de hvertfall en liten sjans NÅR de kræsjer...
Kentan-racing.com Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Er vel en regel om at man skal slippe forbi øverig trafikk dersom den vil forbi.. har opplevd å ville passere med vogntog for så å få fingern ut av ruta og dem drar på for så å bremse ned når jeg legger meg inn.. det klassifiserer desidert til førerkort beslag.. Var på tur hjem fra trondheim i går i snø kaos.. fra støren til litt etter oppdalsporten lå jeg som bil nr 4 i en kø som gikk i 40.. føret var dårli men ikke så dårli.. prøvde og legge ut men kom altfor ofte bil imot og for dårlige strekk til og passere med vogntog.. blinket med lysene hver gang jeg visste det kom en lomme bil nr1 kunne svinge av på.. til slutt etter oppdals porten er der et strekke.. der kjørte jeg forbi.. Kom på oppdal så sto purken midt i veien med refleks vest og skulle ha en snakk med meg om min kjøre stil.. Måtte jo være makan til tull og kjøre forbi en kø som lå i 70 og på dette føret mente karen.. bare fliret til han.. viste han skiven fra skriveren og spurte om han trodde meg eller kuken som hadde ringt.. Fikk iallefall bare en unnskyldning og ønske om god tur videre for de måtte på kontoret og ringe han som anmeldte meg.. han skulle måtte forklare seg og sine påstander siden det var tydelig og vogntoget var godt skodd og sjåføren ikke hadde hatt over 100 som bilføreren å hadde insuert.. Men gutter har vi vært inne på det før..? er det janteloven kanskje som gnager?
Vmaxx Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 burde jo være en generell tommelfinger at hvis man får en trailer opp i ræva som gjerne vil forbi, så kjører man for sakte!
Marius2002 Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 burde jo være en generell tommelfinger at hvis man får en trailer opp i ræva som gjerne vil forbi, så kjører man for sakte! Neida, jeg lå i litt over 80 i 80 sona(85-90 på speedo'n), da fikk jeg en trailer opp i ræva som absolutt skulle forbi, det var ingen avkjørsler og biler imot så han lå bare helt oppi meg, kunne bare se grillen på trailern i bakruta, da er den bra nærme. Om det hadde kommet et dyr og jeg måtte bråbremse da så hadde han kjørt i meg og jeg hadde jo blitt mos. Jeg forsøkte å hinte litt ved å bremse ned, så at han slet litt me å reagere. Men etter mye tuting fra HAN, så tror jeg han skjønte hva jeg hintet til når jeg ikke reagerte på tutingen. Når det kom en avkjørsel svingte jeg inn og slapp forbi tullingen.. Jeg lå bak han til jeg var opp i samme fart som jeg var, men han bare økte farten og forsvant. Vil ikke si alle er slik, men enkelte . . . . . .
lagrinn Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 er det ikke en regel som sier at du skal hjelpe personer som vill forbi, om nødvendig stoppe får å slippe dem forbi? Viss jeg får en trailer helt opp i ræva (noe som ikke skjer veldig ofte) så slipper jeg dem forbi eller gir litt mere gass. JEG mener at viss veien er tørr (les: en sommer dag med 25+) så er det ingen som har en grunn til å kjøre saktere en den oppgitte fartsgrense, gjør du det er du ikke skikket til og kjøre bil i mine øyne. Og må helt ærlig si at slike som ligger i 40, 50, 60, 70 i 80 sone plager livet av meg, men nå sier min samboer at jeg har et temperemang som ikke ligner grisen i trafikken, så mulig det finnes en del folk som ikke alltid er like imponert over meg, det skal jeg vere ærlig å innrømme. har merket at lastebiler har blitt utrolig flinke til og hjelpe billister forbi ved og gi et lite blink når det er klart, sånn setter jeg pris på. Men som det sies, det er ikke bil nummer en som skaper køen, det er bil nummer to som gjør det.
Vmaxx Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 burde jo være en generell tommelfinger at hvis man får en trailer opp i ræva som gjerne vil forbi, så kjører man for sakte! Neida, jeg lå i litt over 80 i 80 sona(85-90 på speedo'n), da fikk jeg en trailer opp i ræva som absolutt skulle forbi, det var ingen avkjørsler og biler imot så han lå bare helt oppi meg, kunne bare se grillen på trailern i bakruta, da er den bra nærme. Om det hadde kommet et dyr og jeg måtte bråbremse da så hadde han kjørt i meg og jeg hadde jo blitt mos. Jeg forsøkte å hinte litt ved å bremse ned, så at han slet litt me å reagere. Men etter mye tuting fra HAN, så tror jeg han skjønte hva jeg hintet til når jeg ikke reagerte på tutingen. Når det kom en avkjørsel svingte jeg inn og slapp forbi tullingen.. Jeg lå bak han til jeg var opp i samme fart som jeg var, men han bare økte farten og forsvant. Vil ikke si alle er slik, men enkelte . . . . . . sant det, fins nok noen dårlige lastebilsjåfører der ute også. De jeg har hørt om som har fått slike opp i ræva har kjørt i fartsgrensen før en liten bakke, der lastebilen trenger litt ekstra fart opp bakken og personbilen ikke har skjønt dette.. Mulig jeg tar feil og lastebilsjåfører her er velkomne til å rette på meg. Har også veldig ofte opplevd at de slipper deg forbi med et lite blink når de ser det kommer en rett strekke, og det setter jeg utrolig stor pris på. Er kjapp med å blinke litt med nødblinken når jeg kommer forbi som en takk for hjelpen. Slike små "samtaler" mellom biler er dypt savnet her i USA, hvor ingen bryr seg om annet enn sin egen bil. Virker som om hver bil er sin egen "øy", uten broer eller båttrafikk over til andre "øyer" som vi ofte har hjemme.. Dere får unnskylde bildebruken, fikk liksom ikke til å forklare det på annen måte
Marius2002 Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Har også veldig ofte opplevd at de slipper deg forbi med et lite blink når de ser det kommer en rett strekke, og det setter jeg utrolig stor pris på. Er kjapp med å blinke litt med nødblinken når jeg kommer forbi som en takk for hjelpen. Ja det er det en del som er flinke på og det setter jeg veldig stor pris på. Blir alltid glad når jeg møter slike i trafikken. Bruker å takke med nødblinken jeg også. Men skulle bare ønske flere var slik.
Vmaxx Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 gjør liksom dagen så utrolig mye bedre når noen gidder å løfte en finger eller nikke hvis man er snill og slipper dem fram i et kryss eller noe også Skulle vært en skreven regel i kjøreopplæringen syns nå jeg..
Marius2002 Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 gjør liksom dagen så utrolig mye bedre når noen gidder å løfte en finger eller nikke hvis man er snill og slipper dem fram i et kryss eller noe ogsåSkulle vært en skreven regel i kjøreopplæringen syns nå jeg.. Jepp, jeg takker alltid om folk slipper meg forbi, eller lar meg kjøre ut ifra en plass der hvor jeg har vikeplikt og vegen hvor jeg skal inn på har lang kø. Også bruer hvor det bare går en bil i bredden, da bruker jeg å slippe biler fra andre siden først før jeg kjører(om det ikke er skiltet hvem som har vikeplikt), og hvis andre bil stopper så takker jeg. Dagen blir så mye bedre enn om man skal være råskinn og beinhard hele tiden og tro at vegen er bare for dem.
336mik Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 Men som det sies, det er ikke bil nummer en som skaper køen, det er bil nummer to som gjør det. Her må jeg si meg uenig,for i de fleste tilfeller er det fullt mulig for førstemann å klare å få den stygge(nesten alltid en toyota) bilen sin opp i større hastighet. Dette argumenterer jeg med at jeg ALDRI lager kø,og når jeg kjører bil alene,så er jeg faktisk egentlig først i køen(sett bortsett fra at det ikke er noen kø bak meg fordi jeg ikke lusekjører).
Der Barockengel Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 En liten kommentar fra USA: Her borte har vi for det meste 4 felts "vanlige veier" (2felt i hver retning) og 6-8 felt på motorveiene... Med disse størrelsene skulle det ikke være noe problem, men neida. Tydeligvis har ikke amerikanerne hørt om riktig feltbruk og kjører i hvert sitt felt i sin egen hastiget. Hver bil er sin egen "øy" og samarbeider heller lite om effektiv feltbruk. Når vi snakker om USA og føreropplæring: For ett par år siden ble en eiendomsmegler stoppet av politiet da han i stor fart brukte akselerasjonsfeltet på motorveien til å ta en forbikjøring på høyre side: ( Avisoppslaget gjorde et aldri så lite nummer av førerens yrke. ) Føreren forklarte at dette var slik han hadde lært å kjøre bil: I retten forklarte mekleren at han fortsatt står for forbikjøringen. Han viste også til at det han gjorde er helt etter læreboken.Læreboken i USA, vel å merke. Mekleren har fått kjøreopplæring der, og ifølge ham ble de lært opp til «escape route» for å finne beste alternativ i gitte situasjoner. De trente i simulator før de fikk prøve seg i trafikken Så, visse forskjeller i kjøremønster fra land til land.
Vmaxx Skrevet November 21, 2008 Skrevet November 21, 2008 se der ja, ikke rart de kjører som tullinger i USA.. Har også opplevd av å bli forbikjørt av store trailere (lå 10-15kmt over grensen selv).. Gjør noe med deg når du selv ligger å kikker nervøst etter purken fordi du ligger litt over grensen så plutselig brøler et vogntog forbi deg! skal sies at fartsgrensen var ca 110 kmt på stedet. Virker ikke som om trailersjåførene har noen kjøreopplæring heller, tviler på at hjulene har godt av slike hastigheter.. Pluss at lastesikringen på amerikanske lastebiler i beste fall er fraværende (har sett ganske øyenbrynsløftende eksempler på dette)
Dr_S Skrevet November 22, 2008 Skrevet November 22, 2008 Har aldri følt meg så trygg på veien som da jeg var i Florida. Fra motorveien fra Orlando og et godt stykke nedover var det dessuten ikke gatelys heller. Men så var det jo bra med filer og da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå